Mielenosoituksesta

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
jyse23
Viestit: 75
Liittynyt: 19.01.2011 12:09

Re: Mielenosoituksesta

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja jyse23 » 01.04.2011 09:34

Ehkä odotin liikoja ja siksi petyin. - Kiva lukea noita positiivisia kommenteja. Hesarista löytyi pieni juttu, missä ei mainittu Simon Eloa eikä Ilmari Rostilaa. Rostilan ja Elon puheet olisivat olleet mainitsemisen arvoisia. Iltalehti ja Iltasanomat - kummastakaan en löytänyt pikaisella silmäyksellä minkäänlaista mainintaa mielenosoituksesta. Netistä löytyy snadisti.

Yö oli musta, mutta kiitos teidän toiveikkaiden, jotka näette lasin mielummin puoliksi täynnä kuin puoliksi tyhjänä, niin aamu näyttää valoisammalta. :) ... onhan se selvä, että pakko poistuu, mutta milloin? Minun temperamentilla se olis pitänyt loppua jo eilen! --- Kunnioitukseni vain kasvaa herroja kohtaan, jotka ovat jaksaneet tämän asian eteen tehdä töitä vuodesta toiseen, Heikki Tala ja Ilmari Rostila ja te muut joita en nimeltä tunne.
Kiitos ja kumarrus!

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Mielenosoituksesta

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 01.04.2011 10:28

Jälki on jätetty kielipoliittiseen historiaan. Netissä pyörii videoita tapahtumasta, uutiskynnys ylitettiin. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kielivapauden aate etenee.

Hesarin paperilehdessäkin on uutinen "Kielisota yltyi kiihkeäksi" 1.4./A10. Hesari aliarvioi osanottajien määrää eikä esittele kaikkia puhujia. Mutta Hesarikaan ei uskalla vaieta asiasta.
Uutiseen on valittu oiva kuva, jossa Marko Sihvonen sanoo: "Eihän teidän tarvi kielestänne luopua, mutta mä en tykkää pakosta". Eikö siinä tiivisty kielivapauden sanoma aika hyvin?

Opiskelija
Viestit: 169
Liittynyt: 22.06.2010 21:21

Re: Mielenosoituksesta

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija » 01.04.2011 12:32

Harmi etten itse päässyt töiltäni paikalle. Mutta täytyy sanoa, että olen itse hyvin tyytyväinen mielenosoituksen medianäkyvyyteen. Se, että paikalla oli vastamielenosoitus, pitää nähdä pelkästään positiivisena asiana. Se tarkoittaa, että asialla on merkitystä ja että tapahtumalla oli merkitystä, vaikka ruotsinkielinen sivistyneistö nyt yrittääkin asiaa vähätellä. Asiasta uutisoitiin näkyvästi YLE:llä, Nelosella, FST5:llä ja lukuisisissa lehdissä ja nettisivuilla. Myös illan vaalikeskustelussa asia mainittiin. Tätähän mielenosoituksella juuri haettiin, eli asian pitämistä tapetilla vaalien alla. Mitään konkreettisempaa, välitöntä, tulosta ei tietenkään ollut odotettavissakaan. Saimme siis mitä halusimme.

Kiitos Ilmari Rostila ja Sampo Terho sekä kaikki muut aktiivit, jotka toimivat kulisseissa ja joita en osaa nimetä.

Nyt on pää avattu mielenosoitusten saralla ja tästä on hyvä jatkaa, vaikka vuoden tai puolen päästä uudestaan. Tietysti tempaukset voivat olla jotakin muutakin, ideointivoimaa ainakin tässä yhdistyksessä tuntuu olevan.

Vilhelm Junnila
Viestit: 2
Liittynyt: 18.03.2011 23:43
Paikkakunta: Naantali

Re: Mielenosoituksesta

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja Vilhelm Junnila » 01.04.2011 19:53

En täysin allekirjoita täällä esitettyä kritiikkiä tilaisuudesta tai väkimäärästä. Mielestäni tilaisuus oli varsin onnistunut.

