Suomalaisten huono ranskankielen taito

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Suomalaisten huono ranskankielen taito

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 06.01.2011 17:50

Asun 2 vuotta pohjois Savossa, ja olin huomanut erittäin huono mahdollisuus puhua ranskaa Kuopion seudulla. Ei missään virastossa, eikä missään saa ranskankieliset palvelut. Ei missään, ja Siilinjärvellä ainoastaan 1 pastori puhuu ranskaa.
Kirjastossa ei saa ranskankielliset kirjat, ei DVD.t, ei mitään!!! Mistä se johtuu, ja mitä voidaan tehdä, että tilanne paranee!!!?????
Suomessa on seuraa http://www.france.fi/ , mutta kaikki tapahtumat ovat vaan Helsingissä, ei mualla, Savossa ei mitään. Minä toivon Savoon lisää ranskaa puhuviaa väkeä!!!!

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 07.01.2011 15:19

Itse toivon että Suomessa tulisi tilanne kun Svetsissa tai Kanadassa.
Ruotsi ei ole Euroopassa tärkeä kieli, mutta hyvin marginaalinen. Ei missään keski Euroopassa puhutta ruotsia, mutta ranskaa ja saksaa, EU: ssa sammoin.
Tärkeä olisi että suomalaiset opiskelisivat ranskaa, ei ruotsia.
Toinen kieli vaikka saksaa. Ruotsi ei ole mitään tärkeä, se on vähemmistö Euroopassa, kun ruotsin kielliset on koko Euroopassa vaan 8 miljoonaa, se on erittäin pieni kieliryhmä.
Mistä mieltä olette tästä palstasta?
http://www.salutfinlande.net/ ????? Siine olin myös kirjoittanut tätä kielipolitiikasta.
Toivon kovasti, että myös Savossa ja mualla kun Helsingissa saa ranskankielliset palvelut, ja on ranskalaiset tapahtumat. Ei ainaa vaan Helsinki, mutta koko Suomi!!!

TK
Viestit: 2514
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 07.01.2011 15:45

Ranska olisi monin verroin tärkeämpi ja hyödyllisempi kieli osattavaksi kuin ruotsi. Samoin saksa olisi tärkeämpi kieli osattavaksi kuin ruotsi. Tärkeintä olisi, että kouluissa olisi kielissä valinnanvapaus. Suomen kielen jälkeen kaikki kielet pitäisi voida valita vapaan valinnan periaatteen mukaan.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 08.01.2011 14:11

Tietysti Helsingissä tilanne voi olla eriläinen, mutta pohjois Savossa on vaikea.
Kuopion seudulla on tosi vähän osaajia, ja kylässä,missä asun, puhuu ranskaa ainoa 1 lutherilainen pastori, jonka kansa puhutaan uskonnosta ja historiasta.
Itse minua kiinnostaa historiaa, uskonto, gnosticismus, dualismus. En ole "kirkkokristitty", ja siltti pastori käy minun luokseni joka viikko puhumuaan.
Keskustelaan paljon uskonnon liitivistä asioista, ja etelä Ranskan historiasta, kun täällä ei ole ketään joka on aiheesta kiinnostunut.
Kirjoitan myös tämä sivu: http://www.chemins-cathares.eu/
Se on sivu minun opetajasta Yves Maris.ista ja hänen filosofiasta. Ja myös kataari-historiasta. Vaikea, että en osaa vieläsuomeksi kaikki, että pystysin lukea teologiaa suomeksikin.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 12.02.2011 13:52

Minusta olisi kaunista kun Suomi olisi kansainvällisempi. Mutta se on ainoastaan Helsinki, Turku, mutta sisämää on tosi tylsää ja masentavaa.
Pohjois Savo on masentavin paikka, missä olin asunut, ja ihmiset eivät juuri hallitse muita kieliä kun suomea, ja maahanmuutto keski Euroopasta on lähes olematon.
Suomi - Ranskaa seuraa järjestää kaikki tapahtumat vaan Helsingissä, mutta Kuopiossa ei olenkaan.
http://www.france.fi/
Itse toivosin masiivinen maahanmuutto Ranskasta!!!

