Sensuuria

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Suomalainen
Viestit: 115
Liittynyt: 18.11.2008 17:06
Paikkakunta: Tampere

Sensuuria

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Suomalainen » 01.09.2011 14:34

Yritetäänkö kielipolitiikka lakaista maton alle. Ilmassa on selviä merkkejä sensuurin lisääntymisestä mm. nimimerkkikirjoittelun kieltämisenä.

Pakkoruotsi.net sivuston sensurointia käytännössä:

"Tällä sivulla ollut "Musta lista" on poistettu tietosuojavaltuutetuttu Reijo Aarnion ilmoituksen johdosta. Tietosuojavaltuutetun kanta on, että mustassa listassa olleet tiedot olivat henkilötietolain tarkoittamia henkilötietoja eikä niitä saa julkaista ilman henkilöiden lupaa. Pakkoruotsi.net katsoo, että tietosuojavaltuutetun kanta on väärä ja että tietojen julkaiseminen on osa sananvapautta, koska tiedot olivat henkilöiden itsensä mediassa julkisuuteen tuomia tietoja, kyse on yhteiskunnallisesta asiasta ja koska listan henkilöt ovat yhteiskunnallisia vaikuttajia. Tietosuojavaltuutetun kanta johtaa sensuuriin, joka estää demokratian toteutumista."

Listalla on pakkoruotsin kannattajien nimiä (US-blokiin kirjoittanut Jarmo Ryyti)

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Sensuuria

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 01.09.2011 15:00

Olin lukenut "pakkoruotsi.net" ja olen samaa mieltä. Euroopassa on hyödyllistä osataa englantia, ranskaa ja saksaa. Olisin lisääntunut Suomessa ranskankielen opetusta jo 1.luokalta lähtien, ja noin 10 tuntia viikossa.
Olin keskustelut myös yhden ruotsinkiellisten ruotsin opetajan kanssa, ja hän sanoi että" ruotsia minunkin pitää opetella, vaikka minulla ei ole pakko, koska minun täytyy osataa kääntää myös ruotsia", en ymmärrä miksi.
Ensi vuonna kokeilen Helsingin tai Jyväskylän yliopisto, ja valinut olen ranskan filologian ja sivuaineeksi espanjaa ja portugal. En tarvitse osatta pohjoismaalaiset kielet, kun pää kiinostus on Ranskan historiaa. Tein tämä sivut: http://www.chateauxmedievaux.com/ ja tulevaisuudessa kiinnostaa tutkia Ranskan historiaa, keskiaikaa!! Tarvitsen mielestäni osatta parempi latinan kieltä, mutta ei ruotsia. Minun kiinnostuksen kohteet on kataarien uskonto ( les Cathares), Inkvisiition historiaa, Ranskan keskiaikainen historiaa. Eli tarvitsen ranskan, espanjan, portugialin, italian ja laitina kielitaitoa. Ei ruotsia. Suomen politiikot pitää jo tajuaa, että jokainen joka Suomessa asuu ei tarvitse ruotsia opetella eikä osatta. En osa ruotsia, eikä se vaikuttaa mihinkään minun elämälaatuun. Ja ruotsinkiellisten on opeteltava suomea, niin kun minäkin tein.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Sensuuria

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 01.09.2011 19:00

Hyvä Inger! :)

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Sensuuria

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 01.09.2011 19:03

Minusta hiljaisuus kieliasioissa alkoi hallitusneuvottelujen aikana. Se, ettei Ahtisaari-paperin päätymistä hallitusohjelmaan varhennetuin peruskouluruotsein ja kolmannen pakollisen yo-kielikokeen kanssa lainkaan mainittu medioissa hallitusohjelmaa arvioitaessa, oli jo merkki hiljaisuuden alkamisesta.

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: Sensuuria

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 01.09.2011 22:20

Yle oli "tilannut" tv-ohjelman, jossa keskusteltiin nettikirjoittelusta.
Sitten, A-tuubi suljettiin samana päivänä, jolloin mielenosoitus pidettiin.
Jo joulukuussa Magman porukka kehoitti vaikenemaan kieliasiat.

Suunnilleen ainoa, mitä on painettu (ja julkaistu) on, rikkaamman Suomen puolesta.... rakastu ruotsalaiseen ja hurriksi.fi.

Ja henkilökohtaista osastolta voinen kertoa, että sukulaiseni soittivat minulle tuosta kieliasiasta. Pyysivät anteeksi että olivat haukkuneet minulle suomalaisia. Eivät muistaneet, että olin käynyt suomalaista koulua ja edustin VASTAPUOLTA.

