Suomalaisten huono ranskankielen taito

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Burger_Jarl
Viestit: 45
Liittynyt: 26.07.2010 08:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#61 Lukematon viesti Kirjoittaja Burger_Jarl » 04.05.2011 18:37

Niin, kyllä minuakin harmitti kun muutin Saksaan ja yllätyksekseni en pystynytkään asioimaan ja tekemään siellä töitä suomen kielellä, tai edes englanniksi, vaan jouduin opettelemaan saksaa!

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#62 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 04.05.2011 18:51

Missä kaupungissä olitte? Minä kävin Stuttgartissa, se on aivan lähellä Ranskan rajaa, saksaa osan vähän, mutta KAIKKI palvelut,jonka ne 14 päivää tarvitsin sain ranskan kielellä. Jokaisessa turistikaupassa, ravintolassa, hotelissa palvelttiin ranskaksi.
Stuttgart on kaunis kaupunki, matkaopas puhui myös ranskaa, vaikka kävin siellä yksin autolla, ei matkatoimisto, niin ei ollut ongelmaa saada palvelua omalla kielellä.
Ja uskon että koulut tai työpaikat voivat joustaa myös.
Saksassa asuu aika paljon ulkomaalaiset.
Suomessa on ainoa paikka missä ulkomaalaiselle parempi työmahdollisuudet, Helsinki.
Ja kerran muistin että jopa ruotsin kielesestä Ahvenanmaalta!!!!, sain hotelissa Maarienhamminassa palvelut ranskaksi kerran!
Se oli kun muuttin Suomeen ja paljon matkustanut Suomessa, paras paikka minulle oli juuri Turku, Turun saaristo, Ahvenanmaa, missä ei hallitse "supisuomalaisuus".
Sitten olin ollut töissä Lapissa, Inarin alueella ja Saarisellällä hotelissa, se oli aonoat paikat, missä ei ollu pakko suomi natiivi tasolla. Pahimmat kokemukset on Savosta,missä nyt asun.
Oikeasti vaikka Turussa on paljon suvaitsevampaa ja Helsingissäkin. Ahvenanmaa eiole Suomen pahin paikkaa, vaan ihmiset sielä aika mukavia, vaikka en osaa ruotsia..uskon että siellä ulkomaalaisille paremmat mahdollisuudet päästää töihin kun esim. Savossa..

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#63 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 05.05.2011 05:57

"Ja kerran muistin että jopa ruotsin kielesestä Ahvenanmaalta!!!!, sain hotelissa Maarienhamminassa palvelut ranskaksi kerran!"

Ahvenanmaalla onkin vapaa kielivalinta, siksi sieltä löytyy helpommin isojen maailmankielien lukijoita :)

Ahvenanmaa on mielestäni varsin hyvä esimerkki vapaasta kielivalinnasta, se on myös hyvä esimerkki alueesta, jonka ei tarvitse kokea olevansa "vain" Suomen vähemmistökielinen maakunta. Jos piskuinen ahvenanmaalaisten joukko saa tuntea olevansa vapaita valitsemaan, vaikka ovat osa Suomea, mikseivät suomenkieliset olisi myös vapaita?

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#64 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 05.05.2011 12:27

Se on totta. Minusta tuntuu että juuri Ahvenanmaalla oli sellainen vapaampi ja "lähes Euroopalainen" atmösfääri, ei kukaan minua pakottanut puhumaan ruotsia tai opettelemaan. Mutta olin siellä vähän aikaa vaan turistina. Mutta siellä näin muutkin ulkomalaiset, ja esim. ravintolassa oli sellaista eriläistä kun Savossa, vapaampaa.
Savossa on ahdistavaa, ja ravintolat ei kiinnosta. Kaikki istu vaan hiljaa, ei kukaan puhu mitään, kun ei ole humalassa. Suhde alkoholin on aivan hysteerinen. Viikossa ei juoda mitään, ja jos esim minäjuon viiniä päivittäin illalla ruoan kanssa ja ennen nukkumista, se on kuulema väärin. Ranskassa viini on ruokajuomaa, siitä juodaan päivittiäin, se on hyvää. Itse olen alueelta Terre d´Aude Languedoc), missä viini kasvaa, ja viini on osaa elämätapaa. Täällä ei saa viiniä edes kaupassa, pitää käydä Alkossa, ihmiset juovat ruoan kanssa maitoa. Ranskassa maitoa juovat vaan vauvoja. Suomalaiset juovat vaan viikkonlopuna, muuten ovat alkoholin suhten ahdasmnieliset.
Ihmiset Ranskassa osavat nauttia hyvästä ruoasta, viinistä ja elämästä. Täällä ovat niin tekopyhiä ja ahdasmielisiä..mistä sitten tuo johtuu? Ei voi johtua kielestä?
Lisäksi viini on Suomessa 4 kertaa kalliimpi kun Ranskassa! Kotona olin monesti osanut viinitilasta vaikka 10 litraa Merlotia /Minervois/ 20 eurolla, ja täällä saa samalla hinnalla vaan yhden pulon!
Olin itse monesti kirjoittanut ETTÄ VIINI KUULUU RUOKAKAUPPAAN!! Ei tapahtunut mitään muutosta. Aivan kun elisi eri planetalla. Kaverin Ranskassa eivät ymmärrä myös miksi täällä ei saa viiniä kaupassa?? Minäkin en ymmärrä siitä. Täällä ihmisten elämätavat ovat todella ahdistavia, kun seuran ja kuulen ja näen vaikka kaupassa, tai luen netti..

