Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 23.01.2018 07:16

Kaikki kunnia perussuomalaisille, jotka ovat nostaneet pakkoruotsin poliittisen keskustelun arkeen ja vaalikoneisiin! Nyt vapaan kielivalinnan taakse tarvitaan laaja rintama, johon voi osallistua puoluetaustasta tai sen puutteesta riippumatta.

Tämän palstan perusteella VKV on vapaasti ajattelevien foorumi ilman puoluepolitiikkaa. Onhan näin?

Perussuomalaisten ja Sinisten välinen juopa näyttää vaikeuttavan kielivapauskeskustelua. Voisiko olla toisin?

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 24.01.2018 15:29

NRR kirjoitti:Kaikki kunnia perussuomalaisille, jotka ovat nostaneet pakkoruotsin poliittisen keskustelun arkeen ja vaalikoneisiin! Nyt vapaan kielivalinnan taakse tarvitaan laaja rintama, johon voi osallistua puoluetaustasta tai sen puutteesta riippumatta.

Tämän palstan perusteella VKV on vapaasti ajattelevien foorumi ilman puoluepolitiikkaa. Onhan näin?

Perussuomalaisten ja Sinisten välinen juopa näyttää vaikeuttavan kielivapauskeskustelua. Voisiko olla toisin?
Aika mystistä on politiikka.
Jos 70% haluaa pakkoruotsin pois, ja persujen kannatus oli parhaimmillaan 18 %, ketä ne loput 50 % yksikköä äänestää?

Miksi heidän äänensä ei kuulu,mutta pienen 5% ääni kaikuu kovimmin?

Toisaalta myös suoraa NATO- jäsenyyttä kannattaa 25 %, mutta NATO- ehdokas saa vain 1 % kannatuksen..

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 24.01.2018 18:15

Uusi kielipolitiikka kirjoitti:Aika mystistä on politiikka.
Jos 70% haluaa pakkoruotsin pois, ja persujen kannatus oli parhaimmillaan 18 %, ketä ne loput 50 % yksikköä äänestää?
Sveitsin kansanäänestysmallilla pakkoruotsi olisi varmaankin jo historiaa, siellä kun äänestetään asiasta kerrallaan. Meidän vaaleissa on se ongelma, että vain rajattu määrä asioita muodostaa vaaliteemat, eikä kielipolitiikka ole, RKP:n onneksi, koskaan noussut näiden teemojen joukkoon. Seuraaviin vaaleihin mennään varmaankin jotkut koulutus- ja duunareiden palkkaleikkaukset edellä. Ihmisille tuntuu olevan tärkeämpää joku muutaman kymmenen euron lovi lompsassa kuin vuosikausia hukkaan heitetty aika hyödyttömän marginaalikielen pänttäämisessä, sekä heidän itsensä, että lastensa. Persut hylänneet äänestäjät ovat mitä ilmeisemmin palanneet demareihin, mikä kertoo ettei kielipolitiikka ole näillä ihmisillä ainakaan päällimmäisenä mielessä, niin päinvastaiset näiden puolueiden kurssit ovat asiassa.
Miksi heidän äänensä ei kuulu,mutta pienen 5% ääni kaikuu kovimmin?
Tämän ymmärtämiseen ei minunkään ällini riitä. Sinikeltainen säätiöraha kuulostaa aika simppeliltä selitykseltä. Toinen syy voisi olla se, että pakkoruotsijärjestelmän seurauksena johtava virkamiehistö on keskimäärin pakkoruotsimyönteisempää, minkä johdosta järjestelmästä on tullut itse itseään ylläpitävä. Demokratia tuntuu olevan rikki tämän kysymyksen ympäriltä.
Toisaalta myös suoraa NATO- jäsenyyttä kannattaa 25 %, mutta NATO- ehdokas saa vain 1 % kannatuksen..
Ilmeisesti nämä vaalit eivät ole nato-vaalitkaan. Ihmiset äänestävät tuttua ja turvallista ja jatkuvuuden puolesta ja Niinistö istuvana pressana edustaa kaikkea tätä. Korkeat kannatusprosentit kertovat ettei hän ole töpeksinyt suuremmin virassaan, tai ainakaan media ei ole asiasta uutisoinut. Melko rauhassahan pressa tuntuu saavan tekevän työtään, ei hänestä niin paljoa juttuja ole uutisissa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.06.2018 11:00

