Hätäkeskusten pula päivystäjistä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Hätäkeskusten pula päivystäjistä

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 03.10.2018 20:33

Poliisin tai ambulanssin saapuminen voi pian hidastua, jos ei hätäkeskuksiin saada lisää päivystäjiä
Syynä pulaan on se, että työmarkkinoilla ei ole tarpeeksi
päteviä päivystäjiä. Osa opiskelijoista ei valmistu ja osa hakeutuu muille aloille.
Onko tutkittu, missä määrin rekrytointivaikeuksien syynä on ruotsin osaamisvaatimusten tiukentaminen?

Ruotsinkieliset valittavat taas, etteivät saa palvelua ruotsiksi..joten vaatimusten tiukennukset ja rekrytointivaikeudet tulevat edelleen lisääntymään..

Folktinget on kuulemma järjestänyt taas tilaisuuden asian tiimoilta..

"Serviisiä ei ruotsiksi saa.."

Yleensä tällaisten jälkeen pakkoruotsittaminen aina kiihtyy ja kovenee!


Eikö kannattaisi alkaa vaatia, että 5% opettelee 95%n kielen,
eikä päinvastoin??
Miksi ihmeessä ette käytä uusinta teknologiaa asian ratkaisemiseksi?

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Hätäkeskusten pula päivystäjistä

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 04.10.2018 17:51

Ajatuksia asian tiimoilta!

Jos ruotsinkieliset valittavat huonosta palvelusta, voisi joku esim. Vapaasta kielivalinnasta lähettää viestin Folktingetille, että heille pitäisi vaatia valtion taholta rahoitusta suomen kielen opiskeluun, koska suomenkieliset eivät ole halukkaita opettelemaan enää yhtään enempää toista kansalliskieltä.

Viestin lähettäminen sopisi myös varsin hyvin nykyiselle kulttuuriministerille!

Suomen kielen opiskelu voisi tapahtua Svenska Ylellä vaikkapa päivittäin lähetettävinä kuvitteellisina viranomaiskohtaamisina. Samaa ohjelmaa voisivat seurata maahanmuuttajat!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Hätäkeskusten pula päivystäjistä

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 04.10.2018 18:08

SJONS kirjoitti: 04.10.2018 17:51 Ajatuksia asian tiimoilta!

Jos ruotsinkieliset valittavat huonosta palvelusta, voisi joku esim. Vapaasta kielivalinnasta lähettää viestin Folktingetille, että heille pitäisi vaatia valtion taholta rahoitusta suomen kielen opiskeluun, koska suomenkieliset eivät ole halukkaita opettelemaan enää yhtään enempää toista kansalliskieltä.

Viestin lähettäminen sopisi myös varsin hyvin nykyiselle kulttuuriministerille!

Suomen kielen opiskelu voisi tapahtua Svenska Ylellä vaikkapa päivittäin lähetettävinä kuvitteellisina viranomaiskohtaamisina. Samaa ohjelmaa voisivat seurata maahanmuuttajat!
Luulisi nyt löytyvän sellainen digitaalinen sovellus, joka tunnistaa ruotsin kielen ja kääntää sen suoraan häken näyttöpäätteelle!!

Kun rauhallisesti sanoo paikan, asian ja esim henkilöiden määrän

Esim. Vaasa, kauppatori, puukotus, kolme henkilöä, apua!

Yleensä ottaen pitäisi kansalaisille kouluttaa selkeä viestintä onnettomuustilanteissa.

Paikka, tapahtuma, avun tarve, henkilöiden määrä, oireet jne.

Ihan peruskansalaistaitoja!

Hysteerinen suomenkielinenkään ei välttämättä tule ymmärretyksi, jos huutaa puhelimeen " äkkiä tänne ambulanssi"..

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Hätäkeskusten pula päivystäjistä

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 04.10.2018 18:15

USEIMMILLA suomalaisilla on sinänsä jo kokemusta ääniohjauksesta.

Pankin puhelinpalvelussa on tullut kerrottua koneelle, mitä asia koskee. Älypuhelimen ääniavustajaa on ehkä tullut käytettyä, ja kenties saneltua navigaattorille osoitteita.

Tämä on kuitenkin vähäistä verrattuna siihen, mitä tuleman pitää. Erilaisille koneille puhuminen lienee muutaman vuoden kuluttua aivan jatkuvaa.

Tunnettu esimerkki ääniohjauksen läpimurrosta ovat älykaiuttimet, jotka leviävät suurilla kielialueilla kulovalkean tavoin. ---

Kun kysyy, mitä ohjataan äänellä 2020-luvun puolella, X nimeää asiakaspalvelutilanteita.

”Lentokentän check-in, asiointi pankkiautomaatilla, ruoan ostaminen pikaruokapaikasta, hotelliin kirjautuminen. Kaikki tällaiset tilanteet voidaan hoitaa puheella lähes yhtä hyvin koneen kuin ihmisen kanssa.”

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Hätäkeskusten pula päivystäjistä

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 05.10.2018 12:57

Suomenruotsalaisten suomen kielen opiskelun velvollisuudesta ja tarpeellisuudesta keskustellaan nyky-yhteiskunnassa liian vähän.

Magman eläkkeelle jäänyt toiminnanjohtaja vaatii ruotsinkielisiä opettelemaan suomea.

Folktinget 7.4.2018, Socialdemokraterna i Folktinget : "Tvåspråkigheten är en rikedom". "Hota inte vår grundtrygghet." "Svenskspråkiga ska erbjudas service på modersmålet "SÅ LÄNGE DET ÄR MÖJLIGT". Nyt se möjligt on tullut tiensä päähän!

"He" ovat täysin tietoisia siitä, että nykyinen meno ei enää toimi, vaan kielipolitiikkaa on pakko muuttaa. Tarvitaan vain ja ainoastaan rohkeutta ja reippaita avauksia! Haasteet pitää siirtää niille, joilta kielitaito puuttuu! Ei Suomen koululaitoksessa turhaan opeteta suomea. Suomen kieltä opiskellaan siksi, että se on maassa enemmistökieli.

Anna-Maja Henriksson toteaa gallupissa, että suurin ero Rkp:n, Sinisten ja Perussuomalaisten välillä on KIELIPOLITIIKKA. Mitä tuo lause kertoo muista puolueista?

Vastaa Viestiin