Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
Hesari kirjoittaa neljän kielen pikku jalkapalloilijasta: suomi, englanti, venäjä ja kreikka sujuvasti, jonkin verran swahilia ja latviaa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005781889.html
Nyt nostetaan turhaan ihanteeksi ne, joille kielen oppiminen on helppoa ja jotka arjessaan pystyvät omaksumaan monta kieltä.
Ihanteena tulisi olla lasten kielellisen erilaisuuden hyväksyminen ja joustavat kieliopinnot. On annettava joustoa ja mahdollistettava koulunkäynti, jossa koulukielen (meillä suomi) rinnalla opiskellaan vain yhtä vierasta kieltä (meillä englanti) ja keskitytään näiden pohjalta ydintaitoihin ja myöhemmin vaikkapa matemaattis-tekniseen osaamiseen.
Kasvatustieteessä ja koulutuspolitiikassa tuntuvat valtaa pitävän kielilahjakkaat naiset ja tyttärien äidit. Kunnioitus muunlaisia taitoprofiileja kohtaan puuttuu. Meillä on opetusministeriössä suunnitteilla kolmen vieraan kielen pakollisuus kaikille alakoulusta yliopistoon. Katastrofi kielellisiä haasteia omaaville!
Kielten pakollisuuden lisäämisen sijaan olisi pyrittävä joustavaan kieltenopiskeluun, jossa kielitaito ei ole itsetarkoitus vaan tavoitellaan muun opiskelun kannalta oleellista kielitaitoa, paino suomella ja englannilla. Koulutuksessa paino tulee olla muulla osaamisella, jolle tulevaisuuden moninaiset asiantuntijuudet rakentuvat.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005781889.html
Nyt nostetaan turhaan ihanteeksi ne, joille kielen oppiminen on helppoa ja jotka arjessaan pystyvät omaksumaan monta kieltä.
Ihanteena tulisi olla lasten kielellisen erilaisuuden hyväksyminen ja joustavat kieliopinnot. On annettava joustoa ja mahdollistettava koulunkäynti, jossa koulukielen (meillä suomi) rinnalla opiskellaan vain yhtä vierasta kieltä (meillä englanti) ja keskitytään näiden pohjalta ydintaitoihin ja myöhemmin vaikkapa matemaattis-tekniseen osaamiseen.
Kasvatustieteessä ja koulutuspolitiikassa tuntuvat valtaa pitävän kielilahjakkaat naiset ja tyttärien äidit. Kunnioitus muunlaisia taitoprofiileja kohtaan puuttuu. Meillä on opetusministeriössä suunnitteilla kolmen vieraan kielen pakollisuus kaikille alakoulusta yliopistoon. Katastrofi kielellisiä haasteia omaaville!
Kielten pakollisuuden lisäämisen sijaan olisi pyrittävä joustavaan kieltenopiskeluun, jossa kielitaito ei ole itsetarkoitus vaan tavoitellaan muun opiskelun kannalta oleellista kielitaitoa, paino suomella ja englannilla. Koulutuksessa paino tulee olla muulla osaamisella, jolle tulevaisuuden moninaiset asiantuntijuudet rakentuvat.
Viimeksi muokannut NRR, 08.08.2018 06:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
Suosituimmat kommentit:
Hyvin argumentoitu (144)Mihin perustuu tässä artikkelissa esitetty fakta, että tämän lapsi puhuu sujuvasti neljää kieltä? Vanhempien ilmoitukseen? Itsehän hän ei halunnut niitä toimittajalle puhua. Nykyään saa jatkuvasti kuulla ja lukea vanhempien ja isovanhempien kommentteja, kuinka heidän 2,5 vuotias lapsi/lapsenlapsi puhuu 4-7 kieltä. Itse teen töitä kaksikielisten perheiden parissa ja tosiasia on, että monille tuottaa vaikeuksia oppia käyttämään edes kahta kieltä sujuvasti ja monipuolisesti.
Hyvin argumentoitu (120)“Lasten rohkeus käyttää vieraita kieliä on kasvanut.... ”
?
Tässä puhutaan lapsesta joka puhuu omaa äidinkieltä ja isänkieltä!
Niin, toimittajalle ne ovat toki vieraita kieliä.
Kielitiedon sijaan moni tarvitsee kielirauhaa, oikeutta keskittyä omaan äidinkieleen ja lingua franca englantiin.