pjl69 kirjoitti: 24.01.2018 18:15 Persut hylänneet äänestäjät ovat mitä ilmeisemmin palanneet demareihin, mikä kertoo ettei kielipolitiikka ole näillä ihmisillä ainakaan päällimmäisenä mielessä, niin päinvastaiset näiden puolueiden kurssit ovat asiassa.
Perussuomalaisissa tuntuu maahanmuuttokriittisyys nousseen reilusti ohi kielipolitiikan. Puolueen toinen poliittinen suunnittelija Riikka Purra on intohimoinen pakkoruotsin kannattaja. Taannoin hän kertoi blogissaan, miksi kannattaa pakkoruotsia:
– suomen ja ruotsin kieli kuulemma sekä säilyvät yhdessä että katoavat yhdessä Suomessa (kuinka?)
– ruotsin kielen opiskelu ei vähennä muiden kielten opiskelua (vaikka Ahvenanmaaltakin poistettiin pakkosuomi juuri siksi, että pakkokieli on poissa muista kieliopinnoista)
– jos virkojen kielitaitovaatimuksissa ruotsista tingitään, pian menevät muutkin virkojen vaatimukset ja saadaan huonompia virkamiehiä (miten tarpeettoman kielitaitovaatimuksen poistaminen tuhoaisi virkamiesten pätevyyden?)
– jos koulujen kielitaitovaatimuksista tingitään ruotsin kohdalla, pian tingitään koulutuksesta kaikkineen, ihanteet ja tavoitteet madaltuvat (miksi juuri tarpeettomaksi koettu ja useimpien unohtama kieli ylläpitää ihanteita ja tavoitteita?)
– pakkoruotsi-ikäisiltä ei pidä muutenkään kysyä mitään, ne eivät omaa parastaan ymmärrä (entä heidän perheensä?)
– jos pakkoruotsi halutaan pois, on jo menetetty kyky tarkastella maailmaa ja yhteiskuntaa hyväksi havaitun sabluunan kautta (kenen hyväksi havaitseman?)
– kaikkea ei voi eikä pidä redusoida siihen, miltä tällä hetkellä näyttää tai tuntuu tai mikä on helppoa ja kätevää (etteikö meillä ole asiantuntemusta tehdä kielivalintoja sen perusteella, miltä maailman nyt näyttää?)
– ruotsinkieliseen vähemmistöön liittyy lukuisia hyvin positiivisia ja kannatettavia seikkoja, joista suomenkielisen enemmistön sietäisi ottaa mallia (ja siksi pakkoruotsi?)
– jos pakkoruotsi puretaan, mahdollistetaan yhä laajamittaisemman yhteiskunnallisen ja kulttuurisen homogeenisyyden rapauttaminen liberalismin ja ”kansanomaisuuden” hengessä (täh!?)

Kun tätä kommentoitiin, hän vastasi:
Tiesin kyllä kirjoitusta laatiessani, että vastaanotto on tämä, joten ei se yllätä. Fiksut ihmiset kuitenkin yleensä onnistuvat näkemään asioissa kaksi (tai useampia) puolta. Vallankin kun tekstini ei ollut mustavalkoisen ruotsimyönteinen, vaan käsitteli verraten paljon molempia puolia. Mutta ei.
Junttien pitäisi saada erivapaus lukea ihan mitä vaan. Varmaan ne sitten vaihtaa ruotsin yksinkertaiset konjugaatiot ranskan kielioppiin tai saksan lauserakenteeseen ja alkaa kiinnostua eurooppalaisesta kirjallisuudesta (tämä oli olevinaan huumoria sitten).
https://riikkapurra.net/2015/06/01/oi-l ... sin-kieli/

En jaksa uskoa, että perussuomalaisissa enää nousee älykäs kielikeskustelu.

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 10.06.2018 11:51

Oho + jaahas. Kiitos tuosta tiedosta. Onpa surullista, en olis uskonut että persuista nousisi tuollaista ajattelua (aikaisemmin lähinnä Tom Packalen on osunut mun tutkaani persuna pakkoruotsin kannattajana). En mä persuja äänestäisi muutenkaan (katkerat kannattajansa ovat tehneet huomaamattaan niin kiitettävää antivaalityötä), vaikkei mulla mitään Halla-ahoa vastaan olekaan. Pahasti näyttää siltä, ettei mulle jää ketään äänestettävää seuraavien vaalien jälkeen. Noh, sinänsä aika yks ja sama, mun uskoni on viime aikoina joka tapauksessa rapistunut sen suhteen, että äänestämällä voisi saada muutosta aikaiseksi kielipolitiikassa.