Mitä tuohon voi sanoa muuta kuin järki hoi. Ovat aivoPESTYJÄ ja asuvat alueella, jossa suomenkieliset kylvyt ja suihkeet ovat kiellettyjä.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Sensuuria

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 02.09.2011 13:39

Suomessa syntyneistä natiiveista 95% puhuu äidinkielelään suomea, ja vaan 5%ruotsia.
Niin miksi enemmistön pitää opetella vähemmistön kieltä? En ymmärrä!
Itse olen kotoisin Carcassonnesta, ja se on alue Languedoc, Terre d´Aude, ja meilä puhutaan 3 kielellä. Ranskaa, occitan, catalá. Mutta virallinen kieli on ranskaa, ja jokaisen pitää osataa ranskaa, vaikka kotona puhuu occitan tai muu. Kouluissa on mahdollista opetella kieltä occitan, catalá, gasconhá, mutta opetus on ranskanksi, ja ei kukaan voi pakkotaa ranskalaiset lapset opetella occitan tai espanja, kun eivät halua.
Kouluissa ovat occitan kursseja, mutta eivät pakoliset vaan vapaaehtoiset. Kaikki palvelut ovat ranskankielellä, ja ei kukaan välittää että vaikka Pariisista kotoisin oleva lääkäri tai lakimies pitää osattaa occitan! Occitan, catalá, gasconhá- ovat meillä vähemmistökielet, mutta enemmistö puhuu äidinkielellään ranskaa, ja se on virallinen kieli myös etelässä, ja jokaisella Ranskassa synyneella pitää osataa ranskaa, vaikka kotona puhuu occitan tai muuta!!
Samaa pitää olla Suomessa, missä on virallinen kieli suomi, ruotsi on vähemmistökieli. Niin kotona voivat puhua ruotsia, mutta eivät voi pakkotaa enemmistöä opetella ruotsia ja eivät voi vaatia palvelut ruotsinkielellä!!! En minäkään vaadi että vaikka Terveys keskustassa puhutaan ranskaa, vaan puhun suomea sen, mitä osan! Minulle on suomi vaikea, mutta en voi pakottaa että vaikka hoitajat tai lääkärit puhusivat ranskaa, ja syytää että he eivät osaa, vaan puhun hitaasti suomea. Ei ihminen voi olla niin tyhmää, ettei voi oppia suomea vaikka 10 vuodessa tasolla kun minä olin oppinut. En puhu kun natiivi, mutta perusasiat osan sanoa, ja ymmärrän noin 95% suomea, eli riittävästi.

mossad
Viestit: 17
Liittynyt: 08.09.2011 18:51

Re: Sensuuria

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja mossad » 19.09.2011 07:25

Taistolaisuuden musta kirja

Kirjan mukaan taistolaisia olivat muun muassa: Bengt Alhfors, Eija Ahvo, Kanerva Cederström, Kaj Chydenius, Henrik Otto Donner, Carolus Enckell, Kristiina Halkola, Päivi Hartzell, Satu Hassi, Jussi Helminen, Pirjo Honkasalo, Laura Jäntti, Lasse Naukkarinen, Kai Kalima, Kaisa Korhonen, Jaakko Laakso, Katariina Lahti, Jyrki Lappi-Seppälä, Raila Leppäkoski, Pertti Melasniemi, Marja-Leena Mikkola, Pekka Milonoff, Christian Moustgaard, Tytti Oittinen, Hannu Raittila, Jeja-Pekka Roos, Juha Rosma, Pentti Saaritsa, Arja Saijonmaa, Pirkko Saisio, Leif Salmen, Asko Sarkola, Jukka Sipilä, Esko-Juhani Tennilä, Leena Uotila, Juha Virkkunen, Kari Väänänen ja Matti Wuori.
..

- et tämmössii listoi kyl voi julkast ?

..

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Sensuuria

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 19.09.2011 07:48

Tietosuojavaltuutetulla täytyy olla jokin pykälä tuomionsa tueksi - laki on kuten sitä tulkitaan.

Vajaa vuosi sitten Folktinget siis lähetti Euroopan neuvostolle valituksen siitä, että mikään taho ei pysty suitsimaan rasistista kirjoittelua suomenruotsalaisia vastaan netissä: "According to the Swedish Assembly of Finland [Folktinget], racism on the Internet is more often targeted at the Swedish-speaking population group in Finland. Swedish-speaking Finns do not fall within the mandate of the Ombudsman for Minorities. They may complain of racist Internet writings for instance to the Parliamentary Ombudsman, who nevertheless is not mandated to survey Internet writings continuously and on his own initiative. The Swedish Assembly of Finland considers it necessary to discuss the appropriate authority, whose mandate could be supplemented with the systematic surveillance of Internet writings targeted against Swedishspeaking population group in cases, where such writings are to be considered racist, libellous or agitating against a population group."

Tähän tullaan ilman muuta jatkossa puuttumaan, tietosuojavaltuutettu oli ensimmäinen askel. Olisi todella hyvä tietää, millaiset kommentit Folktinget katsoo rasistisiksi - nythän on leimattu koko kielikeskustelu.

Vastaa Viestiin