Uusi Suomi, puoluekone

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Opiskelija
Viestit: 169
Liittynyt: 22.06.2010 21:21

Uusi Suomi, puoluekone

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija » 28.01.2011 21:20

Tässä hauska anekdootti.

Vastasin Uuden Suomen nettisivuilta löytyvään puoluekoneeseen. Kummastelin hieman saamaani tulosta ja lähdin tekemään kokeiluja, josko voisin vastauksillani vaikuttaa tuloksen muuttumiseen. Aikani kokeiluja tehtyäni, huomasin, että yksi puolue tulee tuloksissa jatkuvasti tulosten kärkipäähän: RKP. Päätin kokeilla, miten pääsisin eroon tuosta tuloksesta. Laitoin kaikkiin muihin kohtiin vastaukseksi "en osaa sanoa" (3 asteikolla 1-5), mutta kohtaan "Pitäisikö pakkoruotsi poistaa kouluista" vastasin 5 (kyllä). Yllätys yllätys, tuloksissa minulle sopivimmaksi puolueeksi määräytyi RKP! Voitte jokainen kokeilla itse.

Mistä tämä kertoo? Joko siitä, että kysymysten painoarvot ovat erilaisia, tai todennäköisemmin siitä, että RKP on optimoinut vastauksensa mahdollisimman ympäripyöreiksi niiden sijoittuessa aina lähelle janan keskiväliä. Näin ollen vastaukset osuvat keskimäärin lähimmäksi RKP:n vastauksia.

Tämä kertoo tietysti myös paljon kaikenlaisten vaalikoneiden luotettavuudesta.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Uusi Suomi, puoluekone

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 28.01.2011 21:55

Itse vastasin kuten minulta tuntuu ja vastaus oli Kokoomus -- siitäkin huolimatta että kokkareiden virallinen vastaus on tämä että "kielitaito on hyvästä ja siksi pakkoruotsi on hyvästä".

Näin avoimuuden nimessä: olen elinikäinen kepulainen, ja se on minulla verissä (molemmat vanhemmat maanviljelyssuvuista, tietty "maalainen kansansivistysaate" verissä jne)... ja olen siis itse n. 30v pääkaupunkiseutulainen ohjelmistosuunnittelija, The Economistin ja Suomen Kuvalehden tilaaja, ja kryptovasemmistolainen siinä mielessä että pohjoismaalainen hyvinvointivaltiomalli on sinällään periaatteessa ihan ok vaikka toteutustavoista voidaan ja pitää keskustella. :)

... joten ei voi mitään, ääni menee luultavasti persuille vaikka kannatan sekä EU:ta että homoavioliittoja sun muuta omantunnonasioiden liberalismia. Siihenhän tämä kielipolitiikkakin minulla lopulta kytkeytyy. Pahasti pelkään silti että jatkossa Kepu häviää juuri persujen takia siinä määrin että saamme sinipunahallituksen + vihreät + RKP, joka olisi meidän kannaltamme ehkä pahin mahdollinen.

mpartel
Viestit: 189
Liittynyt: 10.02.2010 08:36

Re: Uusi Suomi, puoluekone

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja mpartel » 29.01.2011 02:50

Joku olikin kommenteissa jo naureskellut, että jos kaikkeen vastaa "en osaa sanoa", saa sopivimmaksi RKP:n ja vähiten sopivaksi Persut :)

Kerran erään vaalikoneen ohjelmoinnissa mukana olleena voin kyllä todeta, ettei ole ihan helppoa tehdä selvästi hyvää ja luotettavaa vaalikonetta.

jyse23
Viestit: 75
Liittynyt: 19.01.2011 12:09

Re: Uusi Suomi, puoluekone

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja jyse23 » 29.01.2011 08:26

Mistähän löytyis se suomalainen säätiö tai yhdistys, jolla olisi varaa laittaa 320 000 euroa tiedotukseen?
Jotkut vähättelevät tätä kielikysymystä, mutta sijoitetuista summista päätellen ei ihan pikkujutusta ole kysymys.
Tämän pienen porukan täällä netissä on oltava aktiivinen ja laitettava viestiä kouluihin, nuorisolle, että siellä tapahtuisi heräämistä.
Kuulin siihen sukupolveen, että pakkoruotsia ei kotona eikä koulussa kukaan asettanut kyseenalaiseksi. -- Elämä, yo-kirjoitusten jälkeistä elämää 30-vuotta, on kuitenkin osoittanut, että se vuosikausien ruotsin
opiskelu olisi ollut järkevämpää satsata englantiin, espanjaan, saksaan tai johonkin muuhun maailman kieleen.
Kumpi voittaa tämän poliittisen taistelun, raha ja valtaa pitävä eliitti vai kansan enemmistö?
Vaaleissa ei ole kuin yksi puolue, Perussuomalaiset, mikä puolueena ajaa vapautta tässä asiassa ja kuuntelee enemmistön ääntä. -- Hyvä, että edes yksi. :D

Vastaa Viestiin