Suomalaisten huono ranskankielen taito

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#76 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 06.05.2011 20:35

Minä ymmärrän ja pyydän anteeksi. Mutta minä olen aika masentunut kun täälläei ole ketään jonka kanssa voisin puhua omaa kieltä kasvokain.
Ainoa netin kautta, skype, messenger,puhelin. Kun eiolisi tekniikka,menisin huluksi täällä.
Otin yhteyttä tähän forumiin http://www.ranska.net/ ja tuttustuin muihin, mutta kaikki asuvat vaan etelä Suomea, ja Savossa ei yksikään.
Voidaan keskustella netin kautta, skypen kautta, mutta täällä minun kotona ei ole muut. Sse yksänäysyys masentaa. Helsingissä oli parempi olo, ei niin yksinäistä. Täällä tuntuu surullista. Minulla on hyvä tekniikka kotona, paljon videot, ranskan tv kaikki ohjelmat. Mutta ihmiset puuttuu ja se päivittäinen kontakt omalla kielellä.
Sitten on kotikaipuu. Lisäksi hermostutaa koska 1.6. minulla on edessä KYSissä leikkaus (hampaat ja leuka), kun tämä paranee, odottaa toinen 3 hermo. Kaikki nämä sairaudet ovat kivulliaat, aiheuttavat kärsimystä..ja kun ei voi puhua omalla kielellä..kun tilanne on parempi ja minä paremmassa kunnossa, voin käydä vaikka Helsingissä ja myöhemkin kotona Carcassonnessa. Suunnittelen että heti kun vähä parempi tilanne, niin haluan käydä Ranskassa Minulla on kotiikävä.
Joskus kirjoitan ja laitan text tähän webiin http://www.chateauxmedievaux.com/ ihan aamun asti, ja sitten uneksin etelä Ranskasta. Kuunnelen tv, meidän musiikkia, vaikka Francis Cabrel, mutta olen yli 4000km kaukana kotoa..se tunne vaan ei ole ainaa hyvää.
Yksinäysyys on Savossa paljon pahempaa kun jossain Helsingissä. Onneksi on internet, muuten en olisi asunut täällä.
Talossa, missä asun, ei kukaan puhu ranskaa, ei yksikään asukas!!! Surullista, ja kaikki vanhoja. Helsingissä olisi parempaa, mutta en viihty Savossa, ei kun täällä niin yksinäistä. En käy enää missään,kun kotona voin puhua skypen kautta ranskaa, tai msn, kotona on mediat ja kaikki..ja saa olla oma itsensä. Töitäkin mielulään etsin vaikka sellaista mitä voi tehdä kotona netin kautta, tai turistipalvelut..samantyyllista.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#77 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 11.05.2011 12:01

Hienoa, minut on kutsuttu pääsykokeeseen Savoniaan AMK, vaikka suomenkiellinen koe minulla on keskiasteinen. Kokeet ovat 7.6. ja ovat myös suulliset.
Pelkään,koska 1.6.minulla on hammasleikkaus, ja poistetaan kaikki takahampaat, viisaudenhampaat. Toivon vaan että 7.6. olen kunnossa, että voin osallistua kokeeseen.
Se olisi restonomi tutkinto..koe on suomeksi ja englanniksi..

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#78 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 11.05.2011 12:34

Onnea haasteisiin, Inger!

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#79 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 11.05.2011 13:14

Kiitos paljon. Nyt pelottaa. Olin lukenut siitä lukion matematiikka ranskaksi, muttakun koko koe on suomeksi ja englanniksi, nyt pelottaa oikeasti.
Minä en ymmärrä sanatehtäviin suomeksi..aamulla on kirjallinen koe 7.6. ja iltapäivillä suullinen koe. Ja toinen päivää taas, koska olin hakenut myös eri tutkintoihin. Olen kohta 40 v ja haluan pelattaa varmaan päälle.
Kanssani oli puhuttu että tarvittaessa voin suorittaa osaa tutkintoa Ranskassa, mutta pääsykoe on suomeksi ja englanniksi, ja ensimmäinen vuosi pitää opiskella suomen ja englannin kielellä.
Se on : Matkailun ko, ja hoteli-ja ravintola alan ko.
On mahdollista lukea kotona ainetta ranskaksi,mutta koulussa pitää perjättä suomella ja englannilla.Pelottaa...viellä kun minulla 1.6. hammasleikkaus.

jyse23
Viestit: 75
Liittynyt: 19.01.2011 12:09

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#80 Lukematon viesti Kirjoittaja jyse23 » 12.05.2011 09:39

Hei Inger,

Saisitkohan jollain konstilla jonkun ranskalaisen opiskelijan, tutkijan, toimittajan tekemään ulkopuolisen silmin selvitystä Suomen kielipolitiikasta??
Tässä on hyvää tekstiä englanniksi ja sinähän voit kertoa näkemyksiäsi ranskaksi.

