Protesti kouluissa

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Eero Nevalainen
Viesti:

Re: Protesti kouluissa

#31 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 10.04.2011 11:37

Sees kirjoitti:Johtuneeko siitä, että enemmistö poliitikoista, hallintovirkamiehistä ja opetuksen suunnittelijoista on vahvasti ei-matemaattista joukkoa, joka näkee yleissivistyksen omaa taustaansa vasten?
Tuo on muuten hyvin todennäköistä. Itseäni lähinnä huvittavat nämä "sivistyneet" tyypit jotka usein jopa suhtautuvat matematiikkaan ylimielisesti tyyliin "tarvitaanhan tänne muitakin kuin insinöörejä"... eivätkä luultavasti itse siinä juurikaan pärjänneet. Koko ajattelukin on heillä joskus hyvin hataraa ja ulkoa opetellun oloista, yksinkertaisiakaan argumentteja ja päättelyvirheitä ei tunnisteta kun logiikka on hukassa...

Hannu Koho

#32 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Koho » 10.04.2011 11:58

Suomalainen kirjoitti:
Inger kirjoitti:Miksi lukiolaiset, ja yliopiston hakijat eivät sano EI pakoruotsille?
Juuri näin Inger kuten sanot. Minä olen näilläkin palstoilla kysynyt samaa jo pari vuotta, tehnyt kysymyksestä oman aiheenkin, ja ihmetellyt ettei yksikään Vapaan Kielivalinnan jäsen viitsi tähän edes vastata. Mikäli lukiolaisten liitto tai muut opiskelijat eivät tee mitään aktiivista pakkoruotsin poistamiseksi niin minäkin harkitsen neutraalimpaa kantaa tähän ongelmaan. Omat lapseni ovat jo pakkoruotsinsa suorittaneet nuorimman virkamiespakkoruotsia lukuunottamatta, niin alan vähän kypsyä koko asian ajamiseen, yli 10:n vuotta olen ollut aktiivinen ja alkaa minulle riittää.
Vapaa Kielivalinta on ollut usein yhteydessä Lukiolaisten liittoon, tiedustellen heidän kantaansa pakkoruotsiin, ja kysyen onko liitossa keskusteltu asiasta. Viimeksi tänä vuonna kahteen kertaan, ilman että Lukiolaisten liitto on vaivautunut vastaamaan. Siellähän puheenjohtaja vaihtuu joka vuosi, ja muutama vuosi sitten uusi puheenjohtaja valittiin pitkälti siksi, että hän otti liiton nimissä kielteisen kannan pakkoruotsiin. Heti valinnan jälkeen hän kuitenkin sanoi meille, ettei aio enää puuttua asiaan.

Rivien välistä voi lukea, että ko. liiton hallitus on kulttuuriministeriön ja muiden paskkoruotsittajien vähintäänkin seurannassa ja ehkä jonkinlaisen lobbauksen kohteena. Nykyinen puheenjohtaja poseerasi jo valinnan yhteydessä samassa kuvassa Wallinin kanssa. Liitolle kannattaa myös yksityisten kansalaisten lähettää tiedusteluja, miksi se nyt on pasiivinen tärkeässä asiassa, jossa se 90-luvulla sai aikaan merkittävän mielenilmauksen yo-ruotsin poistamista vauhdittaessaan.
http://www.lukio.fi/service.cntum?pageId=114013

Hannu Koho

#33 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Koho » 10.04.2011 12:00

Hannu Jussi kirjoitti:Olen aktiivisti seurannut keskustelua toisesta pakkoruotsi-illasta lähtien, lähinnä A-tuubissa.
Ne kommentit jotka olen täällä nähnyt saavat minut ihmettelemään, että kenen asialla täällä vapaassa kielivalinnassa todella touhutaan. Tärkeintä tuntuu olevan hyvän sloganin keksiminen - vuonna 2011 !!!!!
Ihan vaan enemmistön asialla.

Hannu Jussi

#34 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 10.04.2011 12:07

Kiitos Hannu K, Eero N ja muut nimeltä mainitsemattomat!

Yritin lähettää tämän viestin aikaisemmin... toivottavasti ei tule kahteen kertaan.

Hiukan näin kauniina sunnuntaina huvittaa tämä meidän suomalaisuutemme ja mitä kaikkea se sisältää - saammeko olla jotakin mieltä vai emme...

