Hillevi Henanen kirjoitti:Nimimerkiltä Gäst jää esim. huomioimatta se tosiseikka, että nykylasten vanhemmat ovat jo kantapään kautta oppineet pakkoruotsin hyödyttömyyden. Eivät he siinä asiassa tee valintoja mutu-tuntumalla.
Aivan. Itse asiassa hän edustaa tällaista "viatonta" keskustelijaa eli hän keskustelee ikään kuin hän ei olisi ikinä ennen puhunut aiheesta ja laukoo siksi läpiä päähänsä.
Nimimerkki Gäst palauttaa keskustelun pakkoruotsilinjalle:
"Valinnanvapaus on järjetöntä. Miten lapsi voisi ymmärtää valita. Jos kaikki kielet ovat valinnaisia, niin finnareiden jo nyt huono kielitaito huononisi entisestään. Olisipa se karhunpalvelus niin yksilöille kuin Suomelle. Ja miksi puhua vain kielistä. Monelle historia ja kemia ovat turhia aineita. Eikö niittenkin pitäisi olla valinnaisia. Koulun pitää olla yleissivistävä ja yleissivistykseen kuuluu ainakin perusteet toisesta kotimaisesta ihan yhtä paljon kuin yleissivistykseen kuuluu tietää veden koostumus. Ei yleissivistävässä koulussa voi tehdä aineita valinnaisiksi. Haluaisin kuullla, miksi olisi järkevää, että ruotsi olisi valinnainen, en mitään tunnepuhetta."
Perheet valitsevat. Miten perheet muualla, esimerkiksi Ahvenanmaalla ja Ruotsissa, kykenevät valitsemaan lasten opiskelemat kielet, mutta suomenkielisiä kouluja käyvien lasten perheet eivät?
Suomalaisten kielitaitoko muka huono? Tietysti, koska pakkoruotsi vie yhden vieraan kielen paikan. Muutenhan suomenkielisillä on paljon kieliopintoja ja englantia he ovat oppineet erityisesti, koska sitä tarvitaan. Kieliä tulee opiskella tarpeeseen, ei jonkun toisen mielipiteen vuoksi.
Kemia ei ole samassa korissa kielten kanssa. Kielet valitaan kaikkialla oppilaiden tarpeen mukaan eikä nosteta muinaisurdua kemian tai historian rinnalle väittäen sitä välttämättömäksi osaksi yleissivistystä.
Pakkoruotsi voi olla jollekin yleissivistystä, mutta ei missään nimessä kaikille.
Pakkoruotsille ei ole perusteita - perusteita kielivapaudella on pilvin pimein.