Onko virkamiesruotsia ehdotettu poistettavaksi?

Keskustele virkojen kielitaitovaatimuksista, eri kielten asemasta Suomessa ja palvelujen saamisesta eri kielillä.
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#31 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 23.06.2009 22:08

Kiitos selvennyksestä. Tässä pohtii samalla omaa näkökulmaansa ja sen juuria.

Eero Nevalainen: "Mielestäni kaksi vierasta kieltä on ihan ok oppimäärä äidinkielenään harvinaista kieltä puhuvan ihmisen kohdalla."

Itsellenikin kielet ovat olleet suhteellisen helppoja, siksi olen vasta nyt ymmärtänyt, miten iso tavoite se kaksi vierasta kieltä on monen kohdalla.

Nyt puoli tuntia sitten vasta tajusin, etteivät muut pohjoismaalaiset pidä itseään niin pienen kieliryhmän jäsenenä, että heistä jokaisen olisi opiskeltava kahta vierasta kieltä. Vasta nyt tajusin, että tämä tavoite on kyllä asetettu aika kaukana meidän arjestamme (vaikka olen jo ainakin vuoden kritisoinut tätä tavoitetta), kenties osin EU:n ja oman maan kielispesialistien parissa, missä kielet ovat yleissivistyksen synonyymi. Enkä pidä ihmeellisenä, vaikka tässä vaikuttaisi myös se, että kotimaamme kaksikielisten kyky oppia vieraita kieliä on keskimääräistä parempi ja määrittää jonkinlaisen perustason.

Eero Nevalainen: "Ongelmat syntyvät siinä vaiheessa kun suomenruotsalainen alkaa esittää minua tai 'Suomea' koskevia kategorisia kieli-identiteetillisiä väitteitä tyyliin 'Suomi on kaksikielinen maa, joten sinä olet kaksikielinen suomalainen, ja jos et ole niin sinusta pitää semmoinen tehdä!'"

Tämä identiteettikysymys on mielenkiintoinen.

Itse pidän ruotsin kielestä, vaikken sitä sujuvasti hallitsekaan, ja varsinkin ruotsalaisesta mentaliteetista ;) MInulla on aina ollut paljon suomenruotsalaisia ystäviä. Minä voisin sellaisen halutun identiteetin kehittääkin.

Minusta on jännittävää, että osa ystävistäni, jotka eivät ollenkaan ole pitäneet ruotsin opiskelusta eivätkä ole pitäneet kielitaitoaan yllä, katsovat silti, että ruotsin kieli kuuluu suomalaisuuteen. Minusta heidän perustelunsa tuntuvat siltä, että heistä sivistystä on se, että on opiskellut ruotsia juuri sen verran kuin he ovat sitä opiskelleet. Tästä kun saisi otteen, niin ymmärtäisi paremmin näitä suomenkielisiä, jotka empivät ruotsin valinnaisuutta.

Eero Nevalainen: "olen myös aika hyväksyvä suomenruotsalaisten kokemusten suhteen. Identiteettiasiat ovat syvällisiä ja subjektiivisia puolin ja toisin"

Vaikka luonnollisesti keskustelemme loogisin argumentein, tähän kysymykseen on nivoutunut uskomattoman paljon tunteita - eikä vähiten surujen taholta. Minäkin ymmärrän myös heidän tunteitaan.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#32 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 23.06.2009 23:00

TK: "Kaikista puolueista löytyy pakkoruotsin lakkauttamisen kannattajia. Se ei ole mikään salaisuus."

Hieno homma - olisipa mukava tietää ketkä?

Suomalainen
Viestit: 115
Liittynyt: 18.11.2008 17:06
Paikkakunta: Tampere

#33 Lukematon viesti Kirjoittaja Suomalainen » 24.06.2009 16:46

Sees "Vaikka luonnollisesti keskustelemme loogisin argumentein, tähän kysymykseen on nivoutunut uskomattoman paljon tunteita - eikä vähiten surujen taholta. Minäkin ymmärrän myös heidän tunteitaan."

Surut tässä nyt tunteella asiaan suhtautuvat, ei heillä ole koskaan mitään järkeen perustuvaa argumenttiä. Aluksi he esiintyvät ylimielisesti josta tähän lainaus US:

"Me suomenruotsalaiset olemme parempaa väkeä, kuin te suomalaisjuntit. Ensin teitä kyykytti ruotsalaiset, sitten venäläiset ja nyt taas me ruotsalaisten siirtomaaherrojen jälkeläiset.
Te suomalais-prolet olette siinä määrin nöyrää ja tyhmää sakkia, että teitä on hyvä alistaa ja kouluttaa pakkoruotsilla."

