NRR kirjoitti:Eero Nevalainen kirjoitti:Kun ottaa vielä huomioon miten tärkeänä yleisesti ottaen pidän ajattelun opettamista lapsille, niin kyllähän noin tarkoitushakuisesti ajattelevalla ihmisellä ei saisi olla mitään tekemistä heidän opettamisensa kanssa.
Aivan. Todella outoa onkin, että samalla kun koulutuksessa painotetaan ajattelun taitoja, koulussa on yksi oppiaine, jonka koko perusta on ajattelun kieltäminen, orwellilaisen liturgian toistelu, piilopropaganda ---
Missä ajattelun taidot!
Tässä Radio Suomeen oppilaiden ja opettajan voimin tehty keskustelu, jossa oppilaiden kriittisyys ohjattiin pakkoruotsiliturgian uomiin:
miksi valitsit A-ruotsin?
vanhemmat sano
ikinähän kieli ei oo pahasta
mikset valinnut A-ruotsia?
pienen lapsen ajattelua
pääsee aikaisemmin kotiin, kun ei ole lisätunteja
en osannut ajatella, että ruotsista voisi olla hyötyä
Miksi ruotsia on hyvä osata?
- mehän ollaan kaksikielinen maa, on paljon kuntii, missä on enemmän ruotsalaisii kuin suomalaisii
- kesätöitä hakiessa katotaan, mikä sun ruotsintaito on
- palveluammatit
- kyllä sitä ruotsia on hyvä osata
- mitä enemmän osaat kielii, sitä paremman kuvan annat itsestäsi
Mitä mahdollisesti pakkoruotsin tilalle?
- muita lukuaineita
- miksei venäjä
Pitäisikö ruotsin jatkua valinnaisaineena?
- kyllä, jos nuori pakotetaan...
- ei, ruotsi on portti muihin kieliin (saksa, hollanti)
- kieltenopiskelua pitäisi lisätä
Entä jos ruotsin pakollisuudesta luovutaan
- (ope:) olisi tosi iso muutos ja tosi hämmentävää
- vähentäis yläkouluikäisten valitusta
- olis tosi outoo, parempi että pysyy pakollisena - jälkeenpäin moni on katunut, ettei opetellut ruotsia paremmin esim. mun isä
- jälkeenpäin kiitos seisoo
- jos annetaan viitosluokkalaisen päättää...
- (ope:) kehittämispaikka, että ruotsista tietoiskuja ja maistiaisia jo alaluokille
- lapsille kieltenopetus mieluisaksi
- karsit itteltäs pois työpaikkoja etukäteen (jos et valitsisi ruotsia)
- (ope:) opiskelupaikoissa on edelleen virkamiesruotsi
http://areena.yle.fi/1-2784130
Silloinkaan kun joku intoutui puhumaan ranskan, saksan ja espanjan osaamisen puolesta, tämä ei ollut pakkoruotsin kritiikkiä, vaan pakkoruotsin puolesta yleistä kielihehkuttelua.
Oppilaita ei autettu lainkaan sanoittamaan kritiikkiään vaan ohjattiin takaisin liturgian pariin. Opettajan roolina oli koko ajan vahvistaa pakon puolustusta.
Tää on niin tätä!