Burger_Jarl
Viestit: 45
Liittynyt: 26.07.2010 08:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Burger_Jarl » 12.02.2011 15:41

Itse kävin kouluni Pohjois-Savon suurimassa kaupungissa ja luin ranskaa C-kielenä 8. - III-luokat. Koulumme ranskanlukijat kävivät vuosittain Ranskassa, ottivat osaa lukiolaisten Eurooppa-viikoille, olivat perhemajoituksessa, tutustuivat ranskan kieleen ja kulttuuriin hyvin konkreettisesti. Koulun kotitalousloukassa ryhmä myös kokkasi ranskalaisittain, ja tutustui mm. juustoihin. Alaikäisiä kun olimme, viinit olivat vielä kielettyjä. (Myös koulun saksanlukijat tekivät matkoja Saksaan. Kaikille pakolliset ruotsin tunnit hoidettiin ihan vaan paikan päällä koululuokassa.)

Ranskalaiset tulivat tietenkin vastavierailulle tutustumaan suomalaiseen kulttuuriin. Kielestä he eivät olleet niin kiinnostuneita.

Pohjois-Savo on varmasti masentavan monokulttuurinen etenkin jos vertailukohde on esim. ranskalainen suurkaupunki. Toisaalta näin takapeiliin katsottuna myös Juran vuoristoseutu (ehkä paikallinen Pohjois-Savo?), jonne koulumme vierailut suuntautuivat, oli melkoisen yksikulttuurista. Ei siellä englannilla pärjännyt. Ihmiset, myös lukiolaiset, puhuivat lähinnä ranskaa, Sveitsin rajalla myös saksaa.

Mutta näistä kouluaikaisista kokemuksista on jäänyt koko elämän jatkunut kiinnostus ja into ranskan kieleen ja kulttuuriin. Harmi vaan, että sitä pääsee niin harvoin paikan päällä, siis Ranskassa, harrastamaan.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 14.02.2011 13:39

Se on hienoa. Mutta nuorille, lukiossa tai vaikka AMK.ssa on aivan eri mahdollisuudet kun keski-ikäisille puhujille.
Itse olen 39vuotias, ja ranskankiellista ohjelmaa, palveluja juuri keski-ikäisille puuttuvat Savossa täysin.
Suomessa toimii Suomi-Ranskaa seuraa, http://www.france.fi/
mutta kaikki ohjelmat ovat vaan ja ainoastaan Helsingissä, ja osa vaikka Turussa.
Kuopiossa ei ollu koskaan minkäläiset ranskankielliset ohjelmat, ja ihmisille keski-etelä Euroopasta ei mitään palvelut.
Kun olin etsinut töitä, ja vaikka tulkkaustyö- täällä ei tarvitta. Työpaikka, tai ainakin hyvää työpaikkaa on Savossa mahdottonta saada ranskankielisille.
Keski-ikäiset ihmiset ja vanhemmat eivät suuresta osasta hallitse muita kieliä kun suomea ja maxiimi englanttia.
Savossa on täysin monokulttuurisuus, ja muita kieliä kun suomea ei täällä kuule.
Minusta juuri se monokulttuurisuus on hyvin masentavaa. Halusin puhua omalla kielillä, mutta täällä ei mitään mahdollisuudet, ainoastaan yhden ev. luterilaisen pastorin kanssa se onnistu, ja hänelläkin ei ole aikaa. Kaduilla, torilla ja jopa hoteleissa, ravintoloissa ei kuule juuri muuta kun suomea ja vähän venäjää. Ei edes Tahkovuorella keskieuroopalaiset turistit, ei Kuopiossa. Tai onko joku paikkaa? Asun Savossa vasta 2 vuotta. Olisko tuo Savonia AMK kansainvällisempi paikkaa? Ajattelin pyrkiä opiskelemaan matkailu-alalla, ja ehkä juuri Ammattikorkeakoulu voi olla kansainvällisempaa..
Muuten kirjoitan tähän sivuun, http://www.occitanie-cathare.com/

