Hätähuuto pääkaupunkiseudun erityisopetuksesta
Lähetetty: 26.09.2013 06:33
Opettajalehti on julkaissut poikkeuksellisen suoran kannanoton kouluilta maahanmuuttajaoppilaiden ja erityisoppilaiden pakkoruotsista:
http://content.opettaja.fi/epaper/20130 ... index.html
Ottamalla kantaa julkisuudessa parhaillaan vellovaan pakkoruotsikeskusteluun haluamme tuoda esille ongelman, joka --- keskusteluttaa koulussamme ---
Meillä on oppilaita, joiden äidinkielen käsitevarasto on erittäin puutteellinen, joiden suomenkielentaito ei missään tapauksessa yllä edes lähelle sitä tasoa, jota menestyksekäs opiskelu yläkoulussa vaatisi, ja joiden edistyminen englannin kielessä jää koko ajan jälkeen heidän oman ikäluokkansa osaamisesta. Ruotsin kieleen varatut kaksi tuntia viikossa kolmen vuoden ajan voitaisiin käyttää näiden kielten rikastuttamiseen ja mahdollisimman hyvätasoisen jatko-opintokelpoisuuden saavuttamiseen. Nämä tunnit kulutvat nyt sellaisen asian opiskeluun, jota näillä oppilailla ei ole valmiuksia omaksua, todelliseen pakkoruotsiin.
Vuosittain anomme vapautusta muutamille vallitsevasta tilanteesta kaikkein selkeimmin kärsiville oppilaille, mutta turhaan. Muiden kuntien vallitsevista käytännöistä meillä ei ole tarkkaa tietoa, mutta Helsingin kaupungin opetusvirasto on ottanut tiukan linjan eikä vapautuksia ruotsin kielen opiskelusta myönnetä.
Opetuksen ja oppimisen ammattilaisina tuntuu vääryydeltä sisällyttää ruotsin opiskelu väkisin opinto-ohjelmaan, kun näille tunneille olisi hyödyllisempääkin käyttöä. --- Mikä pahinta: nähdä nuoren kamppailevan mahdottoman edessä ja lopulta lyvön hanskat tiskiin koko koulun suhteen.
X
erityisopettaja
Y
kehitys- ja kasvatuspsykologian erityispsykologi
Z
englannin ja ruotsin lehtori
http://content.opettaja.fi/epaper/20130 ... index.html
Ottamalla kantaa julkisuudessa parhaillaan vellovaan pakkoruotsikeskusteluun haluamme tuoda esille ongelman, joka --- keskusteluttaa koulussamme ---
Meillä on oppilaita, joiden äidinkielen käsitevarasto on erittäin puutteellinen, joiden suomenkielentaito ei missään tapauksessa yllä edes lähelle sitä tasoa, jota menestyksekäs opiskelu yläkoulussa vaatisi, ja joiden edistyminen englannin kielessä jää koko ajan jälkeen heidän oman ikäluokkansa osaamisesta. Ruotsin kieleen varatut kaksi tuntia viikossa kolmen vuoden ajan voitaisiin käyttää näiden kielten rikastuttamiseen ja mahdollisimman hyvätasoisen jatko-opintokelpoisuuden saavuttamiseen. Nämä tunnit kulutvat nyt sellaisen asian opiskeluun, jota näillä oppilailla ei ole valmiuksia omaksua, todelliseen pakkoruotsiin.
Vuosittain anomme vapautusta muutamille vallitsevasta tilanteesta kaikkein selkeimmin kärsiville oppilaille, mutta turhaan. Muiden kuntien vallitsevista käytännöistä meillä ei ole tarkkaa tietoa, mutta Helsingin kaupungin opetusvirasto on ottanut tiukan linjan eikä vapautuksia ruotsin kielen opiskelusta myönnetä.
Opetuksen ja oppimisen ammattilaisina tuntuu vääryydeltä sisällyttää ruotsin opiskelu väkisin opinto-ohjelmaan, kun näille tunneille olisi hyödyllisempääkin käyttöä. --- Mikä pahinta: nähdä nuoren kamppailevan mahdottoman edessä ja lopulta lyvön hanskat tiskiin koko koulun suhteen.
X
erityisopettaja
Y
kehitys- ja kasvatuspsykologian erityispsykologi
Z
englannin ja ruotsin lehtori