Ei hän ottanut rooliaan kovin vakavasti, naureskeluksihan se meni.Jan-Erik Andelin kirjoitti:... eikä kielivapautta puolustava suomenruotsalainen ollut mielestäsi kovin mielenkiintoinen.NRR kirjoitti:Folktingetin (siis suomenruotsalaisten oman lakisääteisen edustajan) kannat olivat tiukkoja.
Kun puuttuu tämä Hillevin esittämä kokemus:
Hän olisi varmasti hyötynyt siitä materiaalista, jota on tarkoitus laatia kielivapauden tueksi. Nythän hänellä ei ollut mitään syytä olla eri mieltä folktingetin periaatteista. Hän vain arveli, että pakkoruotsin myötä tulee snadisti bad williä suomenruotsalaisten niskaan - mutta miksi, miksi! - Vain kuuntelemalla Hilleviä, voi saada vastauksen.Hillevi Henanen kirjoitti:Minut vanhana ihmisenä mitätöidään tuossa keskustelussa jääviksi puhumaan asiasta, koska olen kouluni käynyt ennen pakkoruotsia, enkä näin ollen itse ole sitä joutunut kokemaan.
Se ei riitä, että olen vuosikymmenet sitä opettanut sellaisille nuorille, joilla on ollut sen kanssa ylikäymättömiä vaikeuksia.
Se ei riitä, että se on tullut tuskallisen tutuksi lasteni kautta, joista viimeisen valmistuminen viivästyi usealla vuodella sen takia, ja parissa vaiheessa oli opintotie hilkulla katketa kokonaan.
Se ei riitä, että yksi lapsenlapsistani on siinä kurimuksessa parhaillaan, ja hänelle aurinko nousee hampaat irvessä kahtena päivänä viikossa. Hän on luopunut lukiohaaveista, vaikka muuten todistus on ihan hyvä, enkku esim. ysi.
Parilla muulla on enää pari vuotta armonaikaa. Tällä hetkellä nuorimpien kohdalla on kaikki vielä hyvin, ja kummankin keskiarvo alkaa ysillä.
Tähän taisteluun minä otan osaa yhteisen hyvän vuoksi. Elämä on muutenkin tänä päivänä ihan tarpeeksi vaativaa, ja tulen tekemään kaikkeni, että suomenkieliset pääsisivät tästä ylimääräisestä painolastista eroon.
Taatusti tulee olemaan helpotus myös suurimmalle osalle ruotsinkielisiä kun tämä köydenveto joskus loppuu.