Hesarin pääkirjoitus

Tähän foorumiin voi liittää lehtien kielipoliittisia kirjoituksia.
Viesti
Julkaisija
Eero Nevalainen
Viesti:

Hesarin pääkirjoitus

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 25.10.2009 14:07

Kyllä tämä mielipidevaikutus on tosiaan työlästä kun vaikka mitä kirjoittaisi niin se on "hurrivihaa" ilmeisesti...

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli ... 5250267515

TK

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 25.10.2009 18:30

Tapsa:
"Kaksikielisyys on rikkaus" kuulostaa jo vähän samalta kuin "Arbeit macht frei." Eikö totta?

Totta. Nämä kaksi hokemaa muistuttavat ihmeen paljon toisiaan.

Sees

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 26.10.2009 06:58

Hbl kohdistaa hyökkäyksen Jakob Södemanin (sd) johdolla keskustaan (erit. Kiviniemi) ja kaipaa Esko Ahoa, Paavo Lipposta ja Olli-Pekka Heinosta.

Keskustelussa pyritään pitäytymään ruotsinkielisten paikallisissa tavoitteissa, mutta yleisökommenteissa palataan myös perinteisiin teemoihin:

"Svenskan är en tillgång för Finland precis som Ahtisaari så riktigt påpekade."

"Svenskan i finland är äldre än den finska nationalismen och finland som nation."

"Finskatalande medborgare kopplar finl.svenskan med ett kulturellt hot. Utöver detta är unga medborgares allmänvetskap på den nivån att de inte känner till finl.svenskarnas kulturella rötter i Finland"

Suomenruotsalaiset myös moittivat toisiaan:

"Tyvärr märker jag dock att t.ex. en del fullständigt tvåspråkiga finlandssvenskar inte riktigt förstår hur viktigt det för en som inte har en lika stark fi. som sv. är att bli betjänad på modersmålet i viktiga situationer. Bland dessa finns också många som tyvärr anser SFP:s dagar vara förbi. "

Ja sitten huumoria

"Kanske HS vill döda SDP bort helt och hållet genom att säga, att sossarna är för tvångsvenska, och Samlingspartiet och Center är inte. Några år sedan det var bara "liten grupp" som var "populister" och "fennomaner""

TK

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 26.10.2009 10:13

Olisi jo aika surujen siirtyä realistiseen keskusteluun siitä, miten kaksikieliset voivat aivan hyvin ottaa palvelut vastaan suomen kieltä käyttäen, koska suomea hyvin osaavat.

Ruotsinkieliseksi rekisteröityminen ei ole enää nykyisellään todellisista, ns.ruotsinkielisten kaksikielistä kielitilannetta vastaava järjestelmä.

Sees

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 26.10.2009 14:03

Itse olen nyt ensisijassa hakemassa vain vapaata kielivalintaa.

Minusta on vaara, että vapaa kielivalinta siirtyy tulevaisuuteen siksi, että se kytketään niin vahvasti muihin muutoksiin kieliasetelmassa.

Suomenruotsalaisten kommentit ovat ristiriitaisia. Toisaalta he ilmoittavat, etteivät kannata pakkoruotsia vaan se on suomenkielisten oma asia. Toisaalta he kuitenkin harmittelevat pakollisen ylioppilasruotsin katoamista ja pitävät kiinni virkamiesruotsista ja jäävät inttämään alueellisista ongelmista.

Muuten oltaisiin nyt tilanteessa, jossa kaikki pakkoruotsiin liittyvät argumentit on osoitettu kestämättömiksi. Silti tilanne käy vain sekammaksi enkä usko, että mikään isoista puolueista uskaltaa nyt lähteä toteuttamaan vapaata kielivalintaa...

Eero Nevalainen
Viesti:

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.10.2009 14:30

Sees kirjoitti:Itse olen nyt ensisijassa hakemassa vain vapaata kielivalintaa.

Minusta on vaara, että vapaa kielivalinta siirtyy tulevaisuuteen siksi, että se kytketään niin vahvasti muihin muutoksiin kieliasetelmassa.
Nimenomaan. Esim. Hesarin pääkirjoituskeskustelua lukiessa en aina ihan käsitä miksi jotkut ihan vapaaehtoisesti antavat vastapuolelle "aseet käteen" näitä hurriviha-argumentteja silmällä pitäen riekkumalla "minimaalisesta kielivähemmistöstä" jonka nyt vaan pitää mukautua. Kyllähän se synnyttää puolustusreaktioita, tottakai. Vahvimmanoikeusargumentit on aina syytä jättää nimenomaan suruille, kun keskustellaan "pohjoismaalaisuudesta" ja historiasta...

Siis en minä toki henkkoht koskaan anna periksi vaatimuksille siitä, että minun pitäisi nostaa suomenruotsalaisuutta tai ruotsin kieltä jotenkin omatoimisesti jalustalle, mutta jos surut haluavat sitä ruotsia ylläpitää, niin minun puolestani valtio voi osallistua tähän projektiin nimenomaan tukemalla heidän edellytyksiään sen tekemiseen -- suomenkielisten systemaattinen värvääminen on sitten eri asia.

