Suomenkielen asema - Suomessa

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Suomenkielen asema - Suomessa

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 15.05.2011 11:27

Esimerkkejä Raaseporista.
Raaseporissa on kaavailtu eri oppilaitoksien yhdistämistä, jälleen, ja siten että suomenkielinen kansalaisopisto sulautetaan ruotsinkieliseen oppilaitokseen. Tästä eräs kommentti:

"Olen saanut sen käsityksen, että Raaseporia kehitetään kaksikielisenä kaupunkina. Jos näin on, silloin otetaan päätöksenteossa huomioon suomenkielisen vähemmistön toimintaedellytykset todellisina eikä vain juhlapuheissa.

Kaupunginjohtajamme visio,että Raaseporista tulee kehittää “vanhan” Viipurin mallinen monikulttuurinen kaupunki, on erinomainen näkemys. Olisikohan päätöksenteossa aika ottaa käyttöön ajatus: miten maassamme haluatte kohtelevan vähemmistöä, kohdelkaa täällä suomenkielistä vähemmistöä samoin.

Toivo Kukkonen

Karjaa"


Kerroin aikaisemmin, että vanhaan Tammisaarelaiseen traditioon perustuen, ovat Raaseporilaiset keksineet, että ruotsinkielinen opetus aloitetaan kouluissa jo alaluokilla ja tarhoissa suomenkielisille lapsille.

Jo vuosia on Mustiolla kiistelty siitä, voiko molempien kieliryhmien koulut rakentaa samalle tontille. (Svartå skola voisi olla Mustion koulun yhteydessä) Koulurakennukset rakennetaan erikseen, mutta esim. jumppa yms. tilat olisivat yhteisiä.

"RKP Jan Lindroos esitti uutta koulurakennusta koskevan ehdotuksen hylkäämistä." "Ruotsinkielisten ala-asteen oppilaiden vanhempia kuullaan asiassa vielä ennen lautakunnan kokousta."


Hyvät Vapaan kielivalinnan puolustajat. Miltä teistä tuntuisi jos omat lapsenne joutuisivat käyttämään samoja urheilutiloja esim. ruotsinkielisten lasten kanssa!!!??? Lukujärjestykset luotaisiin niin että pihoilla ei törmättäisi toiseen kieliryhmään! :roll:

Näin Suomessa 2011.

Olen sitä mieltä että Te Sees ym. olette hiukan hakoteillä miettiessänne sitä ettei vain joku ruotsinkielinen tykkää matalaa, jolloin samanaikaisesti toisen kieliryhmän edustajat ovat julistaneet sodan suomenkieltä vastaan ja tekevat työtä hartiavoimin sen eteen.
He eivät viis veisaa suomenkielestä, suomenkielisistä tai heidän elämänsä ehdoista. Päinvastoin, eli lukekaa Höblää jos vielä mietityttää.
Aikansa kutakin. Keskustelu/kehitysideat tulee keskittää ja toteuttaa suomenkielisten omin voimin. Näin se onnistuu - Suomessa. :D

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomenkielen asema - Suomessa

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 15.05.2011 12:47

Minusta vaikka Hnako ei ole niin pahaa paikkaa. Se on paljon avoimempi kun pohjois Savo. Turistipaikka,ja Helsinkiin ei niin pitkä matka. Nyt sain teitoa että Helsingissä joku ranskalaiset markkinat, ja taas vaan Helsingissä, eikä Kuopiossa.
Minusta juuri Savo on ikävästi yksinkiellinen ja yksinpuollinen paikkakunta.
Mielulaan olisin asunut monikiellisessa paikkakunnassa. Ei ole mukava asua vaan suomenkiellisessa ympäristössä ja yksin. Kun muut olisivat monikielliet olisi mukavampaa.
Hanko on etelässä, enemmään mahdollisuuksia puhua omakin kieltä kun turistit koko kesä.
Vaan sumen sijaan olisin opettelut ruotsia. Mutta minusta se paikka on paljon avarakatseisempaa kun keski Suomi. Suomesta itse tykkään enintäin Turusta ja Turun saaristosta.

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: Suomenkielen asema - Suomessa

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 15.05.2011 15:00

Inger!
En tiedä motiivejasi, enkä ymmärrä miksi kirjoittelet tällä palstalla. Kirjoittelet hiukan niinkuin nuo Höblän ukot, jotka inhoavat Savoa ja Karjalaa.

