Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Kuunteliko joku?
-
- Viestit: 2186
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Missä ? Mtv3 aamulla perustelu eli tilanteen mukaan..
Ensin hätäkakka ja joka yhteyteen sopiva "yleissivistyksen vahvistaminen"
Hieman pöyhittäessä tuli esiin todellinen syy:
Ruotsin kielen asema, ei tietenkään näillä sanoilla vaan kieroiluilmaisulla
Molempien kotimaisten kielten asema..
Eli ruotsia kirjoitetaan liian vähän RKPn mielestä, siinä syy.
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Yleissivistys tarkoittaa jotain, mikä kuuluu kaikilla olla, kiteytettynä kykyä toimia tässä ajassa ja ymmärtää tätä aikaa. Sitä ei voi määritellä oppiaineena, se on ennemminkin työtapa.Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑07.06.2019 15:14 joka yhteyteen sopiva "yleissivistyksen vahvistaminen"
Sivistys ilman etuliitteitä on osaamista, ei silpputietoa ja pintaraapaisuja. Hyvin opitut kielet ovat sivistystä, samoin hyvin hallittu matikka ja fysiikka, mutta myös esimerkiksi artesaanin käsityöläisyys ja luovuus ovat sivistystä.
Joskus näitä sanoja käytetään viisauden synonyymeinä, mutta viisaus on laajempi, eettisempi, oikeastaan aivan toisenlainen käsite.
Opetusministerille sallitaan näiden sanojen hämärä käyttö vain ensimmäisen päivän haastattelussa. Sitten kuuluu opetusministerin yleissivistykseen erottaa käsitteet.
Ruotsin kieli hyvin opittuna voi olla sivistystä, mutta yleissivistystä ruotsi ei Suomessa ole. Yleissivistystä ruotsi on Ruotsissa.
Viisas pohtisi, miten vaihtelevia tulkintoja ja tunteita ruotsi herättää ja miten elävät rinnan ne, joille ruotsi on tärkeä, ja ne, joille se ei ole tärkeä ja joita on valtava enemmistö...
Viimeksi muokannut NRR, 08.06.2019 08:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Tämä on se vaihtuva slogan.Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑07.06.2019 15:14 Molempien kotimaisten kielten asema..
Eli ruotsia kirjoitetaan liian vähän RKPn mielestä, siinä syy.
Vuosia se oli "enemmän kieliä, ei vähemmän", kun todellisuudessa olisi tarvittu ruotsin sijaan valinnaiskieli.
Nyt siis "kotimaisten kielten asema", kun nopeaan monikielistymiseen heräävässä maassa pitäisi kiinnittää huomio yhteisen kielen eli suomen osaamiseen.
Yhtään ongelmaa ei pakkoruotsi ole ratkaissut. Se on vain pahentanut uusia ongelmia.
Demareiden puhe siitä, että pakkoruotsi on muka suuri tasa-arvoistaja taatessaan kaikille virat ja pohjoismaisuuden, on tätä samaa valehtelua. Virkoihin ei ruotsin pitäisi enää kuulua ja Norden toivottaa tervetulleeksi englanniksi, eikä erinomaisen englannin tarvetta voi vähätellä eikä muuta osaamista vähätellä kielten hypetyksellä.
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Kasvaako Andersson virassaan vai jääkö edeltäjiensä tavoin pikkupoliitikoksi...
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
"Kasvaako Andersson virassaan vai jääkö edeltäjiensä tavoin pikkupoliitikoksi...." Toivottavasti opetusministeri oppii käyttämään edes sitä kieltä, jota 90% puhuu täällä äidinkielenään! Odotan Kotuksen kannanottoa!
Kuunnellessani Mtv:n keskustelua tuli mieleeni, että Suomen hallituksessa istuvan opetusministerin pitäisi osata panna sanojen päätteet kieliopillisesti oikein. Suomen kieli rapautuu, jos meidän opetusministerimme ei osaa suomen kieltä. Eikö Vas.liitolla ole asettaa opetusministerin virkaan henkilöä, joka on äidinkieleltään suomenkielinen?
