Suomalaisten huono ranskankielen taito

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#31 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 26.02.2011 21:14

Vaalien lähestyessä kielipolitiikka nousee jatkuvasti voimakkaammin esille, ei suinkaan hiljene.

Perussuomalaisten vaaliohjelmassa nostetaan kielipolitiikan osalta kissa pöydälle: ruotsi halutaan muuttaa valinnaiskieleksi, pakollinen virkamiesruotsi halutaan lakkauttaa, pakkoruotsituksen kustannukset otetaan esille säästökohteena.
http://www.perussuomalaiset.fi

Lisäksi on tulossa Äänestä kielivapaus -mielenosoitus to 31.3. eduskuntatalon edessä klo 15.00 - 17.00.
http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=1057

Kielipoliittinen keskustelu on nyt pääsemässä kunnolla käyntiin.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#32 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 26.02.2011 21:34

Katsokaa ja ihailkaa, http://www.chateauxmedievaux.com/
katsokaa, kuinka kaunista on mualla, kun Suomessa.Kuinka Ranska on ihana, hieno maa. Kuinka hienot nähtävyydet meillä on. Olen vahvasti siitä mieltä että juuri Ranska on maailman kaunein maa, ja kaunein kieli.
Haluan että Suomen hallitus ottaa huomioon muut kielivähemmistöt, ei vaan suomalaiset ja ruotsalaiset. Mutta myös ranskalaiset, ja muut euroopalaiset.
katsokaa myös tämä: http://www.occitanie-cathare.com/

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#33 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.02.2011 21:44

Olet aika oudosti kaksijakoinen tyyppi, Inger -- pakitat aina sopivasti kun saat kritiikkiä, sitten palaat taas tähän ranskalaisnationalistimoodiisi ihan yllättäen.

Valitettavasti en yhtään ihmettele jos sinulla on sosiaalisia ongelmia suomalaisten kanssa. Se ei ole suomalaisten vika.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#34 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 27.02.2011 04:29

Eero. Minun ja Teidän tilanne on hyvin eriläinen. Minä muutin Suomeen rakkauden takia jo keski-ikäisenäenkä osanut edes kunnolla englantia. Minull oli hätä, kun ei kukaan puhuu minun kielellä, kaikki oli vierasta, ja se on nytkin. Sitten en saanut Suomessa töitä ja tulivat terveysongelmat. Ei ole helpoa kuulua vähemmistöön, jolla kielellä ei saa mistään palvelua.
Eero, olen vanhempi kun Te, ja tosi paljon kaipaan kotimaa, historiaa ja puhua kadulla, kaupassa ja työpaikalla ranskaa! Te ajattelette vaan järkyperäisesti, mutta ei sitä, mitä ihmisistä tuntuu, kun muuttaa maahaan ja pitää koko ajan käytään vaan vierasta kieltä!!!
Minä en nytkään osaa sanoa suomeksi kaikki, ja olen kun vanki! koska en keski-iässä voi ennää oppia natiivi-tasolla, ja kuitenkin kotimaa kaipuu on kovaa. Minä en voi nukkua, nytkin on klo kohlo 5, ja joskus herän ajattelen että palaan Carcassonneen, mutta se on yli 4000km! Te, ymmärsisitte kun olisisitte vieraassa maassa ilman oman kulttuurin kosketusta. Minä en toivo muutta vaan että ranskan kieli olisi Suomessa virallinen, ja meitäolisi enemmään. Minulle ei haitta niin paljon vieras maa, vaan ettäSavossa en voi missään puhua omalla kielellä. En halua puhua ruotsia, eikä englantia, vaan ranskaa, kuten 40 vuotta teen!!!

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#35 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 27.02.2011 08:52

Inger, on oikein hyvä, että puhut muidenkin kielivähemmistöjen ongelmista ja asemasta. Olemme monessa unohtaneet, että maamme on jo monikielinen.

Oletko muuten asentanut koneellesi skypen, jotta voisit olla yhteydessä syntymämaahasi ja kaikkiin maailman ranskaa puhuviin netin kautta?

Olisikohan Ranskan lähetystöllä tietoa suomenranskalaisten yhteydenpitotavoista ja mahdollisesta yhteisösta?

