Vertailevaa tekstianalyysiä, tai jotain sinne päin

Kielipoliittista keskustelua yleisellä tasolla
Viesti
Julkaisija
Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Vertailevaa tekstianalyysiä, tai jotain sinne päin

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 03.03.2010 17:41

Pieni kirjoitusharjoitus Tiuskealta Rakilta taasen. Mielipiteitä? :)

http://tiuskea.vuodatus.net/blog/240061 ... -taidosta/

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 03.03.2010 18:41

Mielenkiintoinen teksti - en ole lukenut tekstiä, johon viittaat, mutta olen kiinnostunut tästä ajatuksesta, että "tahallisesti virheellisistä aksioomista voi todistaa mitä tahansa".

Taitaa olla niin, että keskusteluissa olemme usein eri mieltä siitä, mitkä ovat ne lähtökohdat, aksioomat, joista keskustelua on järkevä käydä. Tämä on tärkeä huomio ja hyvä pitää mielessä, mihin tahansa kiistaan lähtiessä.

On aika turha latoa toiselle eteen argumentteja, jotka eivät toisen aksioomista lähtien ole millään tavoin oleellisia. Minulle riittäisi se, että keskustelussa pyritään tekemään nuo lähtökohdat, aksioomat näkyviksi ja molemmat osapuolet ne ymmärtävät. Mitä sitten tapahtuu, on jo toinen juttu :)

Pätevää metakeskustelua, kiitos.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 03.03.2010 18:47

Lue ihmeessä originaali siinä vieressä. Se on koko idea ;)

Olisin voinut sanoa vielä tarkemmin, että jos sallit ristiriidan, niin koko systeemisi konsistenssi häviää, koska se alkaa sitten sallia virheellisen päättelyn... ja kielipoliittisissa keskusteluissahan saa koko ajan tavallaan juosta nimenomaan sen toisen tyypin "ajatuksen perässä" ja paimentaa ja korjata nyrjähtelyä. Siksi kielikeskustelu on niin uskomattoman rasittavaa.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 05.03.2010 11:22

Eero Nevalainen:
"kielipoliittisissa keskusteluissahan saa koko ajan tavallaan juosta nimenomaan sen toisen tyypin "ajatuksen perässä" ja paimentaa ja korjata nyrjähtelyä. Siksi kielikeskustelu on niin uskomattoman rasittavaa."

Olen alkanut kokea tämän nyt antoisaksi, kun olen alkanut ymmärtää, millaisia ajatusrakennelmia esimerkiksi kansallinen identiteetti muodostaa ja miten ne ottavat muodon argumentteina.

Esimerkiks minun oli aivan mahdoton ymmärtää vertausta, että jos ruotsista tehdään vapaaehtoinen, voisimme yhtä hyvin tehdä koko koulun vapaaehtoiseksi. Olin aivan epätoivoinen näin huikean epäloogisuuden edessä. Minulle oli melkoinen ahaa-elämys se, että jos kokee kaksikielisyyden osaksi kulttuuriperustaa, sen menettäminen on yhtä kuin koko kulttuurin menetys. Tältä pohjalta koulun tarkoitus on kulttuurin siirtäminen pakettina (kirjoitus- ja laskutaito, ajattelun taidot, kotimaiset kielet, sälää...) ja on ihan sama, mikä näistä peruspilareista otetaan pois -pilalla on koko koulu. Ehkä vähän karrikoiden, mutta näin... ;)

Vastaa Viestiin