Virkkusen logiikka ei saa ymmärrystä..

Tähän foorumiin voi liittää lehtien kielipoliittisia kirjoituksia.
Viesti
Julkaisija
dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Virkkusen logiikka ei saa ymmärrystä..

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 15.08.2010 10:04

"Virkkunen ehdotti, että "itärajan suunnassa voisi ensimmäinen kieli olla venäjä,
eli entistä enemmän opiskeltaisiin sitä pitkänä kielenä".
Englanti pitäisi siis vaihtaa venäjään, mutta ruotsiin ei saisi koskea?
Kerrassaan päätöntä."

http://pjarvinen.blogspot.com/2010/08/v ... ijaan.html

http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/artic ... =-10082010

"Pakollisen ruotsin osaaminen on heikkoa.
”Venäjä on Suomen suurimpia kauppakumppaneita,
mutta suomalaisten venäjän taito on siitä huolimatta heikkoa.
Siellä menestyäkseen pitäisi hallita kieli ja paikallinen kulttuuri.
Venäjällä ei oikein osata muuta kuin venäjää”, Ågren korostaa. "

http://www.lappeenrannanuutiset.fi/Uuti ... i-auttaisi

Uutisessa Virkkunen toivoi, että kunnat opettaisivat venäjää ensimmäisenä kielenä eli pitkänä kielenä.
Venäjän opettamisen lisäresurssit otettaisiin siis pois englannin kielestä,
joka on maailmalla hyödyllinen kieli ja jolla pärjää suomessakin useimpien turistien kanssa

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Virkkusen logiikka ei saa ymmärrystä..

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 18.08.2010 10:37

Virkkusen ajatukset ovat täysin käsittämättömiä.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Virkkusen logiikka ei saa ymmärrystä..

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 18.08.2010 21:32

Virkkunen on saanut ohjeensa jostain. Itä-Suomen edustaja kertoi radiossa, että heillä on käytännössä pitkä venäjä, joka alkaa neljänneltä, mutta oppilaat jättävät sen kesken ruotsin alkaessa, koska opinnoista tulee liian raskaista.

Virkkusella ei itsellään ole vielä sen ikäisiä lapsia, että hän ymmärtäisi, miksi on tärkeää, että lapsi pääsee aloittamaan englannilla. Lapsen arki ja koulutyö tukevat englannin opiskelussa kauniisti toisiaan tavalla, joka ei ole muissa aineissa edes mahdollista. Viiden vuoden päästä Virkkunenkin tietänee tämän.

Yhä uudelleen pakollisen ruotsin kannattajat yrittävät väittää, ettei ole todisteita siitä, että pakollinen ruotsi vähentäisi muuta kielitaitoa (meillähän ei vapaaehtoista ruotsia ole saanut edes kokeilla, joten todisteiden hankkimiseen Suomessa ei ole edes mahdollisuuksia) ja että suomenkieliset eivät saisi heittäytyä laiskemmiksi kuin ruotsinkieliset, jotka sentään sitkeästi opiskelevat itselleen hyvän suomen kielen taidon (ikään kuin sille olisi vaihtoehtoja ja ikään kuin käytännössä suomenkielinen yhteiskuntamme tukisi ruotsin opiskelua ja kielen säilyttämistä samaan tapaan kuin se tukee suomen osaamista).

Kerrataan siis tilastot:

Ruotsin peruskoulussa kaikilla englantia plus
ranskaa 14,3%
espanjaa 33,1%
saksaa 18,4%
Lisäksi kieliohjelma huomioi maahanmuuttajat ja kielellisesti hitaasti kehittyvät lapset tekemällä mahdolliseksi toisen vieraan kielen sijasta vahventaa koulukieltä eli ruotsia, kotikieltä tai englantia, oppilaan parhaaksi.

Suomen peruskoulussa lähes kaikilla englanti plus ruotsi ja
ranskaa 6%
saksaa 10%
venäjää valitsee tosi harva
Vapautuksen voi saada ruotsista vain, jos oppilas ei juurikaan puhu suomea.

Kielivarannon kannalta Ruotsi voittaa ja voittaa lisäksi keveämmällä kieltenopetuspaketilla. Ruotsissa siis opiskellaan vähemmän kieliä, mutta saavutetaan laajempi kielitaito.

Ahvenanmaalla tilanne on sama kuin Ruotsissa. Vaikka suomenruotsalaiset väittävät, että ruotsi on maailman paras portti muihin kieliin, ruotsinkielisellä Ahvenanmaalla lähes kolmannes peruskoulun ysiluokkalaisista opiskelee vain omaa äidinkieltään ruotsia ja vieraana kielenä englantia - ei siis sukukieltä saksaa tai muita maailmankieliä. Se siitä portista.

Tietysti maan kielivähemmistöt (suomenruotsalaiset ja maahanmuuttajat ja saamelaiset jne.) oppivat suomen kohtuullisen hyvin, koska elävät yleensä suomenkielisten kylvettämänä ja tietävät, että suomen kielellä tässä maassa eletään. Ei maan valtaväestön kielitaito voi koskaan kehittyä samalla kaavalla kuin niiden, jotka tulevat kielivähemmistöstä - ellei kielivähemmistöä ole eristetty muusta väestöstä kuten ahvenanmaalaisia, jolloin he taas alkavat elää kuten valtaväestö.

Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Kuka kertoisi nämä faktat mediassa ja selkiyttäisi keskustelua kerralla. Venäjä voi tulla vain ruotsin tilalle - muuten pysytään entisissä tilastoissa, vaikka opetusministeri ruoskisi kuinka kuntapäättäjiä, lasten vanhempia ja laiskoja lapsia.

Vastaa Viestiin