Kuka uskaltaa puuttua asiaan?
Kuunnellessani Mtv:n keskustelua tuli mieleeni, että Suomen hallituksessa istuvan opetusministerin pitäisi osata panna sanojen päätteet kieliopillisesti oikein. Suomen kieli rapautuu, jos meidän opetusministerimme ei osaa suomen kieltä. Eikö Vas.liitolla ole asettaa opetusministerin virkaan henkilöä, joka on äidinkieleltään suomenkielinen?
Kuka uskaltaa puuttua asiaan?
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Oleellista ei ehkä ole suomen kielen oikeellisuus, sitä vaaditaan opettajalta ei ministeriltä, mutta oleellista on kyllä ministerin käsitys suomalaisuudesta. Viime kesänä Li Andersson määritteli "ongelmallisen kansallismielisyyden" Porin SuomiAreenalla näin:
En tunne ketään, jolla olisi tällainen LA:n kuvaama maailmankuva, jos puhutaan valtiosta nimeltä Suomi."Ongelmallinen kansallismielisyys on sellainen, jossa se kansa, jota puolustetaan, määritellään niin homogeeniseksi ja yhdenlaiseksi, että sinne ei mahdu islaminuskoiset, vaikka voivat olla Suomessa syntyneitä. Sinne ei mahdu kaikenväriset ihmiset, ei välttämättä mahdu suomenruotsalaiset, ei välttämättä mahdu homot. Siitä tehdään ikään kuin keinotekoinen kansa, joka me emme koskaan edes ole olleet."
Tosin niin saamelaisilla, suomalaisilla kuin suomenruotsalaisilla on oma tarinansa, kielensä, historiansa. Eivät dna-, kieli- ja kulttuurivirrat ole merkityksettömiä.
Monilla etnisillä vähemmistöillä on oma tarinansa, joihin kuuluu myös kuva siitä, miten on liitytty suurempiin kokonaisuuksiin kansallisella, kielellisellä tai uskonnollisella alueella.
Yhteisöllä on olemassa tietty ydinjatkuvuus, yhdistävä suuri tarina, johon myös uudemmat jäsenet ja vanhatkin vähemmistöt suhtautuvat kunnioituksella, koska ne saavat arvoisensa paikan vain osana suurta tarinaa.
Lähes jokaisella suomalaisella on lähipiirissään homoja, eri värisiä, täällä uusien uskontojen edustajia... Pääkaupunkiseudun koulut ovat juuri tällaisia. Suomalaisuus kukoistaa - mutta rakentuu pääosin suomen kielellä, johon useimmat suhtautuvat rakkaudella.
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
– Mikä siinä pakkoruotsissa vasemmistoa niin viehättää? Kun joku ehdottelee työvelvoitteita, niin barrikadit nousee. Mutta jos haluaa ihmisille lisää valinnanvapautta kielten opiskelussa, niin ei mitään sympatiaa, vasemmistoa muuten sympatisoiva ihmettelee.
Kuusi vuotta sitten, 2013, Li Andersson puolusti pakkoruotsia näin:
Kuusi vuotta sitten, 2013, Li Andersson puolusti pakkoruotsia näin:
No, tämä oli kuusi vuotta sitten.– Kannatan pakollisuutta, koska kukaan ei ole vielä vakuuttanut minua siitä, etteikö vapaaehtoisuuden vaikutus olisi pitkällä tähtäimellä sellainen, että on mahdotonta pitää kiinni kaksikielisyydestä, Andersson perustelee.
– Tuntuu, että useimmat ihmiset kannattavat kaksikielisyyttä, mutta heillä on ehkä eri kanta pakkoruotsiin.
Andersson järjestäisi ruotsin opetuksen uusiksi siten, että se alkaisi jo alakoulussa.
