Asiallista tekstiä--

Tähän foorumiin voi liittää lehtien kielipoliittisia kirjoituksia.
Viesti
Julkaisija
dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Asiallista tekstiä--

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 23.06.2010 14:53

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli ... 5258076244

Kielivalikoimaa on siis syytä erilaistaa. Miksi koulutusjärjestelmä ei ole reagoinut tarpeeseen vaan tuottaa yhä pääosin englantia ja ruotsia?

Tähän on monia syitä. Nykyinen kielikoulutuspolitiikka luotiin vuonna 1979, jolloin kieliohjelmakomitea julkaisi prosentuaaliset tavoitteensa eri kielten opiskelulle. Tavoitteet saavutettiin ainoastaan englannin opiskelussa. Kaikkien muiden kielten opiskelussa on tultu alaspäin, ruotsissa dramaattisesti, ja lasku jatkuu. Korkeakoulusta saa nykyisin valmistua osaamatta kolmatta kieltä.

Tutkijat ovat toistuvasti ehdottaneet, että kieltenopiskelun kokonaistilanteesta tehtäisiin selvitys. Sitä ei ole kuitenkaan tehty. >>

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Asiallista tekstiä--

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 23.06.2010 16:31

Kieltenopiskelu ei mielestäni voi vallata enempää lasten ja nuorten ja nuorten aikuisten ajasta. Aikuiset sen sijaan voivat työssä tarvittavia kieliä hankkia vaikkapa kuukauden intensiivikursseilla.

Kieltä ei voi oppia varastoon, se opitaan käyttöön. Siksi ne nuoret, jotka opiskelevat kieliä omaksi ilokseen, hakeutuvat myös harrastamaan niitä - kirjoja, elokuvia, matkoja jne.

Myös tekniikan alat (matematiikka, fysiikka, ammatilliset aineet) ovat sellaisia, että niitä on syytä harrastaa ja käyttää kaiken aikaa. Emme voi mitoittaa esimerkiksi tekniikan alojen ammattilaisten kielitaitoa humanistien kielitaidon tasolle.

Erilaisissa kieltenopiskeluun liittyvissä kartoituksissa ja suosituksissa on se ongelma, että niitä laativat yleensä ihmiset, jotka ovat lukeneet ja edelleen harrastavat kieliä. Heillä kielitaito menee muun asiantuntemuksen ohi.

Omasta mielestäni kielitaitovaatimuksia voidaan tehdä vain työpaikkakohtaisesti. Olisi sääli vaatia kaikilta nuorilta kolme kieltä, kun suuri osa heistä todellisuudessa käyttää vain yhtä tai kahta - ja pystyy ylläpitämään vain ne.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Asiallista tekstiä--

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 23.06.2010 16:38

Tässä artikkelissa oli tehty kaksi ehdotusta:

1. Ensimmäisen ehdotukseni taustalla on tutkimustieto, jonka mukaan opiskelija, joka ei ole koulussa aloittanut tietyn kielen opiskelua, harvoin alkaa opiskella sitä myöhemminkään. Olisiko siis koulussa mahdollista tarjota esimerkiksi romaanisten kielten ja kulttuurien opintojaksoa, jossa tutustuttaisiin italian, espanjan ja ranskan kieliin käytännön tasolla? Tällaisten turistiopintojaksojen kipinä voisi sytyttää innostuksen jatkaa opintoja myöhemmin.

2. Toinen idea liittyy sellaisiin poikiin, joiden halu oppia kieliä on kouluiässä vielä kateissa. Urallaan he kuitenkin saattavat joutua vaativiinkin kielenkäyttötilanteisiin. Voitaisiinko nykyisten monenkirjavien opintojaksojen rinnalla toteuttaa käytäntöön pohjautuvaa kieltenopetusta? Mittarina toimisi tehtävissä onnistuminen. EU:n kielipolitiikan mukaan vieraiden kielten osittainenkin osaaminen on kielitaitoa.

Kieltenopetuksen käytäntöjen uudistaminen ja erilaiset kokeilut ovat varmaan paikallaan, eikä minun tulisi nyt harata vastaan - mutta näen ongelmana edelleenkin sen, että ne, joilla kielissä on ongelmia vain hämääntyvät erilaisilla turistijaksoilla, koska ne on kuitenkin rakennettu kohtuullisen nopeaoppisten ja kielellisten oppilaiden (ja opettajien) ehdoilla.

Mutta kaikin mokomin kehitetään opetusta - matkustetaan, näytellään, käytetään sarjakuvia, tietokonepelejä jne. Mutta muistaen, että on niin paljon muuta opittavaa ja muistettavaa - osalle kielet eivät ole kovin tärkeitä.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Asiallista tekstiä--

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 23.06.2010 16:39

Artikkelissa varottiin mainitsemasta ruotsia ;)

Vastaa Viestiin