Protesti kouluissa

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Protesti kouluissa

#76 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 13.04.2011 07:46

TK kirjoitti:Suomi on suomenkielinen maa, jossa on useita erilaisia kielivähemmistöjä.
Suomenkielinen maako? Suomi on keinotekoinen valtiollinen yksikkö, jonka alueelle on jäänyt suomenkielisiä, ruotsinkielisiä ja saamenkielisiä alueita. Mitä perusteita on väittää näitä muunkielisiä alueita suomenkielisiksi? Vaikkapa kuntia, joissa on yli 90 % ruotsinkielisiä?

http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin ... ttinen.pdf
Sees kirjoitti:Kenties monikielistyvässä Suomessa tulee olemaan jonkin verran ihmisiä, jotka eivät opiskele lainkaan suomea ja asuvat sellaisilla alueilla, joilla ruotsi tai saame on pääasiallinen käyttökieli. Voisiko ajatella, että saamenkielinen lapsi kasvaisi ilman suomea?
Kyllä, ihan samalla lailla kun Pihtiputaalla voi elää tyytyväisenä ilman ruotsin tai saamen taitoa. Jos sitten muuttaa vieraskieliselle alueelle, sen kielen oppiminen on sekä hyödyllistä että helppoa, kun ympäristö käyttää sitä.

On vaikea kysymys, pakkoruotsin purkamista tulisi lähestyä. Liiallinen jyrkkyys ja kaikkien muutosten vaatiminen kerralla saattaa johtaa siihen, että prosessi ei edes ala. Varmasti on helpompi saada kansanedustajienkin enemmistö asteittaisen purkamisen kuin kertarysäyksellä purkamisen taakse. Siksi jonkinlaisten etappien määritteleminen (kuten Sees tekee) voisi olla reaalipoliittisesti tuloksekasta: muutokset voisivat alkaa jo tulevalla vaalikaudella, kun taas kaiken poistaminen ei välttämättä tapahdu koskaan.

Siksi tulisi myös erottaa toisen kotimaisen kielen pakollisuus rutsin kielen kansalliskielen asemasta: ensin kannattaa ajaa ensimmäisen poistamista, sitomatta sitä jälkimmäisen poistamiseen, koska se tuskin menisi vielä aikoihin läpi. Enkä edes minä en näe sille syytäkään miksi pitäisi, niin kauan kuin meillä on kaksikielisiä kuntia.

jyse23
Viestit: 75
Liittynyt: 19.01.2011 12:09

Re: Protesti kouluissa

#77 Lukematon viesti Kirjoittaja jyse23 » 13.04.2011 08:15

Dick Harrisonin lausunnot, Folktingetin lausunnot, Uripilaisen, Stubbin ja Wallinin kommentit osoittavat, että muutosta ei ole tulossa.
Muutos on kuitenkin mahdollista saada aikaan jo seuraavan neljän vuoden aikana. VAIN äänestämällä tulee muutos. Eduskunnassa on oltava selkeänä enemmistönä pakkoruotsin vastustajat ja sitä kautta saadaan muutos. 17.4.2011 TÄMÄ VOIDAAN RATKAISTA. :)

TK
Viestit: 2514
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Protesti kouluissa

#78 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 13.04.2011 08:17

Monia kuntia pidetään keinotekoisesti kaksikielisinä tällä hetkellä. Ääriesimerkki on Vantaa, jossa on 200 000 asukasta, joista ruotsinkielisiksi rekisteröityneitä on noin 2,9% ja kuntaa vain pidetään väkisin kaksikielisenä todellisuudelle vieraan kielilain vuoksi.

Maan pääkielen opettamisen vaatimus kaikille Suomessa koulunsa käyville ei tarkoita samalla vaatimusta ns. kansalliskielen nimitykseen tai asemaan puuttumiseksi. Ruotsia voitaisiin sitäpaitsi kutsua "kansalliskieleksi", vaikka se olisi virallinen vähemmistökieli ja paikallinen "toinen kieli".

