Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 23.11.2018 14:21

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 23.11.2018 14:14
Vyörytyksesi ja kyvyttömyytesi nähdä mitään muuta kuin oma pisteesi tosin sopivat ”x:lle”.
Purra syyllistyy itse tähän ja vielä omalla nimellään. :lol:
Vastasin vielä hänelle:
Kysyt, miksen kirjoita omalla nimelläni. Mietitäänpä vähän.

Alunperin painavin syy oli se, että kirjoitan äitinä ja opettajana, jonka lapsella on rankka, perinnöllinen kielen alueella oleva oppimisvaikeus. En halua enkä saakaan vetää läheisiäni tähän keskusteluun tuomalla heidät oman nimeni kautta leimattaviksi. Tätä samaa käytäntöä noudattavat myös ne lehtien yleisönosastot, jotka yleensä vaativat kirjoittamaan omalla nimellä.

Pidän tiukasti kiinni siitä, että kirjoitan vain faktaa ja kirjaan lähteet tarkasti. Ei ole mitään syytä, miksei tekstini olisi tällaisenaan tarkistettavissa ja mikset voisi suhtautua siihen vakavasti.

Aloitin kielikeskusteluun osallistumisen kymmenisen vuotta sitten ja kirjoitin pitkään samalla, tunnistettavalla nimimerkillä - kunnes joku pakkoruotsin kiihkeä kannattaja keksi, että tuolla nimimerkillä on mukava kirjoitella järjettömiä riekuntoja kaikkiin kielikeskusteluihin. Yllättäen jopa ruotsalaisissa lehdissä löytyi nimerkkini laatimia "tunnustuksia", joissa kerrottiin, miten vihaamme ruotsinkielisiä jne. Se vakinimimerkeistä! ;)

Nyt esimerkiksi sinä näytät kuvittelevan, että painokelvoton palaute on nimenomaan pakkoruotsin vastustajien erikoisuus. Ei ole. Pahin julkinen palaute, minkä olen lukenut, on omalla nimellään kirjoittavan isoisän saama uhkaus, että hänen pakkoruotsikritiikkinsä vuoksi pakon puolustajat voisivat käydä häpäisemässä hänen varhain kuolleen lapsenlapsensa haudan. Aivan sairasta, mutta tätä tapahtuu.

Suosittelen, että haet itse vastauksia kirjoittamalla nimimerkillä saiteille, joissa aiheesta avoimesti keskustellaan. Nyt keskityt henkilökohtaisuuksiin etkä anna itsellesi mahdollisuutta pohtia.
Ja hän todisti ottavansa koko teenan vain henkilökohtaisena nokitteluna:
Sen lisäksi, että sinulla varmasti on sekä faktat että intohimo, löytyy sinulta myös rutkasti kykyä vetää mutkia suoriksi, väärinymmärtää, rakentaa olkiukkoja, siirtää tolppia, liioitella ja harjoittaa muita aktiiviselle somekeskustelijalle usein elintärkeitä metodeja. Niitä on nyt vielä vaikeampaa sietää kuin silloin edellisellä kierroksella.

Näin poliitikkona suosittelisin vähän hiomaan vaikutuskeinojasi, jotta todella voisit kääntää ihmisten päitä. Ymmärrän, että aihe on herkkä ja henkilökohtainen; se tietysti vaikeuttaa asiaa.

Sanon edelleen – kiitos paneutumisesta ja onnea. Olen pahoillani, että olet saanut kuraa toisaalla.

Olen kuunnellut ja ymmärtänyt sinua parhaani mukaan.

Hyvää viikonloppua!
Viimeksi muokannut NRR, 23.11.2018 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 23.11.2018 14:24

Pakottaja tietää olevansa väärässä, mutta ei myönnä, vaan pakenee sen taakse, että "joku jossain joskus on vauhkoillut asialla"..