Ehdottaisin että opettelet kirjoittamaan ja puhumaan suomea. Netin kautta löytyy ohjelmia, jotka korjaavat kirjoitusta.
Olisi hienoa jos oppisit - tapasi kirjoittaa vaikuttaa tarkoitushakuisen tyhmältä, melkeinpä ruotsinkieliseltä... ja sitähän sinä et varmaan halua?

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Suomenkielen asema - Suomessa

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 15.05.2011 18:01

Pakko kyllä myöntää että Inger olisi uskomattoman suosittu HBL:n porukoiden keskuudessa koska hän on ulkopuolinen joka tulee ns. "sivistysmaasta" ja havaitsee samoja asioita joita suomenruotsalaiset itsestään kuvittelevat, ts. että he tosiaan ovat jotenkin parempaa sakkia kuin me muut, joten meille on sitten myös opetettava (edes) ruotsia että pääsisimme jotenkin samalle tasolle ;)

Itse ainakin koen ruotsinkieliset pikkupaikkakunnat ahdistavina juuri tuon asenteen takia...

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomenkielen asema - Suomessa

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 16.05.2011 15:26

Vaikka yritän kirjoittaa suomea niin hyvin,kuinka osan, siltti on surillista, että saan komentteja huonosta kielitaidosta. Suomen kieli on erittäin vaikea, ihmisille jonka äidinkieli on ranskaa. Gramatiikka on aivan eriläinen, ja minulla ei ole mitään mahdollisuudet opetella parempi, koska täällä ei ole edes kursseja! Ainoa suomenkielen kurssi on veneläisille, ja minä en osaa venäjää. Tarvitsisin opettajaa, joka osaa ranskaa, ja opettaa suomea, ja sellainen täällä ei ole. Minulla on sanakirja, ja oppikirja jonka ostin itse, ja opettelen yksin. Se ei ole helpoa kun olen jo 40 vuotias ja elän yksin, ja kotona kissojen kanssa puhun ranskaa, sammoin skypen kautta, ja facebookissa.
Onneksi olin löytänyt forumi http://www.salutfinlande.net/ tai http://www.ranska.net/ , joka on suunnattu Suomessa asuville ranskalaisille. Mutta kaikki ne muut kirjoittajat asuvat vaan eteläSuomessa, Helsingissä, ja Savossa ei kukaan.
Toivon kun pääsen AMK.n Savoniaan, että joku siellä osaa ranskaa. Minulla on tosi kova stressi valintakokeesta, koska en osaa matematiikka suomeksi olenkaan,en ymmärrä sanatehtäviin, ja minun englantti on myös paranettavaa. Mutta kielioppi ja varsinkin suomen kieli keski-iässä on vaikea oppia. Kirjoittan niin hyvin kun osan!

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomenkielen asema - Suomessa

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 16.05.2011 15:35

Inger, sinua ymmärtää varsin hyvin, on hienoa, että olet opiskellut kieltämme noin paljon. Avaat täällä elämääsi hyvin avomielisesti, mutta tällä palstalla ei juurikaan käsitellä henkilökohtaisia asioita ja siksi et ehkä saa toivomaasi vastakaikua. Toivotan vielä kerran sinulle onnea ja voimia näihin edessä oleviin koitoksiin. Toivon myös, että löydät tukea ja ystäviä noilta mainitsemiltasi palstoilta. Valoisaa tulevaisuutta!

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomenkielen asema - Suomessa

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 16.05.2011 16:03

Kiitoksiä kovasti. Opettelen edelleen, puhuminen on paljon vaikeampaa kun kirjoittaminen.
Minä masennun kun esim.kaupassa tai virastossa vaikka puhun suomea ja yritän kovasti,minua ei ymmärrättä, kun esim J, äänään eri tavalla, tai R, eri tavalla.
Varsinkin vanhemmat ihmiset. Puhelimessa on aivan mahdotonta ymmärtää ja puhua.
Mutta erittäin hyvät kokemukset on vaikka suomalaisten lääkärien kanssa.
Kaikki osavat englanttia, tai puhuvat suomea kanssani erittäin hitaasti, selkeästi ja helpolla, ja vielä kun kehuvat Ranskaa, niin olo heti on parempi, ja mieli on parempi.
Sain selvää,että kun on suomalaisilla korkea koulutus, he ovat suvaitsevampaa, ja osavat muitakin kieliä. Mutta kiitoksiä kovasti Sees.
Tuli heti parempi mieli!! Kiitään Teitä.

Vastaa Viestiin