Sees

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 26.10.2009 16:37

Eero Nevalainen: "Esim. Hesarin pääkirjoituskeskustelua lukiessa en aina ihan käsitä miksi jotkut ihan vapaaehtoisesti antavat vastapuolelle "aseet käteen" näitä hurriviha-argumentteja silmällä pitäen riekkumalla "minimaalisesta kielivähemmistöstä" jonka nyt vaan pitää mukautua. Kyllähän se synnyttää puolustusreaktioita, tottakai. Vahvimmanoikeusargumentit on aina syytä jättää nimenomaan suruille, kun keskustellaan "pohjoismaalaisuudesta" ja historiasta..."

Aivan.

Provosoivat kommentit ovat vähenemässä, mutta pois niitä ei varmasti saa koskaan, sillä osalla keittää niin nopeasti.

Eero Nevalainen
Viesti:

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.10.2009 17:07

Kieltämättä tuo "keittämisen hillitseminen" on jotain mitä kielipoliittisissa keskusteluissa voi harjoittaa paremmin kuin missään muualla. :)

Ilmeisesti sinä olet nimim. "asiallinen" ... oma kynänimeni on yleensä "Tiuskea Rakki", näin ottaen huomioon että asustan parinsadan metrin päässä Kiven patsaasta Nurmijärvellä ja nimi on mikä on 8)

Sees

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 26.10.2009 17:36

Eero Nevalainen: "Ilmeisesti sinä olet nimim. "asiallinen" ... oma kynänimeni on yleensä "Tiuskea Rakki", näin ottaen huomioon että asustan parinsadan metrin päässä Kiven patsaasta Nurmijärvellä ja nimi on mikä on 8)"

Olen tunnistanut sinut monesta keskustelusta. Ja sinä tunnistit oikein. Meillä kullakin lienee oma painopisteemme ja sen mukainen tyyli ;)

Eero Nevalainen
Viesti:

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.10.2009 18:09

Toinen ongelmallinen yliampuvan retoriikan muoto joka tulee usein vastaan on tämä apartheid-termin käyttö. Suomen tilannettahan ei mitenkään voi verrata siihen, ja sitäpaitsi keskeinen ongelma meidän kannaltamme ihan oikeasti on se että apartheidia ei ole tarpeeksi -- suomenkielisten on pakko puuhailla ruotsiksi jokaisessa "kaksikielisessä" instanssissa, joita sitten yritetään inkluusion nimissä luoda joka paikkaan. Termin käyttö kääntyy esittäjää vastaan todella näppärästi sanomalla että "no eikös koko Suomi olekin kaksikielinen maa!"

Kunpa suruilla oikeasti olisi jotain omia instansseja, joissa voisivat ruotsiansa käyttää!

Sees

retoriikka

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 26.10.2009 20:29

Sanavalinnat olisivat tosi tärkeitä. Ja sen painottaminen, ettei kyse missään nimessä ole vihasta.

Kirjoitin nyt näin:

Ensinkin kyse ei ole vihasta. En vihaa ruotsia, pidän siitä. En vihaa ruotsalaisia enkä suomenruotsalaisia, minulla on monia ystäviä näistä ryhmistä. Olen jopa kiinnostunut siitä, miten suomenruotsalaisuus on muotoutunut (varhaiset siirtolaiset Ruotsista, kielensä vaihtaneet rannikkojen asukkaat. harvat aateliset, monet alkujaan suomenkieliset pappis- tai porvarissuvut, maahan tulleet keskieurooppalaiset käsityöläiset, venäläiset emigrantit jne.) Suomenruotsalainen kulttuuri on oikeasti koskettavaa, Södergranista Muumeihin, kaikkea sitä on mukava lukea tai kuunnella alkuperäiskielellä.

Nyt kyse vain on siitä, että järki sanoo, ettei kaikille pakolliselle ruotsille enää ole käyttöä. Se ei tuo sosiaalista nousua suomenkielisille, kuten saattoi tehdä viitisenkymmentä vuotta sitten. Se ei avaa portteja Skandinaviaan, sillä siellä olemme aina porukoissa, joissa puhutaan sujuvaa englantia - oikeasti. Se ei myöskään ole välttämätön Suomen historian ja kulttuurin ymmärtämiseen. Eikä se riitä tuottamaan ruotsinkielisiä palveluja, joten se ei ole hyödyksi edes suomenruotsalaisille.

Ei siis sidota kunnioitusta suomenruotsalaisia kohtaan tähän pakolliseen kielenoppimiseen. Ei sidota suvaitsevaisuutta pakkoon. Suvaitsevaisuus on sitäkin, että uskaltaa nähdä aikojen muuttuvan ja arvostaa sitä, että ihmisillä on vapaus valita.

Jonkun mielestä olen ehkä liian myönteinen ruotsin kieltä kohtaan, mutta minkäs voin, näin vain on. Silti en voi ymmärtää lainkaan pakkoruotsia.

Vastaa Viestiin