Tuntijakoesitykseen jätetyt kommentit löytyvät osoitteesta
http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSela ... _iID=17759
Ainakin lukiolaisten liitto näyttää ehdottavan ruotsin pakollisuudesta luopumista.
A1- ja B1-kielten tarjonta on taas urautunut englantiin ja toiseen kotimaiseen. --- A1-kielten osalta opetuksen järjestäjän kannattaa tarjota vastaisuudessakin englanti A1-kielenä, koska sille ei valtion eritysapua A2-kielenä tipu. Ja kääntäen: englannin lisäksi muuta ylimääräistä A1-kieltä ei koulussa kannata tarjota, koska A2-kielenä se tulee avustuksen turvin halvemmaksi järjestää. B1-kielitarjonnan monipuolistumisen pääesteenä on taas toisen kotimaisen kielen opiskelun pakollisuus. Valinnanvapauden kasvattaminen lisäisi kielitarjonnan lisäksi ennen kaikkea oppilaiden motivaatiota kielten opiskeluun. SLL ehdottaakin luopumista sekä ensin mainitusta rahoitusrajoituksesta että toisen kotimaisen kielen opiskelun pakollisuudesta."
http://www.lukio.fi/liitto/tiedotteet-j ... eruskoulu/
Referoikaa tänne kiitos, jos jaksatte lukea jonkin kommenttitekstin läpi.
Kommentteja tuntijakoesitykseen
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 24.11.2008 10:45
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kommentteja tuntijakoesitykseen
Itä-Suomen aluehallitoviraston kannannotto on ilahduttavan selväsanainen:
Se, että B1-kielenä on edelleen koko Suomessa pakollinen ruotsi (ruotsinkielisillä suomi) ehkäistään monipuolistamistavoitteen ja tasa-arvoisuuden toteutumista eikä sillä oteta huomioon maan eri osissa tarvittavaa kielen osaamista. Seurauksena tästä on, että myös jatkossa itäisessä Suomessakin venäjän opiskelu tulee olemaan mini-maalista.
Tosiasia kun vaan on se, että oma äidinkieli, pitkä A1-englanti ja tähän pakollinen B1-ruotsi ehkäisee käytännössä muiden kielten valitsemista tehokkaasti. Suurin osa op-pilaista kokee työmäärän kasvavan liian suureksi eikä A2- ja B2-kielten opiskelijoiden määrä tosiasiallisesti tule jatkossakaan kasvamaan. Oppilaille tulisi antaa aito mah-dollisuus valintoihin poistamalla ruotsin kielen opiskelun pakollisuus. A2- ja B2-kieltä opiskelevien määrän huomattava vähentyminen (B2-kielen valinneita 1997 noin 43 % ja 2010 enää 15 %) on selkeä osoitus nykyisen järjestelmän toimimattomuudesta.
Ruotsin kielen pakollisuudesta tulisi luopua. B1-kieli tulisi säilyttää kui-tenkin pakollisena, mutta vapaavalintaisena kielenä (valittavana siis ruotsin lisäksi mikä tahansa muukin vieras kieli).
Se, että B1-kielenä on edelleen koko Suomessa pakollinen ruotsi (ruotsinkielisillä suomi) ehkäistään monipuolistamistavoitteen ja tasa-arvoisuuden toteutumista eikä sillä oteta huomioon maan eri osissa tarvittavaa kielen osaamista. Seurauksena tästä on, että myös jatkossa itäisessä Suomessakin venäjän opiskelu tulee olemaan mini-maalista.
Tosiasia kun vaan on se, että oma äidinkieli, pitkä A1-englanti ja tähän pakollinen B1-ruotsi ehkäisee käytännössä muiden kielten valitsemista tehokkaasti. Suurin osa op-pilaista kokee työmäärän kasvavan liian suureksi eikä A2- ja B2-kielten opiskelijoiden määrä tosiasiallisesti tule jatkossakaan kasvamaan. Oppilaille tulisi antaa aito mah-dollisuus valintoihin poistamalla ruotsin kielen opiskelun pakollisuus. A2- ja B2-kieltä opiskelevien määrän huomattava vähentyminen (B2-kielen valinneita 1997 noin 43 % ja 2010 enää 15 %) on selkeä osoitus nykyisen järjestelmän toimimattomuudesta.
Ruotsin kielen pakollisuudesta tulisi luopua. B1-kieli tulisi säilyttää kui-tenkin pakollisena, mutta vapaavalintaisena kielenä (valittavana siis ruotsin lisäksi mikä tahansa muukin vieras kieli).
Re: Kommentteja tuntijakoesitykseen
--- Etelä-Suomen aluehallintovirasto katsoo, että kielivalinnat saattaisivat käytännössä monipuolistua jos ruotsin kieli muutettaisiin valinnaiseksi kieleksi. Suuri osa oppilaista valitsisi edelleenkin ruotsin toiseksi kielekseen, koska se on helpompaa kuin esim. venäjä, ranska tai kiina, mutta osa valitsisi sen tilalle jonkun suurista maailmankielistä. Kielissä lahjakkaat voisivat edelleenkin lukea kolmea tai neljää kieltä peruskoulussa sekä valita lukiossa vielä viidennenkin kielen. Lisäksi Etelä-Suomen aluehallintovirasto esittää kieliohjelman keventämistä siten, että jos oppilas on aloittanut kaksi A-kieltä, hän voisi jättää B-kielen kokonaan opiskelematta ---
http://www.minedu.fi/export/sites/defau ... 4_2012.pdf
http://www.minedu.fi/export/sites/defau ... 4_2012.pdf