Maan pääkielen, suomen, oppimisen oikeus on mielestäni eräänlainen perusoikeus. On lähes mahdotonta, etenkin mamuna, päästä sisälle suomalaiseen yhteiskuntaan, jos ei osaa maan pääkieltä, suomea.

masa99
Viestit: 117
Liittynyt: 13.02.2011 06:40

Re: Protesti kouluissa

#79 Lukematon viesti Kirjoittaja masa99 » 13.04.2011 09:53

"Suomi on kaksikielinen maa" ja "Suomessa on kaksi kansalliskieltä" ovat lähinnä sanahelinää, jotka tarkoittavat oikeasti sitä, että Suomessa on kaksi hallinnollista kieltä. Eikä mitään muuta.

Esim. Jyrki Katainen ja Jutta Urpilainen tuntuvat olevan kovasti sitä mieltä, että koska Suomessa on kaksi hallinnollista kieltä, tulee KAIKKIEN suomalaisten osata MOLEMPIA hallinnollisia kieliä, mikä on erittäin perverssi, mutta kovin yleinen näkemys.

Jyrkihän nimenomaan tähän näkemykseen vedoten nollasi Kokoomuksen puoluekokouksen pakkoruotsi-päätöksen viime kesänä, kun samassa kokouksessa äänestettiin myös tästä hallintokieliasiasta, ja Kataisen mielestä nämä ovat siis sama asia.

Hallinto ja yksilö - sama asia? Voiko meidän ministerit olla oikeasti näin tyhmiä? (Ja vastaus kuuluu, että eivät välttämättä ole, mutta betre folkin antama rahatukko takataskussa saa suun höpöttämään ihan mitä tarve vaatii. Eikä siinä mitään, kyllä varmaan minäkin höpöttäisin, jos hinnasta sovittaisiin, mutta en kyllä nukkuisi öitäni hyvin.)

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Protesti kouluissa

#80 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 13.04.2011 17:45

Mutta miski juuri Stubb, joka opiskeli Pariisissa, vaatii pakkoruotsia??? Pariisissa ei pakottanut kanssaa,opiskelemaan ruotsia!!!! Sielä ei pärjää pohjoismaalaisella kielellä, ja jopa englanniksikin on vaikea tulla toimeen. Puhumattakaan etelästä!
Stubb oli opiskelut ranskaa ja osaa hyvin!! Miksi vaatii suomalaisilta ruotsia`?? Ei kukaan viranomainen oli vaatinut ruotsia Suomessa edes minulta, kun opiskelin suomea.
En ollu koskaan asunut etelä Suomessa, van Kuusamossa, Lapissa ja Savossa, ja minun oli pakko opiskella suomea!! Ruotsia ei kukaan minulta vaatinut, ja kun haluan päästä opiskelemaa, koulut vaativat minulta suomea ja englantia, ei kukaan ruotsia. Koska koulussa minulla olisi suomen kieli vieraana kielenä,äidinkieleni on ranskaa, toinen occitaniá (lähellä gasconhá), suomi on minulle vieras kieli, ja ruotsia minulta ei vaadittu.
Koska muuttin Suomeen jo pitkällä keski-iässä, riittää kun opiskelen suomea, ja englantia.
Miksi suomalaiset pakotetaan?? Kaikki viranomaiset sanoivat että minulle riittää kun osan suomea. Virkatöihin en pääse, ja tavoiteeni on turisti-palvelluja, tai hotelli-ala. En minä voi edes ajatella esim.lakimieheksi,kun en osa suomea 100%, ja aine tuottaa ongelmia,ja ruotsia en osaa olenkaan ja ikä on jo 40v.
Mutta palvellu-alalla ei kukaan vaadi minulta ruotsin osaamista.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Protesti kouluissa

