Vastine pakon kritiikkiin: "Mulla on tähän vaan yks sana sanottavana, ja se on #pakkomatikka."

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Vastine pakon kritiikkiin: "Mulla on tähän vaan yks sana sanottavana, ja se on #pakkomatikka."

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.08.2019 18:10

Aktiivinen twittervaikuttaja siis vetäytyy pakkoruotsikeskustelusta kommentilla: "Mulla on tähän vaan yks sana sanottavana, ja se on #pakkomatikka."

Miten nuorehko nainen, yliopisto-opiskelija ja aktiivinen somekeskustelija voi rinnastaa vähemmistökieli ruotsin ja universaalin arjen ja tieteen käyttömatematiikan - ja saada tähän pilvin pimein tykkäyksiä?

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Vastine pakon kritiikkiin: "Mulla on tähän vaan yks sana sanottavana, ja se on #pakkomatikka."

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.08.2019 18:19

Samanmoisis:
Hej! Jag är så trött på #pakkoruotsi -debatten. Jag var inte bra på #pakkokemia #pakkomatikka #pakkovoikka i skolan. Jag tycker om språk och musik. Finska går ganska bra. Hoppas alla kunde vara vänner och lära av varandra. Vad ska vi göra åt problemet #ilmastonmuutos ?
Mä vaan jätän tän tähän. En jaksa tätä ainaista itkemistä ruotsin opiskelusta. Aine muiden joukossa ihmiset

No siis mua henkilökohtaisesti tympii #pakkomatikka, #pakkoenkku ja #pakkoäikkä.
Also meillä on koulussa myös pakkomatikka, pakkofysiikka, pakkohistoria, pakkoenglanti.... Jokasen oma häpeä jos joku pakkoaineista ei satu olemaan se oma vahvuusalue. Älkää asennoituko silti

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Vastine pakon kritiikkiin: "Mulla on tähän vaan yks sana sanottavana, ja se on #pakkomatikka."

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 30.08.2019 19:06

Suhtauduin itsekin melko yhdentekevästi pakkoruotsiin (tosin lukiossa arvosanani laski kuin lehmän häntä kun ei ollut motivaatiota, ei vastaavia ongelmia muissa aineissa), mutta kun törmäsin korkeakoulussa virkamiesruotsiin muutaman vuoden tauon jälkeen ja yksi matematiikan peruskurssi pidettiin suomenruotsalaisen opettajan toimesta ruotsiksi, minusta oli hyvää vauhtia tulossa pakkoruotsikriitikko. Huomaa, ettei nämä nuoret ole liiemmin pohtineet asiaa. Asetetaan pakkobaletti pätevyysvaatimukseksi alakoulusta yliopistoon, niin eiköhän näiden unissakävelijöiden ajatustoiminta heräile tajuamaan mistä tässä pakkokritiikissä on kyse.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Vastine pakon kritiikkiin: "Mulla on tähän vaan yks sana sanottavana, ja se on #pakkomatikka."

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.08.2019 19:10

Pakkobaletti alakoulusta yliopistoon kuulostaa hyvältä. ;)

Mutta pakkoruotsi on minusta aika selvästi myös humanistinaisten kosto.

Kävin läpi tuoreita twiittejä #kielitaito. Lähinnä kielilahjakkaita naisia, jotka ovat löytäneet sen kielioksan työelämässä ja joille kielet, viestintä ja kulttuurien välinen vuorovaikutus ovat avainsanoja, ja tietysti Suomen kaksikielisyys.

Kieliasiantuntija myöntää, että vain kolme prosenttia suomenkielisistä oppii erinomaista ruotsia, mutta nostaa sen pakkoruotsin perusteeksi eikä näe siinä pakon epäonnistumista:
Så stolt över att höra till minoriteten (3 %) som behärskar det #svenska språket utmärkt, även om jag kommer från Kajanaland.

Hela mitt arbetsliv har kunskaperna i svenska varit nyttigare för mig än engelska.
Siis ruotsi on Kajaanin tytölle tärkeämpää kuin englanti. Tätä hehkutetaan muka kielitaidon kukoistuksena.

Twitterin kielikeskustelut ovat pakkoruotsin kritiikkiä lukuunottamatta valtavan naisvaltaisia.

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Vastine pakon kritiikkiin: "Mulla on tähän vaan yks sana sanottavana, ja se on #pakkomatikka."

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 06.09.2019 11:35

Nämä "pakkomatikka" -tyypit ovat hyvin lapsellista porukkaa. Hyvin kapeakatseisia ja yhteiskunnan tilasta sekä kielitodellisuudesta vieraantuneita ihmisiä.

lpo
Viestit: 174
Liittynyt: 10.04.2016 10:57

Re: Vastine pakon kritiikkiin: "Mulla on tähän vaan yks sana sanottavana, ja se on #pakkomatikka."

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja lpo » 14.09.2019 12:55

Pakottaminen saa entistä surkuhupaisempia ilmentymiä. Tämä möläytys sentään tyrmättiin aika nopsaan: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006236214.html

Työntekijät karkaavat sote-alalta muualle: Pitäisikö heidät velvoittaa koulutusta vastaavaan työhön?

Kuinka yllättävää, että tässä tapauksessa osataan suoraan sanoa, että pakko ei taida olla se kaikista toimivin ratkaisu? Voi vain kuvitella, millainen hätä ruotsinkielisellä puolella mahtaa olla. Etenkin Vaasan keskussairaalaan taitaa olla hankalaa rekrytoida henkilökuntaa, kun ruotsia puhuva nuoriso muuttaa Ruotsiin ja muualta maasta taas ei haluta Vaasaan muuttaa kaupungin maineen ansiosta.

Soteen enemmän kantaa ottamatta voisi kysyä, josko turhanpäiväisen poliittisen aineen kitkeminen pois opetussuunnitelmasta saattaisi lisätä valmistuneiden määrää? Aivan sama jos julkinen puoli edelleen tuota vaatisi, mutta en jaksa uskoa, että valtiolla on varaa kuristaa yksityistä sektoria poliittisella aineella. Yksityinen sektori kuitenkin on se, mikä tuo leivän pöytään, mutta silti leivän hankkijaa on kiitokseksi kuristettu jo yli 50 vuotta.

Vastaa Viestiin