Tämän keskustelun aloitti reippaasti ranskalainen Inger (kiitos) ja Magmassa kirjoittaa "toinen ulkomaalainen" jolla on huomautettavaa ruotsinkielisten harjoittamasta rasismista.
http://www.magma.fi/milena-parland/

Ja niin; Suomi24 RKP:ssa on Jussi Rytkösen loistava kirjoitus: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9789698

Niin, onpa kaunista!

Hannu Koho

#35 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Koho » 10.04.2011 12:12

Hannu Jussi kirjoitti:Eero N.
Kunnioitan tuota aikajaksoa, mutta onko mikään muuttunut?
Eero Nevalainen ja kumppanit ovat muuttaneet paljonkin. 5 vuotta sitten kun itse aloitin oman osallistumiseni, meillä oli haaveena saada pakkoruotsi johonkin vaalikoneeseen. Nyt se on useissa vaalikoneissa, eli yhtenä vaaliteemana. Ilmapiiri on avautunut keskustelulle, eivätkä media ei enää sano kuten IL:n toimittaja minulle yhdistyksen perustamisesta 2007 tiedottaessani, että "tämä aihepiiri ei ylitä meidän uutiskynnystämme".

Nopeita tuloksia emme voi odottaa, mutta onhan tämä palkitsevaa ollut kun eteenpäin mennään koko ajan kuin mummo lumessa. Poliitikot tietävät käyvänsä vain viivytystaistelua, joten ei muuta kuin uutta matoa koukkuun. :wink:

Inger

#36 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 10.04.2011 13:07

Pakkoruotsi ei voi verrattaa matemattiikkaan. Matematiikka on joka maassa samaa,mutta ei missään mualla pakotetta opiskelemaan niin tarpeetonta kieltä kun ruotsia.
Ruotsin kielellä Euroopassa ei pärjää kukaan, vaan tärkeimmät kielevat ovat ranskan lisäksi saksaa ja espanjaa, ja vaikkapa portugaali.
Mutta ihmisella pitää olla oikeus valitaa kieltä,mitä haluaa oikeasti opiskella ja osattaa!!
En voi ihmisiä pakkotaa.
Ehdotan,että KAIKKI opilaat boikouiitovat ruotsin kielen opettusta, ja lähtisivät luokalta.
Ei kukaan ossallistu ennää ruotsin kielen opetukseen pakkosta, ei kokeisiin, ja sekä peruskoululaiset että korkeiten koulujen opiskelijat!
Jo pääsykokeessa voi ilmoittaa EI RUOTSIA, KIITOS!!
Tätä kurmuttusta oli jo liikkaa, ja haluamme vapaus. Ruotsin kieli ei ole kaunis, eikä pehmeä, mutta erittäin kovaa.
Se kuulostaa kamalalta.
Ei edes rakaussanoja ruotsin kielell kauniit.
esim: "rakastan Sinua. me sanotaan " Je t´aime. mutta ruotsiksi " ja älskar dig"- kova kun mikä!!!!!!!!!!!
Ruotsalaisten ääntäminen on kova, ei kaunista!!!

Miksi lapset eivät edes aistii sen kielen uskomattonta kovuutta!!!????? Minun korvissa se kuulostaa aivan koirien haukumiseta, eikä mukavalta kieleltä.
Kaunis on esim.portugaali kieli, espanjaa, ja italiakin.
Etälä Ranskassa puhutaan myös occitaniaa, gasconhá- nämä kielet ovat latinan sukulais-kieliä.
Ruotsi ei pohjaudu latinan kieleen, kuten vaikka ranskaa, mutta se on kova germaani-kieli, kuten tanskaa, islanti ja muut....kovaa, ei kaunista.
Olen tehnyt "tutkimus" kuinka kuulostaa ruotsin kieli muille ranskalaisille, ei kukään tykä. Liian kova kieli, kuten me emme tykä holannin kiellestä, mutta myös ei englannin.
Englantikin on kova kieli, ja liian tekninen. Itse tykän välimeren kielistä.