Objektiivinen kielipoliittinen muistio (PDF)
http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/Politiikka.html

Kesä tulee. Muistakaahan poliitikkoja terveisillä, heitä tarkkaillaan :shock: :lol:

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#81 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 12.05.2011 19:25

Tunnen henkilökohtaisesti historia tutkijan Anne Brenon, mutta hän kirjoittaa kataariuskonnon historiasta, keskiaikaa etelä Ranskassa. Sitten tutkijan Bertrand de La Farge, joka kirjoittaa myös keskiiaikaista historiaa, koska itse olen kiinnostunut siitä, ja itse kirjoitan paljon historiasta etelä Ranskaa 12-14 luvulla.
Tunnen myös opiskelijat ja yhden toimittajan Carcassonnessa.
Voin ottaa yhteyttä ja kysyä. Tuo on mielenkiintoinen materiaalli, ja Suomi on ehkä ainoa maa Euroopassa,missä on vähemmistökieli pakkollinen!!!
Se on väärin ja toivon että puolue PS tekee jotain että vihdoin pakkoruotsi poistuu.
Minua kiinnostaa Ranskan historiaa, mutta Suomessa kuulema yliopiston historia laitos on yksi pahimmista pakkoruotsajista, ja kuulema valintakokeessa on vaan Suomen ja Ruotsin historiaa, ja ruotsinkielen kirjallisuus on luettavaa, ja ruotsia on pakko osattaa. Ja se on kuulema jokaisessa humanistisessa tiedekunnassa.
Niin, olen pyrkimässä AMK, Savoniaan. AMK ei ole niin pakkoruotsittaja, ja matkailu ala ei ole niin supisuomalainen varmasti. Toivon että olin hyvin valinut opiskelu alaa ja että loe menee hyvin. Ottan yhteytä opiskeliohiin Ranskassa.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#82 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 14.05.2011 15:16

Meillä on esimtämä http://www.ranska.net/ tai forumi http://www.salutfinlande.net/
mutta tuntuu että kaikki suomalaiset jotka osavat ranskaa ja kirjoittavat siine,asuvat vaan etelä Suomessa, Helsingissä.
Tunnen myös faceookin kautta suomalaiset jotka osavat hyvin ranskaa,kuten tulkit, opettajat. Mutta ei täällä Savossa. Kylässä missä asun, ainoa yksi mies, pastori osaa ranskaa, mutta ei hänellä aikaa tulla keskustelemaan kotiin kun paljon töitä.
Pohjois Savossa ihmiset ei osaa edes englantia, eikä edes siitä ruotsia- vaikka on pakkoruotsi Erittäin huono kielitaito on esim.pitkäaikais työttömillä 40+ vuotiailla naisilla.
Kuinka ihminen joka on 40+ ei osaa mitään kieltä? Itsekin olen 40v, mutta monikiellinen, ja paljon elämässä matkustanut. Itse en osaa ruotsia mutta ranskan lisäksi, catalá, occitania, gasconhá, italia, englantti,suomi, tsekki.
Olin paljon opiskelut itse ja matkustanut. Mitäs ne keskiikäiset savolaiset voivat olla niin kielitaidottomia?
Olen siitä mieltä että kielen opiskelu pitää alkaa ehdottomasti jo koulun 1.luokalla, ja nimenomaan Eurroapn kielet, kuten ranskaa, italiaa, espanjaa, englantia, saksaa!!
Surullista että koko Suomessa on ainoa 1 perus koulu ja lukio /J.Vernen koulu/, joka on täysin ranskankiellinen, ja se on vaan Helsingissä.

