Syrjintä kielen takia

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Syrjintä kielen takia

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 25.07.2011 13:21

Olin huomanut että Suomessa työantajat syrjivät hakijoita jotka puhuvat äidinkeleläänn muita kieliä kun suomea. Myös ruotsinkielisiä.
Se, että ruotsi on toinen maan kieli, ei ole koko maassa. Savossa ei ole töitä edes ruotsinkielisille, ja vaikka olisin ruotsinkiellinen, tilanne olisi sama. Kaikki palvelut, kaikki työpaikat, kaikki koulutukset ainoastaan suomen tai englannin kielellä.
Kuulema tästä syrjinnänsyystä ruotsinkielliset Helsingissä, Turussa ja mulala perustivat omat yritykset, ja luovat omia työpaikkoja, ja olen siitä mieltä että meillä keskieuroopalaisilla pitää tehdä samaa- perustella omia yrityksiä ja luoda työpaikkoja ja työllistää itseä!
Ranskan osaaville olin eilen katsonut työpaikkoja- ainoastaan Helsinki tai Lappi, talvella Saariselkä, Levy. Ei Savossa yksikään työapaikkaa missäolisi vaaditu ranskan kieli, eikä 100% suomea! Itse olinmonet talvet Lapissa töissä ja Kuusamon Rukalla, koska mualla töitä ei ollut.
Helsingissä ainoastaan, ja siellä mahdottomasti kallis vuokra. Kuopion alueella ei yksikään työpaikka missä olisi ranskan kielen päävaatimus ja suomi riitäis vaan auttavasti. Ehkä oikeasti on Savossa ainoa mahdollisuus luoda työpaikka itse, ja työllistää muut. Ajattelin että parasta olisi matkailu ala,majoitus ja markkinoida vaan Ranskaa, Benelux ja Sveitsi, työantajana en olisi vaatinut lainkaan suomea,mutta ranskaa. Minulle parasta työpaikka olisi vaan keskieuroopalainen työymppäristö, keskieuroopalaiset asiakkaat, ja keskieurooppalaista työkulttuuria. Mutta kaikki on kiinni siitä, olisko mahdollista saada starttirahaa, että voisi perustaa omaa yritistä. Kun ei, sitten voisin vaikka talvella lähteä töihin Lappiin.
Itse haluan sellaista työpaikkaa,missä pääkieli olisi ranskaa..se on Savossa mahdottonta saada. Eli Suomessa on kielisyrjintä, ja ei ole mikään "vapaakielivalintä", vaan pakosuomi joka paikassa. Aivan eri tilanne kun Sveitsissa, missä ranskalainen pääsee töihin ranskankielisille, ja voi pääkielenä käyttää ranskaa. Minä haluan Suomessa samaa, ja se on mahdollista vaan joko talvelle turistikeskuksiin, sesonkityö, vaikka Sääriselälle. Tai sitten oma yritys.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Syrjintä kielen takia

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 25.07.2011 14:23

Syrjintäkäsityksesi on vähintään yhtä niksahtanut kuin suomenruotsalaisilla.. miten ajattelit olla syrjimättä suomenkielisiä tai suomenruotsalaisia työhönotossa, jos aiot asettaa työnhakijoille työtehtävistä riippumattomia kielitaitovaatimuksia, jotka ovat laittomia? Eri asia sitten jos aiot tehdä jotain Ranskan-kauppaa, mikä varmasti tietysti olisi toimintana ihan tervetullutta jos voitollista olisi.

Periaatteessa lähden kyllä toki siitä, että keskenään ihmiset saavat tehdä lähtökohtaisesti mitä tahtovat; jos löydät kaveriksesi niitä muita ranskankielisiä joiden kanssa sen taloudellisen linnakkeesi rakennat, siitä vain. Toisten ei sitä tarvitse alkaa sinua varten ehdoin tahdoin tekemään: Savossa on ihan yhtälailla syrjivä "pakkosuomi" kuin Ranskassa on "pakkoranska". Se johtuu vain siitä, että ihmiset ovat mitä ovat.

Ihan ajatuksena: syrjittäisiinkö sinua silloinkin, jos puljusi menisi konkurssiin, koska rajoittaisit työvoimaasi mielivaltaisella tavalla joka tekisi firmastasi luultavasti kannattamattoman?

