"Mieluummin pakkososiaalisuus kuin pakkoruotsi"
Lähetetty: 29.05.2012 14:20
Ylen suorassa linjassa tehdään juttua nuorten syrjäytymisen ehkäisemisestä:
http://yle.fi/uutiset/mieluummin_pakkos ... ta/6139728
Oma kommenttini aiheeseen (katsotaan julkaistaanko):
" Pakkoruotsivertaus on ilmeisesti tarkoitettu heitoksi kuvaamaan suomalaisen koulumaailman staattista tilannetta, jossa huutavasta tarpeesta huolimatta ei uskalleta tehdä uudistuksia, koska niitä ei ole ennenkään tehty. Suomi, koululaitos mukaan lukien, on koneisto, jossa kasvottomat virkamiehet tekevät kasvottomia päätöksiä kasvottomien ihmisten puolesta niin, että lopputulokseen ei ole kukaan tyytyväinen. Kaikki on vieraantuneita kaikista.
Suomalainen nuori mies ei oikein tiedä mitä ja kuka hän on. Tavallinen ei enää saa olla, vaan pitää olla jotain. Vastaan tulee odotuksia, syytöksiä ja vähättelyä. Kun näihin ei voi vastata, jää jäljelle vain mitättömyys.
Vaikka vähän kömpelöltä vaikuttava esimerkki onkin, voi pakkoruotsia käyttää tässäkin havainnollistamaan maailmaa, jonka nuori kohtaa. Nuori oppii koulussa jo varhain, että edes hänen perustavanlaatuisin identiteetin rakennuspalikka, suomenkielinen suomalaisuus, ei ole riittävä tai hyväksyttävä. Mitä hän sitten saa olla? "
http://yle.fi/uutiset/mieluummin_pakkos ... ta/6139728
Oma kommenttini aiheeseen (katsotaan julkaistaanko):
" Pakkoruotsivertaus on ilmeisesti tarkoitettu heitoksi kuvaamaan suomalaisen koulumaailman staattista tilannetta, jossa huutavasta tarpeesta huolimatta ei uskalleta tehdä uudistuksia, koska niitä ei ole ennenkään tehty. Suomi, koululaitos mukaan lukien, on koneisto, jossa kasvottomat virkamiehet tekevät kasvottomia päätöksiä kasvottomien ihmisten puolesta niin, että lopputulokseen ei ole kukaan tyytyväinen. Kaikki on vieraantuneita kaikista.
Suomalainen nuori mies ei oikein tiedä mitä ja kuka hän on. Tavallinen ei enää saa olla, vaan pitää olla jotain. Vastaan tulee odotuksia, syytöksiä ja vähättelyä. Kun näihin ei voi vastata, jää jäljelle vain mitättömyys.
Vaikka vähän kömpelöltä vaikuttava esimerkki onkin, voi pakkoruotsia käyttää tässäkin havainnollistamaan maailmaa, jonka nuori kohtaa. Nuori oppii koulussa jo varhain, että edes hänen perustavanlaatuisin identiteetin rakennuspalikka, suomenkielinen suomalaisuus, ei ole riittävä tai hyväksyttävä. Mitä hän sitten saa olla? "