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 15.02.2011 15:07

Nyt minulla on tietoja AMK Savonia, ja sen kautta on mahdollista suorittaa osaa opiskelua Ranskassa, minulle. Pääsykokeet minulle mahdollista englanniksi, ja suuri osaa opiskelua tapahtuu englannin kielellä. Minun ei kuulemat tarvitse osatta hyvin ruotsia!!
Se on aika iloinen uuttinen, koska minä en osaa ruotsia olenkaan, enkä koskaan oppinut ja en osaa mitään muutkin pohjoismaalaiset kielet.
Vaikuttaa että tuo AMK matkailu-ala on sopiva, ja vaikka se on Kuopiossa, niin sieltä löytyy kielitaitoista väkeä.
Pääsykoe ja haastatelu on minulle englanniksi.
Ruotsin kielen tilalle saan jotai muu kieli /neuvottelevat/.Pääsykoe on 6.7.2011.
Eli vasta nyt sain selvää että Savossakin voi olla mahdollista puhua muitakin kieliä, ja vaikka osaa oppinnosta suorittaa Ranskassa. Se olisi hienoa!!
Silti opiskelen suomea,että osasin parempi, ja minullaolisi mahdollisuudet saada Suomessa hyvää työ.. katsotaan.
Mutta ei joka paikassa ovat niin tiukkuja ruotsin kielen kanssa. Kun myönsin, että en osa lainkaan ruotsia- saan välittää muu kieli, tai opinto-ohjaaja valitsee.
Suomea opiskelen jo vieraana kielenä, se on samaa kun englantti.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 15.02.2011 15:19

Hienoa ja onnea opintoihin! :)

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 19.02.2011 15:31

Kiitos paljon, vasta 7.6. on pääsykoe. Osaa kokeesta on englannin kielellä ja osaa opetusta on englanniksi.
Huomasin kuitenkin,että mitä korkeampi koulutus suomalaisilla, sittä parempi kielitaito.
Esim. Siilinjärvellä ainoa 1 ihminen puhuu kunnolla ranskaa, ja se on pastori. Kuopiossa joktkut lääkärit saattavat osattaa jonkun verran. Mutta huomasin että kielitaitoisimmat suomalaiset, jotka paljon matkustaneet ja avarakatseiset, ovat juuri korkeasti koulutettu. Mitäs matalampi koulutus ja sosiaalli-asema- sen huonompi kielitaito, ja epäsuvaitsevuus.
Minulla on aina hyvä kokemus suomalaisten lääkärien kanssa, ja vaikka ammattikorken koulun Savoniaan ihmisten kanssa. Kaikki avarakatseiset, kansainvälliset, kielitaitoiset..eivät tuomitse kun minäpuhun huonoa suomea!
Mutta esimerkkiksi ihmiset joilla on matala koulutus taso,ovat pitkäaikais työttömiä- he ovat erittäin epäsuvaitsevia, epäsivistyneita, ei kielitaitoa..ainakin tämä minä huomasin.
He sanoivat aina " maassa maan tavalla", mutta ei kukaan vaikka lääkäri,tai pastori, tai muu korkeasti koulutettu.. Onko se totta, että kielitaitoiset Suomessa ovat enintäin juuri yliopistoa, tai AMK käyneet??

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 19.02.2011 20:24

Tuota noin, Inger... jos puheissasi vaihtaisi ranskan ruotsiin, kuulostaisit ihan perus-pakkoruotsittajalta. Samantapainen asenne ja argumentaatio, mutta itselläsi se sivistyksen mitta tuntuu olevan ranskan, ei ruotsin, taito -- ja ne jotka eivät sitten sovi tähän kuvaan ovat kouluttamattomia, suvaitsemattomia jne kun eivät puhu omaa mielikieltä X.

Itse olen akateeminen neljästä kielestä (myös lukion lyhyt ranska) laudaturit kirjoittanut (klassinen) liberaali, enkä osaa tunnistaa itseäni kritisoimassasi ihmisjoukossa, vaikka henkevä keskustelu ranskaksi ei onnistu ja koen asenteesi aavistuksen ylenkatseelliseksi ja tarkoitushakuiseksi samalla tavalla kuin koen svekomaanien ajatukset. Monipuolinen kielitaito on tietysti varmaankin ihan positiivinen asia, mutta en halua nähdä vapaan kielivalinnan idean olevan keppihevonen jonkin tietyn toisen kielen ajamiseksi pakkoruotsiasenteilla...