#81 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 13.04.2011 21:14

TK kirjoitti:Monia kuntia pidetään keinotekoisesti kaksikielisinä tällä hetkellä. Ääriesimerkki on Vantaa, jossa on 200 000 asukasta, joista ruotsinkielisiksi rekisteröityneitä on noin 2,9% ja kuntaa vain pidetään väkisin kaksikielisenä todellisuudelle vieraan kielilain vuoksi.
Totta, kaksikielisen kunnan kriteeri pitäisi nostaa esim. 20 %:iin. Sen kokoinen vähemmistö on jo sellainen, ettei se jää näkymättömäksi enemmistöllekään.
TK kirjoitti:Maan pääkielen opettamisen vaatimus kaikille Suomessa koulunsa käyville ei tarkoita samalla vaatimusta ns. kansalliskielen nimitykseen tai asemaan puuttumiseksi. Ruotsia voitaisiin sitäpaitsi kutsua "kansalliskieleksi", vaikka se olisi virallinen vähemmistökieli ja paikallinen "toinen kieli".
Totta, ilmeisesti Sveitsissäkin viralliset kielet ovat käytännössä alueellisia.

Mutta kansalliskielen status on minusta mitätön ongelma pakkoruotsiin verrattuna: sehän koskee vain korkeakoulutettuja viranomaisia, joita on suomalaisista vain vähäinen murto-osa. Ensisijaista olisi puuttua toisen kotimaisen kielen pakko-opetukseen.
TK kirjoitti:Maan pääkielen, suomen, oppimisen oikeus on mielestäni eräänlainen perusoikeus. On lähes mahdotonta, etenkin mamuna, päästä sisälle suomalaiseen yhteiskuntaan, jos ei osaa maan pääkieltä, suomea.
Paitsi jos muuttaa ruotsinkieliselle alueelle. En näe perusteluja sille, että ruotsinkielisille jäisi pakkosuomi vaikka suomenkielisiltä poistettaisiin pakkoruotsi.

TK
Viestit: 2514
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Protesti kouluissa

#82 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 14.04.2011 05:45

Ilman maan pääkielen, suomen, osaamista on aika mahdotonta päästä kunnolla sisälle suomalaiseen yhteiskuntaa. Kielikarttaa katsomalla näkee hetkessä, kuinka pienellä alueella olisi elettävä ja liikuttava, jos haluaisi pelkästään suomenruotsiksi elää. Kielikartta on näkyvissä esim. tässä esitteessä http://www.vapaakielivalinta.fi/pdf/Len ... iseksi.pdf

Surut voivat tietysti arvioida itse haluavatko he jäädä ja jättää lapsensa pienen kielialueen vangiksi. Muualta tulevat mamut sen sijaan eivät tullessaan pysty käsittämään eivätkä arvioimaan Suomen kielitilannetta. Sen vuoksi mamuille olisi opetettava suomea.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Protesti kouluissa

#83 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 15.04.2011 15:01

Kuitenkin Euroopassa on suomen kieli vähemmistön kieli.
Olin tänään protestoinut koulussa, kun sais vastausta että kaikki todistukset pitää olla suomen tai ruotsin kielellä, ja käännös pitää maksaa itse. Se on hyvin kallista.
Eikä kukaan AMK.ssa osaa sen verran ranskaa, että ymmärrää minun koulutodistuksiin??
Minä olen siitä mieltä ettäSuomi on osaa Eurooppaa, ja monissa Euroopan maissa puhutaan ranskaa, eikä ruotsia. Haluan että ranskan kielestä tulee toinen virallinen kieli Suomessakin, samalla tavalla kun Svetsissä, Luxemburissa ja Kanadassa!!!!
Ruotsi pois!! Kouluihin pitää saada ranskan kieltä, ja ruotsi pois!!
Suomesta pitää tulla keski Eurooppa, eikä mitään pohjoinen takapajula ennää!!
Suomi Eurooppaan!!!! Ja Euroopassa puhutaan ranskaa, ja se on myös ihmispikeustuomioistuimen kieli, ja yksi EU-pääkieli!!
En ajo kääntää minun todistukset, vaan vaatia pääsykokeet ranskan kielellä, sammoin kun opetus AMK, mutta yliopistoissa myös.
Minä en ajo etsiä tulkkeja, mutta koulussa haluan puhua omalla kielellä.
Tänään Savoniassa olin puhunut omalla kielellä, koska näen että minulla on siihen oikeus.
100 miljoonaa ihmisiä puhuu ranskaa!!!! Ja näen että ranskan kielisill'pitääolla oikes puhua ja asioida omalla äidinkielellä ja saada opetusta kaikessa kouluissa, kaikessa tasoissa!!!