Alla oma versioni tapahtumista.

http://bse.puheenvuoro.uusisuomi.fi/675 ... a-tapahtui

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: Mielenosoituksesta

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 02.04.2011 21:32

Hei!
Olen myös sitä mieltä että aktiivinen "lakko" on ainoa oikea tapa toimia tässä vaiheessa. Kuvio on outo, että muka neljän prosentin RKP olisi määräämässä Suomen kielipoliittisen suunnan. Nöyristely ja odottelu että RKP:n väki tulisi järkiinsä, on aikansa elänyttä. Määräämässä on uusi ja vanha raha - joskin usein ruotsalainen.
Miten "talousvaikuttajat" kiristävät eduskunnan ja hallituksen jäseniä, onkin sitten ihan toinen juttu. Te jotka pääsette "sisään" voittekin kertoa meille muille ne valtiosalaisuudet.
Passiivinen vastarinta ruotsinkielisiä kohtaan on turhaa. Maali ja vaikuttajat ovat aivan muualla.
Suomessa on valtavasti pieniä köyhiä ruotsinkielisiä kuntia. Jos RKP ja raha todella välittäisi näistä (henkilöistä) tai palveluista - se olisi jo hoidettu.

Lakko! En tiedä miten sellaisen järjestäisi, se tulee kohdistaa oikein.

Ilmari Rostila
Viestit: 10
Liittynyt: 17.04.2010 16:08

Re: Mielenosoituksesta

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja Ilmari Rostila » 03.04.2011 11:52

Hei, kyllä minä yhdistyksen näkökulmasta pidän tätä tapahtumaa erittäin onnistuneena. Tietysti väkeä olisi saanut olla enemmän, mutta jostainhan on aloitettava.
Emmekä me voi sille mitään, että vastapuoli - siis se ryhmä joka ei halua keskustella asioista sivistyneesti - käyttää leimakirvestä ja lietsoo "hulinoinnin" vaikutelmaa.

Tässä suhteessa Månssonin lausunto Ruotsin tv:lle, jossa hän liitti pakollisen ruotsin vastustuksen tapahtumiin 20-luvun Saksassa on todella outo ja huolestuttava. On huolestuttavaa, jos ruotsinkielisten puolueen korkea virkailija suhtautuu tällä tavalla suomenkielisten kielipoliittisiin tarpeisiin ja niitä koskevaan keskusteluun.


Ilmari Rostila
pj,
YTT, professori

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Mielenosoituksesta

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 03.04.2011 14:24

Minä asun pohjois Savossa, en voinnut osallistua, kun matka Helsinkiin niin pitkää,mutta olen kanssane samaa mieltä.
Ruotsia voi ihminen opetella kun haluaa, mutta ei PAKOSTA. En hyväksy että ihmisiä pakotetaan opiskelemaan ruotsia, ja ilman ruotsin taitoa, ei voi päästää minkäläiseen virkaan.
Itse en osa ruotsia, mutta osan muita kieliä, joista voi olla hyötyä myös Suomessa.
En hyväksy myös ehdotusta että Itä Suomessa olisi pako venäjä``?? Miksi aina pitää olla pako?? Eikä ihminen voi valitää itse mitä halua opiskela?
Jokaisella pitää olla vapaus, ja ruotsin sijalla voi opskella jotain muuta.
Lukiolaisten pitäisi opiskella latinaa, koska latinan kielestä tulevat kaikki välimeren kieliä, ja kun opiskelee latinaa, niin ymmärrää myös helpompi ranskaa, espanjaa, italiaa ja portugaalin kieltä. Latinasta on myös hyötyä kun opiskelee lääketiedettä,oikeustiedettä, tai haluaa vaikka historian tutkijaksi. Kaikki, keskiaikaiset kirjoittukset keski Euroopasata ovat latinan kielellä.
Ruotsin kieli on tarpeeton, ja itse ruotsalaisia on vaan 8 miljoonaa, se on niin pieni kanssa..se on vähemmistön kieli, ja ei missään mualla on pakotettu kansaa opiskelemaan vähemmistökieltä.
Eli minun sana on EI PAKORUOTSILLE!!!

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Mielenosoituksesta

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 03.04.2011 14:46

Kiitos Inger! :)

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Mielenosoituksesta

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 03.04.2011 14:49

Ilmari Rostila kirjoitti:--- Månssonin lausunto Ruotsin tv:lle, jossa hän liitti pakollisen ruotsin vastustuksen tapahtumiin 20-luvun Saksassa on todella outo ja huolestuttava. On huolestuttavaa, jos ruotsinkielisten puolueen korkea virkailija suhtautuu tällä tavalla suomenkielisten kielipoliittisiin tarpeisiin ja niitä koskevaan keskusteluun.---
Minusta on uskomatonta, että halua uudistaa ajastaan jäänyttä opetusta kutsutaan rasismiksi.

