NRR kirjoitti:JV Lehtonen kirjoitti:
Tästä pykälämuutoksesta ei ole juuri keskusteltu, mutta kyllä se vaikuttaa aika merkittävä olevan.
Se mahdollistaa ruotsinkielisten erityisratkaisujen alasajon ja niiden korvaamisen kaksikielisillä rakenteilla
ja velvoiteruotsilla.
Eikö Brax oikeusministerinä sitten tiennyt tätä vai eikö vain halunnut vedota tähän, kun hän kysyttäessä ilmoitti, ettei perustuslaki vaadi pakkoruotsia?
Koska RKP:llä on niin valtavan hyvät kielipoliittiset asiantuntijat, minun on vaikea uskoa, etteivät he olisi tienneet, mitä ollaan tekemässä. Itse asiassa uskon, että he olisivat saaneet sekä pakkoruotsin että yksikieliset ratkaisut, mikäli olisivat halunneet. Onko jokin syy, miksi RKP:n eliitti olisi valinnut yksikielisten ratkaisujen purkamisen ihan tietoisesti? Kaksikielisyysilluusion vahvistaminen?
Ei perustuslaki vaadikaan pakkoruotsia, mutta poliittisessa kaupankäynnissä on voitu sopia, että
leikitään tätä leikkiä yhdessä, turvaten kaksikielisyysilluusio ja sen tuomat hyödyt bättre folkin ydinporukalle,
ja RKP:n roolina oli viedä sanomaa eteenpäin esim. Pohjanmaalle, että "kaksikielisyys kyllä turvaa ruotsinkieliset palvelut"..
RKP:n jättäminen hallituksen ulkopuolelle 2015 mahdollistaa rakenneuudistusten käynnistämisen oikein kunnolla,
kun aina voi vedota perustuslain 121 §, 17 § , kielitaitolakiin ja pakkoruotsiin-- ne turvaavat palvelut!
Siksi Haglund erosi, hän epäonnistui tärkeimmässä tehtävässään.. Hän ei päässyt mukaan
sisälle sotkemaan asioita.. ja eduskunta kaatoi 2015 kansalaisaloitteen, jotta illuusio säilyisi.
Kuka oli päättämässä 90-luvulla, kuka oli aloitteentekijä perustuslain muuttamiseksi,
toivon, että esim. Janne Väistö vastaa siihen väitöskirjassaan.
121 § muutos on ensiarvoisen tärkeä pakkoruotsin pysyvyyden ymmärtämisen kannalta.
Tai poistuuhan pakkoruotsi viimeistään sitten, kun kaikki rakenteet on kaksikielistetty -
ja kaksikielistäminen johtanut yksikielisyyteen.
Itse olisin mieluummin sallinut ruotsinkieliset erityisratkaisut, mutta poliittinen peli meni toisin.
Mitä siellä taustalla oli ja ketkä osallistuivat peliin, ei aavistustakaan!
Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen siihen, että tässä alkaa löytyä jokin logiikka,
vallankäytön logiikka. On ollut todella vaikeaa seurata päällisinpuolin järjetöntä toimintaa.
Huomaa muuten, että eduskunnassa ei sanallakaan viitattu tuohon pykälään 121§, kun
perusteltiin pakkoruotsin tarpeellisuutta, vaan kansaa pidettiin pilkkanaan hölynpölyllä.
Eduskunnan viestin kärjen suuntaamisen ruotsinkielisille kyllä ymmärtää 121 § taustaa vasten.
Olihan RKP vaihtanut alueperiaatteen pakkoruotsin velvoittavuuteen! Eli se viesti oli mennyt
perille, siis että konkreettisten alueiden menetyksen korvaa ikuinen pakkoruotsiläänitys suomenkielisten ajankäyttöön!
Palaset loksahtelevat paikoilleen, kun jaksaa tarpeeksi kaivaa!
Mutta kuten sanottu, ei tätä hyväksyä tarvitse, vaikka logiikkaa alkaakin löytyä!