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 10.06.2018 18:11

Oho + Jahas! Toistan tuon, koska tuo Riikka Purran kirjoitus kolahti todella lujaa. Olen perussuomalainen, siis suomenkielinen suomalainen ilman Perussuomalaista puoluetta. Nyt menetin uskoni järkevänä pitämääni ihmiseen ja siihen, että tämä henkilö tekee työtä Perusuomalaisen puolueen ajatushautomossa. Järkyttävä uutinen!

Riikka Purra sopii paremmin kuin hän itse kuvitteleekaan Rkp:n tai Sdp:n ajatushautomooon, mutta Perussuomalaiselta olisin odottanut aivan jotakin muuta! Tätä ajatusta pitää nyt pohtia syvemmin kuin Riikka Purra edes ymmärtää! Sääli Jussi Halla-ahoa!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.06.2018 08:13

Olenkin ihmetellyt sitä, miten perussuomalaiset ovat puolueena vaienneet pakkoruotsista.

Tässä Purra nostaa pakkoruotsin osaksi etnosuomalaisuutta:
Minä vastustan ”pakkoruotsin” poistoa. Olen ollut samaa mieltä aina. --- Ruotsi ei merkittävästi poikkea muista ”pakoista”, joita kouluissa on ja joita siellä tulisi olla. --- Jos ruotsia verrataan matematiikkaan, kallistun ehdottomasti matematiikan puolelle. On käsittämätöntä, että Suomessa voi päästä ylioppilaaksi kirjoittamatta edes lyhyttä matematiikkaa. Mutta näitä kahta ainetta ei pitäisikään verrata, koska molemmat ovat merkittäviä. Kannatankin ns. vanhaa mallia, jossa [yo-kokeissa] pakollisia olivat äidinkieli, matematiikka, vieras kieli ja toinen kotimainen kieli. Reaali – jossa voi kirjoittaa vaikka vain läpihuutoaine terveystiedon – voisi sitten olla vapaaehtoinen.

Myös suomen kielestä tullaan jossakin vaiheessa hellittämään lisää tai ainakin sen tasoa tullaan merkittävästi helpottamaan. Kyseenalaista mallia näyttää esimerkiksi Britannia: siellä englannin kielen vaatimuksista eri luokka-asteilla ja yhteiskunnassa muutenkin on jo pitkälti luovuttu. --- Globaalissa monikulttuurisessa maailmassa kaikki kielet ja kulttuurit väitetään tasa-arvoisiksi. Suomen ja ruotsin asema horjuu sekä sisältä- että ulkoapäin. Miten suomea ja suomalaisuutta voi kannattaa, jos oleellinen osa valtion historiasta ja kulttuurista halutaan unohtaa? Miten voi puolustaa kantasuomalaisuutta vastustamalla ruotsin kieltä?
Jos perussuomalaisilla ei ole oman puolueensa sisällä kykyä käydä kielikeskustelua, vaan tällä tasolla oleva ajattelija nostetaan puolueen poliittiseksi suunnittelijaksi, mitä toivoa on siitä, että puolue kykenisi viemään tätä teemaa eteenpäin?

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 11.06.2018 18:26

Luin keskusteluketjun läpi. Riikka Purraa on kyllä melko lailla opastettu, mutta vielä paljon enemmän olisi pitänyt kirjoittaa henkilökohtaisista kokemuksista eli siitä, miten ruotsin kieli on vaikuttanut omaan elämään sen eri vaiheissa, koska niistä kokemuksista koko pakkoruotsiin suhtautuminen lähtee.

Useimmiten omien kokemusten kautta tajuaa maamme kielipolitiikan mädännäisyyden ja poliitikkojen rahanahneuden vaalien alla Rkp:n lahjoessa säätiövarallisuudellaan ehdokkaita. Mitä enemmän tietää, sitä enemmän pyrkii vaikuttamaan siihen, että pakko- ja virkamiesruotsista päästään eroon ja mitä pikimmin sen parempi!

Pakkoruotsi on väärin!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.06.2018 18:58

SJONS kirjoitti: 11.06.2018 18:26 La Purraa on kyllä melko lailla opastettu, mutta vielä paljon enemmän olisi pitänyt kirjoittaa henkilökohtaisista kokemuksista eli siitä, miten ruotsin kieli on vaikuttanut omaan elämään sen eri vaiheissa, koska niistä kokemuksista koko pakkoruotsiin suhtautuminen lähtee.
Tuo on hyväntahtoinen lähtökohta - se ei vaan toimi - Suomessa.

