Pakkoruotsittajien manifesteja pukkaa! Mitkä keskeisimpiä?

Kielipoliittista keskustelua yleisellä tasolla
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Pakkoruotsittajien manifesteja pukkaa! Mitkä keskeisimpiä?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 03.11.2012 16:42

Lähdin kokoamaan tapahtumakulkua viimeisen vuoden ajalta erilaisten toimintaohjeiden, raporttien ja kannanottojen valossa. Tässä minusta keskeisimmät:


Folktinget tilasi jo vuotta ennen vaaleja Ahtisaaren työryhmineen laatimaan pakkoruotsitusta koventavaa paperia, joka liitettäisiin ja sittemmin liitettiin hallitusohjelmaan
http://ft.huset.fi/Site/Widget/Editor/1 ... am_FIN.pdf

Tässä pääkohdat:
- ministeri pitämään huolta molemmista kansalliskielistä
- ministeri pitämään huolta molemmista kansalliskielistä
- oikeusasiamiehen kansliaan kieliasiamies
- kieliasioista vastaava jokaiselle kaksikieliselle virastolle
- korkeampaa projektitukea kielikylvyille ja kielisuihkuille
- ruotsinopetuksen alettava viimeistään 6. luokalla
- hoitoalalla erityistarkkailu kieliasioissa
- maahanmuuttajien kotouttamista ruotsiksi kaksikielisillä alueilla
- riittävästi resursseja svenska Ylelle
- ylioppilaskirjoituksissa kirjoitettava kaksi vierasta kieltä äidinkielen lisäksi


Folktingetin puheenjohtaja Gestrin on kuvannut folktingetin tavoitteita näin:

Folktingetin TÄRKEIN TEHTÄVÄ juuri nyt Gestrinin mukaan on kiirehtiä kansallista kielistrategiaa. Siinä täytyy huomioida Ahtisaaren, opetushallituksen ja Magman raportit ja selvitykset, jotka osoittavat ne hyödyt, joita tuovat AIKAISTETTU KOULURUOTSI, kaikille tarjolla oleva A2-ruotsi sekä PAKOLLINEN KOLMAS YO-KIELIKOE, missä kirjoitetaan äidinkieli, pitkä kieli ja vielä yksi kieli.

http://hbl.fi/nyheter/2011-09-03/hon-fa ... fortlevnad


Ruotsin opetuksen kehittämisryhmän raportti ei tunne vapaaehtoista ruotsia, ainoastaan toiminnallista, laajennettua ja ehdotonta ruotsia.

Hallitusohjelman mukaan perustettiin erilaisia työryhmiä, näistä yksi opetus- ja kulttuuriministeriöön pohtimaan ruotsin opetuksen kehittämistä. Työryhmä avasi ministeriön sivuille portaalin, jonne kansalaiset saattoivat antaa palautetta. Vapaaehtoista ruotsia toivottiin runsaasti. Palaute ohitettiin ja työryhmän tuore raportti "Toiminnallista ruotsia" linjaa entistä laajempaa pakkoa.
http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2012 ... otsia.html

Tässä pääkohdat:
- lisää A2-ruotsia (vaatii kohdennettua valtion erityisavustusta)
- pakollisen ruotsin varhentaminen
- ruotsin kielen ja kulttuurin sisältöjä lisätään muihin oppiaineisiin perusopetuksen luokilla 1–6 (vaatii taloudellista tukea opetussuunnitelmatyöhön)
- lapsille, nuorille ja perheille "oikea kuva ruotsin kielen osaamisvaatimuksista seuraavilla koulutustasoilla" (!!!)
- korkeakouluissa turvataan tutkintoasetuksessa vaadittavan ruotsin taidon saavuttaminen (lisää rahoitusta ruotsinopetukseen korkeakouluissa, lisää vaatimuksia lukioruotsille)
- rakennetaan digitaalinen oppimisalusta ruotsin opiskeluun (vaatii resursseja, tarkoitus lienee korvata kielen livekäytön mahdottomuus)
- lisää ruotsinkielikylpyopetusta (tarvitsee rahoitusta)
- luokanopettajien [ruotsin] täydennyskoulutukseen resursseja (tarvitsee lisärahoitusta, muodostaa pysyviä rakenteita, joiden purkaminen vaikeaa, luokanopettajista tulee ehkä eniten ruotsia tarvitseva ammattiryhmä koko maassa)
- ruotsin B3-kieli lukioon maahanmuuttajia varten (vapautukset estetään, lisää resursseja lukioruotsiin)
- korkeakoulut tarjoavat maahanmuuttajataustaisille ja myös ulkomaisille opiskelijoille ruotsin kielen opetusta suomalaisille työmarkkinoille työllistymisen mahdollistamiseksi (vaatii lisää resursseja)


Seuraava pelolla odottamin asiakirja onkin sitten itse kaksikielisyystrategia ja sen jälkeen lukion uusi opetussuunnitelma.

Mitä muita rankkoja linkkejä tähän listaan pitäisi lisätä?