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 23.11.2018 14:27

Poistettu epäasiallinen kommentti
Viimeksi muokannut Uusi kielipolitiikka, 16.08.2019 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 23.11.2018 15:32

Mietin, mikä motiivi hänellä oli laittaa tätä uutta blogikirjoitusta, koska se muutaman vuoden takainen oli niin vastaava ja kielivapauden perustelut olivat siellä selkeästi esillä - olihan juuri tehty kansalaisaloite ja sille kerätty taustamateriaalia. Sitä paitsi hänellä on mahdollisuus puhua asiasta perussuomalaisten poliitikkojen kanssa (esim. Halla-aho), joilla pitäisi olla aina kyky vastata kysymyksiin.

Joko koko perussuomalaisen puolueen kyky käydä kielikeskustelua on nollassa tai sitten tässä haettiin jotain tekosyytä olla enää käymättä koko keskustelua.

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 23.11.2018 16:10

Mä epäilen, että tämä uusi blogikirjoitus oli vain eräänlainen puhdistautumisriitti (ketä varten, en tiedä, ehkä Purralle itselleen) jossa haastettiin vastapuolta argumentoimaan jotta voisi sitten hylätä kaikki vasta-argumentit ja todeta, että katsokaa, olen kuunnellut, mutta mitään riittävän vahvaa ei esitetty että muuttaisin kantaani. Itse en jaksa pitkällisiä jaarituksia kirjoittaa hienoin sanakääntein pakkoruotsin järjettömyydestä. Minulle riittää vastustamiseen se, että kyseessä on ihan järjetön työtaakka ja panostus oppiaineeseen, josta ei ole mitään hyötyä (se hyöty mitä siitä on, on keinotekoisesti järjestelmään sisäänrakennettu, vähän samaan tapaan kuin että valkoihoisuudesta oli hyötyä apartheid-järjestelmän puitteissa). Pitäisi riittää.

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 23.11.2018 16:13

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 23.11.2018 14:10 Helsingissä Sampo Terho on kielipolitiikan erityisasiantuntija.
Hän pystyy pitämään asiaa pinnalla, vaikka poliittista ratkaisua ei tulisikaan.
Pystyy jos pysyy eduskunnassa, mihin en tällä hetkellä usko.
Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 23.11.2018 14:10 Soini ei ole vaihtoehto.
Juu, ei.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 23.11.2018 16:32

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 23.11.2018 14:27 Kuten nyt nähdään, Purra itse on kyvytön puhumaan asiasta, ja siksi alkaa kaivella henkilöä esiin..

Onko hän RKPn agentti, joka sitten maalittaa omalla nimellään vallankäyttäjiä arvostelevat,kuten minulle kävi aikoinaan.

Aloin saada uhkailusoittoja tuntemattomista numeroista sekä sähköpostiviestejä, joiden sanoma oli:

Lopeta ajoissa!

Silloin oli pakko lopettaa omalla nimellä kirjoittaminen työpaikan ja läheisten suojelemiseksi.

Kaksikielisyysmafia toimii kaikilla mahdollisilla
kuviteltavissa olevilla tavoilla!
Näin. Ja kuitenkin pakkoruotsin puolustajat julistavat uhriutumistaan ja näyttävät uskovan siihen itse.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 24.11.2018 06:48

Purran ulostulo liittyy ajallisesti "suojellaan suomen ja ruotsin kieliä, ei suostuta siirtomaaksi" -liturgiaan nyt ruotsalaisuuden päivän aikoihin.

