pakon puolustajilla nolot perustelut

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

pakon puolustajilla nolot perustelut

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 04.06.2019 21:13

Lähtökohtana pakon puolustajilla on mutu, musta tuntuu,
- että ruotsi on helppoa,
- että kansalliskieltä kuuluu osata,
- että pitkä matikka on paha/ruma ja ruotsi hyvä,
- että lingua franca englanti ja pakkoruotsi ovat ihan samanlaiset opiskella ja oppia,
- ettei ilman ruotsia olla pohjoismaisia,
- että ruotsilla pojille ja poikien perheille näytetään miten asennevammaisia he ovat,
- että voi voi jos joillekin vaan mikään ei onnistu,
- että jos jatkossa on virkamiesruotsi niin sama se on, vaikka olisi yo-ruotsikin,
- että oikeastaan suomea ei olekaan ilman ruotsia, on vain suomi-ruotsikaksikielisyys, koska historia...

Näitä hiukan sanoja muutellen toistellaan esim. twitterissä. Mietin, että tekeekö twitter ihmisten ajattelun näin töksähteleväksi. Mutu sallitussa merkkimäärässä ja se siitä. Tykätään samanmielisten twiiteistä. Ohitetaan muu.

Tässä näitä aitoja:
Ruotsi on yksi maailman helpoimmista kielistä oppia. Lopettakaa jo se vinkuminen.

Niin kauan kun olemme virallisesti kaksikielinen maa, ruotsia on opiskeltava.

Lupaan, että ruotsi on helpompi kirjoittaa kuin pitkä matikka.

Ei ole mitään syytä olettaa ruotsin olevan sen vaikeampi kirjoittaa kuin englantikaan.

Jos ei osata ruotsia, ollaan ulkopuolisia Pohjoismaissa.

Eikö yhä kaikissa korkeakouluissa tarvitse suorittaa virkamiesruotsi? Vai tarvitaanko sen suorittamiseen huonompi kielitaito kuin A:n saaminen kirjoituksista?

Ensin meuhataan siitä kuinka just pojat on hyviä matikassa ja tytöt sellasia ja tämmösiä (ei pidä paikkaansa), ja nyt vastustetaan ruotsin pakollisuutta yo-kokeessa koska se "haittaa erityisesti poikia". Öh, oppimiskäsitys?

Jos on huono ruotsissa, niin kaikki muukin on vaikeaa. Ei syytä tinkiä ruotsista, jos ei muustakaan.

Ruotsi on Suomen kieli siinä missä suomikin. Se on erottamaton osa historiaamme ja nykypäiväämme. Toivottavasti myös tulevaisuuttamme.
Ja yksi tämänhetkistä tilannetta selittävä:
Nyt kysymys on vuosikymmenten luma vs. kielet ja humanistit taistelusta. Kun yliopistojen valinnoissa matematiikka ylikorostui, vastaisku on tämä.
Ei ihan kaukaa haettu tämäkään. Matematiikka saa monet humanistit kiehumaan. Kun kostoksi saadaan tätä, täytyy jatkossa olla varovaisempi...

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 05.06.2019 11:17

Tuli vastaan twiitti Keski-Euroopan kirjeenvaihtajalta:
Ruotsin kieli avaa meille suuret työmarkkinat ja suomalaistuotteille suuret lähimarkkinat. Muualla Euroopassa olen monesti vetoamalla toiseen viralliseen kieleemme osoittanut Suomen paikan Euroopassa niissä maissa, joissa meidät nähdään "mongolina" ryssänrajamaana.
Kuulkaa, meillä on melkoinen savotta edessämme.

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 05.06.2019 11:22

Ne vissiin ymmärtää ruotsia siellä muualla Euroopassa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 05.06.2019 11:58

Hillevi Henanen kirjoitti: 05.06.2019 11:22 Ne vissiin ymmärtää ruotsia siellä muualla Euroopassa.
En tohtinut kysyä. Olin ehkä kuitenkin liian suora, kun puhuin rehellisyydestä...

Minun on vaikea uskoa, miten joku voi elää kuplassa vaikka maailma on ympärillä niin avoinna. Tai ehkä se onkin ihmisen ominaisuus: rakenna ympärille koti ja mieleesi kupla...

Tämä twitter on minulle tosi opettava kokemus.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 05.06.2019 12:01

NRR kirjoitti: 05.06.2019 11:58
Hillevi Henanen kirjoitti: 05.06.2019 11:22 Ne vissiin ymmärtää ruotsia siellä muualla Euroopassa.
En tohtinut kysyä. Olin ehkä kuitenkin liian suora, kun puhuin rehellisyydestä...

