Mtv3:n sivuilla oma gallup: Itä-Suomen venäjä saa kannatusta

Tähän foorumiin voi liittää lehtien kielipoliittisia kirjoituksia.
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Mtv3:n sivuilla oma gallup: Itä-Suomen venäjä saa kannatusta

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 13.01.2013 20:01

Mahdollisuus opiskella venäjää ruotsin sijaan Itä-Suomen kouluissa saa vahvaa kannatusta MTV3 Uutisten kyselyyn vastanneiden keskuudessa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... a-suomessa

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Mtv3:n sivuilla oma gallup: Itä-Suomen venäjä saa kannat

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 14.01.2013 18:28

Siellä on taas pari pakkoruotsiretoorikkoa oikein vauhdissa... mainittuina "asenteet", "viha", "ennakkoluulot", "ei ne opi kuitenkaan kuin pakolla ja koulu ei ole pakollista". Eikö olekin mielenkiintoista, miten tuo porukka junttaa ideologiaansa ihan samalla keskustelutyylillä joka paikassa?

Kieltämättä itseltäni jo vähän napsahti sen yhden Rogerin kanssa, mutta kyllästyminen lienee ymmärrettävää.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Mtv3:n sivuilla oma gallup: Itä-Suomen venäjä saa kannat

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 14.01.2013 22:49

Sinun napsahduksesi ovat olleet aina älyllisesti niin iloisia tapahtumia, että siitä vaan. Näin eräällä palstalla tutun nimimerkin tenttaavan vapaan kielivalinnan vastustajan prototyyppiä:

Tuttu nimimerkki: "sinulta tekisi kyllä mieli kysyä kun olet niin tyypillinen pakkoruotsin puolustaja... tämä on ihan vilpitön kysymys. Mitä kautta olet oppinut tuon modus operandin ja mikä alkujaan on ollut motiivisi alkaa puolustaa pakkoruotsia? Minua nimittäin kiusaa keskusteltuani tästä aiheesta kohta jo 20 vuotta, miten samanlaisella metodilla te olette liikkeellä. On ikäänkuin te opettelisitte sen jotenkin toisiltanne kopioimalla, ja siitä syntyy sitten tämä täysin mahdoton keskustelukumppani, joka ei ikinä "ymmärrä" mitään, väittää vastapuolen olevan aina pelkästään "asenteellinen" (ts. näkemys ei joko ole perusteltu tai muutoin legitiimi) tai "tunteellinen" (sinänsä olen taipuvainen ymmärtämään tiettyä tympääntymistä), herjaa aina tilaisuuden tullen "ruotsin osaamattomuudesta" tai jopa yleisestä "kouluvastaisuudesta" tai "jukuripäisyydestä" (hänhän toki on se holhoava auktoriteetti), näkee aina aivan kaiken täysin luonnollisesti, automaattisesti ruotsinkielisenä ja vaihtoehdot -- kuten nyt vaikka sitten englannin, joka kieltämättä uhkaa kovastikin ruotsin statusasemaa suhteessa suomenkielisiin, jonkinlaisena amerikanpalvontana... meidänhän kuuluu osoittaa kuuluvamme ruotsalaiseen kulttuuripiiriin, koska muuten voitaisiin hylätä myös suomi. Ja niin pois päin, tämä rutiinisetti. En ihan vilpittömästi ymmärrä, miten ihmiset voivat päätyä tuollaisiksi. Moiset pelottavat minua, koska heidän kanssaan ei voi elää järkevästi samassa yhteiskunnassa. Mitä sinä tästä saat, ja onko oma egosi mitenkin tiukasti riippuvainen muiden ihmisten ruotsin kieltä kohtaan osoittamasta kunnioituksesta?"

Vapaan kielivalinnan vastustaja: "Ei minulla mitään opittua toimintatapaa ole puolustaa pakkoruotsia."

Tuttu nimimerkki: "Sitä on jotenkin hyvin vaikea uskoa, koska se metodi on todella niin samanlainen teillä kaikilla ja jopa vastakeskustelijan henkilöön käynti käy yleensä läpi tietyn järjestelmällisen "työkalupakin". Kuten tässä säikeessä sanottiin jo aiemminkin, tietyntyyppisiä idiotismeja kuulee vain ja ainoastaan pakkoruotsin puolustelijoilta..."

Vapaan kielivalinnan vastustaja: "Motiivini puolustaa ruotsin kieltä on lähinnä se, etten pidä siitä, että massat pyrkivät jyräämään samoin argumentein ja samoin menetelmin pakkoruotsin tieltään vuosi toisensa jälkeen."

