SJONS kirjoitti: ↑26.02.2019 19:44
Alakoulussa olisi (1.lk) yksi pakollinen kieli, yleensä englanti.
Alakoulussa (3.lk) olisi lisäksi mahdollista valita toinen vieras kieli.
Monille alakoululaisille riittää pelkkä englanti tai sen tilalla jokin muu vieras kieli. Valinnaisen vieraan kielen paikalle voisi monille alakoululaisille olla tarpeellista lisätä oman äidinkielen tunteja.
---
Kieliopintoja suunnittelevat yleensä lukion ja yliopiston suorittaneet henkilöt, joilla ei ole riittävää ymmärrystä oppilaiden tasoeroista.
Ihmettelen, ettei meillä jo toimita näin, tarkoitan äidinkielen opetusta vieraan kielen sijaan.
Yhteinen ykkösellä alkava englanti olisi tosin mielestäni paras vaihtoehto siksi, että se vapauttaisi kaikki muita kieliä haluavat valitsemaan omansa tarjonnasta kolmannella. Mahdollisuus erilaisten ryhmien syntymiseen olisi suurimmillaan. Samalla oppilaasta tiedettäisiin jo, miten helppoa vieraat kielet hänelle ovat, kannattaako ottaa ranskaa vai pitäisi tyytyä espanjaan. Kielikylpyluokat olisivat asia erikseen, niillä on omat opetussuunnitelmansa. Kielikylvyn alkaessa päiväkodissa tiedetään myös koulun alkaessa, onko mukana joku, jonka kannattaisi siirtyä ykkösellä tavisluokalle.
Mutta koulujen haasteena on oppilaiden valtavat tasoerot. Siksi tarjotaan nyt vanhemmille mahdollisuutta pedata lapsilleen valikoitua ryhmää kielivalintojen avulla. Ranskanlukijat, ne ekalta aloittavat, päätyvät useimmiten jo alakoulussa samalle luokalle. Näin toivotaan, ettei synny koulun perässä muuttamisia ja ns. ghettokouluja. Jos nämä valikoidut luokat tehdään kielivalinnoilla jo aluksi, myöhemmillä luokilla on hankalampaa saada kokoon muuhun kuin kieliin perustuvia valintakoeluokkia (esim. tietotekniikka, viestintä, urheilu, musiikki), joilla on samankaltainen tavoite tarjota valikoituja luokkatoverijoukkoja vaativien kotien lapsille. Silloin kielistä tulee se kaikkein karsivin osaamisalue ja takaavat parhaat eväät jatkokoulutukseen.
Kielivalinnat nivoutuvat nyt koulun haasteisiin maahanmuuttajien määrän kasvaessa (esim. Espoossa joka neljäs ekaluokkalainen on maahanmuuttajataustainen). Pitäisi todella panostaa siihen, miten kielen ongelmia omaavat saadaan vedettyä kunnialla läpi koulupolun. Muuten koulujen jakaantuminen hyvämaineisiin ja vähemmän hyvämaineisiin on väistämätöntä.