Eikö tämä jo tee pilkkaa kaikista rasismin uhreista?

Jacops
Viestit: 1
Liittynyt: 23.11.2010 23:21
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: Mielenosoituksesta

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja Jacops » 03.04.2011 15:44

Onko kellään tietoa löytyykö mielenosoituksen puheita netistä teksti/video versioina? En ole itse löytänyt kuin tapahtuman osanottajien kirjoittamia katsauksia mielenosoituksesta.

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Mielenosoituksesta

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 03.04.2011 19:04

Ilmari Rostilan puhe löytyy täältä: www.vapaakielivalinta.fi/ajankohtaista.php

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: Mielenosoituksesta

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 04.04.2011 01:03

Månssonin harkittu väännös (ei suinkaan ensimmäinen kielikeskustelun aikana) iljettää; en edes ymmärrä sen tarkoitusta tai hyötynäkökohtaa ruotsinkielisille.
Olette varmaan kaikki lukeneet Hesarin "muut lehdet" palstalla jossa lainataan Hbl:lää ja otsikkona "Pakkoruotsi ei ole kiistan kohde....."
Olen sanaton.
Oma selitykseni sille ettei mielenosoitukseen tullut paljon väkeä on se että olemme edelleen aivan liian kohteliaita. Olemme oppineet jo lapsena marssijärjestyksen.

Hannu Jussi
Viestit: 1108
Liittynyt: 02.04.2011 19:32

Re: Mielenosoituksesta

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja Hannu Jussi » 04.04.2011 02:55

Eero Nevalaiselle kiitos - siitä kirjeestä Harrisonille.
Hänen vastauksestaan päätellen hän ei ymmärtänyt koko pointtia. Hyvin ruotsalaista?
Mielestäni Harrison ei ole kovin sopiva lausumaan asioita Suomesta koska ei ole asunut maassa eikä taida kieltä. Jo tässä kohtaa tulisi ymmärtää olla hiljaa.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Mielenosoituksesta

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 04.04.2011 06:43

Hannu Jussi kirjoitti:Eero Nevalaiselle kiitos - siitä kirjeestä Harrisonille.
Hänen vastauksestaan päätellen hän ei ymmärtänyt koko pointtia. Hyvin ruotsalaista?
Mielestäni Harrison ei ole kovin sopiva lausumaan asioita Suomesta koska ei ole asunut maassa eikä taida kieltä. Jo tässä kohtaa tulisi ymmärtää olla hiljaa.
Niin, mielestäni professorin tulisi ymmärtää se, että häntä luultavasti käytetään hyväksi ja se näkemys "rasistisesta Suomesta", joka häntä kuohuttaa, ei luultavasti olekaan koko totuus, ei vaikka kahdesti häneltä evättiin ruotsinkielinen palvelu. Hänen tulisi myös ymmärtää, miten reagoidaan ulkomaalaisen, ulkopuolisen julkiseen moitteeseen siitä, ettei hän saanut kotikielellään palvelua ja ettei meidän pitäisi nyrpistää nenäämme hänen kotikielensä pakolliselle opiskelulle. Siis kuvio on niin räikeä.

Jopa minä olen hakeutunut keskusteluihin ruotsinkielisten ja pakollista ruotsia kannattavien kanssa saadakseni kokonaiskäsityksen - miten ei sitten professoritason ihminen hakeudu keskusteluun "suomalaiskansallisten" kanssa kuullakseen toisen puolen asiasta ennen julkista kannanottoa?

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Mielenosoituksesta

#30 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 04.04.2011 07:13

TK kirjoitti:Ilmari Rostilan puhe löytyy täältä: http://www.vapaakielivalinta.fi/ajankohtaista.php
Tämä on niin selkeä ja kaikkia osapuolia kunnioittava puhe, että soisin sen kääntyvän myös ruotsiksi, jotta sen voisi linkittää vaikkapa ruotsinkieliselle keskustelupalstalle tai siitä voisi lainata osia.

Vastaa Viestiin