Johanna Korhonen ja pakollinen kielipoliittinen heitto

Tähän foorumiin voi liittää lehtien kielipoliittisia kirjoituksia.
Viesti
Julkaisija

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Johanna Korhonen ja pakollinen kielipoliittinen heitto

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 10.08.2011 18:08

Minusta Korhosen kirjoitus oli mielenkiintoinen:

"Älyllis-eettinen ponnistelu ei ole huudossa. Kevään vaaleissa menestyivät perussuomalaiset, jotka eivät vaadi äänestäjiltään mitään. Porvarit sentään vaativat kansalaisilta kilpailukykyä, vasemmisto solidaarisuutta ja vihreät polkupyöräilyä, mutta perussuomalaiseen perusolemiseen riittää se, että ollaan vaan. Ekana olen mää itse, ja nää mun kaverit. Rennossa perusoleskelussa ei haittaa, vaikka ei olisi oppinut koulussa ruotsia eikä tiedä, missä on Kazakstan. Historia on tylsää, maantieto turhaa ja kielittäkin pärjää. Äänekäs koilottaminen ei nykyään ole moukkamaisuutta, vaan sankarillista sananvapaustaistoa."

Minusta on mielenkiintoista, että ruotsin osaamattomuus nostetaan luuserikastin ykkösmerkiksi. Lisäominaisuuksina ovat sitten historian ja maantiedon karsastaminen ja kielitaiodttomuus yleensä. Ilmeisesti luusereita ei voi moittia matemaattisluonnontieteellisen sivistyksen puutteesta - tai sitten kirjoittaja ei osaa yhdistää näitä aineita sivistykseen. ;)

Tästä jutun lopusta olen sen sijaan ihan samaa mieltä:

"Tyhmistymisestä ovat vastuussa myös toimittajat, jotka käsittävät kaikenlaiset argumentit keskenään samanarvoisiksi. "Tasapuolisuuden" nimissä perustelematon tai oudosti perusteltu äärimielipide saa jutussa saman painoarvon kuin tietoon ja harkintaan pohjautuva näkemyskin. Sivistyneempää journalismia saataisiin, jos toimittajat osaisivat ja uskaltaisivat punnita eritasoisia argumentteja vastakkain ja surutta teurastaa edes hoopoimmat."

Mitenkähän kävisi Korhosen omille argumenteille näillä periaatteilla?

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Johanna Korhonen ja pakollinen kielipoliittinen heitto

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 10.08.2011 20:27

Toimittaja Korhonen ei anna kovin hyvää kuvaa omasta "sivistyneisyydestään" eikä yleensäkään toimittajien henkisestä tasosta. Jos Korhonen edustaa keskivertotoimittajan tasoa, niin eipä ole mikään ihme, että pakkoruotsittajat pystyvät pyörittämään toimittajia, miten tahtovat.

Vastaa Viestiin