Re: Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
On kuitenkin niitä, kotka haluavat uskoa kieliopintojen ongelmattomuuteen ja riemullisuuteen:
Tutkimustulokset? Eivät näy koulujen arjessa.Monilla lapsilla on jo äidinkieli ja isänkieli ja kolmantena voi olla asuinmaan kieli, jolla koulussa ja kavereiden kanssakin hyvin opitaan se kolmas kieli vahvaksi. Koulun englanti sitten alkuvaiheessa menee leikiten. Tämän olen itse kokenut ulkomailla asuessani ja tutkimustulokset vahvistavat ongelmattoman kolmen kielen hallitsemisen. Rohkeasti vaan, kieliä ei todella kannata pelätä!
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
On pelkästään positiivista, jos lapsi saa syntymälahjaksi monikielisen perheen, mutta on aivan eri asia pohtia kieltenopetuksen tavoitteita yksikielisesti suomenkielisten näkökulmasta.NRR kirjoitti: ↑07.08.2018 19:21 On kuitenkin niitä, kotka haluavat uskoa kieliopintojen ongelmattomuuteen ja riemullisuuteen:
Tutkimustulokset? Eivät näy koulujen arjessa.Monilla lapsilla on jo äidinkieli ja isänkieli ja kolmantena voi olla asuinmaan kieli, jolla koulussa ja kavereiden kanssakin hyvin opitaan se kolmas kieli vahvaksi. Koulun englanti sitten alkuvaiheessa menee leikiten. Tämän olen itse kokenut ulkomailla asuessani ja tutkimustulokset vahvistavat ongelmattoman kolmen kielen hallitsemisen. Rohkeasti vaan, kieliä ei todella kannata pelätä!
Tutkimustulosten suhteen ollaan kovin valikoiva.
Esim tämä tutkimustulos ei kelpaa svekomaaneille, vaan he yrittävät estää kaiken keskustelun aiheesta.
Viimeksi eilen tämä poistettiin Suomi24 sivustolta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1535834 ... sseminaariKahden kansalliskielen Suomi ei itsestäänselvyys
UusiKielipolitiikka
6.8.2018 22:46
Taloustutkimus Oy kokosi 7.2.–8.3.2017 kaksi valtakunnallisesti edustavaa kyselyaineistoa 18–79-vuotiaista suomalaisista. Kyselyt tehtiin puhelinhaastatteluina.
Nuoret suhtautuivat nuivemmin ruotsin kieleen
Alle 25-vuotiaista yli puolet katsoi,
ettei Suomessa tarvita kahta kansalliskieltä.
Teksti: Michaela von Kügelgen / Addeto
"Kun nyt tarkastelen Suomen kielipolitiikan ja kieli-ilmaston kehitystä 2000-luvulla, niin en olisi voinut olla enempää oikeassa."
Heikki Tala on kuin onkin oikeassa!
Re: Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
RKP:n hokemaan "Lisää kieliä" on erittäin vaikea argumentoida vastaan. Jos yrittää mitä tahansa argumenttia, leimataan heti kielivastaiseksi ja kuplassa eläjäksi.
Voisimmeko "Lisää kieliä" hokemaan vastata keskuisteluissa "Monipuolisemmin kieliä" toteamuksella? Sitä on huomattavasti vaikeampi tyrmätä.
Voisimmeko "Lisää kieliä" hokemaan vastata keskuisteluissa "Monipuolisemmin kieliä" toteamuksella? Sitä on huomattavasti vaikeampi tyrmätä.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 08.12.2017 17:48
- Paikkakunta: Global
- Viesti:
Re: Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
Isompana ongelmana pidän sitä, että mitään keskustelua ei käydä.Weeku kirjoitti: ↑07.08.2018 20:27 RKP:n hokemaan "Lisää kieliä" on erittäin vaikea argumentoida vastaan. Jos yrittää mitä tahansa argumenttia, leimataan heti kielivastaiseksi ja kuplassa eläjäksi.
Voisimmeko "Lisää kieliä" hokemaan vastata keskuisteluissa "Monipuolisemmin kieliä" toteamuksella? Sitä on huomattavasti vaikeampi tyrmätä.
Kuka tästä asiasta ylipäänsä keskustelee ja missä?
Argumenteista voisi mainita matematiikan.
"Lisää matematiikkaa" on aivan yhtä mahdollinen ja
kiistämätön vaatimus kuin "lisää kieliä"!
Matematiikassa on lyhyt ja pitkä matematiikka, riippuen opiskelijan suuntautuneisuudesta. Yliopistossa on tilastomatematiikan perusteet.
Kieliin voisi laittaa samanlaisen systeemin.
Äidinkieli ja englanti vertautuu lyhyeen matematiikkaan.