Minun on vaikea uskoa, miten ihminen voi elää kuplassa vaikka maailma on ympärillä niin avoinna...

Tämä twitter on minulle tosi opettava kokemus.
Siellä voi haistella tuulia ja tunnelmaa, mutta ei siellä mitään ongelmia ratkaista.Siksi herätimme uinuvan Facebook-sivumme taas eloon. Sitä ei ole yli vuoteen päivitetty, kun kuvittelimme kielipolitiikan järkevöityvän pikkuhiljaa, emmekä halunneet joka puolella touhuta..
mutta kävikin päinvastoin.. yhä hullummaksi alkoi touhu mennä..

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 05.06.2019 12:08

Keskustan Lohi Ilta-Sanomissa: pakkoruotsi oli lapsus.
Joku on siis vienyt, eikä edes muille hallituspuolueille kerrottu. Siitä se yhteistyö urkenee!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 05.06.2019 12:24

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 05.06.2019 12:01
NRR kirjoitti: 05.06.2019 11:58 Tämä twitter on minulle tosi opettava kokemus.
Siellä voi haistella tuulia ja tunnelmaa, mutta ei siellä mitään ongelmia ratkaista.
Näin.
Mutta en aavistanut, että kuplat tuolla vahvistuvat. Ihmiset vain tykkäävät niiden viesteistä, jotka kokevat itselleen hyödyllisiksi, verkostoituvat ajattelemattomuuksien jakamisella. Ymmärrän, että on kiire ja liturgiaa on helppo vetää ja on pakko saada vain samanmielinen sykäys verkostoon, jotta olisi olevinaan aktiivinen osa sitä. Mutta kyllä siinä ajattelun taidot taantuvat. Ja rohkeus laukoa tyhmyyksiä kasvaa.

On joitakin, joiden arvostus on twitterin ansiosta mielessäni kasvanut: Jungner, kokoomuksen Laiho ja Sammallahti, perussuomalaisten Tynkkynen, Vihreiden Diarra ja Tawasoli (Soininvaaraa olen aina arvostanut),...

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 05.06.2019 12:37

NRR kirjoitti: 05.06.2019 11:58
Hillevi Henanen kirjoitti: 05.06.2019 11:22 Ne vissiin ymmärtää ruotsia siellä muualla Euroopassa.
En tohtinut kysyä. Olin ehkä kuitenkin liian suora, kun puhuin rehellisyydestä...

Minun on vaikea uskoa, miten joku voi elää kuplassa vaikka maailma on ympärillä niin avoinna. Tai ehkä se onkin ihmisen ominaisuus: rakenna ympärille koti ja mieleesi kupla...

Tämä twitter on minulle tosi opettava kokemus.

Täytyy myöntää, että kyseisen rouvan rasismi kyllä laittaa Persut näyttämään ihan pyhäkoulupojilta, se rasismi on niin luissa ja ytimissä..

Freudenthal elää ja voi hyvin!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 05.06.2019 12:37

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 05.06.2019 12:37
NRR kirjoitti: 05.06.2019 11:58
Hillevi Henanen kirjoitti: 05.06.2019 11:22 Ne vissiin ymmärtää ruotsia siellä muualla Euroopassa.
En tohtinut kysyä. Olin ehkä kuitenkin liian suora, kun puhuin rehellisyydestä...

Minun on vaikea uskoa, miten joku voi elää kuplassa vaikka maailma on ympärillä niin avoinna. Tai ehkä se onkin ihmisen ominaisuus: rakenna ympärille koti ja mieleesi kupla...

Tämä twitter on minulle tosi opettava kokemus.
Huhhuh!
Täytyy myöntää, että kyseisen rouvan rasismi kyllä laittaa Persut näyttämään ihan pyhäkoulupojilta, se rasismi on niin luissa ja ytimissä..