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Syrjintä kielen takia

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 25.07.2011 14:51

Minä vaan halua luoda sellaista työpaikkaa, missäitse olisin viihtynut.
Itsella olin kauanollut asiakas palvelu alalla, mutta on suora shok, että Suomessa myyjät sinutelivat asiakkaat. Se on Ranskassa törkeä!
Sinutella saa ainoastaan sukulaisia ja kavereita, mutta ei asiakas palvelu. Se on ensimmäistä mitä kouluissa opetetaan että asiakkaalle sanotaan aina TE!
Toinen shok, on suomalaisissa työpaikkossa ruokatauot. Ei puhutan mitään,ei keskustellua, vaan ahmitaan nopeudella. Ranskassa keskustelaan ja syödään hyvin, mutta hyvin hitaasti! Ruokaa pitää olla maukasta ja makuelämys, 1 viinilasi ruan kanssa ei ole mikään juoppotellu. Suomalaiset eivät ymmärtää kun sanon, että syödä pitää hitaasti ja ruokan ainavaraan tuntti aikaa.
Sammoin pukeudutaan hyvin huollisesti. Itse en käytä mekkiä koska minulla on tummat silmät ja tukka, kun tiedätte, mula on FB ssa kuvaa.
Mutta vaalealle suomalaisille sopii meikkaaminen.
Suomalaisista julkkikisista tykkään esim Helena Petäistö, hän osaa käyttäyttyä kun ranskalainen ja puhuu ranskaa natiivi tasolla! Sellaiset kaverit halusin työkaveriksi.
Lisäksi ranskaa on EU kieli!, ja minun kielitaso vaatimus ei ole edes englantti, vaan se,että työpaikalla puhutaan pääkielenä ranskaa.
Talvella olin töissä suomalaisessa yrityksessä 3 kuukautta ja se oli täysin kulttuuri shok!
Olin lähtenut ihan itse. Työkaverit aivan kielitaidottomia, pöytätapoja kauheita, asiakkkaat juntit. Esim.suomalaiset eivät sano edes " Bon appétit!!! (hyvä ruokahalua),
ja siihen pitää vastatta " merci beacoup!" (kiitos paljon).
tämä opetetaan Ranskassa jo pienille lapsille. Minä olen syvästi masentunut tavoista Savossa, tuo moukamaisuuteen, ja itseetsin vaikka FB kautta suomalaiset jotka olivat asunneet Ranskassa, ja osavat kieltäja tietävät tavoista.
Olin törmänut tämä sivusto,joka teki joku suomalainen, ja se on kaunista.
http://www.kolumbus.fi/ranska/ranska/index.html
se kirjoitti joku suomalainen, ja kiitään hänelle. Haluan että myös Savossa olisi ranskalaista sivistysta.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Syrjintä kielen takia

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 25.07.2011 18:55

Aha, eli sinua ei syrjitä, vaan lähdit itse. Okei. Arvasin, että kyse ei ole syrjinnästä vaan omasta asenneongelmastasi. Vaadit jopa "vain", että suomalaisen yrityksen pääkieli olisi ranska, jotta se kelpaisi sinulle.

Hankala, ylimielinen, muita parjaava ja "ranskalaisille tavoille" opettava tyyppi, jolla ei ehkä ole vielä mitään kovin erityisiä taitoja(?), ei luonnollisesti menesty suomalaisessa työyhteisössä.

Omasta täydellisestä sopeutumattomuudestasi saanet kai syyttää vain itseäsi, valitettavasti. Itselläni on kollegoja useammastakin ulkomaasta, eikä heillä ole Suomen ja suomalaisuuden kanssa suurempia ongelmia.

Suomi on muuten myös virallinen EU-kieli, ellet tiennyt ;)

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Syrjintä kielen takia

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 25.07.2011 23:45

Inger, olen tosi pahoillani, ettet ole löytänyt täältä Suomesta hyvää ystäväpiiriä ja sellaista työpaikkaa, jossa esim. kielitaitosi tulisi oikeuksiinsa. Ymmärrän turhautumisesi. Sitä vain on vaikea käsitellä tällä palstalla, sillä siihen liittyy niin paljon muuta kuin Suomen kielipolitiikka. Monikielistyvän ja yhä monikulttuurisempaan Suomeen sopii kyllä valtavan hyvin myös suomalais-ranskalainen elämäntapa kohteliaisuuksineen, ruokailutapoineen ja kulttuureineen. Toivon Sinulle kaikkea hyvää ponnisteluissasi.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Syrjintä kielen takia