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#65 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 05.05.2011 14:59

Inger kirjoitti:Maahanmuuttajana koen joka päivää kielisyrjinnän, työsyrjinnän ja koulutus on sama juttu.
Minä en saa hyvä töitä,koska minulla ei ole korkea koulutus. Kun päätin asialle tehdä jotain ja opiskella, taas en pääsee, kun suomen kielellä koe on minulle mahdoton vaikea.
Eihän tuo ole kielisyrjintää. Jos haluat töihin Suomessa, sinun pitää osata suomea. Ei Ranskassakaan varmasti pääse töihin ellei osaa ranskaa. Jos et opettele riittävän hyvää suomea, se on sinun valintasi jäädä työmarkkinoiden ulkopuolelle.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#66 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 05.05.2011 19:11

Inger kirjoitti:Se on totta. Minusta tuntuu että juuri Ahvenanmaalla oli sellainen vapaampi ja "lähes Euroopalainen" atmösfääri, ei kukaan minua pakottanut puhumaan ruotsia tai opettelemaan. Mutta olin siellä vähän aikaa vaan turistina. Mutta siellä näin muutkin ulkomalaiset, ja esim. ravintolassa oli sellaista eriläistä kun Savossa, vapaampaa.
Ymmärtänet että RKP rakastaisi sinua, Inger. ;)

Mutta koitapa olla suomenkielinen ahvenanmaalla, varmasti sinut pakotetaan puhumaan ruotsia alta aikayksikön koska "Ahvenanmaa on laillisesti yksikielinen maakunta"... :)

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#67 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 05.05.2011 19:37

Itse näytän aivan tyypilliselta etelä euroopalaiselta, ei pohjoismaalaiselta, kun varmasti olitte nähnyt facebookissa Eero. Minun tukka on aivan musta, noin 30% hopea harmaantunut, silmät ruskeat, kapeat kasvot.
He eivät edes yritäneet puhumaan kanssani ruotsia hotelli Arkipelag.issä, vaan suoraan ranskaa. Ravintoloissa aivan englanniksi kysyvät. Minä pyysin anteeksi etten osa ruotsia, ja he ymmärtävät ja puhuivat englanttia.
Se oli kesällä ja ravintolassa muutkin ulkomaalaiset turistit. Ei kukaan tehnyt numeroa siitä etten osaa ruotsia. Norjassakin olin pärjenyt englanniksi hyvin.
Sitten kerran olin matkustanut laivalla Hurtigruten "Polarlys", vuonna 2004, matka oli "Kirkenes, Vadsö-Vardö- Alta-Tromsö- Svalberg.
Koko laivan henkiläkunta puhui englantia ja osaa henkilokunnasta jopa jonkun veran ranskaa!!!! Laiva on 100% norjalainen, matkustajat olivat muutkin ranskalaiset ja belgialaiset, saksalaiset. Mutta matka oli tosi kallista. Mutta erittäin kielitaitava henkilökunta!
Olin paljon matkustanut pohjoismaissa, mutta tuo keski Suomi on oikesti "ummikkojen maa".
Syy ei voi olla että se on pohjoista, kun Tromsö, on pohjoisin Norjan samatakaupunki, ja sielläkin paljon kielitaitavia ihmisiä ja ulkomaalaisia. Tromsö on paljon kansainvällisempi kun Kuopio. Mistä tuo johtuu sitten?

