Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruotsi
Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruotsi
Savon sanomissa otsikoidaan Kustaa oli hyvä kuningas ja kysellään, mitä se "pakkoruotsista ja muista vaikutteista vapaa suomalaisuus" oikein olisi!
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/ar ... as/1709630
Uutiset ovat kertoneet, että perussuomalaiset ovat vallanneet liki täydellisesti Suomalaisuuden liiton --- pääsääntöisesti ruotsin kieltä ja suomenruotsalaista vähemmistöä vastaan. --- Jopa tohtorismiehet kuulostavat olevan sitä mieltä, että suomalainen sivistys puhkeaa täydelliseen kukkaan vasta sitten, kun ”pakkoruotsi” on poistettu peruskoulujen opetusohjelmasta. Sopii kysyä, että jos ruotsin kieli on näin pahasta, pitäisikö meidän häivyttää näkymättömiin kansallisesta historiastamme myös ne seitsemän vuosisataa, jotka suomalaiset elivät yhtenä maakuntana Ruotsin kuninkaan alaisuudessa? Pitäisikö meidän luopua jopa kansallisten tuntojemme ylväimmästä ilmentymästä, Porilaisten marssista? Ilman ruotsalaisia kuninkaitaan ja aatelisia sotapäälliköitään suomalaiset sotilaat eivät olisi marssineet ikikuuna päivänä ”Puolan, Lützin’, Leipzigin ja Narvan mailla”. --- Ennen kaikkea meidän savolaisten on kiitettävä hyvää kuningas Kustaata siitä, että hän antoi Savon maakunnalle ne rajat, jotka sillä on periaatteessa vielä tänään. --- Juuri ruotsalaisuuden päivän aattona on sovelias aika pohtia, mitä on se pakkoruotsista ja muista vieraista vaikutteista vapaa suomalaisuus, jota ns. aitosuomalaiset ajavat. Länsisuomalaiset ovat puhtaita sekarotuisia, ja meistä savolaisistakin aika harvat voivat kerskata olevansa puhdasta suomalais-ugrilaista juurta. Voutilaiset ja Smolanderit eivät ole suinkaan ainoita, joiden kantaisä on tullut Ruotsista. Ruotsalaiseen sukuun kuuluvia lienee maakunnassa tuhansia. Jos kiellämme ruotsalaiset juuremme, kiellämme myös omat sukujuuremme. ---
Että sellaista!!!
Ehkä tämä oli parodiaa...
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/ar ... as/1709630
Uutiset ovat kertoneet, että perussuomalaiset ovat vallanneet liki täydellisesti Suomalaisuuden liiton --- pääsääntöisesti ruotsin kieltä ja suomenruotsalaista vähemmistöä vastaan. --- Jopa tohtorismiehet kuulostavat olevan sitä mieltä, että suomalainen sivistys puhkeaa täydelliseen kukkaan vasta sitten, kun ”pakkoruotsi” on poistettu peruskoulujen opetusohjelmasta. Sopii kysyä, että jos ruotsin kieli on näin pahasta, pitäisikö meidän häivyttää näkymättömiin kansallisesta historiastamme myös ne seitsemän vuosisataa, jotka suomalaiset elivät yhtenä maakuntana Ruotsin kuninkaan alaisuudessa? Pitäisikö meidän luopua jopa kansallisten tuntojemme ylväimmästä ilmentymästä, Porilaisten marssista? Ilman ruotsalaisia kuninkaitaan ja aatelisia sotapäälliköitään suomalaiset sotilaat eivät olisi marssineet ikikuuna päivänä ”Puolan, Lützin’, Leipzigin ja Narvan mailla”. --- Ennen kaikkea meidän savolaisten on kiitettävä hyvää kuningas Kustaata siitä, että hän antoi Savon maakunnalle ne rajat, jotka sillä on periaatteessa vielä tänään. --- Juuri ruotsalaisuuden päivän aattona on sovelias aika pohtia, mitä on se pakkoruotsista ja muista vieraista vaikutteista vapaa suomalaisuus, jota ns. aitosuomalaiset ajavat. Länsisuomalaiset ovat puhtaita sekarotuisia, ja meistä savolaisistakin aika harvat voivat kerskata olevansa puhdasta suomalais-ugrilaista juurta. Voutilaiset ja Smolanderit eivät ole suinkaan ainoita, joiden kantaisä on tullut Ruotsista. Ruotsalaiseen sukuun kuuluvia lienee maakunnassa tuhansia. Jos kiellämme ruotsalaiset juuremme, kiellämme myös omat sukujuuremme. ---
Että sellaista!!!