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 20.02.2011 13:52

Se on totta, ja pyydän anteksi.
Mutta minähaluan ettäSuomesa olisi samaa kielipolitiikka vaikka kun Svetsissa- se on 3 kiellinen maa.
En halua Suomea vaan suomenkielliseksi, mutta ranskankielliseksi, ja vaikka seksan ja italiankin. Että täällä olisi samaa monikulttuurisuus kun keski Euroopassa. Suomi muuttuis keskieuroopan maaksi.
Yksikiellisyys ja monikulttuurisuus on pahintaa mitä voi olla, ja vaikka olen paljon matkustanut, en koskaan asunut niin tylsässä ja monokulttuurisessa paikassa kun pohjois Savo, joka on vaan suomenkiellinen. Haluan enemmään maahanmuuttoa Ranskasta ja muista keskieuroopan maista, ja Suomeen 100% keskieurooppan kultuuria..Svetsi on hyvä esimerkki.
Kun näen elämätapoja ja ihmisten mielipiteet Savossa, se masentaa. Olen surullinen kun näen kuinka ihmiset täällä elää, heidän tavat, "kulttuuria"- he eivät osaa elää vapaasti, eivät nautti elämästä. Erittäin huono itsetunto on varsinkin pitkäaikais työttömillä, ja vanhemilla ihmisillä. Nöyryys. pokkuroiminen, " pienen kansan nöyryys". Ei ylpeitä!!!! Ranskalaisila on ylpeys!!! Savolaisilla se puuttuu täysin!
Suomessakin on Suomi-Ranska seura, http://www.france.fi/ mutta toiminta on vaan ainoastaan Helsingissä, ja maualla ei mitään. Savossa on PAHINTA tuo monokulttuurisuus, yksikiellisyys ja "supisuomaliasuus". Kun täällä puhuttaisivat ihmiset muutkin kielet,olisin iloinen. Täällä ei kuulu edes saksaa, tai ei edes englanttia, ainoastaan suomea ja taas suomea ja joskus venäjää.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 20.02.2011 15:07