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Protesti kouluissa

#84 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 15.04.2011 20:29

Inger kirjoitti:Haluan että ranskan kielestä tulee toinen virallinen kieli Suomessakin, samalla tavalla kun Svetsissä, Luxemburissa ja Kanadassa!!!!
Inger hyvä, etkö näe miten totaalisen järjetön tämä toiveesi on? Suomessa on kymmenien muiden kielten äidinkielisiä puhujia enemmän kuin ranskan puhujia. Jopa somali olisi perustellumpi toinen virallinen kieli Suomessa kuin ranska. Ranska ei lukeudu Suomen yhdentoista puhutuimman kielen joukkoon:
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_va ... nmuutokset

Palataan asiaan sitten kun Suomessa on yhtä suuri osuus ranskankielisiä kuin noissa listaamissasi maissa. Tai edes enemmän kuin täällä on ruotsinkielisiä.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Protesti kouluissa

#85 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 16.04.2011 01:25

Eri asia on "järki", ja eri asia on kaipuu. Unnessakin näen, että "kävelen täältäSavosta Carcassonneen". En haluanut muuttaa Suomeen, halusin vaan vähän aikaa, enkä ajattelut että jään 10vuotta. Lisäksi on masentavaa, että alueella missä asun ei kuule ranskan kieltä olenkaan. Onneksi on internet, FB, Skype..
En jaksaisi olla Suomessa joskus 70.luvulla kun ei ollu tekniikka,ei netti, ei yhteys Eurooppaan, ei mitään! Se olisi niin kauhea, että olisin vaikka liftanut takaisin Ranskaan!
Nyt voin puhua netin kautta, skypen kautta, on facebook. Tv mulla on ranskalainen, on dvd.t, on minulla pieni "virtuaalinen Ranskaa" kotona.
En kestäsi olla Suomessa ja vieläsyrjä seudulla silloin,kun ei ollut tekniikkaa ja yhteys Eurooppaan. Puhelin on kallis,mutta netti ei maksaa mitään.
Parempi tilanne on Helsingissä ja ehkä Turussa, mutta Savo on mahdoton paikka, ja masentavaa varsinkin talvella.Ei edes turisteja.

Vakka-Suomi
Viestit: 19
Liittynyt: 13.04.2011 10:26

Re: Protesti kouluissa

#86 Lukematon viesti Kirjoittaja Vakka-Suomi » 16.04.2011 10:35

Jaska kirjoitti:
Inger kirjoitti:Haluan että ranskan kielestä tulee toinen virallinen kieli Suomessakin, samalla tavalla kun Svetsissä, Luxemburissa ja Kanadassa!!!!
Inger hyvä, etkö näe miten totaalisen järjetön tämä toiveesi on?
Tämä on yhtä järkevää kuin se että suomenkieli on vähemmistökieli pohjolassa ja sillä perusteella vaaditaan kaikkien osaavan tai ainakin opiskelevan ruotsia.

jyse23
Viestit: 75
Liittynyt: 19.01.2011 12:09

Re: Protesti kouluissa

#87 Lukematon viesti Kirjoittaja jyse23 » 16.04.2011 13:33

Surullista - Inger, oletkohan masentumassa tai jotain ... hae apua .. :cry: Ehdotan, että muutat pois sieltä Savosta, se ei näköjään sovi Sulle.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Protesti kouluissa