Purra twiittasi
"EK ja OKM haluavat antaa kansalliskielemme pois itsekolonisaation hengessä. Pohjatonta tyhmyyttä."
Aito kosmopoliitti puhuu täydellistä äidinkieltä, ei häpeä taustaansa eikä todistele muille kuuluvansa kv-yhteisöön, sanoo @AnnalenaLauren
Hän lainaa siinä HBL:n Moskovan kirjeenvaihtajan Anna-Lena Laurenin artikkelia:
Siirtomaaksi ei pidä suostua
Suomen ja ruotsin asemasta elävinä tieteen kielinä on huolehdittava.
Suomen Kuvalehti
näkökulma 09.11.2018 06:00

Anna-Lena Laurén

Kun vaihdamme viestejä toimittajakollegani kanssa, käytämme sekaisin sekä suomea että ruotsia. Hän on suomenkielinen, minä ruotsinkielinen. En aina edes muista, millä kielellä olen hänelle kirjoittanut.

Kerran mainitsin moskovalaiselle kaverilleni arvostavani sitä, että enemmistöön kuuluva haluaa viestiä kanssani omalla äidinkielelläni. Syy ei ole se, ettenkö puhuisi suomea. Kyse on siitä, että molempien kielten käyttö avaa uusia ulottuvuuksia keskusteluumme. Yhden kielen käyttö ei olisi sama juttu.

”Mikä siinä on niin erikoista”, kysyi moskovalaisystäväni. Hän on itse kotoisin Ukrainasta, mutta puhuu vain venäjää. En tiedä, suhtautuisiko hän asiaan eri tavoin, jos tietäisi, miten hauskaa kaksikielisyys on. Tarkoitan nimenomaan kaksikielisyyttä yhden maan sisällä.

On kiinnostavaa vertailla suomenkielisten kaverini kanssa sitä, miten olemme kokeneet esimerkiksi Pikku Kakkosen, Uuno Turhapuron tai Mauno Koiviston. Kokemuksemme eroavat selvästi, eikä se vain kielestä johdu. Näkökulma on erilainen, mutta viitekehykset samat – ja se rikastuttaa.
Tässä kuuluu minulle tuttu kaiku suomen ja ruotsin yhdistelmästä suomalaisille omimpana "kulttuuriäidinkielenä". Tätä konseptia on rakennettu svenskfinlandissa viimeiset parikymmentä vuotta:
Svenskfinlandissa tuolloin asunut ystäväni, jonka ajattelua olen tottunut arvostamaan, moitti vuosikymmenen alussa minua siitä, että olen omaksunut ”postmodernin kulttuurikäsityksen”, jossa ”hyödyttömät vapaudet” nostetaan kunniaan, vaikka ne syövät kulttuuria ylläpitävät perinteet ja arvot. Ymmärsin hänen äänessään kuulevani Svenskfinlandin muovaaman käsityksen. Hän halusi kertoa minulle tarkasti, mitä todella tapahtuisi, jos ruotsista tulisi vapaaehtoinen (kirjasin nämä tuolloin ylös):

I Ensinkin yhtenäinen suomalaisuus hajoaisi. Suomalaisen kulttuurin kieli ei ole suomi tai ruotsi vaan niiden muodostama yhdistelmä (kulttuuriäidinkieli), joka vain painottuu eri yksilöillä eri tavoin. Ruotsin kieli on kantanut ja kantaa keskeisiä kulttuuriarvoja: pohjoismaisuutta, vanhan ajan sivistyneistön perinteitä, historiallisuutta… Pelkkä suomenkielinen suomalaisuus on vain varjo siitä, mitä suomalaisuus voisi olla.

II Toiseksi menetettäisiin laillisuus. Ikivanhan ruotsinkielisen väestönosan oikeudet ovat laillisuuden mittari, ”perustuslakiarvoja”. Suomi, joka hylkää ikiaikaiset lait ja ikiaikaisen kansanosan, hylkää kenet vain.

III Kolmanneksi koulutus lakkaisi siirtämästä omaa kulttuuriamme ja päädyttäisiin juurettomuuteen. Englanti tulee maahamme "roskakulttuurin" mukana ja kantaa siksi jonkinlaista "kulttuurityhjiötä" mukanaan. Suomen ja ruotsin kautta pystytään rakentamaan "omaa suomalaisuutta". Vasta tällaisessa kulttuuriprosessissa mukana oleville lapsille voi muista kielistä olla jotain muutakin kuin haittaa.

