Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.11.2019 11:43

Nordistitutkija blokkaa minut kirjoitettuaan twitterissä, että
argumentteja toisen kotimaisen kielen puolesta ja vastaan pitää terävöittää. Määrällisten argumenttien lisäksi pitää huomioida laadulliset argumentit. Kaikkien kokemukset (mielipiteet) tulee huomioida. Salaliittoteorioita ja vaihtoehdottomuutta on syytä välttää.
"Syytä välttää" tarkoittaa, että blokataan ja vaiennetaan ne, jotka ovat kielivapauden puolella ja osaavat perustella asiansa, koska sitten ei voitaisi enää vatkata loputtomiin ruotsinopetuksen kehittämisestä ja kutsua toisten oikeutettuja vaatimuksia saada päättää omasta elämästään vain mielipiteiksi.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.11.2019 11:50

Pakon ymmärtäjät kokevat itsensä niin suurisieluisiksi, että ihan vähän ymmärtävät, ettei se ruotsi kaikille maistu, mutta toisaalta he todella ymmärtävät uhanalaisen kielivähemmistön turvattomuutta ja huolta palveluista, jotka heille perustuslain mukaan kuuluvat omalla kielellään. Pohjoismaisuuden ja pohjoismaisen kieliyhteyden siunauksellisuuden he ymmärtävät myös, toisin kuin ne vähemmän siwistyneet, joille se ruotsi ei maita.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.11.2019 12:19

Erään toimittajan kommentti pakkoruotsikeskustelun metakeskustelussa: "kun sivistyneistö törmää pesemättömän kansan mielipiteisiin, niin se törmäys on aina traaginen. Jos sen retorisesti sanoisi toisin, niin kun ne, joilla ei ole ollut ääntä, saavat äänen, niin vallanpitäjät yleensä järkyttyy. --- kysymys on parempiosaisen eliitin vuosisatoja harjoittamasta sorrosta, ja nyt yritetään perustella, miksi se sorto on ollutkin siunauksellista."

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.11.2019 08:10

:x Blokkaus on nyt purettu ainakin hetkeksi.

Selitys blokkaukselle: "En pystynyt sulattamaan sellaista valtavaa pahan olon vyöryä, jonka kaadoit harteilleni kannettavaksi."

En päässyt vielä edes vauhtiin. Kuinka salattua tietoa voivat pakkoruotsin ongelmat ja poliittiset näytelmät sen taustalla olla?

---

No muutama twiitti ja taas blokki:

"Minulle toisten osapuolten arvostus ja arvostuksen ilmaiseminen on tärkeämpää kuin moinen "rehellisyys". Jos et sitä hyväksy, en kuuntele sinua enää."

Hän toki kutsuu mukavampia keskustelijoita seurakseen: "En edellytä kaunopuheisuutta, vaan riittävän avointa mieltä ja riittävää vastaantulemista toisen kanssa."

Eli olethan valmis kannattamaan pakkoruotsia edes pikkuisen, tai ainakin sen pitkittämistä, sillä sen taustalla saattaa olla hyvä tarkoitus - ja arvoja.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.11.2019 07:12

Tänään opin: saa pakottaa vaan ei valittaa pakosta.

Kannatatko pakkoruotsia? Sinulle ruotsin kielen perinteisen aseman turvaaminen on siis arvo! Tätä muut eivät saa kyseenalaistaa. Sinulla on oikeus vaatia muilta sekä pakkoa että kunnioitusta arvoillesi ja tilaa tulla kuulluksi.


Tänään opin: vapaus ei ole arvo, palveluvelvoite on.

Kritisoitko pakkoruotsia? Älä yritäkään aiheuttaa mielipahaa muille. Voihan sinulla olla mielipide siitä, mitä sinulta (ja lapsiltasi) saa vaatia ja mitä ei, mutta sitä ei tarvitse kunnioittaa eikä sitä tarvitse kuunnella.


Tänään opin: rehellinen puhe itseä koskevissa asioissa vain loukkaa muita.

Meille ei voi kertoa päätösten taustoja, ei edes niin arkisessa asiassa kuin #pakkoruotsi.

Meidän tulee luottaa, näin saamme jotain parempaa kuin vapaus ja rehellisyys: laillisuus ja yhteiskuntarauha.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.11.2019 18:08

Oudointa tässä on, että tämä tutkija innostui teemasta aivan valtavasti:
Mitä --- voi tehdä pakkoruotsikysymykselle? Vähän, mutta jotain kuitenkin.
Tutkia ja opettaa.
Vaikuttaa järjestelmän sisältä, järjestelmän sääntöjä kunnioittaen.
Tutustua akateemisen elämänsä aikana kysymykseen perusteellisesti.
---
Viimeisten 3 päivän jälkeen minulle ei ole ollenkaan epäselvää, etteikö kysymystä kannattaisi tutkia, jotta tehtävät päätökset perustuvat tieteelliseen tietoon.
--- perehdyn entistä syvemmin ruotsiin ja arvoihin Suomessa. Väikkärini voisi olla siis hyvä pohja isommalle hankkeelle.
---
Pakkoruotsihanke vaatisi vuorovaikutussuunnitelman.
Hankkeesta ei selviäisi mitenkään yksin, koska se kiinnostaa yleisöä hyvin paljon.