Inger kirjoitti:Se on totta, ja pyydän anteksi.
Noh, hyvä että ymmärrät mitä tarkoitan.
Mutta minähaluan ettäSuomesa olisi samaa kielipolitiikka vaikka kun Svetsissa- se on 3 kiellinen maa.
Toisaalta Sveitsissä on hyvin selvästi erikieliset alueet, joissa ihmiset voivat elää aika rauhassa omalla kielellään ja mitään yleistä "kolmikielisyyttä" tyyliin Suomen kaksikielisyys ei ole olemassa. Sveitsi ei ole kovin vertailukelpoinen Suomeen siinä mielessä.
En halua Suomea vaan suomenkielliseksi, mutta ranskankielliseksi, ja vaikka seksan ja italiankin. Että täällä olisi samaa monikulttuurisuus kun keski Euroopassa.
Oletko muuten tosissasi siitä että Keski-Eurooppa olisi jotenkin erityisen monikulttuurinen jos katsot K-Euroopan maita erillään toisistaan?
Suomi muuttuis keskieuroopan maaksi.
Miksi ihmeessä pitäisi? Haluavathan svekomaanitkin varmistaa että meistä tulisi enemmän fiksu ja filmaattinen Skandinavian maa mutta se on vaan heidän oma fantasiansa. Ei minua kiinnosta yhtään enempää vaikkapa "ranskalaistuminen" vaikka toki ranskalaistenkin kanssa tulen kyllä ihan toimeen (vaikka heidän englanninkielentaitonsa on aika huono :) )...
Yksikiellisyys ja monikulttuurisuus on pahintaa mitä voi olla, ja vaikka olen paljon matkustanut, en koskaan asunut niin tylsässä ja monokulttuurisessa paikassa kun pohjois Savo, joka on vaan suomenkiellinen.
Epäilen pahasti että joku Ranska on myös poikkeuksellisen monokulttuurinen ja yksikielinen paikka. Onko se sielläkin pahinta mitä voi olla, vai päteekö tuo mielestäsi vain Suomeen ja suomalaisiin koska juuri meidän kulttuurimme on jotenkin ongelmallinen?
Haluan enemmään maahanmuuttoa Ranskasta ja muista keskieuroopan maista, ja Suomeen 100% keskieurooppan kultuuria..
Eli olet jonkinsortin kulttuuri-imperialisti? :) Minä suhtaudun hyvin skeptisesti yleisesti ottaen ajatuksiin että joistain ihmisistä voitaisiin sanoa että "näille pitää nyt tuoda tätä kulttuuria niiden omaksi parhaaksi" koska siinä on aina taustalla vaan ajatus siitä että itse mittaa toisia oman taustansa mittapuulla...
Kun näen elämätapoja ja ihmisten mielipiteet Savossa, se masentaa. Olen surullinen kun näen kuinka ihmiset täällä elää, heidän tavat, "kulttuuria"- he eivät osaa elää vapaasti, eivät nautti elämästä.
Ikävä sanoa, mutta toki täältä pääsee myös aina pois jos niin pahasti ahdistaa. Savolaisuus on toiminut savolaisille aika hyvin jo vaikka kuinka kauan.
Erittäin huono itsetunto on varsinkin pitkäaikais työttömillä, ja vanhemilla ihmisillä. Nöyryys. pokkuroiminen, " pienen kansan nöyryys". Ei ylpeitä!!!! Ranskalaisila on ylpeys!!! Savolaisilla se puuttuu täysin!
Se on totta että suomalaiset ovat joutuneet nielemään aina näkemyksiä siitä että meissä on lähtökohtaisesti jotain vikaa suhteessa isompiin naapureihin, ja että sen takia meidän "kuuluu" vaan sitten mukautua moisiin ideologioihin.
Savossa on PAHINTA tuo monokulttuurisuus, yksikiellisyys ja "supisuomaliasuus".
Voi voi. Kovin on surullista. :( Mitenkähän niitä juntteja voisi pelastaa osaksi eurooppalaista kulttuuriperhettä...

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 20.02.2011 17:57

Vrai!
Mais Finlande est un pays jeune, aucun histoire!
Mais une paix définitive fut signée a Loris en 1243 entre le roi de France et le comte de Toulouse. C´était la fin de l´Óccitanie (la Provence) independante et surtout de catharisme! Pour leur porter le coup de gráce , il fallut cependant prendre la forteresse de Montségur, symbole du refus de l´autorite royale, oú s´était réfugiés 400 croyants de la religion cathare. La position de la forteresse donnait un sentiment de confiance immense aux assiégés!!!
Durant une année, ils défiérent avec succés l´autorite du roi et du pape.
Les 10 000 soldats engagés dans la siége ne pouvaient que constater l´inefficacité des boulets que catapultaient les pierréres contre les remparts.
Cependant , une nuit je juillet 1244gráce au renfort d´un groupe de montagnards habitués á l´ ecsalade et connaissant parfaitements les lieux, les assiégeants réussirent á pénétrer dans la place par suprise et parvinrent á obtenir se capitulation compléte.
Ne disposant plus ´n´aucun refunge súr , pourchassés pas les inquisiteurs , les derniers cathares vécurent comme des bétes traquées, suscitent parfois de bréves révoltes.
Les parfaits survivants émigrérent en Catalogne..
C´était 1244. J´aime l´histoire, et j´adore mon pays, pays cathare!!
Je pense á Terre d´Aude trés fort!!! Je manque mon pays, cité de Carcassonne, Alet Les Bains!!!

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#15 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 20.02.2011 18:00

J´ai cette web, http://www.chemins-cathares.eu/
et aussi, http://www.occitanie-cathare.com/
C´est l´histoire et l´religion!!
Pas Finlande.

Vastaa Viestiin