Kun olen kirjoittanut riikinruotsalaisen kanssa, empatiaa on oitis löytynyt pakkoruotsin ongelmien kanssa kamppaileville. Suomessa näin ei ole, ei suomenkielisten eikä varsinkaan ruotsinkielisten pakkoruotsin kannattajien kohdalla.

Olen vuodattanut lukemattomia kertoja tarinat dysleksikoista, maahanmuuttajista tai vain vähemmän kielellisesti lahjakkaista, joita on pakkoruotsilla kuritettu olan takaa, olen kertonut ihan elävin esimerkein ja varoen ärsyttämästä - mutta huonosti käy.

RP on oiva esimerkki siitä, miten toinen vain terottaa kieltään sen sijaan, että pysähtyisi kuuntelemaan.

Pohdin tätä enemmän tuossa toisessa ketjussa. Uskon, että meillä sellaisen ihmisen, joka saa suoraan tai välillisesti etua kielten ja erityisesti ruotsin pakollisuudesta, on vaikea asettua muitten asemaan, koska hän on jo joutunut selittämään itselleen olevansa tässä asiassa muita fiksumpi ja muita suvaitsevaisempi ja kaiken hyvän puolella kaikkea pahaa vastaan.

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 12.06.2018 11:19

RP on itse koulussa menestynyt, suorittanut korkeakoulututkinnon, mutta hänellä ei ole kokemusta opettajan työstä ja "normaalin" suomenkielisen koululaisen oppimismahdollisuuksista. Hän kuuluu eliittiin, joka ymmärtää asioita vain eliitin näkökulmasta. Hänelle itselleen on siitä hyötyä, hän pärjää! Tästä kirjoitin henkilökohtaisen sähköpostin Riitta Pyykölle, koska koko työryhmä koostui samanlaisista eliitin edustajista. Tavallinen taapero joutuu heidän ajatusmallissaan heittopussin asemaan eli on tyhmä, jos ei opi. Kärsiköön nahoissaan, jos ei lue tarpeeksi! Suomenruotsalaiset pitävät huolta omistaan oppivat kieliä tai eivät! Heillä on säätiörahaa ja hyväveliverkostot! Ruotsiin muuttaessaan suomenruotsalaiset muuttuvat ruotsinsuomalaisiksi eli kokevat olevansa "tavallisen" finnen asemassa, jos sitäkään, kun pannaan maahanmuutajien kanssa opiskelemaan kunnon ruotsia!

Tarkoitin kyllä noilla henkilökohtaisilla kokemuksilla sitä, että niistä saamme "henkilökohtaisen herätyksen" pakollisen virkamies- ja kouluruotsin vastustamiseen ja ryhdymme työskentelemään oikeudenmukaisemman kielipolitiikan saavuttamiseksi suomenkieliselle väestönosalle.

Olen eläkkeellä! Se antaa mahdollisuuden seurata ja ottaa selvää kaikenlaisesta suhmuroinnista, mitä meidän tavallisten Matti Meikäläisten selän takana hääritään....ja työ jatkuu!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.06.2018 11:38

SJONS kirjoitti: 12.06.2018 11:19 --- kuuluu eliittiin, joka ymmärtää asioita vain eliitin näkökulmasta. Hänelle itselleen on siitä hyötyä, hän pärjää! Tästä kirjoitin henkilökohtaisen sähköpostin Riitta Pyykölle, koska koko työryhmä koostui samanlaisista eliitin edustajista. Tavallinen taapero joutuu heidän ajatusmallissaan heittopussin asemaan eli on tyhmä, jos ei opi. Kärsiköön nahoissaan, jos ei lue tarpeeksi! Suomenruotsalaiset pitävät huolta omistaan oppivat kieliä tai eivät! Heillä on säätiörahaa ja hyväveliverkostot!
Kiitos SJONS, kiitos että kirjoitit Pyykölle ja kiitos että teet tätä työtä. Ihailuni!

Olen vain kymmenen vuotta yrittänyt selittää juuri noita samoja asioita, yleensä erittäin kohteliaasti, niin monilla foorumeilla somessa ja livenä - ja kokemus on se, että ihmisiltä menee pitkän aikaa, kuukausista vuosiin, että he ymmärtävät asian, mikäli ovat ehtineet omaksua "ruotsi on rikkautta" -mantran.

Kaiken lisäksi olen nähnyt, miten ala-arvoisesti haukutaan niitä kieliopintojen kolhimia, jotka ovat uskaltautuneet julkisesti kertomaan ongelmista pakkoruotsin kanssa. En voi vaatia sellaiseen alistumista keneltäkään enkä suositella kenellekään.