Ystäväni kysyi, voisimmeko tehdä äidinkielestä vapaaehtoisen, jos osa kansasta sitä haluaisi. Hän kysyi, miten voi ottaa vakavasti kansan, joka haluaa tehdä äidinkielestään vapaaehtoisen. Itselleni oli merkityksellistä nähdä se, että siinä missä tottumattomammat ajattelijat perustavat pakkoruotsivaatimuksen sloganiin, että eletään kaksikielisessä maassa ja piste, taitavat ajattelijat kuuntelevat ympäristönsä aatemaailmaa ja muodostavat aiheesta itselleen melkoisen rakennelman, kuten tässä kahden kielen muodostama "kulttuuriäidinkieli".

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 24.11.2018 17:58

Laurenin tekstissä ei hitustakaan totuutta, kun sitä lukee suomenkielisessä ympäristössä kasvanut ja ikänsä elänyt suomalainen.

Ajatus ns. kaksikielisestä Suomesta ja kansasta on syntynyt vasta viimeisten vuosikymmenten aikana, jolloin ruotsinkielisten määrä on koko ajan ollut laskeva ja ruotsin kieli suomalaisessa yhteiskunnassa on menettänyt merkitystään.

Magma on julistuksillaan ja tiedotteillaan synnyttänyt tahallaan haraisen kuplan suomenruotsalaisten tajuntaan ja jotkut suomenkieliset kuten esim. Riikka Purra ovat nielaisseet myös syötin ymmärtämättä ja ottamatta asiasta sen enempää selvää. Siihen sortuu, jos itse oppii helposti vieraita kieliä eikä lue mitä vanhemmat henkilöt ovat kielipolitiikastamme kirjoittaneet.

Ajatuspaja
Viestit: 677
Liittynyt: 07.01.2015 12:02

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja Ajatuspaja » 02.12.2018 18:32

Kävin tuolla Suomi24 saitilla.

Siellä oli raju väite, että Purralle olisi lähetetty tappouhkauksia..

No, sanotaan nyt ihan suoraan, että kukaan tälle foorumille kirjoittavista ei lähettäne kenellekään tappouhkauksia,
potentiaali on tietoinen valinta, koska en tunne ketään kirjoittajista henkilökohtaisesti. Mutta kirjoitusten perusteella kukaan ei vaikuta
niin typerältä, että lähettäisi tappouhkauksia..

Tappouhkaukset ovat vanhanaikaisia ja tyylittömiä ja ennenkaikkea strategisesti väärä tapa arvostella pakottajia.

Tappouhkaus saa aikaan marttyyriaseman ja uhriutumisen, jota sitten käytetään lyömäaseena kriitikoita kohtaan.

Sama vanha kaava toistuu, kun pakottajilla ei enää ole muuta arsenaalia, niin aletaan keksiä tarinoita tappouhkauksista.

Muuten, tämä foorumi ei ole mikään toimija, vaan jokainen foorumilla kirjoittaja on oma yksilönsä.

Foorumi on väittelyalusta, ei orgaanisaatio. Samantapainen tilanne kuin, että väitettäisi puhujapöntön olevan jokin organisoitu vaikuttaja...
Ne puhujat siellä esittävät kantojaan, ei suinkaan alusta, se puhujapönttö!


Purralle annetaan sellainen neuvo, että tappouhkaukset pitää antaa poliisin tutkittaviksi eikä käyttää väitettä uhkauksista uhriutumiseen..

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 03.12.2018 19:54

Osoita, että pakkoruotsi ei toimi, ehkä missään funktiossaan. Selitä.
En pysty osoittamaan, että pakkoruotsi ei toimisi.
Pakkoruotsi nimittäin toimii ja toimii erinomaisesti siinä tehtävässä,
mihin se keksittiin:

Kielipoliittisen kastilaitoksen turvaamisessa.