Seuraavaksi he leikkivät marttyyria joita ollaan ajamasta maasta, tässä välissä hokien kuinka juntteja, alemmuudentuntoisia, metsäläisiä, ym. me suomalaiset olemme. Mitä ymmärtämistä on surujen tunteissa näinkin konkreettisessa koko Suomea ja kaikkia suomalaisia koskevassa asiassa. Yrittäkää keskustella asiallisesti, niin yritti Suomalaisuuden liiton puhenjohtaja H. Talakin Magman edustajan kanssa TV:ssä, mutta onnetonta oli debatti asiallisuuden suhteen. On odotettavissa että surujen poru kovenee kun keskustelu pääsee alkuun, mutta sillä ei ole mitään merkitystä.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#34 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 24.06.2009 16:55

"Me suomenruotsalaiset olemme parempaa väkeä ---"

Taitaa olla provo ;) vaikka rivien välistä voi aidoissa viesteissäkin kenties tuollaista lukea.

Itseäni kiukuttaa eniten se, että tulen vapaata kielivalintaa tukiessani leimatuksi
alemmuudentuntoiseksi ja oppimattomaksi ;) - no kaikki on mahdollista...

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

#35 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 24.06.2009 17:24

Nojoo, tuo puheenvuoro on selvä trolli jonka kirjoittaja suurella todennäköisyydellä ei ole suru. Vaikka asennehan tietysti on tuo, ei ihan noin suoraan sanottuna. :)

Kyllä sitä surujen omaan kieleen suhtautumista voi sinällään ymmärtää. Sitä en ymmärrä, että minun pitää suhtautua samalla tavalla. "Äidinkielelliset oikeudet" ovat siitä mielenkiintoinen laji, että ne toimivat käsittääkseni samalla tavalla kaikille, ja toisilla ei ole erityisvelvoitetta toteuttaa toisten subjektiivisia kieli-identiteettinäkemyksiä omalla kohdallaan...

Ja nuo kaikki omituiset metsäläisyys- ja alemmuuskompleksisyytökset ovat itsellenikin tuttuja, ja jotenkin niin älyllisesti turhauttavia että minun on uskomattoman hankala enää edes jatkaa keskustelua sen jälkeen, jos vastapuoli osoittaa tuommoista tahallista älyllistä epärehellisyyttä.

Kuvio menee jotenkin niin että sinun oletetaan olevan niin "vahvan itsetunnon omaava" että sinulle ei ole "ongelma" mukautua surun vaatimuksiin, ja sitten kun niille vaatimuksille alkaa löytyä näitä "metsäläisperusteluja", niin niiden kieltämiseen suhtaudutaan jotenkin siten, että "äläpäs nyt ole alemmuuskompleksinen ja rupea puhumaan jostain metsäläisistä". Wtf? :shock:

Kielipolitiikasta voisi olla joskus jopa mielenkiintoista keskustella surun kanssa, jos keskustelu ei degeneroituisi heidän suunnaltaan tahallaan aina siihen, että joutuu opettamaan hyväksyttävän argumentin muotoja, eikä asiasta sinällään koskaan pääse keskustelemaan. Erityisesti näiden surujen yleensä käyttämien keskustelun sabotointistrategioiden tunnistaminen ja kumoaminen olisi käsittääkseni yhdistyksen tärkeä tehtävä...

Suomalainen
Viestit: 115
Liittynyt: 18.11.2008 17:06
Paikkakunta: Tampere

#36 Lukematon viesti Kirjoittaja Suomalainen » 24.06.2009 17:26

Sees kirjoitti:"Me suomenruotsalaiset olemme parempaa väkeä ---"

Taitaa olla provo ;) vaikka rivien välistä voi aidoissa viesteissäkin kenties tuollaista lukea.
Toki tuo voi olla provo, mutta samaa tarkoittavaa tekstiä saa lukea kaikissa keskusteluissa. Tarkoitin lähinnä esillä ollutta kysymystä, miten varovaisesti pakkoruotsin poistossa kannattaa lähteä liikkeelle ja mielestäni vastaus on että kaikki pakko ruotsinopiskelusta pois. Aikataulusta voidaan keskustella kunhan ei useampia viikkoja mene. :?

Vastaa Viestiin