Suomalainen
Viestit: 115
Liittynyt: 18.11.2008 17:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#68 Lukematon viesti Kirjoittaja Suomalainen » 05.05.2011 19:48

Miten minusta tuntuu aina vain vahvemmin siltä että "Inger" on todellisuudessa Petit Diable, tai siis tässä nettitodellisuudessa jossa omaa profiiliaan voi muokata sen mitä kyvyt antavat periksi. Pitäisi nyt vähemmälläkin jankkaamisella ymmärtää että Suomesssa pärjää suomella ja Ranskassa ranskalla eikä siinä ole mitään kyseenalaistamista. Ehkä kannattaisi kysyä itseltään että elääkö väärässä ympäristösssä jos kanssaihmiset ovat kielitaidottomia juntteja jotka eivät ymmärrä k.o ihmisen kieltä ollensakaan.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#69 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 05.05.2011 21:20

En ole Petit Diable, mutta kiinnostaa tietää kuka se on??
Kuka on Petit Diable? En kirjoittanut kielipolitiikasta mualle kun täällä vaan.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#70 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 06.05.2011 00:59

Inger kirjoitti:Olin paljon matkustanut pohjoismaissa, mutta tuo keski Suomi on oikesti "ummikkojen maa".
Syy ei voi olla että se on pohjoista, kun Tromsö, on pohjoisin Norjan samatakaupunki, ja sielläkin paljon kielitaitavia ihmisiä ja ulkomaalaisia. Tromsö on paljon kansainvällisempi kun Kuopio. Mistä tuo johtuu sitten?
Satamakaupungeissa on varmasti totuttu vieraskielisiin, sisämaan harvaanasutuilla alueilla ei. Jos menisit esim. Värmlannin metsiin, voi olla ettei kauhean hyvätasoista englanninkielistä palvelua löydy. Suomessa taas mistä tahansa rannikkokaupungista tai isommasta sisämaakaupungistakin löytynee ravintoloista ja hotelleista englannintaitoista henkilökuntaa. Varmasti joku niissä osaa myös ranskaa, saksaa, venäjää jne.

Eli on aika vääristävää verrata toisiinsa syrjäisen pikkukaupungin kaduntallaajaa ja ison rannikkokaupungin hotellihenkilökuntaa, kuten varmasti ymmärrät.

Inger on siitä hassu, että aina hetken hän malttaa pysytellä kielivapaus- ja kielitaitoaiheessa neutraalisti, mutta sitten yhtäkkiä taas lipsahtaa absurdisti vaatimaan Savoon pakkoranskaa. :)

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#71 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 06.05.2011 06:33

Toivon, ettei Inger loukkaannu, kun sanon, että suurimmat ongelmat ovat niillä, joille opiskelu englanniksi ei tunnu luontevalta. Suomessa on rakennettu koulutusväylät suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi - tämä on aika iso panostus - mutta muilla kielillä ollaan paljon heikommassa asemassa. Koska meille tulee jonkin verran siirtolaisia vailla näiden kolmen kielen hallintaa, mielestäni voitaisiin koulutuksiin järjestää hajapaikkoja niille, jotka eivät selviä hakukokeesta mutta selviäisivät oppinnoista tuettuna ja samalla omaksuisivat opintojen pääkielen. Ei siinäkään mitään voiteta, ettei opiskeluhaluinen ihminen saa opiskella vaan joutuu jäämään työmarkkinoiden ulkopuolelle.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#72 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 06.05.2011 14:23

Sees kirjoitti:Toivon, ettei Inger loukkaannu, kun sanon, että suurimmat ongelmat ovat niillä, joille opiskelu englanniksi ei tunnu luontevalta. Suomessa on rakennettu koulutusväylät suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi - tämä on aika iso panostus - mutta muilla kielillä ollaan paljon heikommassa asemassa. Koska meille tulee jonkin verran siirtolaisia vailla näiden kolmen kielen hallintaa, mielestäni voitaisiin koulutuksiin järjestää hajapaikkoja niille, jotka eivät selviä hakukokeesta mutta selviäisivät oppinnoista tuettuna ja samalla omaksuisivat opintojen pääkielen. Ei siinäkään mitään voiteta, ettei opiskeluhaluinen ihminen saa opiskella vaan joutuu jäämään työmarkkinoiden ulkopuolelle.
Minä en kyllä suoraan sanottuna ymmärrä, miksi Suomessa pitäisi tarjota opetusta kaikilla maailman kielillä. Ei minulle tulisi mieleenikään olla niin äärimmäisen röyhkeä ja itsekeskeinen, että menisin Ranskaan vaatimaan erivapautta opiskella suomeksi!