#88 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 16.04.2011 14:00

Vakka-Suomi kirjoitti:
Jaska kirjoitti:
Inger kirjoitti:Haluan että ranskan kielestä tulee toinen virallinen kieli Suomessakin, samalla tavalla kun Svetsissä, Luxemburissa ja Kanadassa!!!!
Inger hyvä, etkö näe miten totaalisen järjetön tämä toiveesi on?
Tämä on yhtä järkevää kuin se että suomenkieli on vähemmistökieli pohjolassa ja sillä perusteella vaaditaan kaikkien osaavan tai ainakin opiskelevan ruotsia.
Tämä vertaus ei nyt ihan osu. Pohjolassa on 25,3 miljoonaa asukasta, eli suomenkielisten osuus on 20 %. Ranskankielisten osuus Suomessa on alle 0,05 %. Lisäksi vaatimuksena oli tämän mikrovähemmistön kielen virallistaminen, mikä kielii lähinnä vakavista todellisuusharhoista, ellei se ollut silkkaa trollausta - vaatimuksena ei siis ollut alueen isoimman kielen (ruotsinkielisiä Pohjolassa 37 %) pakko-oppiminen kuten sinun esimerkissäsi.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Protesti kouluissa

#89 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 16.04.2011 14:21

Ymmärrän, että mualla, jopa Suomessa parempi tilanne kun minun asuinpaikkakunnassa.
Helsingissä on Suomi-Ranskaa seuraa, http://www.france.fi/
mutta kaikki tapahtumat on vaan ja ainoastaan Helsingissä. Kuopiossa einollu KOSKAAN MITÄÄN.
On meilläkin keskustelu forum, jotka asumme Suomessa, http://www.salutfinlande.net/
mutta kaikki muut asuvat vaan etelä Suomessa,en voi edes tavatta. Matka pitkää.
Eilen kävin meidän kunnantallossa, onko jotain vaikka "ystävä-kaupunki Kuopio ja jonkun Ranskan kaupunki", ei ole.
Olin etsinut mahdollisuus muuttaa vaikka Helsinkiin, mutta siellä mahdottomasti kalliit vuokrat, ja minä olin vielä nyt mennettänut töitä!!! Ok. etsin töitä Helsingissä, mutta taas siellä on pakko asua, ja kun minulla ei ole asuntoa Helsingissä, en voi saada siellä töitä. Pitää hakea Savossa, ja täällä on mahdoton tilanne ja töitä ei ole missään...vaikea on minulla.
Tulevaisuudessa haluan ehdottomasti käydä Ranskassa, vaikka talvella, kun Suomessa pimeä ja kylmää.
Kun on yksinäistä ja etsin joka täällä puhuu minin kielellä, mahdottonta saada.
Onneksi on internet. Tunnen suomalaiset jotka puhuvat ranskaa, mutta KAIKKI asuvat vaan etelässä.
Miksi juuri esim. Savossa niin huono kielitaito, eikäkukaan puhu välimeren kieliä?????

Burger_Jarl
Viestit: 45
Liittynyt: 26.07.2010 08:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Protesti kouluissa

#90 Lukematon viesti Kirjoittaja Burger_Jarl » 16.04.2011 17:42

Kuopion ystävyyskaupunki Ranskassa on Besançon.
Kuopiolaisena ranskanlukijana kävin siellä usein.
Kuopiossa, siis Pohjois-Savossa, toimii myös Suomi-Ranska-yhdistys: Kuopion Suomi-Ranska yhdistys ry.
Viimeisin jäsenkirjekin löytyy netistä:
http://www.suomi-ranska.com/yhdistykset ... p)2011.pdf

Lisätietoja Suomi-Ranska-seuroista ja Kuopion yhdistyksen yhteystiedot esim. täältä:
http://www.suomi-ranska.com/?page=jasenyhd.php


Cordialement,

BJ

Vastaa Viestiin