Kaikkea hyvää Sinulle toivomme! Sinun osaksi on tullut avata latua ranskalaiselle kulttuurille Suomessa. Voimia siihen.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#36 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 27.02.2011 13:36

Kiitoksia paljon. Niin,minulla on Skype ja FB, ja on paljon kaveria, mutta kaikki Ranskassa.
Suomessa toimii Suomi- Ranska seuraa, http://www.france.fi/
mutta kaikki sen tapahtumat ovat vaan ja ainoastaan Helsingissä!! Savossa ei ollut koskaan mitään. Myös on keskustelupalsta http://www.salutfinlande.net/
mutta kaikki keskustelijat asuvan vaan etelä Suomessa, ei kukaan Kuopion seudulla.
Itse tykkään enemmään Turusta, tai vaikka Tamperee, kun tuo Savoa.
Savossa ei ole muut maahanmuuttajat kun venejäläiset tai turkilaiset, mutta ei muut Ranskasta muuttaneet. Ei edes Belgiasta, ei Kanadasta..se on niin outo, outo paikka. Savo on oudoin paikka, missä olin koskaan asunut. Tuntuu että täällä ei tapahtuu mitään.
En nähnyt keskieuroopalaisia edes kauppoissa, ei ravintoloissa, ei edes hiihtokeskuksessa Takolla.. Se on minusta hyvin tylsää ja surullinen paikka.
Toivon että kun pääsisin AMK Savoniaa, voin suoritaa osaa tutkintoa mualla Euroopassa, ja ihan omalla kielellä. Mutta pääsykoe on suomeksi ja englanniksi.
Tuntuu, että Suomessa on jokaisessa yliopistolla ei vaan pakko ruotsi, mutta pakko englanti - ja se ei ole hyvä myös.
Ranskassa korkeissa kouluissa ei pakotetta opiskelemaan ja puhumaan englantia, ja minulla on monet korkeasti koulutetut ystävät, jotka eivät osaa englantia.
Täällä Suomessa aina vaan englanti ja englanti, jokaisessa korkeassa kouluissa ja jopa lukioissa.
Kun haluaa restonomiksi, englanti on jo pääsykokeessa.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: ranskalaisten huono suomen kielen taito

#37 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 27.02.2011 17:01

Olisipa hyvä, jos Ranskassa saisi palvelua suomen kielellä. Onhan siellä varmasti paljon enemmän suomalaisia kuin Suomessa on ranskalaisia. Ranskalaiset ovat kielellisesti aika ummikkoja, harva heistä osaa edes englantia, joka sentään on lähes maailmanlaajuinen yleiskieli, jolla eri maiden kansalaiset kommunikoivat keskenään.

Ranskaan pitäisi saada enemmän pohjoismaisia hyvinvointivaltiolaisia näyttämään esimerkkiä miten koulutustasoa, ahkeruutta ja rehellisyyttä parannetaan. Myös ranskalaista keittiötä voisi laajentaa lihapulla-perunamuussi-poronkäristys-suuntaan. Nykyään ranskalainen keittiö on hyvin suppea ja sulkeutunut, johtuen siitä että ranskalaiset kuvittelevat omia perinteisiä ruokiaan niin erinomaisiksi.

Valitettavasti Ranskassa on vielä sellaisia takapajuisia peräkyliä, joissa ihmiset puhuvat vain ranskaa eivätkä osaa sanaakaan suomea, paitsi ehkä sanan ”perkele”. He eivät ole kiinnostuneita vastaanottamaan ulkomaalaisilta mitään vaikutteita eivätkä halua opetella ulkomaalaisten kieltä.
Inger kirjoitti:Eero. Minun ja Teidän tilanne on hyvin eriläinen. Minä muutin Suomeen rakkauden takia jo keski-ikäisenäenkä osanut edes kunnolla englantia. Minull oli hätä, kun ei kukaan puhuu minun kielellä, kaikki oli vierasta, ja se on nytkin. Sitten en saanut Suomessa töitä ja tulivat terveysongelmat. Ei ole helpoa kuulua vähemmistöön, jolla kielellä ei saa mistään palvelua.
Oletko koskaan tullut miettineeksi, että jos sinä muutat vieraaseen maahan, niin miksi ihmeessä sen maan asukkaiden pitäisi opetella sinun kielesi? Jokainen järkevä ihminen ymmärtää, että muuttaessaan vieraaseen maahan hänen on opeteltava sen maan kieli, ei päinvastoin. Sinun käsityksesi on todella pahasti vääristynyt: ei ongelma ole se, etteivät muut puhu sinun kieltäsi, vaan se, että sinä et puhu muiden kieltä!

