https://svenska.yle.fi/artikel/2019/04/ ... unskaperna
https://karvi.fi/app/uploads/2019/04/KARVI_0619.pdf
KommenttiA-finska
Tulkitsemistehtävät
Luetun ymmärtämisessä
Suomenkielisemmissä kunnissa tulos oli keskimääräistä parempi: noin 60 % oppilaista ylsi tavoitetasolle. Kunnissa, joissa ruotsinkielisyysaste on 51–80 %, ei tuloksissa juuri ollut eroja eteläisen ja läntisen Suomen välillä. Läntisen Suomen ruotsinkielisimmissä kunnissa vain 12 % oppilaista saavutti hyvän osaamisen tason.
Näiden kuntien oppilaita kai voi lähinnä verrata suomenkielisiin, jotka suomenkielisissä kunnissa lukevat pakkoruotsia, paitsi että heille ruotsin kieli on lähes tarpeeton kun taas ruotsinkielisille maan pääkieli on elinehto. Muuttoliike jatkuu niin kauan kun tätä ei sisäistetä
Mofi
Luetun ymmärtämisessä oppilaat selviytyivät heikommin: noin kolmannes oppilaista ylsi hyvän osaamisen tavoitetasolle. Alueellisia eroja luetun ymmärtämisessä löytyi ainoastaan niistä kunnista, joissa on suomenkielinen enemmistö (ruotsinkielisyysaste 11–50 %). Hyvän osaamisen tasolle ylsi 31 % eteläisen Suomen kuntien oppilaista ja vain 22 % läntisen Suomen oppilasta.
Noin puolet arvioinnissa mukana olleista kuudesluokkalaisista oli aloittanut suomen kielen opiskelun jo en-simmäisellä luokalla. Oppilaat, jotka opiskelivat mofi-oppimäärää tulivat pääsääntöisesti kaksi-kielisistä kodeista.
Om endast 12 % av eleverna nådde upp till nivån goda i de helt svenskspråkiga kommunerna så visar väl det med all önskvärd tydlighet att finskaundervisningen i våra skolor fungerar dåligt. Det fodras tydligen att man kommer i kontakt med finskan hemma eller på fritiden för att lära sig finska.
Jos vain 12% oppilaista saavutti hyvän tason ruotsinkielisissä kunnissa, osoittaa se selvästi että suomenopetus kouluissamme toimii huonosti. Vaaditaan selvästikin että suomen oppimiseksi pitää suomen kanssa ollaan tekemisissä kotona tai vapaa-aikana.
Loistava oivallus!