Ehkä tämä oli parodiaa...
Viimeksi muokannut NRR, 05.11.2013 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Ihan selkeästi on ilmassa tarvetta paikkailla edesmenneen Pahkasika-lehden Suomen lehdistöön jättämää tyhjiötä.
Odotan mielenkiinnolla, millaisiin suorituksiin huomenna, eli varsinaisena juhlapäivänä päästään.
Odotan mielenkiinnolla, millaisiin suorituksiin huomenna, eli varsinaisena juhlapäivänä päästään.
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Sudeettisavolaisena minua melkein nolottaa... Totta lienee, että minussakin on yhdessä sukuhaarassa suomenruotsalaisuutta Pohjanmaan suunnalta, mutta tuskinpa tuonne Savon perukoille hirveästi ruotsinkielisiä on aikoinaan muuttanut, Kuopiota ehkä lukuunottamatta. Minunkin sukuni lienee sen verran köyhää ja talonpoikaista, että ruotsinkielistä herrasväkeä siihen ei liene sekoittunut. Joten sikäli olen aika "puhdasverinen", mitä nyt "ryssänverta" minusta löytynee ehkä hyvinkin paljon. Tiedä sitten, minkä se minusta tekee...
-
- Viestit: 1868
- Liittynyt: 22.04.2013 09:55
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Minua ihmetyttää lähinnä tuon RKP-läisen retoriikan käyttäminen:
"Jos et halua ruotsalaisuutta identiteettiisi, torjut automaattisesti kaiken muunkin vieraan aineksen"!
Eihän se niin mene: Minulla on argentiinalainen tango osa identiteettiä, Amerikan mustien blues, tuvalainen kurkkulaulu ja
Bollywood-elokuvat. Mutta ruotsin kieli ei kuulu minun identiteettiini! Eikä sitä sinne pakolla saada!
Ristiriitaista on myös se, että ruotsalaisuus "edustaa vierasta vaikutetta", vaikka olemme asuneet samassa valtiossa 600 vuotta rinta rinnan!
Pahkasika todellakin on lähin vertailukohta näille jutuille!
"Jos et halua ruotsalaisuutta identiteettiisi, torjut automaattisesti kaiken muunkin vieraan aineksen"!
Eihän se niin mene: Minulla on argentiinalainen tango osa identiteettiä, Amerikan mustien blues, tuvalainen kurkkulaulu ja
Bollywood-elokuvat. Mutta ruotsin kieli ei kuulu minun identiteettiini! Eikä sitä sinne pakolla saada!
Ristiriitaista on myös se, että ruotsalaisuus "edustaa vierasta vaikutetta", vaikka olemme asuneet samassa valtiossa 600 vuotta rinta rinnan!
Pahkasika todellakin on lähin vertailukohta näille jutuille!
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Tähän minä juuri toisaalla viittasin. Tietysti aika on nyt muuttunut Internetin ja muunkin tiedonvälityksen lisääntyessä, mutta kasvaessani savolaisella pikkupaikkakunnalla 1980-luvulla ruotsinkielisten perinteet ja juhlat olivat minulle yhtä outoja kuin halloweenkin. Lucia-neitoa ei meillä juhlittu eikä rapujuhlia vietetty, juomalauluistakin kuulin vasta yliopistossa. Taidettiin Luciasta jossain puhua ja telkkarista jotain nähtiin, mutta sen ideaa en ymmärtänyt. Ja yleensä kai kaikki erilaiset juhlat ja perinteet omitaan hyvinkin nopeasti, jos niille vähänkään altistutaan.JV Lehtonen kirjoitti: Ristiriitaista on myös se, että ruotsalaisuus on meille vierasta, vaikka olemme asuneet samassa valtiossa 600 vuotta.