Ei mitään henkilökohtaista, mutta toivottavasti viestini alku avaa silmäsi: noin kirjoittaisi "suomalainen Inger".

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#38 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 05.03.2011 12:38

Se on totta. Mutta voivat suomalaiset osaa muitakin kielliä kun vaan englanti.
Savossa, missä asun,ihmiset eivät osaa edes siitä ruotsia, mutta ei muita kieliä-
varsinkin vanhukset eivät osaa mitään.
Uskomatonta! Kun ihminen elää vaikka 80 vuotta, on aikaa opetella vaikka 10 kieliä, itsekin olin opinnut suomea hyvin! Ruotsia en osaa, enkä opiskelut, kun en tykä siitä kielestä.
Mutta ymmärrän espanjaa, portugal..
Ihan tuntuu että keski Suomessa suuri osaa ihmisista ovat kielitaidotomia.
Olisi mukavaa kun suomalaiset opiskelisivat muita kun englanti. Vaikka ranskaa, espanjaa,portugal, ja muuitakin.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#39 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 05.03.2011 16:35

Inger kirjoitti:varsinkin vanhukset eivät osaa mitään.
Uskomatonta! Kun ihminen elää vaikka 80 vuotta, on aikaa opetella vaikka 10 kieliä
Tuo on totta. Mutta täällä ei ole ilmeisestikään aikaisemmin ollut kouluissa kielten opetusta, eikä kansalaisopistojakaan ole ollut kovin kauaa tarjolla. Itseopiskelu taas on vaikeampaa ja vaatisi hurjan motivaation, mitä harvemmalla on ollut, kun tarkoitus ei ole ollut muuttaa vieraskieliselle alueelle. Ne jotka ovat muuttaneet muualle, ovat tietysti opetelleet uuden maansa kielen.

Onko ranskalaisten vanhusten kielitaito sitten kovinkin laaja?

Siitä olen samaa mieltä, että muitakin kieliä kuin englantia olisi hyvä osata. Kunhan pakkoruotsi saadaan pois, suomalaiset voivat valita jonkin muun vieraan kielen sen haluamansa englannin lisäksi.

dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#40 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 06.03.2011 09:25

Siitä olen samaa mieltä, että muitakin kieliä kuin englantia olisi hyvä osata.
Kunhan pakkoruotsi saadaan pois, suomalaiset voivat valita jonkin muun vieraan kielen sen haluamansa englannin lisäksi.[/quote]

Harmittaa maamme puolesta, että miljoonat suomalaiset ovat viimeisten vuosikymmenten aikana joutuneet
luopumaan maailmankielten opiskelusta, jotta pieni vähemmistö saisi egoaan pönkitettyä..
Käsittämätöntä tuhlausta ja väärää politiikkaa.
Miksei sitä ruotsia voi opiskella vanhana ? Miksi piti pilata miljoonien lasten elämä kasvattamalla
heidät kahden pienen kansalliskielen tynnyriin, kädettömiksi maailman haasteisiin ?

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#41 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 06.03.2011 09:33

Luultavasti pakollisen ruotsin poistamisen tai vähentämisen myötä meillä toteutetaan se Braxin ja Haaviston ehdottama voucher oikeudesta ilmaiseen ruotsinopiskeluun missä iässä tahansa.

