Mediassa ei kommentteja hallitusohjelman pakkoruotsista

Tähän foorumiin voi liittää lehtien kielipoliittisia kirjoituksia.
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Mediassa ei kommentteja hallitusohjelman pakkoruotsista

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 19.06.2011 08:10

Olen yrittänyt selata hallitusohjelmaa koskevia artikkeleja mediassa etsien kommentteja pakkoruotsin vahvistamissuunnitelmista. En ole löytänyt mitään.

Ainoastaan Petteri Järvinen blogissaan kävi läpi tämänkin kohdan monen muun huomion ohella:
- Ennen vaaleja pakkoruotsia kritisoitiin voimakkaasti lähes kaikista puolueista. Tuli tunne, että elämme historiallisia hetkiä: pakkoruotsista voidaan vihdoin siirtyä hyötyruotsiin ja venäjän osuutta vahvistaa. Vaan kuinkas kävikään? RKP otettiin mukaan hallitukseen ja siksi ohjelmasta löytyvät tutut lauseet "kaksikielisyys on rikkaus ja voimavara" ja "suomen- ja ruotsinkielisen väestön mahdollisuudet saada palveluja omalla kiellellään turvataan" (huom. kirjoitusvirhe, yksi harvoista). Lause "Pääministerin johdolla laaditaan pitkän aikavälin kielistrategia kahden elinvoimaisen kansalliskielen kehittämiseksi ja konkretisoidaan sen pohjalta toimet hallituskaudelle" antaa ymmärtää, että pakkoruotsia pikemminkin vahvistetaan kuin heikennetään.


Onko mikään muu taho todennut asian? HBLkin ilmaisi asian ilman erityistä pakko_jatkuu-hehkutusta, "hallitusohjelma on hyvä Svenskfinlandin kannalta".

dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Mediassa ei kommentteja hallitusohjelman pakkoruotsista

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 19.06.2011 11:17

Sees kirjoitti:Olen yrittänyt selata hallitusohjelmaa koskevia artikkeleja mediassa etsien kommentteja pakkoruotsin vahvistamissuunnitelmista. En ole löytänyt mitään.

Ainoastaan Petteri Järvinen blogissaan kävi läpi tämänkin kohdan monen muun huomion ohella:
- Ennen vaaleja pakkoruotsia kritisoitiin voimakkaasti lähes kaikista puolueista. Tuli tunne, että elämme historiallisia hetkiä: pakkoruotsista voidaan vihdoin siirtyä hyötyruotsiin ja venäjän osuutta vahvistaa. Vaan kuinkas kävikään? RKP otettiin mukaan hallitukseen ja siksi ohjelmasta löytyvät tutut lauseet "kaksikielisyys on rikkaus ja voimavara" ja "suomen- ja ruotsinkielisen väestön mahdollisuudet saada palveluja omalla kiellellään turvataan" (huom. kirjoitusvirhe, yksi harvoista). Lause "Pääministerin johdolla laaditaan pitkän aikavälin kielistrategia kahden elinvoimaisen kansalliskielen kehittämiseksi ja konkretisoidaan sen pohjalta toimet hallituskaudelle" antaa ymmärtää, että pakkoruotsia pikemminkin vahvistetaan kuin heikennetään.


Onko mikään muu taho todennut asian? HBLkin ilmaisi asian ilman erityistä pakko_jatkuu-hehkutusta, "hallitusohjelma on hyvä Svenskfinlandin kannalta".
Ei ole näkynyt.
Mutta konflikti syvenee seuraavasti:
Oikeusministeriksi tuli ääriruotsalainen, joka pakottaa oikeusministeriön tekemään linjauksen, jossa
ruotsin pakottaminen kaikille katsotaan välttämättömäksi, jotta maailman hemmotelluimman vähemmistön hemmottelu
jatkuu ja paranoo.
Opetusministeri menee vaihtoon kahden vuoden päästä (sdp-linjaus) ja
tilalle tulee joku turkulainen pakkoruotsittaja.
Hallitus siis ajaa Suomea takaisin menneisyyteen,heikentää kilpailukykyämme ja alistaa meidät ruotsalaisten alihankkijoiksi
kansainvälisessä työnjaossa ja globalisaatiossa. Omat herramme siis halveksivat meitä ja ajavat meidät takaisin impivaaraan.

OLEN VALMIS UUTEEN MIELENOSOITUKSEEN, kunhan saamme opetusministerin linjaukset.
Jos ne aikaistavat pakkoruotsin tai estävät venäjä-kokeilun, olen itse valmis kustantamaan yhden bussillisen Tampereelta.
Tälle hulluudelle on saatava LOPPU!

Vastaa Viestiin