Mitä järkeä on ylipäätään hakea kouluun maassa jonka kieliä ei osaa? Tuskin siinä maassa myöskään työllistyy. Ainoa syy jonka keksin on lähes ilmaisen koulutuksemme vetovoima. Jos taas on maassa jäädäkseen, niin kannattaisi ensi töikseen opetella sen kieliä, niin olisi se opiskelu ja työnhakukin - kuten myös ihan arjen kanssakäyminen - sitten mahdollista ja tolkullista.

Niin minä tekisin, ja minusta on suunnattoman röyhkeää tulla vaatimaan erivapautta opiskella kielellä jolla maassa ei opetusta tarjota. Ingeriin palatakseni, hän on todella elitistinen ja pitää ranskalaisia "sivistyskansana" ja niin paljon parempina kuin suomalaisia, että oikein kuvottaa. Mihin unohtuivat kielivapaus, veljeys ja tasa-arvo?

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#73 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 06.05.2011 16:00

Suomalainen kirjoitti:Miten minusta tuntuu aina vain vahvemmin siltä että "Inger" on todellisuudessa Petit Diable, tai siis tässä nettitodellisuudessa jossa omaa profiiliaan voi muokata sen mitä kyvyt antavat periksi.
Ei ole, kyllä Inger on ihan todellinen, ainakin Facebookin perusteella. Tai sitten Petit Diable on Inger, mutta toisaalta PD on ihan selvästi suomalainen.

Inger: Nimimerkki Petit Diable on Hesarin kielipoliittisissa keskusteluissa pyörivä tyyppi, joka jatkuvasti jankkaa "pakkoenglannista" ja yrittää väittää, että pakkoruotsin vastustajat ovat jollain tavalla tekopyhiä, jos englanti ei ole vähintään yhtä vakava ongelma meille kuin pakollinen ruotsin opetus...

Suomalainen
Viestit: 115
Liittynyt: 18.11.2008 17:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#74 Lukematon viesti Kirjoittaja Suomalainen » 06.05.2011 19:31

No joo, jos näinkin pitkään pyrkii todistamaan kuinka tärkeä ranska on suomalaisille ja varsinkin itä-suomalaisille, eikä silti ole trolli niin harvinaisen sitkeä sissi on lyömään päätänsä Kainuun mäntyyn. Hannu Jussi tuossa juuri toisessa säikeessä kirjoitti että viime yo-kirjoituksissa 25000 kokelasta kirjoitti ruotsin ja vain 500 ranskan eli onhan tuossa korjaamista mutta eihän se moittimisella parane vaan pelkästään Suomen kielipolitiikaan täydellisellä uudistamisella ja senkin jälkeen on etsimistä niissä ranskantaitoisissa suomalaisissa.

Olen reissaillut Ranskassa jo 80-luvulla eikä siellä kovin yleistä ollut edes englannin taito kuin hotellien respoissa, nykyään on paremmin, mutta suomea on aivan turhaa tarjota keskustelukieleksi ja se on aivan luonnollista. Minulle ei tulisi mieleenkään edellyttää että ranskalaiset opiskelisivat suomea jos minä suvaitsisin muuttaa heidän maahansa, kyllä se olisin minä joka opiskelisi silloin ranskaa.

Vakka-Suomi
Viestit: 19
Liittynyt: 13.04.2011 10:26

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#75 Lukematon viesti Kirjoittaja Vakka-Suomi » 06.05.2011 20:18

Suomalainen kirjoitti: Minulle ei tulisi mieleenkään edellyttää että ranskalaiset opiskelisivat suomea jos minä suvaitsisin muuttaa heidän maahansa, kyllä se olisin minä joka opiskelisi silloin ranskaa.
Tähän samaan tilanteeseen joutuvat ne suomenruotsalaiset jotka muuttavat umpisuomenkieliselle alueelle Suomessa.
MUTTA
Täällä se on ympäristö jonka tulee muuttua muuttajankieliseksi eikä niin kuin missä tahansa muualla että muuttajan on hyväksyttävä valinneensa vieraskielisen ympäristön.

Vastaa Viestiin