Kolme kieltä äidinkielen lisäksi vertautuu pitkään matematiikkaan.
Miksi kaikkien pitäisi lukea saman verran kieliä, kun kerran matematiikka on jaettu suppeaan ja laajaan kokonaisuuteen?
Ajatuksia kyllä löytyy, mutta miten ne saadaan kuuluviin?
Se on se todellinen ongelma!
Pyykön paperista annettiin 139 lausuntoa.
Kuka jaksaa lukea ne kaikki läpi?
Lausuntopalvelu.fi
osoitteessa
ne 139 lausuntoa voi lukea.
Aloittakaa sieltä.
Re: Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
Maikkari oli tehnyt kyselyn suomalaisten tyytyväisyydestä peruskouluun. Enemmistö haluaisi lisää matematiikkaa ja liikuntaa. Ja oli huolissaan pisatulosten laskemisesta. Olisi ollut oiva sauma kysyä myös mielipiteitä kielistä, ne kun ovat nyt kuuma puheenaihe poliitikkojen taholta, erityisesti pakollisen ruotsin suhteen. Mutta eipä kysytty. Tai ainakaan tv-uutisissa asiaa ei mainittu. Ehkä kysyttiinkin, mutta vastaukset eivät olleet halutunlaisia ja julkaisukelpoisia?
Re: Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
Tämä on osuva vertaus.Uusi kielipolitiikka kirjoitti: ↑07.08.2018 21:54 Matematiikassa on lyhyt ja pitkä matematiikka, riippuen opiskelijan suuntautuneisuudesta. Yliopistossa on tilastomatematiikan perusteet.
Kieliin voisi laittaa samanlaisen systeemin.
Äidinkieli ja englanti vertautuu lyhyeen matematiikkaan.
Kolme kieltä äidinkielen lisäksi vertautuu pitkään matematiikkaan.
Miksi kaikkien pitäisi lukea saman verran kieliä, kun kerran matematiikka on jaettu suppeaan ja laajaan kokonaisuuteen?
Koulutus on meillä vahvasti vanhan kielipainotteisen siwistysihanteen varassa. Teknologiaosaamiseen on jäänyt rahvaan haju.
Ainakaan kouluilla ei keskustella. Opettajat ovat yhtä lailla median ja OAJ:n liturgiapläjäysten varassa kuin muutkin.--- mitään keskustelua ei käydä.
Kuka tästä asiasta ylipäänsä keskustelee ja missä?
---
Ajatuksia kyllä löytyy, mutta miten ne saadaan kuuluviin?
Se on se todellinen ongelma!
Re: Syksyn teemana näyttää olevan rajattoman kielitaidon ihannointi koulun keskeisimpänä tavoitteena
Nykyinen opetusministeri ei taida olla ollut matematiikkaan vaan kieliin suuntautunut, koska hän jo ennen ministeriuraansa on unelmoinut kielipainotteisemmasta koulusta. Nyt pitäisi käyttää tuota viimeistä tutkimusta hyväksi ja painaa päälle matematiikalla ja liikunnalla.
Kieliä saisi kukin valita tarpeen ja lahjakkuutensa mukaan eikä kaikkia resursseja pitäis suunnata kieliin. Ei edes EK ole edellyttänyt, että kaikki osaisivat viittä kieltä, vaan että suomalaisten kieliosaaminen laajenisi. Englanti tärkein...ja lisäksi muita kieliä valinnaisena! Ruotsin kielen osaajia meillä on jo yli 200 000. Heitä ei tarvitse kouluttaa yhtään enempää.
Jeng Bergin ohjeman mukaan tekniikka tulee hoitamaan kieliongelman lähivuosina tai oikeastaan hoitaa jo, jos vain halutaan!
MIten saadaa keskustelua aikaan? Siinä pulma!!!
Kieliä saisi kukin valita tarpeen ja lahjakkuutensa mukaan eikä kaikkia resursseja pitäis suunnata kieliin. Ei edes EK ole edellyttänyt, että kaikki osaisivat viittä kieltä, vaan että suomalaisten kieliosaaminen laajenisi. Englanti tärkein...ja lisäksi muita kieliä valinnaisena! Ruotsin kielen osaajia meillä on jo yli 200 000. Heitä ei tarvitse kouluttaa yhtään enempää.
Jeng Bergin ohjeman mukaan tekniikka tulee hoitamaan kieliongelman lähivuosina tai oikeastaan hoitaa jo, jos vain halutaan!
MIten saadaa keskustelua aikaan? Siinä pulma!!!