jyse23

#37 Lukematon viesti Kirjoittaja jyse23 » 10.04.2011 14:46

HYVÄ INGER .. juuri noin. Olen täysin samaa mieltä, tuosta se lähtee. SANOTTAVA EI, EI JA EI JA VIELÄ KERRAN EI! -- Eihän ne mitään mahda, kun ei vaan mene sinne ruotsin tunnille ja vanhemista tämä lähtee. Oikeastaan toivon, että tämä pakkoruotsi jatkuu niin saan yksi kaunis päivä mennä rehtorille kertomaan, että lapseni ei sitten osallistu ruotsin tunneille. :lol:
Pakkoruotsittjat eivät anna periksi - jos ette usko, niin katsokaa Stubbin esiintymistä kokoomuksen bussimainoksessa, ja muistakaa Stubbin vaalilupaus, että pakkoruotsi ei poistu ja ruotsia lisää. - Boikottiin vaan ruotsi! Niissä kahdeksassa kunnassahan voisivat aloittaa kylmän viileesti noudattaa omia opetusohjelmiaan kielten suhteen. Minkähänlaisia sanktioita siitä tulisi? Laittaisko opetushallitus kahdeksasta kunnasta kaikki peruskoulut kiinni?

Hannu Koho

#38 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Koho » 10.04.2011 14:50

Inger, mielipiteesi ovat raikas tuulahdus tässä kotikutoisessa keskustelussame.
Vaikka ranskalaisten tavat viedä asioita eteenpäin eivät aina toimi Suomessa, toivoisin että eteläeurooppalainen näkökulmasi tulisi esiin muuallakin kuin täällä keskustelupalstalla. Ainakin meillä Itä-Suomessa olisi tarvetta reippaammalle keskustelulle, ja esim. Etelä-Saimaa ja Uutisvuoksi suiórastaan odottavat uusia avauksia ja näkökulmia kielikeskusteluun.
Mitäpä jos toisit näkemyksesi esille paikallislehdissämme? Olen varma, että mielipidettäsi arvostettaisiin täällä itärajalla.

Uutisvuoksi: http://www.uutisvuoksi.fi/katukanava

Etelä-Saimaa: Yleisönosasto: lukijat@esaimaa.fi

..ja tässä ihan hyvä tuore kirjoitus Etelä-Saimaassa:
http://www.esaimaa.fi/Mielipide---Sana- ... 0946127/68

jyse23

#39 Lukematon viesti Kirjoittaja jyse23 » 10.04.2011 14:51

Ja niin; Suomi24 RKP:ssa on Jussi Rytkösen loistava kirjoitus: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9789698

HEI TOI JUSSI RYTKÖSEN KIRJOITUS ON POISTETTU.. MITÄ HÄN KIRJOITTI??

Inger

#40 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 10.04.2011 15:33

Kiitoksiä paljon!
Uskommatonta Stubbilta, koska juuri Stubb osaa hyvin ranskaa, aj oli opiskelut Pariisissa.
Miksi Stubb eiu vaahtonut Pariisissa että meidn pitää osattaa ruotsia??? Siellä nautettaisisivat vaan hänelle. Miksi juuri Stubb, jokaoli Ranskassa paljon matkustanut, ei saanut selväksi kuinka mitätön kieli esim. Ranskass ja mualla etelässä ruotsi on?
Ja jopa latinalaisessa Amerikassa kuten Brasiliassa ihmiset portugalin lisäksi osavat ranskaa, ja vaikka espanjaa. Ei missään ruotsia!!!!
Olimme eilen puhelimessa kaverin kanssa kaskusteleet kuinka rumasti kuulostaa kun ruotsalainen tilaa olutta. "´ööööööl! Se kuulostaa aivan oksennulselta, sanoi minun kaveri joka on tarjoilija kaupungissa Béziers, lähellä Toulousea.
Olivier oli töissä kun ruotsalaiset turistit tulivat ja pyysivat olutta.
Olivier ei ymmärtänyt ja ajatteli, että asiakat alkaa oksentamaan.
Me sanomme oluelle "biére", se on pehmeä sana. Ruotsalaiset sanoivat "öööööööl".
Jokaiselle ranskalaiselle kuulostavat pohjoismaalaiset kielet kovilla.
Suomen kieli on kaunis, mutta se on ugrilaista, eikä germaanista.
Holantti on myös aika rumaa, ja tanska..
Tekee mieli kirjoittaa Stubbille ranskaksi ja aika suoraa miltä mieltä olen ruotsin kielestä.
Miksi juuri Stubb? Miksi pakottaa opettelemaan niin rumaa kieltä?
Eilen kuuntelin ruotsia tv.ssä ja sit keskustelttiin kaverin Olivierin kanssa..
Miksi ruotsin kieli ei voi ääntää pehmeämmällä? Minulla on pehmeä accent kun puhun suomea..parempi minun "rrrrrrrrrrrrr", josta tekevat suomalaiset huumoria, kun ruotsalaisten "öööööööööööö", se kuulostaa kun olisi pahoinvointia!
Stubb itse vaikka osaa ranskaa, on parantumisen varaa juuri ääntämisessä!
Pariisin accent on eriläinen kun minun / olen Carcassonnesta ja se on yli 800km matkaa Pariisiin/, mutta Stubbin accent on eriläinen kun normi ranskalaisella.
Hyvin osaa ranskaa politiikosta Suomesta, Helena Petäjistö, aivan natiivi-tasolla. Mutta en tiedäm osaako hän ruotsia.
Minulta ei ollu vaadittu edes Ahvenanmaalla, koska en näytä pohjoismaalaiselta, kun minulla oli nuorena aivan musta tukka,nyt musta-hopea ja rusket silmät, ja näytän 100% etelä Euroopalaiselta..