– Jos ruotsia ei opeteta kouluissa ja valtaosalla väestöstä ei ole minkäänlaista tietoa tai taitoa suhteessa toiseen kotimaiseen, niin ei ole hirveän todennäköistä, että kaksikielisyys säilyisi.
Toteutuuko kaksikielisyys nytkään? Esimerkiksi minä olen opiskellut ruotsia seiskaluokalta lukioon ja suorittanut virkamiesruotsin, enkä silti osaa tehdä käännösjuttuja ilman Google Translatea.
– Ei kaksikielisyys tarkoita sitä, että kaikki Suomessa osaisivat sujuvasti kommunikoida molemmilla kotimaisilla, Andersson sanoo.
– Se tarkoittaa sitä, että tiedät kielestä jotain, että osaat muutamia fraaseja ja olet tutustunut siihen. Kouluopetus antaa perusteita itseopiskelulle.
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Kielivapauskokoilun kaatuessa Li Andersson vasureista iloitsi twitterissä:
Hänen täytyy kokeneena poliitikkona tietää, miten Grahn-Laasonen homman vesitti. Näin avoin yritys väittää, että kyse on siitä, etteivät perheet ole kiinnostuneita, on aika hurjaa epärehellisyyttä...Sinisten ajamasta kielikokeilusta tuli pannukakku ja floppi. Kunnat vetäytyvät hankkeesta koska kiinnostusta oppilaiden keskuudessa ei ole. Hillotolppa lähestyy ja silleen.
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Kansalaisaloitteen kaatuessa Li Andersson oli yhdessä muutaman muun vasemmiston leidin kanssa erittäin aktiivinen aloitteen kaataja:
NRR kirjoitti: ↑13.12.2017 22:44 Tässä siis keskitytään
- valittelemaan sellaisten nuorten kohtaloa, jotka jäävät ilman virkaruotsia ja
- epäilemään ruotsittoman kykyä opiskella muita kieliä.
SilviaModig vas
Itse näen kaksikielisyyden aidosti rikkautena ja pelkään, että tämä esitys nyt asettaa meillä joukon nuoria eriarvoiseen asemaan. He menettävät mahdollisuuden kokonaan kaksikielisyyteen. Kun virkamiesruotsi ja monet muut vaatimukset edelleen yhteiskunnassa säilyvät ennallaan, ovat nämä nuoret eriarvoisessa asemassa. Pelkään myös, että siihen valintaan, kuka lähtee tähän mukaan, voi vaikuttaa perhetausta, voivat vaikuttaa ne mahdollisuudet sillä hetkellä omassa elämässään tehdä valintoja. Voi olla, että tämä houkuttelee juuri heitä, joilla on ehkä kaikkein haasteellisinta koulussa tällä hetkellä.
Pidän ylipäätänsä tärkeimpänä sitä, että koulu valmistaisi meidät kaikki mahdollisimman laajaan ja hyvään kielitaitoon, ja ajattelen kyllä, että kuten OAJ tai EK ovat nostaneet esiin, tämä saattaa oikeasti johtaa yleisen kielitaidon heikentymiseen. Senhän me näimme jo, kun ylioppilaskirjoituksista poistettiin pakollinen ruotsin kieli. [Tämä on valhe, jota on korjattu vuosia ja Modig tietää totuuden: ruotsin yo-kokeen pakollisuus poistettiin, koska haluttiin vähentää kielipainotusta ja reppuja, ainereaali taas rokottaa lyhyen kielen opintoja. Se että edelleen tietoisesti valehdellaan, kertoo pahasta vääristymästä pakon puoltajien arvomaailmassa!]
Itse kaksikielisenä minun on vaikea ymmärtää, että kukaan kokisi rasitteena tämän, että osaa kahta kieltä. Uskon, että suurin ongelma on siinä, että liian harva oppii sen ruotsin kielen hyvin ja elävästi siellä koulussa, jolloin itse näen, että ratkaisu on se, että me kehitämme ruotsin kielen opiskelua. Me kehitämme sitä, miten sitä opiskellaan, ja me aikaistamme reippaasti sitä opiskelua, koska me tiedämme, että nuoret lapset oppivat aivan uskomattomalla tavalla. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeammaksi se muuttuu.
