Kielipolitiikkaa taas tuoreesti blogissa

Kielipoliittista keskustelua yleisellä tasolla
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Kielipolitiikkaa taas tuoreesti blogissa

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 26.06.2012 22:20

Käydäänkö asiallista kielipoliittista keskustelua nykyisin vain vapaiden blogien yhteydessä?

Nuori ulkomailla työskentelevä matemaatikko kielipolitiikasta blogissaan:

Olen kaksikielinen. Moni voisi kuvitella että tämä kaksikielisyys nykykontekstissaan tarkoittaa suomea ja suotsia [liekö typo vai humoristinen lyhenne suomenruotsista?], mutta minun tapauksessani ne kielet ovat suomi ja englanti, kumpaakin puhun ja kirjoitan natiivilla tasolla, johtuen lähinnä ura/opiskeluhistoriastani. Opiskelen harrastuksena vieraana kielenä espanjaa.

RKP tuskin pitää minun kielitaitoani rikkautena, johtuen siitä että ruotsin kieli ei kielivalikoimaani kuulu. Opiskelin ruotsia kyllä koulussa pakosta, mutta pahemmin en ole kyseistä kieltä käyttänyt virkamiesruotsin suorittamisen jälkeen, ja espanjan tullessa harrastuspohjalta kuvioihin kyseinen kieli on jäänyt vielä enemmän unholaan. Luultavimminkin kielipuolueemme silmissä olen kaksikielinen kerettiläinen.

Asiaa ei välttämättä Suomen rajojen sisällä huomaa, mutta täältä maailmalta katsottuna useamman kielen osaaminen on kyllä rikkaus. Ja valitettavasti pakkoruotsi sotkee koululaisten kieliosaamista pahasti. Samat resurssit, mitkä voitaisiin käyttää vieraiden kielten opiskeluun, menevät harakoille, eli pakkoruotsiin. Itse korjailen tätä satoa nyt espanjaa opiskellessani, mikäli olisin ruotsin sijasta valinnut koulussa espanjan, osaisin sitä varmasti jo nyt puhua vallan loistavasti.

---

lisäys kommenttina: Nykyinen kielipolitiikka on juuri mantravetoista. Ruotsin kieli on rikkaus koska pohjoismainen yhteistyö, pakkomatematiikka, pakkoenglanti ja niin edelleen. Alkaa olla perustelut pakkoruotsittajilta lopussa kun kaikki standardiargumentit on käyty läpi.



http://jremes.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ ... -rikkautta

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Kielipolitiikkaa taas tuoreesti blogissa

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 27.06.2012 10:18

Blogin kirjoittaja jatkoi vielä viitaten viralliseen ilmapiiriin, jossa pakon kannattajien pääasiallinen argumentointi liittyy vapaan valinnan kannattajien mustamaalaamiseen:

Halusin osittain kirjoittaa tämän blogipostauksen juuri rikkoakseni näitä mantroja huonosti koulutetuista "amisviiksillä" varustetuista pakkoruotsinvastustaja-junteista, jotka ovat mukamas liian laiskoja oppiakseen pakkoruotsin rikkauksia. Kuten moni muu pakkoruotsin vastustaja, minä en ole rasisti, huonosti koulutettu (MSc, matematiikka, Itä-Suomen yliopisto/University of Nottingham), enkä takuulla tyhmä tai sivistymätön. Tällainen kriittisen ajattelun vaientaminen sen sijaan on juuri sitä sivistymättömyyttä, sillä asia jota voisi tarkastella täysin tieteellisen metodin pohjalta, kritiikki vaiennetaan heti, ihan kuin kyseinen asia olisi ns. pyhä lehmä joka on kaiken arvostelun yläpuolella.

Vastaa Viestiin