Sampo Terho Rauhan asialla

Tähän foorumiin voi liittää lehtien kielipoliittisia kirjoituksia.
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Sampo Terho Rauhan asialla

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 29.06.2010 00:35

Katsoin juuri Areenalta "Rauhan asialla"-ohjelman, missä Sampo Terho veti roolinsa loistavasti ja lopputulos oli tärkeä: pakkoruotsista luovutaan.

http://areena.yle.fi/video/1102093

Säälin aluksi ohjelman vetäjiä, jotka eivät muka nähneet pakkoruotsin kritiikin taustalla muuta kuin asenneongelmia. Pienikin vertailu esimerkiksi Ruotsin tilanteeseen ja sikäläisen kielipaletin perusteluihin olisi kertonut, miten suuria ongelmia pakkoruotsista aiheutuu maan kielivarannolle, niille oppilaille joilla on ongelmia kielten opiskelussa, niille perheille jotka ovat kaksikielisiä muilla yhdistelmillä kuin suomi-ruotsi, maahanmuuttajien kotoutumiselle, suomenkielisten erilaisten identiteettien hyväksymiselle suomalaisuudesta puhumattakaan...

Koin ohjelman loppua kohden, että ohjelman ideana oli yrittää lepytellä ruotsinkielisiä, jotta näiden edustaja ei joutuisi omien lynkkaamaksi suostuessaan lupailemaan pakkoruotsin loppua. Siksi hänen annettiin ikään kuin keksiä itse pakkoruotsista luopuminen ja muistuttaa, että ruotsinkieliset ovat olleet täällä yhtä kauan kuin suomalaisetkin (vaikka historialliset faktat ovat toiset). Tuskin tätä rauhaa olisi saatu, mikäli faktat olisi nostettu pöydälle.

Ruotsista Suomeen muuttaneen naisen kautta väläytettiin myös ruotsinkielisten kokemaa rasismia. Tämä on selkeä haaste jatkossa, kun ruotsin kielen erityisasemaa lähdetään purkamaan ruotsinkieliset palvelut säilyttäen. Sellaiset "Suomessa puhutaan suomea"-heitot pitäisi nyt kitkeä.

Vaikkei ohjelmassa sitä sanottu suoraan, sisältynee kompromissiin myös pakkosuomen poistaminen ruotsinkielisistä kouluista.

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Sampo Terho Rauhan asialla

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 29.06.2010 20:17

Lopputulos on tärkein - pakkoruotsin poistaminen nähtiin välttämättömäksi toimenpiteeksi nykyisessä, tulehtuneessa kielipoliittisessa tilanteessa.

Toivottavasti Katainen ja Sasi näkevät tämän todelliseen kielitilanteeseen kantaa ottavan ohjelman.

dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Sampo Terho Rauhan asialla

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 07.07.2010 12:18

Ruotsista Suomeen muuttaneen naisen kautta väläytettiin myös ruotsinkielisten kokemaa rasismia.
Tämä on selkeä haaste jatkossa, kun ruotsin kielen erityisasemaa lähdetään purkamaan ruotsinkieliset palvelut säilyttäen.
Sellaiset "Suomessa puhutaan suomea"-heitot pitäisi nyt kitkeä. >>

Nykyään se "rasismi" johtuu juuri tuosta pakkoruotsista!!
Jos ruotsin kielellä olisi kieltenopetuksessa järjellä käsitettävä asema,
ei vieroksuntaa esiintyisi..
Itse ymmärrän ruotsia ilman ongelmia, ja käytän sitä ruotsalaisten kanssa.
Samoin käytän venäjää venäläisten kanssa, espanjaa espanjalaisten kanssa jne..
Siis jos he ovat käymässä täällä (tai itse olen käymässä heidän maassaan.)
Jos he taas aikovat asua täällä,
puhun heille suomea- ihan heidän omaksi parhaakseen.

Ohjelmassa esiintyi toteamus:
"Pitää saada elää koko elämä ruotsiksi Suomessa"
Kummallista kaksinaismoralismia, kun jopa RKP ja sen jäsenet elävät elämäänsä
suomeksi tässä maassa- ei hallituksessa mitään ruotsia puhuta!
Suomeksi ne pakkoruotsittamistoimenpiteet ohjeistetaan kokoomukselle ja keskustalle.

Kielivapauteen pitää ottaa malli uskonnonvapaudesta ja seksuaalivapaudesta.
Oikeudet on, mutta ne eivät ole enemmistön velvollisuuksia.
Ainoastaan kieliasioissa vähemmistön oikeus revitään enemmistön selkänahasta.
Olen hetero, evlut-kristitty, oikeakätinen, lihansyöjä, suomenkielinen:
Homot, ortodoksit, vasenkätiset tai kasvissyöjät eivät elämääni rajoita tai
vaadi minulta mitään- mutta ruotsinkieliset vaativat!

Siitä tämä protesti kumpuaa!

Vastaa Viestiin