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#83 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 14.05.2011 15:53

Inger kirjoitti: Kuinka ihminen joka on 40+ ei osaa mitään kieltä?
No itse asiassa epäilen että tuo ei ole sinänsä kovinkaan outoa jos tarkastellaan ihmisiä yleensä... ei ne ulkomaalaiset n. 40-vuotiaatkaan aina läheskään puhu monia kieliä. Toisaalta suomalaisten asettaminen sellaiseen asemaan jossa meiltä kuuluu odottaa lähtökohtaisesti enemmän kuin muilta tuossa mielessä, on vähän outoa.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#84 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 19.05.2011 16:36

Nyt oli hyvää uuttinen. Savossa, AMK Savoniassa ovat viikko opiskelijat Pariisista.
Savonia järjestänyt tämä viikko Pariisin yliopistojen aikuisopiskelijoille koulutukseen, joka sisältää suomen kulttuuria ja yritystoiminta. Olin opiskelioden kanssa tämä viikko ja vielä huomenna. Se on ihana. Ja heille ei ole mikään pakoruotsi, eikä edes pakosuomi.
Mutta minun pitää tehdä ne valintakokeet suomeksi ja enganniksi koska se on kuulema eri asiaa. Kun menne vaihtoopillaaksi Ranskasta Suomeen,kielipalvelut ja opetus omalla tai englannin kielellä onnistu. Mutta kun tekee valintakokeet Suomessa, on opiskeltava suomen kielellä. Olin taas kysynyt onko mahdollista antaa minulle kokeet ranskan kielellä!
Ei, koska opetus on suomen kielellä ja englanniksi.
Opiskelijat Pariisista ovat täällä vaan viikko. 30 on heitä.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#85 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 01.07.2011 17:26

En pääsenyt kokeet läpi, syy on kieli. Matematiikka suomeksi on minulle mahdottonta ymmärtää!
Se oli minulle vaikea jopa ranskaksi ja nuorena ja nyt 40 v ja vielä niin vaikealla kielellä, mahdotonta.
Haluasin myös täälläpitää luentoa, etsin hyvin ennakkoluulotonta tulkia, ei täällä ketään puhu 100% ranskaa, vaan pastori 1 ja se on mahdottonta.
Ennen muuttoa ajattelin että Skandinavia on aika pakanallinen, mutta Suomi on tekopyhäkristytty maa..
Minun viimeinen kirjoitus on tässä:
http://www.locomosquito.freesurf.fr/morsoth.htm
olen etsiä, enkä hyväksy tuä tekopyhäkirkkolisuutta koja on tässä maassa läsnä koko ajan.
Jopa kuulema peruskouluissa on uskontooppi ja se on taas kristillista!!
Ranska on oikeasti vapaa maa. Ranskassa on kaikki kirkon liittyvä kielletty kouluissa.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#86 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 02.07.2011 12:15

Pahoittelen Inger. Toivon, että löydät oman reittisi - ja ranskasi on elämänikuinen rikkaus.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#87 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 02.07.2011 16:35

Ei se niin haitta, olen kuitenkin jo 40 vuotias. Voin valitaa alaa missä se kieli ei niin vaikutta.
Nyt teen esim web sivuja kaikenlaisille ranskalaisille historia liitoille, linat,luostarit, nähtävyydet. Teen töitä kotona netin kautta, saan olla omaa itsensä ja puhua omalla kielellä
Vaan haluan että muut ihmiset jotka puhuvat vaikka ranskaa, tai saksaa, tai italiaa että saavat mahdollisuus käytää omaa kieltä ja saavat työskennellä ja opiskella omalla kielellä.
Ei enää mitään pakko ruotsi, mutta ei pakko suomi natiivitasolle, kun haluaa työtä.
Kun olin käynyt Saksassa tai Tsekin maassa, kaikki palvelut oli mahdollista saada kaupungeissä myös ranskaksi. Monet minun kaverit olivat töissä Svetsissa osamatta sanakaan saksaa, ja saivat kaikki ranskan kielellä. Svetsissa kaikki yliopisto tason koulut on mahdollista opiskella ranskaksi, ja ranskankielisella on SAMAT OIKEUDET kun saksan kielisellä, tai vaikka italian.