-
- Viestit: 1868
- Liittynyt: 22.04.2013 09:55
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Suomalaisuushan syntyy juuri siitä, että me yhdistelemme kaikkia maailman vaikutteita, omasta halustamme, erilaisiksi kombinaatioiksi yksilötasolla.TMK kirjoitti:Tähän minä juuri toisaalla viittasin. Tietysti aika on nyt muuttunut Internetin ja muunkin tiedonvälityksen lisääntyessä, mutta kasvaessani savolaisella pikkupaikkakunnalla 1980-luvulla ruotsinkielisten perinteet ja juhlat olivat minulle yhtä outoja kuin halloweenkin. Lucia-neitoa ei meillä juhlittu eikä rapujuhlia vietetty, juomalauluistakin kuulin vasta yliopistossa. Taidettiin Luciasta jossain puhua ja telkkarista jotain nähtiin, mutta sen ideaa en ymmärtänyt. Ja yleensä kai kaikki erilaiset juhlat ja perinteet omitaan hyvinkin nopeasti, jos niille vähänkään altistutaan.JV Lehtonen kirjoitti: Ristiriitaista on myös se, että ruotsalaisuus on meille vierasta, vaikka olemme asuneet samassa valtiossa 600 vuotta.
Miksi helvetissä jokaisen yksilölliseen suomalaiseen identiteettiin pitää tunkea juuri ruotsin kieli ja ruotsalaisuus ?
Eihän meille savolaisuuttakaan tungeta osaksi jokaisen suomalaisen identiteettiä!
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Tässä on nyt varsinainen olkiukkojen olkiukko.
Kun suomalaisten enemmistö tunnistaa, että suomalaisuus on joukko erilaisia identiteettimosaiikkeja, joissa on erilaisia sävyjä ja kokonaan erilaisia palasia, pakkoruotsiliturgian mukaan he vaativat kaikilta yhtä ja samaa identiteettiä ilman ruotsia ja vielä jotain "puhdasta suomalaisugrilaista juurta".
Pakkoruotsiliturgia kuitenkin esittelee ylpeänä uskomattoman yhdenmukaista suomalaisuuskäsitystä, jossa "kansallisten tuntojemme ylväin ilmentymä" on joku Porilaisten marssi tai jokin muu nationalistinen symboli Ruotsin vallan ajalta ja ihon alla kuuluu olla suomenmaalaisuuden kaksikielinen dna.
Tämä retoriikka on sellaista, että sen perään kuuluisi huutaa "läppä oli, läppä".
Täytyyhän tuon kirjoituksen olla läppä.
Kun suomalaisten enemmistö tunnistaa, että suomalaisuus on joukko erilaisia identiteettimosaiikkeja, joissa on erilaisia sävyjä ja kokonaan erilaisia palasia, pakkoruotsiliturgian mukaan he vaativat kaikilta yhtä ja samaa identiteettiä ilman ruotsia ja vielä jotain "puhdasta suomalaisugrilaista juurta".
Pakkoruotsiliturgia kuitenkin esittelee ylpeänä uskomattoman yhdenmukaista suomalaisuuskäsitystä, jossa "kansallisten tuntojemme ylväin ilmentymä" on joku Porilaisten marssi tai jokin muu nationalistinen symboli Ruotsin vallan ajalta ja ihon alla kuuluu olla suomenmaalaisuuden kaksikielinen dna.
Tämä retoriikka on sellaista, että sen perään kuuluisi huutaa "läppä oli, läppä".
Täytyyhän tuon kirjoituksen olla läppä.