Suomalainen

#41 Lukematon viesti Kirjoittaja Suomalainen » 10.04.2011 15:34

Hannu Koho kirjoitti:Vapaa Kielivalinta on ollut usein yhteydessä Lukiolaisten liittoon, tiedustellen heidän kantaansa pakkoruotsiin, ja kysyen onko liitossa keskusteltu asiasta. Viimeksi tänä vuonna kahteen kertaan, ilman että Lukiolaisten liitto on vaivautunut vastaamaan.
Kiitos vastauksestasi, olinkin ihmetellyt hiljaisuutta Lukiolaisten Liiton osalta sen jälkeen kun liitto teki Seinäjoella äänestyksen jossa lukemat pakkoruotsin poistamiseksi olivat muistinvaraisesti 189-1. Tämä kertoo liiton kannan aika selkeästi ja ihmettelen edelleen voiko sielläkin puheenjohtaja kävellä liiton jäsenäänestyksen nurin kuten Kokoomuksessa.

Eero Nevalainen
Viesti:

#42 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 10.04.2011 15:39

jyse23 kirjoitti: HEI TOI JUSSI RYTKÖSEN KIRJOITUS ON POISTETTU.. MITÄ HÄN KIRJOITTI??
Aika uskomatonta; se oli ihan asiallinen teksti. Alkaa sensuuri olla aikamoista...

dejavu

#43 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 10.04.2011 15:41

Mutta hei, jospa me olemmekin kaikki väärässä ja opiskelijat todellisuudessa rakastavat ruotsin kieltä--
Heillä on vain muita ongelmia.. aivan kuten Neuvostoliitossa kommunismin vastustajat olivat mielisairaita...

Takauma vuodelta 2009:

http://www.aviisi.fi/artikkeli/?num=02/2009&id=1bedc51

"Pitäisikö yliopiston ruotsinkursseille siis järjestää ulosmarssi?

"Totta kai. Se on teistä opiskelijoista kiinni, milloin pakkoruotsi poistetaan akateemisesta tutkinnosta."

Suomalaisuuden liiton radikaalit näkemykset mietityttävät Kielikeskuksen lehtoreita.
Marikainen ei tunnusta opettavansa pakkoruotsia.

"On opiskelijoiden oma asia, jos he haluavat pakkoruotsia opiskella. Se vain tekee opiskelusta hankalaa."

Suomalaisuuden liiton kapinahenki huvittaa Pohjoismaisen kansalaisyhteistyön keskusliiton eli
Pohjola-Nordenin tiedottajaa Kaarina Airasta.
Hän ei kuitenkaan halua millään tavalla sekaantua kielipolitiikkaan.

"Pohjola-Norden ei ota mitään kantaa tähän kielikysymykseen.
Kannustan sinua kuitenkin jatkamaan ruotsin ryhmässä.
Pohjoismaiden välinen kommunikaatio on tärkeää, ja siinä ruotsin kieli on tärkeä väline."

"Olemme kiinnittäneet asiaan huomiota ja tehneet erikoistoimenpiteitä sekä
yhteistyötä opintopsykologien kanssa",
Alanen kertoo.