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 26.07.2011 00:00

Kiitoksiä kovasti. Minä yritäinkysyä töitä Lapissa.Olin monesti sesonkitöissä Saarisellalla, sitten Inarissa Kaamasen Kievarissa, ja Kilpisjärvellä, ja Kuusamon Rukalla,kun tulivat turistit Ranskasta ja Italiasta. Ennen asunut Kuusamossa, ja siellä viihtynyt parempi kun Rukalla turistit keski Euroopasta, ja töitä minullaoli sesonkityöt Rukalla, ja Lapissa. Työ oli enim. yötyö, ravintolassa ja vastaanotto. Se oli hyvää, sain puhua ranskaa melkein kun kotona, kun asiakkaat Ranskasta ja muista Euroopan maista. Mutta viime 2 vuotta asun Kuopion seudulla ja se on minulle aivan kun hauta.
Täällä ei ole kansainvälliset yritykset, ei ulkomaalaiset, ei turistit, ei kesällä ei talvellä.
Lapissa voi kuunella enemmään ranskaa kun Savossa. Olin tänään miettinut kysyä vaikka Saarisellalla töitä. Siellä olin viihtynut!! Tai Helsingissä, Espoossa etsin, mutta koska vuokra on hirveesti kallis, niin estin työ + työsuhdeasunto. Se on mahdottonta saada. Lapissa on enemmään mahdollista saada työtämissä voisi käyttääranskan kieli, ja asunto niissä hoteleissä on tarjolla.
Huomenna kysyn Saarisellalla, Levylla, Muoniossa.
Ne ovat hyviä paikkoja, ja Lappi, pohjois Kalottiei ole mikään "supisuomalainen kunta", van saamelaisten ja Norjan raja lähellä ja paljon turistit keski Euroopassa. Olin paljon enemmään viihtynyt Lapissa kun Savossa.
Huomenna kysyn olisiko jotain Saarisellalla talven yli. Se on parempi paikka kun tuo Savo.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Syrjintä kielen takia

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 26.07.2011 00:58

Kyllä sinulla Sees pinna on pitkä... :roll: Laitapa Inger se Ranskaan kavereillesi kirjoittamasi teksti Seesille vaikka yksityisviestinä.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Syrjintä kielen takia

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 26.07.2011 16:50

Voitte herra Nevalainen lähetää se minun kirje tämään forumiin. Siellä ei ollut mitään suomalaisia halveksivaa, se oli huumori! Minun puolison on hyvää, mutta kun itse seuraan vaikka ulkona suomalaiset pariskunnat, tuntuvat sellaiset kylmää, ei näe rakkautta, ei pussuja..minä en osaa vielä sanoa suomeksi miltä se minusta tuntuu. Sellaiset etäiset ihmiset.
Mutta olin tänään kontaktoinnut hotel Ivalo, ja siellä kuulema turistit keski Euroopasta ja paljon Ranskasta. Ainakin sesonkityö voi onnistua Lapissa, koska kuulema ainoastaan Lapissa ovat turistit keski Euroopasta. Työhakemus kirjoitin ranskaksi,koska minun suomen kirjoittaminen on vielä aika huono ja työhakemuksessa ei saa olla kielioppivirheet.
Herra Nevalainen, Sees ja muut. Olen pahoillani että joskus olin sanonut kovasti mielipide suomalaisuudesta. Mutta minulla on aivan hirveä temperamentti, ja lisäksi kaipuu.
Itse olin yrittänut antaa kunnon "kielikylpy" omalle puolisolle. Mutta en onnistunut koska hänkin on keskiikäinen ja huonosti oppi uusi kieli ja ääntäminen ei onnistu. Mutta hän tykkää kun kotona puhun ja laulan..on vaan masentavaa se työpaikan saantti mahdottumuus Savossa, ja kun olin talvella töissä, kuulin koko ajan valittamista minun kielen ja puhumisen takia.(puhun tosi nopeasti ja murteella)Puhelimessa en pysty puhumaan ja suomalaiset eivät ymmärää kun puhun puhelimessa. Siksi pitää oikeasti etsiä työpaikkaa vaikka Lapissa, koska siellä kun olin, työantaja vaatinut vaan ettäpuhun turistien kanssa ja osan suomea vaan perus asiat auttavasti. Puhelimessa vastaanottolla olin puhunut vaan ranskaa kun olivat turistit. Kun soitti suomalainen,olin antanut puhelinta toisille jotka on natiivi.
Hoteli Ivalo on aika hyvä paikkaa ja ihana ravintola..ja opasteet on myös ranskan kielellä..eli voin odottaa että työpaikalla on kielitaitosta väkeä. Minä olen syvästi vaan surullinen Savosta, ja siksi olen masentunut.

Vastaa Viestiin