-
- Viestit: 1388
- Liittynyt: 17.11.2008 23:14
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Ajatus savolaisten Lucia-neidosta on sinänsä mielenkiintoinen -- miksi se ei voi olla alueellinen tai suomenruotsalainen perinne? Itsellenikin koko homma on oikeasti tosi vieras vaikka siis en edelleenkään ole sitä mieltä etteikö se voi olla joidenkin oma juttu. Mutta ilmeisesti sitäkin vihaat ellet päivää vietä 

Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Savossa tosin ainakin yhdellä paikkakunnalla valitaan Lucia-mummo (ruotsia ei hänen tarvitse osata), joten sikäli on perinne rantautunut sinnekin. Itsekään en kyllä Luciaa vietä ja kyseisen neidon äänestäminenkin vaatii sen verran ruotsin taitoa, etten siihen viitsi ryhtyä (kumma kun ei suomenkielisten rahat kelpaa hyväntekeväisyyteen). Lisäksi jos olen ymmärtänyt oikein, niin italialaiset paheksuvat ruotsalaisten Luciaa, koska se liittyy enemmän pakanalliseen valonjuhlaan kuin marttyyrin muistamiseen. (Edit: Mikä kyllä selittäisi sen, miksi Lucia taitaa olla ainoa pyhimys, jota näillä leveysasteilla juhlitaan.) Eli näin puoliortodoksina (heillekin pyhä) voisin kyllä häntä muistaa, mutta en suomenruotsalaisten tavalla.Eero Nevalainen kirjoitti:Ajatus savolaisten Lucia-neidosta on sinänsä mielenkiintoinen -- miksi se ei voi olla alueellinen tai suomenruotsalainen perinne? Itsellenikin koko homma on oikeasti tosi vieras vaikka siis en edelleenkään ole sitä mieltä etteikö se voi olla joidenkin oma juttu. Mutta ilmeisesti sitäkin vihaat ellet päivää vietä
Viimeksi muokannut TMK, 05.11.2013 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Lucia on mitä herttaisin perinne (ilman niitä outoja herttaisuuskilpailuja, joissa vain yksi voi olla oikea Lucia) ja sitä on juurrutettu suomalaisiin kouluihin parinkymmenen vuoden ajan joka ikinen Seijanpäivä, mutta se ei vaan tartu virallista aamunavausta pitemmälle (kuoro laulaa, neito kulkee kynttelikkö päässä ja valkoisissa koko kulkue perässä - joko juhlasaliin muiden kokoontuessa sinne tai luokasta luokkaan). Perheissä ei osteta kynttiläkruunua tyttösille tms. Ruotsiin on oikein tunnelmallista matkustaa juuri sinä päivänä.Eero Nevalainen kirjoitti:Ajatus savolaisten Lucia-neidosta on sinänsä mielenkiintoinen -- miksi se ei voi olla alueellinen tai suomenruotsalainen perinne? Itsellenikin koko homma on oikeasti tosi vieras vaikka siis en edelleenkään ole sitä mieltä etteikö se voi olla joidenkin oma juttu. Mutta ilmeisesti sitäkin vihaat ellet päivää vietä
Perinne sinne tai tänne. Merkittävää on se, etteivät monet ruotsinkieliset tavat ole levinneet suomenkieliseen populaan vaikka olemme olleet "samaa kansaa". Se kertoo myös erillisyydestä.
Pidin tuosta JVL:n määrittelystä:
JV Lehtonen kirjoitti: Suomalaisuushan syntyy juuri siitä, että me yhdistelemme kaikkia maailman vaikutteita, omasta halustamme, erilaisiksi kombinaatioiksi yksilötasolla.
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Ei mitään lisättävää!NRR kirjoitti:Tässä on nyt varsinainen olkiukkojen olkiukko.
Kun suomalaisten enemmistö tunnistaa, että suomalaisuus on joukko erilaisia identiteettimosaiikkeja, joissa on erilaisia sävyjä ja kokonaan erilaisia palasia, pakkoruotsiliturgian mukaan he vaativat kaikilta yhtä ja samaa identiteettiä ilman ruotsia ja vielä jotain "puhdasta suomalaisugrilaista juurta".