Mutta miten tällainen uutisointi sitten on mahdollista ?

Jo vuonna 2009 nimittäin uutisoitiin:

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtm ... /02/800957
”Yliopisto-opiskelijoiden ruotsin kielen taidot ovat heikentyneet viime vuosina dramaattisesti.”

Tilanne on todella huono, sanoo Jyväskylän yliopiston ruotsin lehtori Camilla Jauhojärvi-Koskelo HBL:lle.
Hän oli mukana tekemässä tutkimusta, jossa kartoitettiin tulevien maisterien ruotsin taitoja vuosina 2006-2007.
Tulos oli, että alle puolella oli todellisuudessa riittävät ruotsin taidot virkamiesruotsin läpäisemiseksi.

Ja 3 vuotta myöhemmin tulos oli vielä huonompi..

Opiskelijoiden asenteet ovat muuttuneet kolmessa vuodessa.
Vielä vuonna 2006-2007 lähes 60 prosenttia tutkimukseen vastanneista yliopisto-opiskelijoista koki,
että ruotsin taitoa tarvitaan töissä. Sama luku oli kolme vuotta myöhemmin vain 45 prosenttia.

Ylipäätään ruotsia olisi opiskellut enää alle 60 prosenttia vastanneista, kun aiemmin kielen olisi valinnut vielä 70 prosenttia.
Dosentti Åsa Palviainen arvelee, että ruotsin muuttuminen valinnaiseksi ylioppilaskirjoituksissa on voinut vaikuttaa asenteisiin.

Tutkimuksessa selvitettiin 1 600 yliopisto-opiskelijan asenteita vuosina 2006-2007 ja 2009-2010.

http://www.kaleva.fi/uutiset/yha-harvem ... sia/885872

Muissa kielikeskuksissa homma ihmetellään avoimemmin..jo vuonna 2008.

http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/ ... 120456.htm

Olisi jo aika lopettaa hyssyttely ja etsiä vastaus siihen, miksi ruotsia ei osata,
vaikka sitä opiskellaan koulussa niin monta vuotta, toteaa Tampereen teknillisen yliopiston
kielikeskuksen johtaja Pentti Vanha-aho. (2008)

Hyssyttely jatkuu vielä 2011..

Missä ovat nämä kriittiset yliopistolehtorit nyt ?
Pakkolomalla, kun kielikeskuksia ajetaan alas säästösyistä ?
Vain ruotsin lehtoreilla on turvattu työpaikka ?

dejavu

#44 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 10.04.2011 15:49

Suomalainen kirjoitti:
Hannu Koho kirjoitti:Vapaa Kielivalinta on ollut usein yhteydessä Lukiolaisten liittoon, tiedustellen heidän kantaansa pakkoruotsiin, ja kysyen onko liitossa keskusteltu asiasta. Viimeksi tänä vuonna kahteen kertaan, ilman että Lukiolaisten liitto on vaivautunut vastaamaan.
Kiitos vastauksestasi, olinkin ihmetellyt hiljaisuutta Lukiolaisten Liiton osalta sen jälkeen kun liitto teki Seinäjoella äänestyksen jossa lukemat pakkoruotsin poistamiseksi olivat muistinvaraisesti 189-1. Tämä kertoo liiton kannan aika selkeästi ja ihmettelen edelleen voiko sielläkin puheenjohtaja kävellä liiton jäsenäänestyksen nurin kuten Kokoomuksessa.
Lukiolaisten liitto kannattaa valinnanvapautta aineryhmien sisällä, mutta ei ole erikseen ottanut kantaa pakkoruotsiin.
Tulkitsen, että tässä halutaan ( myös) kielivapautta.