Pakkoruotsi keksittiin turvaamaan kielipoliittinen kastilaitos, ruotsin kielen privilegioasema- ja sen tehtävän pakkoruotsi täyttää erinomaisesti.

Mutta onko kielipoliittinen kastilaitos meidän suomenkielisten kannalta toivottava vaihtoehto? No ei tietenkään ole.

Siksi on pyrittävä purkamaan tämä kastilaitos, missä ruotsinkielisillä on kielelliset oikeudet ja suomenkielisillä kielelliset velvollisuudet.

Purra puolestaan haluaa ylläpitää kastilaitoksen, joten hän kannattaa pakkoruotsia, joka toimii erinomaisesti kyseisen kastilaitoksen ylläpitäjänä. Siihen tarkoitukseenhan se keksittiin alunperin!

Miksi hän haluaa ylläpitää kastilaitosta, se ei mahdu minun käsityskykyyni.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 03.12.2018 21:00

Muuten, todistustaakka on pakkojärjestelmän pakottajilla eikä alistetuilla..

Vertaa paljonpuhuttu rokotuspakko!

Ei ole osoitettavissa aukotonta näyttöä pakon hyödyllisyydestä.

Ministeri Saarikko ei kannata pakkorokotuksia:
”Pakon hyödyllisyydestä ei aukotonta näyttöä”

Onko Purralla aukotonta näyttöä pakon hyödyllisyydestä meille suomenkielisille, siis muuta näyttöä kuin pakkoruotsin toimivuus kielipoliittisen kastilaitoksen ja ruotsin kielen privilegioaseman jatkumon turvaaana? Näistä meille taas ei ole ollut koskaan mitään muuta kuin haittaa! Jo satojen vuosien jatkumona.

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 03.12.2018 21:56

Kastilaitoksen kannattajat hyötyvät itse henkilökohtaisesti nykyisestä tilanteesta. He liikkuvat laput silmillä ja tulpat korvissa. He kieltäytyvät katsomasta oman mukavuusalueensa ulkopuolelle yrittämättä asettautua muiden asemaan.

Vapaa kielivalinta- kansalaisaloitteen käsittely eduskunnassa ja kansalaisaloitteen selvittelytilaisuudessa saimme kuulla kaikki ne tutut fraasit, joita pakkoruotsin kannattajat käyttävät.

Yle teema & fem 3.11.2018 Dok:Lippu Kannattaa katsoa! Tosiasioita ja lipsahduksia!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 05.12.2018 19:17

Uusi kielipolitiikka kirjoitti: 03.12.2018 21:00 Muuten, todistustaakka on pakkojärjestelmän pakottajilla eikä alistetuilla..

Vertaa paljonpuhuttu rokotuspakko!

Ei ole osoitettavissa aukotonta näyttöä pakon hyödyllisyydestä.

Ministeri Saarikko ei kannata pakkorokotuksia:
”Pakon hyödyllisyydestä ei aukotonta näyttöä”

Onko Purralla aukotonta näyttöä pakon hyödyllisyydestä meille suomenkielisille, siis muuta näyttöä kuin pakkoruotsin toimivuus kielipoliittisen kastilaitoksen ja ruotsin kielen privilegioaseman jatkumon turvaaana? Näistä meille taas ei ole ollut koskaan mitään muuta kuin haittaa! Jo satojen vuosien jatkumona.
Väännän rautalangasta:
Itsemääräämisoikeus eli autonomia tarkoittaa ihmisen tai ihmisryhmän oikeutta määrätä itseensä liittyvissä asioissa. Muilla moraalisilla toimijoilla on velvollisuus kunnioittaa yksilön tai ryhmän itsemääräämisoikeutta, ja periaate kuuluu näin ollen velvollisuusetiikan piiriin.
Aivan kuten naisella on määräysvalta omaan kehoonsa aborttikysymyksessä, suomalaisella pitää olla oikeus omaan mieleen ja täten oikeus päättää suhteestaan ruotsin kieleen.

