http://www.keski-uusimaa.fi/Uutiset/Vii ... 80-luvulle
Miten ihminen, joka kartoittaa yritysten tarpeita 20 vuotta, voi päätyä ehdottamaan englannin opetuksen vähentämistä?
Onhan tuossa varovainen askel ruotsin valinnaisuuden suuntaankin, mutta aika pihalla on tohtori.
Marjatta Huhdalle riittäisi että suurin osa suomalaisista osaisi ruotsia!
–En haluaisi käyttää pakkoruotsi-sanaa ollenkaan, siihen liittyvä keskustelu on ollut asenteellista ja kapea-alaista.
Kapea-alaista ja asenteellista on sulkea silmänsä pakkoruotsin vaikutukselta kielitaitovarantoomme, ja vielä ehdottaa englannin opetuksen heikentämistä.
Keski-Uusimaa: Marjatta Huhta: englantia vähemmän kouluun
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 24.11.2008 10:45
- Paikkakunta: Imatra
Re: Keski-Uusimaa: Marjatta Huhta: englantia vähemmän kouluu
Kyse on sellaisesta kielielitismistä, jossa pidetään itsestään selvänä, että ihminen omistaa elämänsä kielille
"Kenen etu se on, että kaikki osaavat huonoa englantia?" Näin kysyy vain ihminen, joka ei ole tekemisissä nuorten kanssa, jotka osaavat hyvää englantia. Samalla tässä on se perinteinen piikki: suomenkielisen kielitaito voi olla vain huono.
Kyse ei kuitenkaan ole pakollisen ruotsin kannattajasta:
"Myös ruotsin osaajia tarvitaan, mutta se riittäisi, että esimerkiksi 60 prosenttia puhuisi ruotsia."
Kyse on mielestäni näköharhasta, jonka oma hyvä kielitaito ja helppo kieltenoppimiskyky aihettaa:
"Jos oikein radikaalisti haluaisi kielten opetusta uudistaa, voisi englannin ja espanjan pudottaa lukujärjestyksestä kokonaan pois. –Kieliä ei opita vain koulussa. Espanja ja englanti ovat kieliä, jotka tarttuvat muutenkin."
Kunkin aineen opetusta halutaan meillä suunnitella kyseisessä aineessa parhaan viidenneksen ehdoilla. Tämä on suurin ongelma.
"Kenen etu se on, että kaikki osaavat huonoa englantia?" Näin kysyy vain ihminen, joka ei ole tekemisissä nuorten kanssa, jotka osaavat hyvää englantia. Samalla tässä on se perinteinen piikki: suomenkielisen kielitaito voi olla vain huono.
Kyse ei kuitenkaan ole pakollisen ruotsin kannattajasta:
"Myös ruotsin osaajia tarvitaan, mutta se riittäisi, että esimerkiksi 60 prosenttia puhuisi ruotsia."
Kyse on mielestäni näköharhasta, jonka oma hyvä kielitaito ja helppo kieltenoppimiskyky aihettaa:
"Jos oikein radikaalisti haluaisi kielten opetusta uudistaa, voisi englannin ja espanjan pudottaa lukujärjestyksestä kokonaan pois. –Kieliä ei opita vain koulussa. Espanja ja englanti ovat kieliä, jotka tarttuvat muutenkin."
Kunkin aineen opetusta halutaan meillä suunnitella kyseisessä aineessa parhaan viidenneksen ehdoilla. Tämä on suurin ongelma.