Umayya Abu-Hanna about the future

Tähän foorumiin voi liittää lehtien kielipoliittisia kirjoituksia.
Viesti
Julkaisija
Pro et contra
Viestit: 140
Liittynyt: 20.11.2008 11:25
Paikkakunta: Tampere

Umayya Abu-Hanna about the future

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Pro et contra » 01.07.2009 11:39

Palestiinalainen maahanmuuttaja ja julkkis Umayya Abu-Hanna Six Degrees-lehdessä 6/2009:

"The next big conflict will be between immigrants and the Swedish-speaking minority. The latter now dominate all discourse on minorities. As a group the Swedish language minority are well connected and affluent, and it's impossible for anyone to compete with them for representation of cultural alternatives.
In the future the status of Swedish will be the same as other minority languages. They are going to lose out big time and I don't think they'll go quietly."

Tämä ajattelutapa näyttää olevan vahvistumassa maahanmuuttajien eliiteissä

TK
Viestit: 2517
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 01.07.2009 11:54

Surut alkavat olemaan aikamoisessa puristuksessa. Toisella puolella ovat suomenkieliset ja toisella puolella kasvava muunkielisten joukko.

Jos RKP:llä vielä toimisi jonkinlainen itsesuojeluvaisto, niin se etsisi nopeasti diplomaattisen tavan pakkoruotsin poistamiseen suomenkielisistä kouluista.

stenroth
Viestit: 16
Liittynyt: 18.11.2008 20:37
Paikkakunta: Espoo

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja stenroth » 01.07.2009 12:18

Itse olin pelännyt että rkp onnistuisi upottamaan maahanmuuttajiin ajatuksen että he kuuluvat samaan vähemmistöön, kuin Suomen ruotsinkielinen vähemmistö. Abu-Hanna näki nämä vähemmistöt kuitenkin erillään, joka on hyvä. En halua lisää älyttömyyksiin perustuvia vaateita taholta, jolla on julmetusti rahaa. Suomessa rahalla on liikaa valtaa demokratian kustannuksella. Tarkoitan sitä että vaalituen määrää ei ole rajoitettu, jolloin rikkaiden tukemat puolueet ovat vahvemmilla kuin vähävaraeisempien tukemat puolueet.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 02.07.2009 18:28

stenroth: "Itse olin pelännyt että rkp onnistuisi upottamaan maahanmuuttajiin ajatuksen että he kuuluvat samaan vähemmistöön, kuin Suomen ruotsinkielinen vähemmistö."

Luulen, että ongelmana on se, että maahanmuuttajat kuvittelevat ruotsin kielen olevan oleellinen osa kotoutumista ja menestymistä Suomessa.

Sivulla
http://mediaseuranta.blogspot.com/2009/ ... -ovat.html
kuvataan tutkimusta, jonka on tehnyt minun silmissäni hyvin kyseenalaisen maineen omaava Magma:

"Tuoreen tutkimuksen mukaan monet maahanmuuttajat Suomessa haluaisivat oppia ruotsin kieltä. Erityisen innokkaita tähän olisivat pääkaupunkiseudulla asuvat korkeamman koulutuksen saaneet maahanmuuttajat.
- Se, että niin monet haluaisivat opiskella ruotsin kieltä, kertoo hyödyntämättömistä mahdollisuuksista, selittää tutkimuksen tehneen ajatuspaja Magman johtaja Nils Erik Forsgård.
Lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet maahanmuuttajat luonnehtivat ruotsin kielen taitoaan heikoksi tai olemattomaksi, mutta kaksi kolmesta opiskelisi sitä mielellään. Forsgårdin mielestä kuntien tulisi ottaa enemmän vastuuta maahanmuuttajien integroimisessa työelämään. Työmarkkinoilla olisi nimittäin valmiuksia työllistää maahanmuuttajia, jotka osaavat ruotsia edes vähän."

En ymmärrä, mitä taitoa tässä tarkoitetaan. Käsittääkseni meillä on Helsingissä tuhansia huonosti suomea puhuvia peruskoululaisia, jotka yrittävät opiskella suomen, englannin ja kotikielen ohella myös ruotsia, koska pelkäävät vapautuksen huonontavan heidän jatkokoulutusmahdollisuuksiaan. Tästä ei liene tutkimuksia tehty, koska virallisesti ei saa edes sanoa, ettei Suomessa tee ruotsilla mitään.

TK
Viestit: 2517
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 04.07.2009 05:25

"stenroth":
Itse olin pelännyt että rkp onnistuisi upottamaan maahanmuuttajiin ajatuksen että he kuuluvat samaan vähemmistöön, kuin Suomen ruotsinkielinen vähemmistö. Abu-Hanna näki nämä vähemmistöt kuitenkin erillään, joka on hyvä. En halua lisää älyttömyyksiin perustuvia vaateita taholta, jolla on julmetusti rahaa. Suomessa rahalla on liikaa valtaa demokratian kustannuksella. Tarkoitan sitä että vaalituen määrää ei ole rajoitettu, jolloin rikkaiden tukemat puolueet ovat vahvemmilla kuin vähävaraeisempien tukemat puolueet."

Kielivähemmistöt näyttävät tulevan pienessä ajassa tietoisiksi pakkoruotsin mielettömyydestä. Sehän on heille hirveä rasite, kun suomen kielikin on täysin uusi kieli opeteltavaksi.
RKP:n vaalituet ruotsinkielisiltä säätiöiltä ovat valtavia. Hesarissa oli torstaina (2.7.) kirjoitus puolueiden saamista tuista vaalivuonna 2007. RKP oli saanut lähes miljoonan euron avustukset. RKP:n vaalitoiminnan kulut olivat lähellä suurten puolueiden vastaavia summia.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 04.07.2009 09:55

TK:

"RKP:n vaalituet ruotsinkielisiltä säätiöiltä ovat valtavia. Hesarissa oli torstaina (2.7.) kirjoitus puolueiden saamista tuista vaalivuonna 2007. RKP oli saanut lähes miljoonan euron avustukset. RKP:n vaalitoiminnan kulut olivat lähellä suurten puolueiden vastaavia summia."

Niinpä.

Mutta rahavirrat eivät ole heikkenemässä, joten RKP tuskin heikkenee tästä.

Vastaa Viestiin