Haluan kyllä tässä vielä esittää sen huomion, kun täällä on [Puhemies koputtaa] puhuttu, että monet ovat pakkoruotsin uhreja, ja teille kertoa, että minä olen koko peruskouluni lukenut pakkosuomea. Suomea vieraana kielenä äidinkielenä suomea puhuvalle ihmiselle — se oli iso epäkohta kielten opetuksessa, mutta onneksi siitäkin on päästy eteenpäin.
MaaritFeldt-Ranta sd
--- annoitte semmoisen vaikutelman, että nämä nuoret, jotka sitten pois valitsevat tämän ruotsin kielen, opiskelisivat kiinaa tai venäjää. Mutta valitettavasti kaikki käytössä oleva tieto kertoo siitä, että heidän kielitaitonsa tulee heikkenemään entisestään, ei lainkaan niin, että heidän kielitaitonsa paranee.
Kysynkin, miten neuvoisit omia lapsiasi tekemään. Neuvoisitko omia lapsiasi tekemään: valitse pois tämä, sulje itseltäsi tulevaisuudessa ovia, hankaloita omaa opinpolkuasi, sulje etukäteen ovia vuosikymmenten kuluttua tarvitsemistasi tehtävistä? Uskon, että jokainen meistä täällä olemme tiedostavia ihmisiä, osaamme neuvoa lapsiamme. Valitettavasti tämä kokeilu tulee johtamaan siihen, että ne lapset ja nuoret, jotka ennestäänkin ovat ehkä tuen tarpeessa ja joilla ei ehkä ole parhaat neuvonantajat aina käytettävissään, tulevat valitsemaan pois tämän ruotsin kielen.
Li Andersson vas
Arvoisa puhemies! Ihmisenä, joka on käynyt koulua ruotsiksi ja opiskellut sekä suomea että venäjän kieltä peruskoulussa vieraina kielinä, kyseenalaistan hieman tämän teesin, jonka mukaan tämä kielikokeilu automaattisesti johtaisi siihen, että nimenomaan venäjän kielen opiskelu Suomessa lisääntyisi merkittävästi. Pidän sitä sinänsä siis tavoiteltavana ja toivottavana mutta näen kyllä itse, että sellaisten oppilaiden kohdalla, joilla on vaikeuksia motivoida itsensä ruotsin kielen opiskeluun, sellaisen vieraan kielen opiskelua, jossa pitää opetella uudet aakkoset ja jonka kielioppi on ainakin verbien osalta merkittävästi vaikeampi kuin esimerkiksi ruotsin kielen kielioppi, en itse pidä järin todennäköisenä. Mikäli tavoitteena on lisätä esimerkiksi venäjän kielen tai jopa kiinan kielen opiskelua, jonka osalta pidän tätä vielä epätodennäköisempänä, että tämä johtaisi siihen, niin kyllä siihen pitäisi silloin puuttua nimenomaan resurssien kautta, että on vapaavalintaisia vieraita kieliä tarjolla, ja ennen kaikkea myöskin asennekasvatuksen kautta eli sen, että tuodaan esille kielten osaamisen merkitys ja laajan monipuolisen kielivalikoiman merkitystä myöskin työelämässä. Voin kertoa, että siellä Varsinais-Suomessakin niin suomen kuin venäjänkin kielen osaamisesta on ollut erittäin paljon hyötyä työpaikkojen löytämisessä.
-
- Viestit: 2186
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Tähän tutustumiseen käytetään nyt alakoulussa 4, lukiossa 3 ja korkeakouluissa vähintään 2 vuotta. Siis vuotta!Se tarkoittaa sitä, että tiedät kielestä jotain, että osaat muutamia fraaseja ja olet tutustunut siihen. Kouluopetus antaa perusteita itseopiskelulle.