Pakkoruotsiliturgia kuitenkin esittelee ylpeänä uskomattoman yhdenmukaista suomalaisuuskäsitystä, jossa "kansallisten tuntojemme ylväin ilmentymä" on joku Porilaisten marssi tai jokin muu nationalistinen symboli Ruotsin vallan ajalta ja ihon alla kuuluu olla suomenmaalaisuuden kaksikielinen dna.
Tämä retoriikka on sellaista, että sen perään kuuluisi huutaa "läppä oli, läppä".
Täytyyhän tuon kirjoituksen olla läppä.
-
- Viestit: 2832
- Liittynyt: 14.10.2013 20:18
Re: Savon Sanomat, Kustaa ja siunatut vaikutteet + pakkoruot
Soma sattuma että sekä Savon sanomien ja Kalevan kirjoituksissa käydään Suomalaisuuden liiton kimppuun. Saa nähdä jatkuuko sama linja huomenna.NRR kirjoitti:Savon sanomissa otsikoidaan Kustaa oli hyvä kuningas ja kysellään, mitä se "pakkoruotsista ja muista vaikutteista vapaa suomalaisuus" oikein olisi!
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/ar ... as/1709630
Uutiset ovat kertoneet, että perussuomalaiset ovat vallanneet liki täydellisesti Suomalaisuuden liiton --- pääsääntöisesti ruotsin kieltä ja suomenruotsalaista vähemmistöä vastaan. --- Jopa tohtorismiehet kuulostavat olevan sitä mieltä, että suomalainen sivistys puhkeaa täydelliseen kukkaan vasta sitten, kun ”pakkoruotsi” on poistettu peruskoulujen opetusohjelmasta. Sopii kysyä, että jos ruotsin kieli on näin pahasta, pitäisikö meidän häivyttää näkymättömiin kansallisesta historiastamme myös ne seitsemän vuosisataa, jotka suomalaiset elivät yhtenä maakuntana Ruotsin kuninkaan alaisuudessa? Pitäisikö meidän luopua jopa kansallisten tuntojemme ylväimmästä ilmentymästä, Porilaisten marssista? Ilman ruotsalaisia kuninkaitaan ja aatelisia sotapäälliköitään suomalaiset sotilaat eivät olisi marssineet ikikuuna päivänä ”Puolan, Lützin’, Leipzigin ja Narvan mailla”. --- Ennen kaikkea meidän savolaisten on kiitettävä hyvää kuningas Kustaata siitä, että hän antoi Savon maakunnalle ne rajat, jotka sillä on periaatteessa vielä tänään. --- Juuri ruotsalaisuuden päivän aattona on sovelias aika pohtia, mitä on se pakkoruotsista ja muista vieraista vaikutteista vapaa suomalaisuus, jota ns. aitosuomalaiset ajavat. Länsisuomalaiset ovat puhtaita sekarotuisia, ja meistä savolaisistakin aika harvat voivat kerskata olevansa puhdasta suomalais-ugrilaista juurta. Voutilaiset ja Smolanderit eivät ole suinkaan ainoita, joiden kantaisä on tullut Ruotsista. Ruotsalaiseen sukuun kuuluvia lienee maakunnassa tuhansia. Jos kiellämme ruotsalaiset juuremme, kiellämme myös omat sukujuuremme. ---
Että sellaista!!!
Ehkä tämä oli parodiaa...
Johan sieltä on suomalaisten osa historiasta hävitetty. Minun identiteettiini ei ainakaan tee tällä lopullakaan mitään.Sopii kysyä, että jos ruotsin kieli on näin pahasta, pitäisikö meidän häivyttää näkymättömiin kansallisesta historiastamme myös ne seitsemän vuosisataa, jotka suomalaiset elivät yhtenä maakuntana Ruotsin kuninkaan alaisuudessa?