Ei Purra tai kukaan muukaan jostain norsunluutornista voi määrätä, mikä on osa minun suomalaisuuttani! Jos ruotsi kuuluu hänen suomalaisuuteensa, hän saa vapaan kielivalinnan oloissa toteuttaa omaa sisäistä ruotsalaisuuttaam,mutta hänellä ei ole oikeutta määrätä ruotsin kieltä osaksi minun identiteettiäni.

Kyse on perusihmisoikeuksista!

Itsemääräämisoikeuden mukaan kompetentilla henkilöllä on oikeus itsenäiseen harkintaan, päätöksentekoon ja toimintaan. Henkilön kompetenssi määräytyy hänen kykyjensä, taitojensa ja tietojensa pohjalta.
Suomessa ihmisen katsotaan olevan oikeutettu määräämään itse vasta täysi-ikäisenä omasta uskonnollisesta järjestäytymisestään. Uskonnonvapauslain mukaan huoltajat voivat liittää alle 12-vuotiaan lapsen uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erottaa siitä vapaasti, mutta 12 vuotta täyttäneeltä lapselta vaaditaan myös hänen oma kirjallinen suostumus. Yli 15- mutta alle 18-vuotias nuori voi huoltajien kirjallisella suostumuksella vaihtaa uskontokuntaansa tai erota siitä.[4]
Suhde ruotsin kieleen osana omaa identiteettiä on verrattavissa uskontoon, koska kyseessä on ideologia, ei mikään absoluuttinen totuus ruotsin kielen asemasta osana jokaisen suomalaisen suomalaisuutta.

Oikeus omaan kieleen ei edellytä valvollisuutta jonkun toisen kieleen!

Tätä oikeutta omaan kieleen ei kukaan ole kyseenalaistamassa, vaan kyseenalaistaminen kohteena on velvollisuus toisen kieleen.

Nykyinen kielipolitiikka pyrkii sulauttamaan enemmistön osaksi vähemmistön kehittämää kieli-identiteettiä!

Ruotsinkielisen oikeus omaan kieleen on pakkoruotsilla väännetty suomenkielisen velvollisuudeksi ruotsinkielisten kieleen, vaikka jopa perustuslain lähtökohta on nimenomaan oikeus omaan kieleen, ei velvollisuus toisen kieleen!

Suomessa siis rajoitetaan enemmistön itsemääräämisoikeutta, ei suinkaan vähemmistön!


Oikeus omaan kieleen on kansalaisoikeus, jonka perusteella ihmisillä on oikeus oman äidinkielensä ylläpitämiseen ja käyttämiseen ja itsensä julkiseen ilmaisuun omalla äidinkielellään.

Kielellisten, kulttuurillisten tai etnisten vähemmistöjen oikeutta käyttää omaa kieltään on pyritty joissain maissa rajoittamaan esimerkiksi vähemmistön sulauttamiseksi valtaväestöön.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Riikka Purra pyytää blogissaan meitä vakuuttamaan hänet pakkoruotsin toimimattomuudesta

#30 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 06.12.2018 20:28

Purra käyttää omassa "matu-missiossaan" aivan vastaavia tehokeinoja kuin mekin omassa asiassamme, ja varsin monen mielestä hänen touhunsa on aikamoista öyhötystä, vaikkakin kekseliäisyyttä osoittavaa..

Katso YouTubesta Purran uusin video...
On hän taitava propagandisti omassa asiassaan, mutta auttaako tämä ratkaisemaan ongelmaa vai ainoastaan kiihottaa omia kannattajia??
Tuskin muuttaa Antti Rinne positiotaan tässä asiassa Purran tuohtumuksen takia..eli sama kohtalo kuin meillä,mikään ei muutu?

Vastaa Viestiin