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#88 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 03.07.2011 03:06

Ranska sattuu olemaan yksi Sveitsin virallisista kielistä.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#89 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 03.07.2011 15:27

Minä olin pyytänyt koe ranskankielellä, varsinkin matematiikkaa. Se on erittän vaikea ja ne sanalaskut suomeksi en ymmärrä. Päätös oli kielteinen. Kokeessa oli vielä englantti suomi käännös, molemmat kielet eivät ole minun äidinkieli.
En kuintenkin itkenyt vaan etsinut kotona netin kautta kouluja jotka voi suoritaa ranskan kielellä. Aino mitäolin löytänut on Jules Vernen peruskoulu ja lukio lapsille joka tue Ranskan valtio, ja jotka ovat täysin ranskankielliset, eivät nuodataa Suomen opetuslaki, mutta Ranskan. Mutta se on ainoastaan lapsille ja vaan Helsingissä.
Ei yksikään ammattikoulu, eikä AMK, ei yliopisto ranskankielellä.
Se on täydellistä kielisyrjintää. Odotan pääseenko syyskuussa töihin Kuopion vienttiyritykseen, jossa tarvitaan ranskan kieli, mutta hekivat vaativat minulta suomenkielen kokeet ja yllempi taso, ja suomen kieli natiivi tasolla.
Tuntuu ettäihminen ei täälläpääse mihinkään kun ei puhu natiivi tasolla suomea. Asun Savossa.
Kun katson vaikka Sveitsissa, siellä kantonit ja kaikki tutkinot saatavilla myös ranskan kielellä, on työpaikat ranskankielisille, palvelut, koulut, yliopistot..kaikki.
Minun tavoite on ajaaa ranskankielisten oikeudet Suomessa.
Katsokaa vaikka itse kaikki tutkinnot aikuisille, AMK , yliopistot, ei yksikään koulu ranskankielellä.
On mahdollista lähteä vaihtooopilaaksi vaikka Ranskaan, mutta ensiksi pitää tehdä kaikki kokeet suomeksi ja englanniksi, ja ainakin 2 v opiskella suomen tai ruotsin kielellä.
Savossa vaan suomen ja englannin kielellä.
Minusta tämä on syrjintä. Monissa keski Euroopan maissa on mahdollista saada ranskankielliset palvelut, opiskelu, tutkinnot...

dejavu
Viestit: 466
Liittynyt: 28.01.2010 09:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#90 Lukematon viesti Kirjoittaja dejavu » 04.07.2011 12:46

[quote="Inger"]Minä olin pyytänyt koe ranskankielellä, varsinkin matematiikkaa. Se on erittän vaikea ja ne sanalaskut suomeksi en ymmärrä. Päätös oli kielteinen. Kokeessa oli vielä englantti suomi käännös, molemmat kielet eivät ole minun äidinkieli.
En kuintenkin itkenyt vaan etsinut kotona netin kautta kouluja jotka voi suoritaa ranskan kielellä. Aino mitäolin löytänut on Jules Vernen peruskoulu ja lukio lapsille joka tue Ranskan valtio, ja jotka ovat täysin ranskankielliset, eivät nuodataa Suomen opetuslaki, mutta Ranskan. Mutta se on ainoastaan lapsille ja vaan Helsingissä.
Ei yksikään ammattikoulu, eikä AMK, ei yliopisto ranskankielellä.
Se on täydellistä kielisyrjintää. Odotan pääseenko syyskuussa töihin Kuopion vienttiyritykseen, jossa tarvitaan ranskan kieli, mutta hekivat vaativat minulta suomenkielen kokeet ja yllempi taso, ja suomen kieli natiivi tasolla.

Kyllä suomen osaamisesi aivan riittävä on vientitehtävien hoitamiseen. Esitteet ja muu materiaali käännätetään yleensä käännöstoimistoissa, ei firman oma vientimies niitä käännä, ainakaan vakavaraisissa firmoissa. Vientimiehen pitää vain osata arvioida, onko käännös tarpeeksi hyvä, jotta kohdemaan asiakas sen ymmärtää.
Onko muu kompetenssisi riittävä vientimyyntiin, sitä en osaa arvioida, mutta kielitaitosi on kyllä aivan riittävä.
Mihin firmaan olet hakemassa ? Onko kyseessä "oikea työpaikka" vai jokin työharjoittelu ?

Vastaa Viestiin