"Luokattomassa lukiossa jokainen opiskelija voi vapaasti rakentaa itselleen sopivan opintokokonaisuuden.
Opiskelijan liikkumavaraa on lisättävä rakenteellisella valinnaisuudella ja oppiaineista on muodostettava oppiaineryhmiä.
Kannatamme oppiaineiden ryhmittelyä ja valinnaisuutta ryhmien sisällä, koska se poistaa yleissivistävän
koulutuksen sirpaleisuutta ja antaa paremmin kuvaa kokonaisuuksista.

http://www.lukio.fi/service.cntum?pageId=152932

2.2 Tulevaisuuden tiedot, taidot ja asenteet

Yleissivistynyt ihminen osaa ajatella itse. Hän suhtautuu ympäröivään maailmaan kriittisesti, mutta avoimesti.
Hän ymmärtää syy-seuraus-suhteita ja laajoja asiakokonaisuuksia. Yleissivistynyt ihminen hahmottaa yhteiskunnan valtasuhteita,
tietää kuinka niihin vaikutetaan ja hänellä on tarpeelliset tiedot ja taidot yhteiskunnan osana toimimiseen.
Yleissivistynyt ihminen pystyy ymmärtämään yhteiskunnallista keskustelua ja osallistumaan siihen.

Yhteiskunta elää jatkuvassa muutoksessa, jolloin yleissivistyksen sisältöä on myös jatkuvasti arvioitava uudelleen.
Yleissivistykseen kuuluvat myös kriittinen ajattelu, oppimaan oppiminen, elämänhallinta ja sosiaaliset taidot.
Yleissivistävällä lukiolla on siksi merkittävä rooli yleissivistyksen hankinnassa.

Ylioppilaslakki on yli satavuotias suomalaisen yleissivistyksen merkki.
Huomatkaapa tämä :P
Ruotsin kieli ei siis välttämättä kuulu lukiolaistenkaan mielestä yleissivistykseen, joten kyllä nämä lukiolaiset kielivapautta tukevat..
tosin kovin lammasmaisesti..ettei vaan bättre folk loukkaannu..
Yo-ruotsin pakollista kirjoittamistahan puolustettiin aikoinaan raivoisasti juuri vetoamalla yleissivistykseen..

Inger

#45 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 10.04.2011 16:08

Kun pääsisin AMK.Savoniaan opiskelemaan, nostan siellä koulussa kunnon meteli sen kielen takia.
Ja kun rehtori olisi pakottanut että minun pitää käydä ruotsin kursseilla, vastan lyhyesti " NON, la langue suéde est de la m...e! Rien!!! C´est fini!!!! J´ne aime pas!!!
..................
Ei mitään voima voi pakottaa minun opettelemaan ruotsia,ja suosittelen KAIKKI suomalaiset opiskelijat sanomaan samaa " NON!!! EI, EI JA EI!!!
Ruotsi ei ole edes mitään "romanttinen kieli", pffffffffffff, kovaa kun mikä!
Oui. De par ce passé tumurtueux et plútot rude , les Suédois savent qu´ils ne sont pas prédisposés á étre romantiques ce qui leur constitue une excuse facile, ils croient ne pas pouvoir le devenir et réussissent parfois méme á s´en convaincre!
S´il pouvait s´abstenir de s´exclamer ce n´est pas Nöel á la vue d´une bougie sur la table , on seriat comblée...on s´est pourtant excusé d´avoir amnené chéri contre son gré á lá seánce de Titanic mais il a bien décidé de nous le faire payer á vie!!!!!
Le romantisme pour nous malheuresement ne se résume pas á faire les fous chez K-Rauta, Citymarket, méme si on est bien conscientes que vous ne cherchiez qu´une ultivite géniale á partager avec nous.
Je ne suis pas dupe, si "ÄLSKLING!!, n´a pas démontré d´enthousiasme á ´l idée d´apprendre ,a langue matternelle, c´est en partie parce qu´on la nomme la langue de l´Amour!!!!!!!!- comme si c´était un "virus" qu´il pouvait attraper qui risquerait de le rendre romantique!!!!Il y a donc practiquement renoncé pour se protéger d´un éventuel envoútement je suppose!!!
L´apprentissage du Francais risquearait de lui faire découvrir de fascettes de lui-méme qu´il n´a jusque lá pas décelé..en méme temps ca luyi permets de prendre de la distance en eriode de nuages-moi??????
Je comprends pas!!!! C´est quand méme domnage que les couples discent adieu au romantisme déja 2 ans aprés le mariage!!!

..................pyydän anteeksi, mutta en osaa ihan kaikki ilmasta suomeksi, mitä jatattelen pohjoismaalaisista..ruotsialaisia ovat kovia, ei romantiikka, suomenruotsalaiset kylmiät kun jää, pariskuntia ilman romantiikkaa...kieli ei ole romanttinen, ja ruoka on outo!

Vastaa Viestiin