Ranskan muuttuneesta kieli-ilmastosta muuten tänäisessä hesarissa:
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli ... akirjoitus

Ruotsin asema Suomessa olisi luontevasti haettavissa erilaisten vertailujen kautta:
- joku haluaa painottaa kansalliskieliä ja sellaiseksi luettavia: suomi, ruotsi, saamen kielet, viittomakieli, romanikieli
- toinen painottaa ns. lähikieliä norja, ruotsi, venäjä, eesti
- kolmas painottaa historiallisia lingua franca -kieliä latina, ruotsi, englanti
- neljäs painottaa euroopan valtakieliä englanti, ranska, saksa, venäjä
- viides painottaa maailmankieliä englanti, espanja, portugali, ranska, arabia, kiina

Ruotsin kielen merkitystä ei tarvitse vähätellä tai liitoitella, sille löytyy arvostettu ja hyvä paikkansa - ilman pakkoa.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#42 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 06.03.2011 13:59

Hienot kirjoittukset: Jaska, Dejavú, Sees.
Itse kävin lukio kaupungissa Carcassonne, mutta jo yli 20 v sitten.
Meilläoli jo silloin aivan vapaa kielivalintaa.
Saisi olla kieliä opiskelematta kokonaan. Ei kukaan pakottanut opetella mitään kieliä, vaan ranskaa oli pakollinen!
Vieraasta kielestä oli tarjoilla: occitanian kieli ( La Provencen vähemmistökieli), catalá, espanjaa, italiaa, latinaa, portugal, englanti.
Itse valitsin latinaa, koska se on klassinen kieli, ja koska halusin opsiekkal historiaa, ja historiaa ilman latinaa on mahdottonta lukea, koska suuri osaa keski-aikaisesta kirjallisuudesta on juuri latinaksi. Sitten valitsin catalunyan kieli, espanjaa..juuri koska keski-aikainen Ranskan historiaa oli minua kiinnostanut jo lapsena!
Englantia en valinnut, ja englanttia opiskelin vasta aikuisena ja itse.
Suomea opiskelin vasta yli 30v iässä ja myös täysin itse!!
Eli, on mahdolista opiskella kieliä myös itse!!!Yksin,ilman opettajaa.
Ostin vaan suomi-ranskaa sanakirjaa, suomen gramatiikka-kirjaa, kuunnelin Suomen tv, ja kun olin tavanut suomalaiset, olin puhunut vaikka kuinka huonoa suomea, mutta olin YRITTÄNUT silti ja ITSE!! Minun mies oli aivan alussa puhunut vähän englantia, ja sitten vaan suomea, vaikka itse ymmärsin vaan noin 20%!!! Nyt ymmärrän noin 90% suomea.
Ruotsia en osaa, eikä muita pohjoismaalaisia kieliä. Ajattelen edelleen ranskaksi, mutta pystyn puhumaan suomea työelämässä Suomessa.
Eli, kielivalinta pitää olla vapaa. J aolisi hieno kun suomalaiset opiskelisivat myös "välimeren kieliä",kuten ranskaa, catalá, occitaniaa, espanjaa, portugal...ja muutkin.
Ei vaan ruotsi,englanti ja venäjää.
Täällä Savossa, missä asun turistit puhuvat vaan venäjää ja se alkaa " tympyä", olisi kivaa kuunnella myös etelämaiden kieliä.
Ennen Savoa olin ollut töissä Lapin hiihtokeskuksissa kuten Sääriselkää, ja siellä oli turuistit myös Ranskasta, Italiasta, Espanjasta- mikä helpotus minulle!!! Töissä olin juuri niiden turistien takia vaastannottovirkailijana, enkä osanut edes kunnolla suomea silloin. Töitä saanut etelä-maista turistien takia. Sitten olin töissä Kuusamon Rukalla.
Mutta Savossa minulla ei ole mitään pysyvä työ, missä voin käytää kieliä, vaan "pätkätyöt", taiolin myös 8kk työttömänä,koska Kuopion seudulla ei ole etelä-kielten taitoisille töitä.
Olin kysynyt Kuopiossa tulkkaus-hommia, (ranskaa-catalá, occitania-suomi),mutta täällä ei ole minun kielitaidolle tarvetta. Vaan pitää osattaa venäjää ja siitä minä en osaa.
Koska muu työ ei ollu tarjoilla, nyt työskennellen kirpputorilla- se on parempi kun työttömänä, ja täällä on paikkoilla jopa 20% työttömyys..erittäin vaikea saada töitä, ja ulkomaalisille vielä vaikeampaa, koska siltti puhun suomea murteella.
Vaan olisi mukavaa kun täälläkin kuuluis välimeren kieliä, ja saisi työelämässä puhua enemmään ranskaa, ja etelä-kieliä...niin