Yleensä tutustumiseen menee korkeintaan yksi päivä,
jos käyttää kaikki 8 työtuntia..siis 8 tuntia riittäisi, 9 vuoden sijasta!
-
- Viestit: 2186
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Kouluissa on jo nyt kielisuihkuja eli esitellään yksi kieli per päivä ja sitten tarjotaan kieliä valittavaksi.asennekasvatuksen kautta eli sen, että tuodaan esille kielten osaamisen merkitys ja laajan monipuolisen kielivalikoiman merkitystä myöskin työelämässä.
Mutta, ruotsi pitää voida tutustumisen jälkeen voida valita POIS!
Myös valitsematta jättäminen on valinta, joka pitää sallia! Aivan kuten uskonnon osalta.
Mutta svekomaaninen nordismi ei salli!
Viimeksi muokannut Uusi kielipolitiikka, 08.06.2019 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Näin. Toisessa kohtaa Li Andersson toki mainitsi, että hänestä ruotsia on vain "muutama vuosi". Ruotsinkielisen edunvalvonnan yksi lempivalhe on se, että vain peruskouluruotsi olisi pakollinen, kaikki muu on valinnaista. No nyt tulee toisesta asteestakin pakollinen, että vuosimäärä on jo suuri. Ja Andersson on ilmaissut, että ruotsin tulisi alkaa aikaisemmin. Kuinka monta vuotta ruotsia nyt hänestä tarvitaan "tutustumiseen"?Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑08.06.2019 11:17Tähän tutustumiseen käytetään nyt alakoulussa 4, lukiossa 3 ja korkeakouluissa vähintään 2 vuotta. Siis vuotta!Se tarkoittaa sitä, että tiedät kielestä jotain, että osaat muutamia fraaseja ja olet tutustunut siihen. Kouluopetus antaa perusteita itseopiskelulle.
Yleensä tutustumiseen menee korkeintaan yksi päivä,
jos käyttää kaikki 8 työtuntia..siis 8 tuntia riittäisi, 9 vuoden sijasta!
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Niin - ruotsi kuulemma avaa ovia, vielä vuosikymmenten jälkeen unohdettunakin. Näin Feldt-Ranta:Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑08.06.2019 11:22Kouluissa on jo nyt kielisuihkuja eli esitellään yksi kieli per päivä ja sitten tarjotaan kieliä valittavaksi.asennekasvatuksen kautta eli sen, että tuodaan esille kielten osaamisen merkitys ja laajan monipuolisen kielivalikoiman merkitystä myöskin työelämässä.
Mutta, ruotsi pitää voida tutustumisen jälkeen voida valita POIS!
Myös valitsematta jättäminen on valinta, joka pitää sallia! Aivan kuten uskonnon osalta.
Mutta svekomaaninen nordismi ei salli!
"Neuvoisitko omia lapsiasi tekemään: valitse pois tämä, sulje itseltäsi tulevaisuudessa ovia, hankaloita omaa opinpolkuasi, sulje etukäteen ovia vuosikymmenten kuluttua tarvitsemistasi tehtävistä?"
Jotta me emme siis pääse neuvomaan lapsiamme muka väärin ja muka heille vahingoksi, tarvitaan pakko.
-
- Viestit: 2186
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Miten Li Andersson perusteli pakollisen ruotsin yo-kokeen?
Emme vastusta ruotsiin tutustumista, mutta sen tutustumisen tulee rajoittua kielisuihkuihin ja edellämainittuun yleisempään kulttuuri- ja suvaitsevaisuuskasvatukseen.. ei ulottua vuosikausien pänttäämiseen virkamiesruotsin todistuksen saamisen nimissä.Kuinka monta vuotta ruotsia nyt hänestä tarvitaan "tutustumiseen"?
Valinnaisena ruotsin valitkoon vaikka 99%, jos oikeasti kiinnostuneita on. Emme vastusta ruotsin kieltä, vaan ruotsin kieleen pakottamista.