Tuttu nimimerkki: "Niinpä; ne sivistymättömät, vaaralliset massat jotka uhkaavat fiksuja, viattomia suomenruotsalaisia ihan olemassaolollaan. --- Jos vuodesta toiseen pakkoruotsia perustellaan väärin perustein, et voi odottaa, että vasta-argumentaatio sinällään muuttuisi joka ainoa kerta jotenkin erilaiseksi. Ja toisaalta jos "massat" eivät ole niin ruotsinkielisiä kuin haluaisit, niin eikö se ole sitten lähinnä totuus? Väitätkö että esimerkiksi minä olen "väärässä", jos sanon että olen kieli-identifikaatioltani täysin suomenkielinen ihminen joka ei todellakaan "koe" ruotsia sellaiseksi ehdottomaksi sillaksi sivistykseen kuin statuksestaan mustasukkaiset RKP-tyypit tahtoisivat?"

Vapaan kielivalinnan vastustaja: "En myöskään pidä suvaitsemattomuudesta, mikä saattaa joillekin ruotsin kielen vastustajille olla se voimavara, jolla vuosikaudet jaksetaan vastustaa ruotsin kielen asemaa Suomessa. Minä olen ollut aina heikompien puolella, that´s it."

Tuttu nimimerkki: "Tarpeellinen koodisanasto: suvaitsemattomuus... check. Annan kyllä tyypillisesti elää kunhan minunkin annetaan elää, ja surujen tapauksessa hyväksyn kyllä jopa sen, että heidän kohdallaan ylläpidetään tiettyjä yhteiskunnallisia rakenteita, jotka mahdollistavat heidän elämistään. Mutta suvaitsevuuteen ei voi vedota jonkinlaisena jokerikorttina jolla voi perustella mitä tahansa mielihaluja toisten ihmisten suhteen. Suomenruotsalaisilla tuntuukin tässä suvaitsevaisuuskuviossa olevan juuri ihan poikkeuksellisen härskin tarkoitushakuinen eettinen nyrjähdys verrattuna esimerkiksi minun oikeustajuuni: Kun itse kuvittelee olevansa suvaitsevaisuuden määritelmä, se toinen ihminen onkin sitten absoluuttisesti paha, joten häntä voi kohdella miten tahtoo. Se, ovatko suomenruotsalaiset "heikompia" joita pitää puolustaa vain siksi, että suomalaisessa yhteiskunnassa 95%:n äidinkieli valitettavasti(??) näkyy ja tuntuu ja että tilanne ei ole yhteiskunnallisesti enää sama kuin 1700-luvulla, on kyllä kysymys johon on vastattava että eivät ole. Kun tähän lisätään ne järjestelmälliset toimet joilla ruotsia pyritään pitämään elämän ennakkoehtona, niin voisi jopa sanoa että surut ovat erittäin vahvoilla."

Vapaan kielivalinnan vastustaja: "Sinä olet omien puheittesi mukaan jaksanut keskustella tästä aiheesta lähes 20 vuotta. Onko pakkoruotsi niin hirveä epäkohta, että voimia riittää vääntää periaatteessa mokomasta asiasta noinkin pitkään? Vai mikä sinua motivoi? Uskomaton saavutus. Minä en jaksaisi, enkä jaksa kohta enää jauhaa tästä asiasta tämän enempää."

Tuttu nimimerkki: "Vastapuolen kyseenalaistaminen siksi että tämä panostaa asiasta keskustelemiseen... löytyi sekin. Eikö olisikin paljon kätevämpää jos kaikki olisivat vain kiltisti hiljaa ja antaisivat "asiantuntijoiden" hoitaa nämä asiat. Siis näiden tyyppien jotka tekevät suuren osan elämäntyöstään vaikkapa RKP:ssä tai muissa vastaavissa järjestöissä. Se että itse kommentoin epäoikeudenmukaista politiikkaa jota perustellaan täysin absurdisti, on tuohon verrattuna aika pientä. Loppupeleissä koen melkeinpä velvollisuudeksi panna kampoihin argumentaatiolle joka pyrkii hissukseen suorastaan rakentelemaan ihmisille vaikka väkisin haluamansa kaltaisen todellisuuden, ja huutaa sitten toisinajattelijat hiljaisiksi. Ihan samalla tavalla olisin varmaan äänessä jossain Neuvostoliiton kaltaisessa yhteiskunnassa."

Vastaa Viestiin