Freudenthal elää ja voi hyvin!

jlo
Viestit: 435
Liittynyt: 16.03.2013 11:07

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja jlo » 05.06.2019 13:56

NRR kirjoitti: 05.06.2019 11:17 Tuli vastaan twiitti Keski-Euroopan kirjeenvaihtajalta:
Ruotsin kieli avaa meille suuret työmarkkinat ja suomalaistuotteille suuret lähimarkkinat. Muualla Euroopassa olen monesti vetoamalla toiseen viralliseen kieleemme osoittanut Suomen paikan Euroopassa niissä maissa, joissa meidät nähdään "mongolina" ryssänrajamaana.
Kuulkaa, meillä on melkoinen savotta edessämme.
Eli jos 10-12 vuotta opiskelee ruotsia, niin silloin ei luulla mongoliksi. Tuollaista hyötyä en ole osannut arvostaakaan. Ehkä silti halvempaa ja nopeampaa olisi ostaa aurinkolasit.
On toki mahdollista, että twiittaus on kirjoitettu iskiasvaivojen alla, kuten niin monesti Euroopan sydämessä käy.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 05.06.2019 14:21

Minä olen isälinjan kautta suoraan
mongooli Tsingis Khanin jälkeläinen.

Meitä Chengesin jälkeläisiä on noin 0,5% koko maailman miesväestöstä, muita mongoleja vielä enemmän.

Tällä perimällä en aio kumartaa ketään Bryssel issä istuvaa kermapeppu hurria tai kermapepun vaimoa, jotta hän saisi tuntea olevansa bättrefolk, joka häpeää meitä mongoleja.

Pitää olla ylpeä mongolitaustasta.

Ruotsalainen valloittaja keksi sen rasistisen oletuksen, että mongooli ovat jokin huono asia..Emme ole!

Pakkoruotsi on rasistinen kultti!.
Siinä vähän uutta asennetta!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 05.06.2019 14:29

Eli jos 10-12 vuotta opiskelee ruotsia, niin silloin ei luulla mongoliksi. Tuollaista hyötyä en ole osannut arvostaakaan. Ehkä silti halvempaa ja nopeampaa olisi ostaa aurinkolasit.
Mutta ei ne lasit peitä sinun kömpelöä olemustasi ja sosiaalista estyneisyyttäsi, taipumusta synkkämielisyyteen sekä saunassa kansanlaulujen laulamiseen , mikä on taas suomalaisille tyypillisiä ominaisuuksia Brysselin kentällä valkoisten tennissukkien lisäksi..ja keskustelukumppanin kengänkärkiä nyt unohtamatta..

Muuten, palauttakaa nyt edes ne Pälkäneen rauniokirkosta varastamanne suomalaisten kallot ja muut luut! Ne pitkät kallot, lyhyet voitte pitää. :evil:
Viimeksi muokannut Uusi kielipolitiikka, 05.06.2019 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 05.06.2019 14:31

"Pakkoruotsi on rasistinen kultti!." Hyvä lohkaisu pakkoruotsista.

Tarvitsemme nyt tällaisia lyhyitä, nasevia ja tosia ilmaisuja kuvailemaan sitä, mitä pakkoruotsi todellisuudessa on.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 05.06.2019 14:35

TK kirjoitti: 05.06.2019 14:31 "Pakkoruotsi on rasistinen kultti!." Hyvä lohkaisu pakkoruotsista.

Tarvitsemme nyt tällaisia lyhyitä, nasevia ja tosia ilmaisuja kuvailemaan sitä, mitä pakkoruotsi todellisuudessa on.
Kiitos, ihan vahingossa keksitty.. tajunnanvirtaa!!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: pakon puolustajilla nolot perustelut

#15 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.06.2019 09:18

NRR kirjoitti: 05.06.2019 12:24
Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 05.06.2019 12:01
NRR kirjoitti: 05.06.2019 11:58 Tämä twitter on minulle tosi opettava kokemus.
Siellä voi haistella tuulia ja tunnelmaa, mutta ei siellä mitään ongelmia ratkaista.
Näin.
Mutta en aavistanut, että kuplat tuolla vahvistuvat. Ihmiset vain tykkäävät niiden viesteistä, jotka kokevat itselleen hyödyllisiksi, verkostoituvat ajattelemattomuuksien jakamisella. Ymmärrän, että on kiire --- Mutta kyllä siinä ajattelun taidot taantuvat. Ja rohkeus laukoa tyhmyyksiä kasvaa.
Olen tarjonnut useammille hyvin verkostoituneelle pakon kannattajalle, nuorehkoja leidejä, mahdollisuuden keskustella ja kysyä pakon ongelmista - he vastaavat täydellisellä hiljaisuudella vaikka jatkavat hyväsiskorinkinsä kanssa pakon puolustamista. Erityisesti pakkoruotsin puolustus ja ärtymys matematiikkaa kohtaan kulkevat käsi kädessä.

Ajattelin, että twitter olisi keskustelualusta. Se onkin kuplanrakennusalusta.

Vastaa Viestiin