Urpilainen muistuttaa meitä identiteetistämme

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Urpilainen muistuttaa meitä identiteetistämme

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 11.03.2011 18:09

Urpilainen muistuttaa meitä identiteetistämme samalla kun puolustaa pakollista ruotsia:

"Finlands tvåspråkighet har en bredare betydelse för hela nationen än att trygga den svenskspråkiga befolkningens service. Det handlar också om identitet: Finlands närmaste referensram är Norden, säger hon i ett pressmeddelande."

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/3/11/w60263.php

jyse23
Viestit: 75
Liittynyt: 19.01.2011 12:09

Re: Urpilainen muistuttaa meitä identiteetistämme

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja jyse23 » 12.03.2011 08:05

Ei kiitos, nej tack Jutta Urpilainen -- me ei haluta ruotsia, eikö sana kuulu! Haluan elää Suomessa suomeksi ja valita itse ne kielet mitä opiskelen. Pakkoon en enää alistu! :twisted: Kylvetä Urpilainen itseäsä vaan, mutta älä tule kylvettämään minua tai minun lapsia.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Urpilainen muistuttaa meitä identiteetistämme

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 12.03.2011 09:07

Muutosprosessi voi tietysti olla nopea kuin kevätjäiden lähtö, toivotaan niin. Tässä on kuitenkin niin laaja ongelmavyyhti, että se voi ainakin taustalla vaikuttaa pitkään.

On ollut mahdoton hakeutua ja sopeutua opetuksen kehittäjäksi, mikäli ei ole omaksunut pakkoruotsiliturgiaa. Siksi meiltä puuttuu opetushallinnosta ja -ministeriöstä suunnittelijat, jotka kykenisivät laatimaan opetussuunnitelmaa vapaan kielivalinnan pohjalta.

Monen ura koulutuksen hallinnossa on edelleen kiinni siitä, ettei suututa niitä, joille vapaaehtoinen ruotsi on ruotsinsyöjien paha yhritys tuhota hieno kulttuuri, isänmaa ja koko länsimainen sivistys.

Tämä on niin laajalle levinnyt asenneongelma, että itse alan jo epäillä demokratian mahdollisuuksia maassamme ylipäätään ja ns. sivistyneistön kyvyttömyyttä muodostaa selkeitä argumentaatioketjuja, tunnistaa omat motiivinsa ja ymmärtää kultuurin periaatteita.

Pari vuotta sitten, ajattelin, että tämä kielikysymys on pikkujuttu ja hoitunee muutamassa vuodessa kaikessa sovussa. Eihän minulla ole mitään ruotsin kieltä tai ruotsinkielisiä vastaan.

Todellisuus olikin sitten outo yhdistelmä nordistien propagandaa, epäpedagogiikkaa ja kulisseissa tehtäviä outoja sopimuksia sekä valistuneiden kansalaisten aliarviointia. Tuli terveellinen herätys.

Kyse ei todellakaan ole vain pakollisen ruotsin poistamisesta vaan koko yhteiskunnallisen keskustelun avaamisesta, ihmisyyden ja suomalaisen kulttuurin monipuolisesta ymmärtämisestä. Tuliko sanottua jo huvittavan pateettisesti :wink: - tältä kuitenkin minusta tuntuu.

Nyt matemaattisesti lahjakkaat, maahanmuuttajat, kielellisesti hitaasti kehittyvät, lukuisat monikieliset perheet ilman ruotsia jne. ohitetaan jatkuvasti. Virallisen liturgian mukaan ruotsin kieli kuuluu suomalaisen identiteettiin tavalla, joka vaatii jokaiselta ruotsin taitoa ja tästä ei keskustella, pakko on oikeus.


Vastaa Viestiin