Suomen Kuvalehti / megafoni-blogi
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 26.07.2010 08:02
- Paikkakunta: Helsinki
Suomen Kuvalehti / megafoni-blogi
Suomen Kuvalehden nettisivuston megafoni-blogissa nuoret pääkaupunkiseutulaiset kirjoittavat eri asioista.
Kaksi viimeisintä kirjoitusta käsittelee ruotsin kieltä:
Ensin kielikylpyjen puolesta (28.4.):
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/megafo ... a-kaikille
ja sitten pakkoruotsia vastaan (1.5.):
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/megafo ... a-kaikille
Kaksi viimeisintä kirjoitusta käsittelee ruotsin kieltä:
Ensin kielikylpyjen puolesta (28.4.):
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/megafo ... a-kaikille
ja sitten pakkoruotsia vastaan (1.5.):
http://suomenkuvalehti.fi/blogit/megafo ... a-kaikille
-
- Viestit: 1388
- Liittynyt: 17.11.2008 23:14
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Suomen Kuvalehti / megafoni-blogi
Alkaa jotenkin tuntua siltä että kielikylpy on jonkinsortin ideologis-poliittinen aivopesukoulutus myös...
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 18.11.2008 17:06
- Paikkakunta: Tampere
Re: Suomen Kuvalehti / megafoni-blogi
Tuo on varmaan pitkälti totta että peruskoulussa pojat alisuoriutuvat koulutuksessa usein teoreettisten aineiden ja varsinkin kahden vieraan kielen vaatimusten takia ja monelle sopisi paremmin käytännönläheiset aineet vaikka moponkorjausta vähätelläänkin. Paha dilemma on kuitenkin esittää "vain" yhden vieraan kielen opiskeluvaatimusta nykyisessä pattitilanteessa jossa pakollinen ruotsi sanelee kuvion jonka poistaminen nähdään kielitaidon heikentämisenä. Ongelma onkin siinä ettei tajuta, tai haluta nähdä ettei kaikkien tarvitse oppia kaikkea vaan kieliä voisivat kiinnostuneet opiskella niin paljon kuin reppuun mahtuu ja käytännön aineita, tai vaikka fysiikkaa nämä jotka olettavat englannin riittävän heille, ja heitä on paljon varsinkin pojissa.
Re: Suomen Kuvalehti / megafoni-blogi
"Paha dilemma on kuitenkin esittää "vain" yhden vieraan kielen opiskeluvaatimusta nykyisessä pattitilanteessa jossa pakollinen ruotsi sanelee kuvion jonka poistaminen nähdään kielitaidon heikentämisenä."
Tavoite voisi olla samantyyppinen kuin Ruotsissa: valinnaisen toisen vieraan kielen sijaan voi tarvittaessa valita lisää maan pääkieltä tai kotikieltä (mikäli ei maan pääkieli) - kyse olisi siis erityisoppilaiden huomioimisesta, osallahan on jo isoja ongelmia suomen kielessä, sekä maahanmuuttajilla että esimerkiksi niillä pojilla, jotka tutkimusten mukaan eivät opi kirjoittamaan peruskoulun aikana. Ruotsin merkitystä painottava kompromissi voisi olla se, että ruotsia tarjotaan aina seiskalla (siis mahdollisuus jopa pieniin ryhmiin) ja ruotsissa painotetaan aina puhumista eikä kielioppia. Näin ruotsia valittaisiin ennemmin kuin muita "vaativampia" kieliä ja ruotsia valittaisiin kenties myös enemmän kolmanneksi vieraaksi kieleksi.
Joka tapauksessa lähivuosina joudutaan pähkäilemään oppilaiden väsymisen, tulosten huononemisen ja yhä useampien pudokkaiden kanssa - sillä peruskoulu on meillä kova, teoreettinen koulu.
Pojilla on kykyä vaikka mihin - mutta useimmiten tekemisen, tutkimisen kautta, ei ulkoaopetteluun ja hiljaa istumiseen perustuvan työtavan kautta. Poikapedagogiikkaa voidaan kehitellä vaikka yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa
Tavoite voisi olla samantyyppinen kuin Ruotsissa: valinnaisen toisen vieraan kielen sijaan voi tarvittaessa valita lisää maan pääkieltä tai kotikieltä (mikäli ei maan pääkieli) - kyse olisi siis erityisoppilaiden huomioimisesta, osallahan on jo isoja ongelmia suomen kielessä, sekä maahanmuuttajilla että esimerkiksi niillä pojilla, jotka tutkimusten mukaan eivät opi kirjoittamaan peruskoulun aikana. Ruotsin merkitystä painottava kompromissi voisi olla se, että ruotsia tarjotaan aina seiskalla (siis mahdollisuus jopa pieniin ryhmiin) ja ruotsissa painotetaan aina puhumista eikä kielioppia. Näin ruotsia valittaisiin ennemmin kuin muita "vaativampia" kieliä ja ruotsia valittaisiin kenties myös enemmän kolmanneksi vieraaksi kieleksi.
Joka tapauksessa lähivuosina joudutaan pähkäilemään oppilaiden väsymisen, tulosten huononemisen ja yhä useampien pudokkaiden kanssa - sillä peruskoulu on meillä kova, teoreettinen koulu.
Pojilla on kykyä vaikka mihin - mutta useimmiten tekemisen, tutkimisen kautta, ei ulkoaopetteluun ja hiljaa istumiseen perustuvan työtavan kautta. Poikapedagogiikkaa voidaan kehitellä vaikka yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa
-
- Viestit: 1108
- Liittynyt: 02.04.2011 19:32
Re: Suomen Kuvalehti / megafoni-blogi
Kannattaisi kurkistaa Italiaan (varmaan monia muita hyviä esimerkkimaita), sillä siellä on onnistuttu "käytännön"aineiden- ja käsityö(taide)aineiden koulutuksessa erinomaisesti. Jopa niin hyvin että näissä ammateissa pääsee palkoille ja arvostus on noussut sen mukaan. Tanskassa on hyvää koulutusta, myös pojille.
Re: Suomen Kuvalehti / megafoni-blogi
Liikaa ruotsia - Lukijan Sanomat - Savon Sanomat
www.savonsanomat.fi
www.savonsanomat.fi
-
- Viestit: 1108
- Liittynyt: 02.04.2011 19:32