https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006049902.htmlLuulin, että opintosuunnitelma olisi yksilöllinen ja että opiskelija saisi tukiopetusta tarvittaessa. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut, vaikka nuori on pyytänyt koululta apua. Miten voi tehdä matematiikan läksyjä, kun ei edes ymmärrä, mitä tehtävässä lasketaan? Samoin ruotsin tehtävät kopioidaan muilta. Miksi yleensäkään pitäisi tai miten pystyy opiskelemaan ruotsia, jos ei osaa opetuskieltä suomeakaan kunnolla?
Arvatkaa tuleeko armotonta palautetta lukijoilta:
Kommentteja on paljon. Niissä ei lähdetä pohtimaan, millainen tuki ja millaiset joustot olisivat paikallaan vaan linnottaudutaan ehdottomaan paheksuntaan.Ehkä oppilaan tulisi ensin opetella kieli, ja mennä vasta sitten opiskelemaan ammatti.
---
Oppilas on väärässä paikassa, pitäisi suorittaa peruskoulu ennen ammattikoulua. Pitää olla joku taso oppilaissa ammattikouluissakin.
---
Olemme ottaneet enemmän tulijoita kuin mihin meillä on mahdollisuuksia. Tämä kehitys pitää pysäyttää nyt eikä kenties ensi vuonna.
---
Opiskelu on raskasta ja sitä varten on tehtävä töitä. En kannata opintoresurssien käyttöä ihmisten opettamiseen heidän alkuperäkielillään. Lisäksi ruotsi on tällä hetkellä Suomen toinen virallinen kieli, joten se vastanee toiseen pohdintaa.
---
Aikuisella opiskelijalla tulee olla omat valmiudet hakea tietoa, sitä saa vaikka googlaamalla mistä sitä saa. Ruotsiakin voi opiskella netissä ilmaiseksi. Iltatyön hankkimalla voisi maksaa matikan tukiopetuksesta.
---
Peruskoulun jälkeisiä opintoja ei pidä alkaa räätälöimään. Pitää antaa mahdollisuus siihen, että saa peruskoulun osaamisen.
---
Koska koulutus on meillä välttämätöntä, voisimme lähteä siitä, että opetuksessa karsitaan turhaa, keskitytään oleelliseen ja mahdollistetaan esim. osatutkinto, jolla pääsee auttavasti mukaan työelämään. Sellainen on esim. hoiva-avustajan tutkinto, jossa ei ole lähihoitajan lääkevastuuta mutta on perustaitoja ihmisten auttamiseen, vaikkapa palvelutalon asukkaiden ulkoilemisessa tai ruokailussa avustamiseen.