Ne, jotka muuttavat mieltään, joutuvat myöntämään aiemman opportunisminsa - eikä se taida olla helppoa kenellekään.

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 12.06.2018 15:06

Olen itse suhtautunut aiheeseen välinpitämättömästi. Tiedän, että on olemassa myös vähäväkisiä suomenruotsalaisia. Mutta he kuuluvat kuitenkin kielivähemmistöön, jota kohdellaan Suomessa toisin kuin valtaväestön heikompiosaisia ja ruotsin kieli antaa heille enemmän mahdollisuuksia varsinkin, jos ovat kaksikielisiä!

Netti muutti kaiken. Tietoa sai lisää ja pöyristymistä on riittänyt. Suomen liittyminen EU:iin on toinen ratkaiseva muutos.

Oppikoulua käymättömät suhtautuvat mielestäni ruotsin kieleen toisin kuin ruotsia opiskelleet. Itse koen, että nyt olen sitä jopa tarvinnut, kun otan selvää "heidän" puuhailustaan, mutta Ruotsissa en puhu ruotsia vaan englantia. Olemme silloin tasaveroisessa asemassa. Englanti ei ole kummankaan äidinkieli! Nuoriso ja vanhempikin väki Suomessa selviää hyvin maailmalla englannilla. Jos osaa muita kieliä niin entistä parempi, mutta ruotsi on niin pieni kieli, että siihen ei pidä tuhlata aikaa ainakaan kaikkien.

Ennen peruskoulua he eivät saaneet suomen opetusta, mutta nyt he saavat ja sen pitäisi riittää. Meidän velvollisuutemme ei ole pakollinen ruotsi saati virkaruotsivaatimus edes korkeimpiin virkoihin....ENÄÄ! Niihin ei ole ENÄÄ syytä mennä KIELI edellä ( siis KAKSIKIELISYYS) edellä tai kiitettävä ruotsin kielen taito edellä. Suomen kieli riittää oli virka miten korkea tahansa. Tulkkipalveluista kannatta maksaa ennemmin kuin että koko kansaa pakkoruotsitetaan. Siispä: Vapaa kielivalinta!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.06.2018 22:00

SJONS kirjoitti: 12.06.2018 15:06 Olen itse suhtautunut aiheeseen välinpitämättömästi. ---
Se on yleinen asenne. Yritetään keskittyä asioihin, joihin voi vaikuttaa ;)

Mutta perussuomalaisilla ei mielestäni puolueena ole varaa välinpitämättömyyteen tässä aiheessa.

Muutama kuukausi sitten Purra twiittasi
Perussuomalaisiin mahtuu kyllä erilaisia ruotsin kielen asemaa ja #pakkoruotsi'a käsitteleviä kantoja. Minua ei ole harjattu, vaikka olen aina tuonut omani ihan ylpeästi esille.
Ja hän sai kiitosta pakkoruotsimyönteisyydestään:
Juuri näin. Tämä ”pakkoruotsi” poisto on ollut meidän turhin ja RKP,lle ”herkullisin” asia, millä on sitten hehkutettu.
Ja blogitekstistä:
Ehkä järkevin pakkoruotsia puolustava kirjoitus, jonka olen lukenut.
Tässä on perussuomalaisten kielikeskustelu nyt.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.06.2018 09:35

NRR kirjoitti: 12.06.2018 22:00 Mutta perussuomalaisilla ei mielestäni puolueena ole varaa välinpitämättömyyteen tässä aiheessa.

Muutama kuukausi sitten Purra twiittasi
Perussuomalaisiin mahtuu kyllä erilaisia ruotsin kielen asemaa ja #pakkoruotsi'a käsitteleviä kantoja. Minua ei ole harjattu, vaikka olen aina tuonut omani ihan ylpeästi esille.
Ja hän sai kiitosta pakkoruotsimyönteisyydestään:
Juuri näin. Tämä ”pakkoruotsi” poisto on ollut meidän turhin ja RKP,lle ”herkullisin” asia, millä on sitten hehkutettu.
Ja blogitekstistä:
Ehkä järkevin pakkoruotsia puolustava kirjoitus, jonka olen lukenut.
Tässä on perussuomalaisten kielikeskustelu nyt.
Onko täällä ketään perussuomalaisten aktiivia? Mihin puolue on liukumassa?

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Onko VKV puoluepoliittisesti sitoutumaton?

#15 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 14.06.2018 18:22

Mikä on Perussuomalaisten puoluesihteerin asenne pakolliseen ruotsiin?

Vastaa Viestiin