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#43 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 06.03.2011 17:12

Niin, ja olen vahvasti siitä mieltä että Suomessa pitää olla ranskankiellistä opetusta, myös korkea koulu ja yliopiston tasolla!
Suomessa on ainoa 1 ranskalainen lukio ja ainoastaan Helsingissä.
Mualla seudulla ei ole!! Yksikään yliopisto tai AMK ei annaopetusta ranskan kielellä. Tämä haluan että muuttuu, ja ranskankielesillä on AIVAN samat mahdolisuudet päästää Suomessa opiskelemaan,kun suomen tai ruotsin kielisellä.
Pääsykokeet yliopistoon suomen kielellä ovat maahanmuuttajille mahdottomat juuri kielen takia. Kun ihmisillä on kielivaikeudet, ja vielä kun tulee aihee, ja vaikea aihe vastaan- ei ole minkäläistä mahdollisuutta tasaarvoisesti päästää sisään ja saada opiskelupaikkaa.
Kun on esim. yliopistoon 100 suomenkielliset pyrkijät ja 1 maahanmuuttaja- ei ole tasa-arvoa, koska suomalaisille on suomi äidinkieli, mutta minulle EI.
Jokaisella pitää olla mahdollisuus saada opiskella omalla äidinkielellä, ja kehittyä ammattitaitoa, omalla kielellä. Olen ehdottomasti siitä mieltä, että yliopistot, amk, lukiot, ammattikoulut ranskankielisille!!!!!!!!!!!!! Samalla tavalla kun ruotsinkiellisille.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#44 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 07.03.2011 01:15

Inger kirjoitti:Yksikään yliopisto tai AMK ei annaopetusta ranskan kielellä. Tämä haluan että muuttuu, ja ranskankielesillä on AIVAN samat mahdolisuudet päästää Suomessa opiskelemaan,kun suomen tai ruotsin kielisellä.
Pääsykokeet yliopistoon suomen kielellä ovat maahanmuuttajille mahdottomat juuri kielen takia. Kun ihmisillä on kielivaikeudet, ja vielä kun tulee aihee, ja vaikea aihe vastaan- ei ole minkäläistä mahdollisuutta tasaarvoisesti päästää sisään ja saada opiskelupaikkaa.
Lipsahdit sitten taas tuolle linjalle?
Voiko suomalainen hakea Ranskassa suomeksi opiskelemaan suomenkieliseen opetukseen? Tuskinpa vain.

On suoraan sanottuna järjetön ajatus resurssien kannalta, että joka maassa pitäisi saada opiskella joka kielellä! Jos joku ei osaa ranskaa, hänen ei kannata mennä Ranskan yliopistoihin opiskelemaan, vai mitä? Jos joku ei osaa suomea, hänen ei kannata mennä Suomen yliopistoihin opiskelemaan. Kannattaa mennä sellaiseen maahan opiskelemaan, jonka kieltä osaa tai haluaa opiskella.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#45 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 07.03.2011 10:27

Olen käynyt vierailulla ranskalais-suomalaisessa koulussa, upea paikka. Ymmärtääkseni Ranska osallistuu omalla tavallaan koulun kustannuksiin ja mm. lähettää osan opettajista.

Jatko-opinnoissa ranska ei ehkä voi olla pääkielenä, mutta monella alalla voi suorittaa työharjoittelun Ranskassa ja mikäli ranskalaiset yliopistot olisivat halukkaita, varmaankin opintoihin voitaisiin sisällyttää huomattavia osuuksia Ranskassa pidettäviä kursseja etäopetuksena. Tekniikka alkaa antaa tähän mahdollisuudet, mutta kyseessä on myös taloudellinen satsaus Ranskalta. Voisin kuvitella, että uuden kielipolitiikan myötä Ranskassa on intressejä tarjota etäopetuksena laajojakin paketteja - mutta tenttiminen tai kotiaineiden korjaus on sen verran kallista, että tarvitaan vielä kehittelyä sellaisiin koemenettelyihin, joissa voidaan vaatia aika syvällisiä asioita, valvoa suoritusta, mutta silti hoitaa arviointi ilman inhimillisiä resursseja.

Vastaa Viestiin