Soininvaara kysyy: Mitä pakkoruotsilla tekee?

Keskustele virkojen kielitaitovaatimuksista, eri kielten asemasta Suomessa ja palvelujen saamisesta eri kielillä.
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 26.11.2009 14:31

Esko Rantanen talouselämässä näyttää, miten kannanoton voi kääntää päälaelleen palvelemaan omia päämääriä.

Soinivaaran pakkoruotsia vastustaneen postauksen, hän käänsi sloganiksi "pakkoruotsi äkkiä takaisin":

Yleisviisas Osmo Soininvaara pitää blogissaan ”ihmisten oikeutta äidinkieleen ja äidinkielisiin palveluihin tärkeänä. Siksi on välttämätöntä, että riittävä osa suomalaisista osaa ruotsinkieltä”. Ja hän lisää: ”Koska ruotsinkielisten ammattijakauma ei vastaa suomenkielisten ammattijakaumaa, ei riitä, että ruotsinkieliset osaavat ruotsia ja palvelevat sairaaloissa toisiaan”.

Tässä se pointti on.

Hallitus poisti pakkoruotsin ylioppilaskirjoituksista. Tässä hallitus taipui populistisen rahvaan edessä tavalla, joka ei ole kunniaksi Suomelle.


http://www.talouselama.fi/uutiset/article351165.ece

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 26.11.2009 21:22

Pointti on siinä, että hallitus ei ole tajunnut, miten sujuvasti surujen "palveleminen" voidaan järjestää tulkkipalvelun avulla.

Hallitus on jatkuvasti taipunut RKP:n ylimitoitettujen kielivaatimusten edessä tavalla, joka on todella häpeäksi Suomelle.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.11.2009 21:30

Oliskohan se tulkkipalvelu oikeasti sujuva.. (surut ottavat tuon lähinnä provona, niin minä ottaisin) ... kysymys on kuitenkin esim. viranomaistoiminnasta jossa pitää myös esimerkiksi käsitellä papereita, jotka ovat myös asianosaisen itsensä hallussa, ja jotka pitää ymmärtää samalla tavalla myös viranhaltijan taholta.

Tosin kyllä ruotsinkielisten palveluvaatimusten "järkeistämistä" toki kannatan minäkin...

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 26.11.2009 22:18

Tulkkipalveluja käytetään koko ajan ja enenevässä määrin hyväksi Suomessa. Suomessa on sentään lähes parisataa erilaista äidinkieltä käytössä, joten palveleminen ei onnistuisi muuten kuin tulkkipalvelujen avulla. Tulkkipalvelu toimii hyvin ja kehittyy jatkuvasti.

Papereita voidaan kääntää tarvittaessa kunkin henkilön ymmärtämälle kielelle.

Erityisesti nyt suruista puhuttaessa olisi hyvä pitää mielessä, että tässä on kysymys ihmisistä, joista suurin osa osaa suomea hyvin.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 27.11.2009 13:06

Sees: "Esko Rantanen talouselämässä näyttää, miten kannanoton voi kääntää päälaelleen palvelemaan omia päämääriä. ---"

Minä olen varmaan hölmö. Osmo Soininvaara itse kommentoi:

"Herran isä! Rantasen kirjoitus oli parodia."


Luin sitä uudestaan ja minusta se vaikutti edelleen ihan samalta kuin pakkoruotsin puolustajien argumentointi. Sitten tajusin, että ne argumentit ovat niin hassunkurisia, että niistä on mahdoton tehdä parodiaa käymättä täydestä.

Mutta edelleen vahvistuu tunteeni siitä, että olen kadottamassa huumorintajuni ja suhteellisuudentajuni näissä keskusteluissa. ;)

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 27.11.2009 13:56

Minä olen myös aina silloin tällöin yrittänyt huumorin keinoin saada pakkoruotsin kannattajien argumentteja näyttämään absurdeilta parodiatekstissä, mutta kun se aina näyttää ihan samalta kuin mitä todellisuudessa joutuu lukemaan... :?

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 28.11.2009 09:43

Pakkoruotsille kun ei ole olemassa mitään perusteluja, niin ei ole.
Pakkoruotsi on jo itsessään niin absurdia ja hölmöläismäistä toimintaa, että sen perusteluyhritykset eivät voi olla yhtään järkevämpiä.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 28.11.2009 15:38

Vihreät ovat nyt sitten ottamassa käsittelyyn ehdotusta pakollisen ruotsin poistamisesta. Luin HBL.stä - puolueessa ei uskota, että ehdotus menee läpi:

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2009/11/28/w40420.php

Kommenteissa kysytään heti, miten voi liberaalina tunnettu puolue kuvitella, että sen kannattajat kannattaisivat pakollista ruotsia...

Vastaa Viestiin