Onhan meillä pakkomatematiikkaakin
Lähetetty: 26.03.2012 07:28
Tämä toistuu lähes aina, kun puhutaan pakollisesta ruotsista. Monen mielestä on ihan ok heittää asia ilmaan ja sitten selittää, että "ei kukaan oikeasti aseta matematiikkaa ja ruotsia vaihtoehdoiksi vaan rinnastuksessa on kyse siitä ettei peruskoulussa ole mitään muitakaan vapaaehtoisia aineita, ja minulla on ollut huomattavasti enemmän hyötyä kilelitaidostani kuin matematiikasta".
Tässä on monta asiavirhettä.
Ensinkin kouluissa on paljon vapaaehtoisia valinnaisia aineita (mm. tietotekniikka, draama, mediakasvatus, tanssi,...).
Toiseksi kaikkialla maaimassa on pakollisena vain aineryhmä nimeltä "vieraat kielet". Sen sisältö vaihtelee. Englanti on joissain maissa pakollinen (ei meillä), toinen vieras kieli on usein vapaaehtoinen ja silloinkin kun se ei ole vapaaehtoinen, se on valinnainen.
Missään ei ole pakollisena tällaista pientä kieltä, joka ei ole koskaan ollut enemmistön esivanhempien puhuma kieli.
Esimerkiksi Ahvenamaalla, siis oikeastaan Suomessa, pakollinen vieras kieli on englanti, peruskoulussa ei ole pakollista toista kieltä, mutta noin kaksikolmasosaa (ilman murtolukujen osuutta matematiikassa emme ymmärtäisi tätä käsitettä) yhdeksäsluokkalaisista opiskelee suomea tai ranskaa tai saksaa tai espanjaa. Lukiossa pakollinen englanti jatkuu ja sen rinnalla on suurimmalle osalle valinnainen toinen kieli, vaihtoehtoina suomi, saksa, ranska, espanja ja venäjä. Tämä malli vastaa yleistä kieltenopetusta maailmalla.
Siis on erittäin outoa puhua siitä, että ruotsin kieltä voitaisiin verrata pakollisuutensa puolesta matematiikkaan tai mihinkään muuhunkaan aineeseen kuin toiseen kieleen.
Ajatus siitä, että ruotsia tarvittaisiin arjessa enemmän kuin matematiikkaa, on äärihumanistien tietämättömyyttä. Matematiikkaan perustuu jokainen hetki, jolloin luemme tilastoja, ymmärrämme esimerkiksi yhteiskunnallista tekstiä, jossa puhutaan prosenteista, kasvusta ja vähenemisestä, todennäköisyyksistä, kuvaajista... Jokainen autoaan korjannut, remonttia tehnyt, vaatteen ommellut tai reseptiä muokannut on käyttänyt matematiikkaa arjessa. Yhä suurempi osa meistä käyttää työssä tai arjessa tietokoneohjelmia, joissa annetaan parametreja, siis käsitellään oikeastaan funktioita ja muuttujia. Murtolukujen tarpeellisuus tuli jo käsiteltyä. Matematiikan on tarkoitus antaa loogisen ajattelun välineitä ja kykyä yleistää asioita, esittää päättelyn kulku selkeästi, ymmärtää säännönmukaisuuksia, aksiomaattisia järjestelmiä ja niihin liittyviä lainalaisuuksia sekä sopimuksia.
Kaiken opiskelemani jälkeen en vain ymmärrä sitä, miten joku voi pitää heittoa "onhan meillä pakkomatematiikkaakin" jotenkin perusteena pakolliselle ruotsille. Mikseivät toimittajat jo puutu pakkomatematiikan kaltaiseen virheargumentointiin?
Tässä on monta asiavirhettä.
Ensinkin kouluissa on paljon vapaaehtoisia valinnaisia aineita (mm. tietotekniikka, draama, mediakasvatus, tanssi,...).
Toiseksi kaikkialla maaimassa on pakollisena vain aineryhmä nimeltä "vieraat kielet". Sen sisältö vaihtelee. Englanti on joissain maissa pakollinen (ei meillä), toinen vieras kieli on usein vapaaehtoinen ja silloinkin kun se ei ole vapaaehtoinen, se on valinnainen.
Missään ei ole pakollisena tällaista pientä kieltä, joka ei ole koskaan ollut enemmistön esivanhempien puhuma kieli.
Esimerkiksi Ahvenamaalla, siis oikeastaan Suomessa, pakollinen vieras kieli on englanti, peruskoulussa ei ole pakollista toista kieltä, mutta noin kaksikolmasosaa (ilman murtolukujen osuutta matematiikassa emme ymmärtäisi tätä käsitettä) yhdeksäsluokkalaisista opiskelee suomea tai ranskaa tai saksaa tai espanjaa. Lukiossa pakollinen englanti jatkuu ja sen rinnalla on suurimmalle osalle valinnainen toinen kieli, vaihtoehtoina suomi, saksa, ranska, espanja ja venäjä. Tämä malli vastaa yleistä kieltenopetusta maailmalla.
Siis on erittäin outoa puhua siitä, että ruotsin kieltä voitaisiin verrata pakollisuutensa puolesta matematiikkaan tai mihinkään muuhunkaan aineeseen kuin toiseen kieleen.
Ajatus siitä, että ruotsia tarvittaisiin arjessa enemmän kuin matematiikkaa, on äärihumanistien tietämättömyyttä. Matematiikkaan perustuu jokainen hetki, jolloin luemme tilastoja, ymmärrämme esimerkiksi yhteiskunnallista tekstiä, jossa puhutaan prosenteista, kasvusta ja vähenemisestä, todennäköisyyksistä, kuvaajista... Jokainen autoaan korjannut, remonttia tehnyt, vaatteen ommellut tai reseptiä muokannut on käyttänyt matematiikkaa arjessa. Yhä suurempi osa meistä käyttää työssä tai arjessa tietokoneohjelmia, joissa annetaan parametreja, siis käsitellään oikeastaan funktioita ja muuttujia. Murtolukujen tarpeellisuus tuli jo käsiteltyä. Matematiikan on tarkoitus antaa loogisen ajattelun välineitä ja kykyä yleistää asioita, esittää päättelyn kulku selkeästi, ymmärtää säännönmukaisuuksia, aksiomaattisia järjestelmiä ja niihin liittyviä lainalaisuuksia sekä sopimuksia.
Kaiken opiskelemani jälkeen en vain ymmärrä sitä, miten joku voi pitää heittoa "onhan meillä pakkomatematiikkaakin" jotenkin perusteena pakolliselle ruotsille. Mikseivät toimittajat jo puutu pakkomatematiikan kaltaiseen virheargumentointiin?