EN keväällä: Suomessa liikaa englantia, liian vähän ruotsia
Lähetetty: 08.09.2011 06:27
Palaan vanhaan asiaan. Keväällä, olisiko ollut vielä vaaliviikolla, ilmestyi lehtiin tieto, että Suomi on saanut Euroopan Neuvostolta huomautuksen ruotsinkielisten kielellisten oikeuksien huonosta hoitamisesta:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/04/s ... 10885.html
(haastateltava Suurpää, joka on vetäjänä opetus- ja oikeusministeriöiden ruotsin opetuksen kehittämistä pohtivassa hankkeessa)
Varsinainen teksti vaikutti siltä, kuin Folktingetin/RKP:n kieliohjelmaa ja vaatimuslistaa olisi käännetty englanniksi ja sitten palautettu meille Euroopan Neuvoston leimoin:
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/mi ... and_en.pdf
Present situation
132. --- The decision to make the passing of the matriculation exam in Swedish a voluntary matter for school graduates has, unfortunately, had a negative impact on the demand and quality of Swedish language study, resulting in a lack of proficient Swedish speakers in the civil service --- municipalities are free to start offering Swedish language classes as late as grade 7, as an additional language after English, which may adversely affect the status of Swedish as an official language of Finland.
Recommendation
133. The Advisory Committee urges the Finnish authorities to review the Swedish
language teaching system to ensure that Swedish language capacity among the majority population does not further decline. --- The Advisory Committee further invites the authorities to monitor the possible negative effects of introducing English at an early age on the Swedish language capacity of pupils.
Siis tässä asiakirjassa
- arvioidaan, että pakollisesta ruotsin ylioppilaskirjoituksesta luopuminen on ollut tuhoisaa ruotsin osaamiselle
- arvioidaan, että useimpien lasten vasta 7. luokalla aloittama ruotsi on ongelmien taustalla
- vaaditaan ettei suomalaisten ruotsin osaaminen saa enää pätkääkään huonontua
- katsotaan, että viranomaisten tulisi tarkkailla erityisesti englannin kielen varhaisen aloittamisen negatiivisia vaikutuksia ruotsin osaamiseen.
Sattumalta samaan aikaan oli valmistunut Ahtisaari-paperi hallitusohjelmaa varten. Paperissa nimenomaan nämä asiat oli jo otettu huomioon.
Näyttää siltä, että kieltenopetuksen suunnittelua ja seurantaa pyörittää aika pieni piiri, jossa kaikki ovat kytköksissä toisiinsa ja ruotsinkieliset toimijat ovat keskeisiä. Erilaisia ryhmiä ja virallisia sekä vähemmän virallisia hankkeita niin paljon, että niiden hahmottaminen on tosi hankalaa. Hankkeista tiedottaminen on niukkaa liturgian toistamista, koska yhtään kriittistä otetta ei toimituksista löydy.
Missä on sylttytehdas? Ohjelmat, lausunnot, kamppanjat, tilatut moitteet ovat liian yhdenmukaisia ollakseen satunnaisia. Jossakin vedellään naruja ja tiedetään tarkoin, missä mennään ja milloin.
Alan kuulostaa salaliitto-porukalta, mutta tätä kokonaisuutta ei voi muuten selittää
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/04/s ... 10885.html
(haastateltava Suurpää, joka on vetäjänä opetus- ja oikeusministeriöiden ruotsin opetuksen kehittämistä pohtivassa hankkeessa)
Varsinainen teksti vaikutti siltä, kuin Folktingetin/RKP:n kieliohjelmaa ja vaatimuslistaa olisi käännetty englanniksi ja sitten palautettu meille Euroopan Neuvoston leimoin:
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/mi ... and_en.pdf
Present situation
132. --- The decision to make the passing of the matriculation exam in Swedish a voluntary matter for school graduates has, unfortunately, had a negative impact on the demand and quality of Swedish language study, resulting in a lack of proficient Swedish speakers in the civil service --- municipalities are free to start offering Swedish language classes as late as grade 7, as an additional language after English, which may adversely affect the status of Swedish as an official language of Finland.
Recommendation
133. The Advisory Committee urges the Finnish authorities to review the Swedish
language teaching system to ensure that Swedish language capacity among the majority population does not further decline. --- The Advisory Committee further invites the authorities to monitor the possible negative effects of introducing English at an early age on the Swedish language capacity of pupils.
Siis tässä asiakirjassa
- arvioidaan, että pakollisesta ruotsin ylioppilaskirjoituksesta luopuminen on ollut tuhoisaa ruotsin osaamiselle
- arvioidaan, että useimpien lasten vasta 7. luokalla aloittama ruotsi on ongelmien taustalla
- vaaditaan ettei suomalaisten ruotsin osaaminen saa enää pätkääkään huonontua
- katsotaan, että viranomaisten tulisi tarkkailla erityisesti englannin kielen varhaisen aloittamisen negatiivisia vaikutuksia ruotsin osaamiseen.
Sattumalta samaan aikaan oli valmistunut Ahtisaari-paperi hallitusohjelmaa varten. Paperissa nimenomaan nämä asiat oli jo otettu huomioon.
Näyttää siltä, että kieltenopetuksen suunnittelua ja seurantaa pyörittää aika pieni piiri, jossa kaikki ovat kytköksissä toisiinsa ja ruotsinkieliset toimijat ovat keskeisiä. Erilaisia ryhmiä ja virallisia sekä vähemmän virallisia hankkeita niin paljon, että niiden hahmottaminen on tosi hankalaa. Hankkeista tiedottaminen on niukkaa liturgian toistamista, koska yhtään kriittistä otetta ei toimituksista löydy.
Missä on sylttytehdas? Ohjelmat, lausunnot, kamppanjat, tilatut moitteet ovat liian yhdenmukaisia ollakseen satunnaisia. Jossakin vedellään naruja ja tiedetään tarkoin, missä mennään ja milloin.
Alan kuulostaa salaliitto-porukalta, mutta tätä kokonaisuutta ei voi muuten selittää