--- hankkeen nimi ei voisi sisältää pakkoruotsisanaa.
Asennetutkimus toisen kotimaisen kielen opetuksesta voisi ehkä mennä läpi paremmin.
Aihe on joka tapauksessa herkkä, joten siihen pitäisi saada mukaan alani parhaat osaajat, joihin en itse lukeudu.
Hanke olisi todella #rohkea, vastuullisuutta ja erittäin laadukasta sisältöä korostava.
---
Wau - ja näihin lähtökohtiin on liitettävä se, että blokkasi minut vääränlaisena lähteenä, väärällä tavalla rehellisenä ;)

Ratkeaako pakkoruotsin ongelmat akateemisella tutkimuksella - vai tarvitaanko sittenkin rehellisyyttä?

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 19.11.2019 18:43

NRR kirjoitti: 19.11.2019 18:08 Ratkeaako pakkoruotsin ongelmat akateemisella tutkimuksella - vai tarvitaanko sittenkin rehellisyyttä?
Olen oppinut näistä akateemisista sivistyssanojen pyörittelijöistä, että mitä enemmän tulee ympäripyöreää sanahelinää, sitä todennäköisemmin kyse on kusetuksesta. Kielivapaus on pohjimmiltaan yksinkertainen ja helposti ymmärrettävä asia. Joko sitä on, tai ei ole.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.11.2019 10:00

Moni sanoo jo nyt blokkaavansa toisinajattelijoita ketjustaan siksi, että "tietyille ajatuksille ei saa antaa näkyvyyttä".

Osa pukee blokkaamisen "turvallisen tilan" tavoitteluun, eli jos joku kokee, ettei häntä kunnioiteta keskustelussa, keskustelu on lakannut olemasta turvallinen tila ja epäkunnioittaviksi koetut kriitikot kuuluu blokata - mielipiteiden oikeutuksesta huolimatta.

Ok, asioista voidaan toki keskustella rinnan - puolesta yhdessä ketjussa ja vastaan toisessa ketjussa.

Mietin, missä määrin joidenkin blokkaamisinto on vaikuttanut nyt lakiluonnokseenkin nostettuun "alullepanijan vastuuseen", missä jonkin keskustelun alullepanija voisi jatkossa saada tuomion siitä, mitä joku toinen kirjoittaa hänen aloittamassaan keskustelussa.

Ollaanko nyt palauttamassa perinteistä yleisönosastojen sensuuria myös nettiin, missä jokaista koskee päätoimittajan vastuu?

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 30.11.2019 10:36

"
alullepanijan vastuuseen", missä jonkin keskustelun alullepanija voisi jatkossa saada tuomion siitä, mitä joku toinen kirjoittaa hänen aloittamassaan keskustelussa.
Siis mitä?

Jos nostaa pakkoruotsin epäkohtana esiin,ja joku keskustelija kehottaa jossain vaiheessa keskustelua pakkoruotsin todellisia taustavoimia eli suomenruotsalaisia muuttamaan Ahvenanmaalle,niin keskustelun
aloittajaa rangaistaan?
Tätäkö tarkoitat?

Mikä ajatuspoliisi pysyy kaikkien keskustelujen perässä?

Ei keskustelun aloittaja voi tietää,mihin keskustelu johtaa.
Ja mikä on aikajänne?

Tämähän lopettaa kirjallisen kansalaiskeskustelun kokonaan.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.11.2019 11:04

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 30.11.2019 10:36
alullepanijan vastuuseen", missä jonkin keskustelun alullepanija voisi jatkossa saada tuomion siitä, mitä joku toinen kirjoittaa hänen aloittamassaan keskustelussa.
Siis mitä?
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/laurak ... t-on-kova/

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 30.11.2019 11:41

Eli siittäjä on vastuussa lapsensa tekemistä rötöksistä..vaikka ei edes tiedä lapsen syntymästä,vaan ainoastaan alullepanosta aikoja sitten..

"alullepaneminen"

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.11.2019 11:46

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 30.11.2019 11:41 Eli siittäjä on vastuussa lapsensa tekemistä rötöksistä..vaikka ei edes tiedä lapsen syntymästä,vaan ainoastaan alullepanosta aikoja sitten..

"alullepaneminen"
;)

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.11.2019 14:24

Pakkoruotsi on tabu, avoin keskustelu on yhä käymättä. Liturgiaa vuodatetaan, kun pitäisi kuunnella ja vastata niille, jotka pakosta kärsivät.

Pakkoruotsi ei kuitenkaan ole todellisuudessa teema, joka pitäisi vaientaa muka liian vaikeana tai vaarallisena, jotta tavalliset ihmiset voisivat ottaa siihen kantaa. Se on aika arkinen asia. Avoimen keskustelun pitäisi olla normi.

Mutta teema on vaiettu, jopa sanalle pakkoruotsi on hankittu KOTUS-tuomio ja sen käyttö yleisessä keskustelussa yritetään kieltää muka vihapuheena.

Jos edes pakkoruotsista ei saa puhua, miten voimme selvittää mitään asioita yhdessä?

lpo
Viestit: 174
Liittynyt: 10.04.2016 10:57

Re: Keskustelu pakkoruotsista pakon ymmärtäjän kanssa päättyy aina minun blokkaamiseeni

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja lpo » 30.11.2019 15:48

Teema ei ole vaikea, mutta vastapuoli on päättänyt takertua siilipuolustukseen, eikä mieli tunnu muuttuvan. Keskustelun kieltäminen on sinänsä hassu tapa suhtautua asiaan, kun se on käytännössä sama asia kuin että yrittäisi estää kattilaa kiehumasta yli istumalla kannen päälle :) Ennen pitkää kattila vielä pamahtaa ja siinä palaa jo muutakin kuin perskannikat.

Vastaa Viestiin