Suomalaisten huono ranskankielen taito

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#46 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 07.03.2011 16:53

Totta. Minä haluan pyrkiä AMK Savoniaan,restonomin tutkintoa.
Osaa tutkintoa voin suoritaa Ranskassa, ja työharjoittelua myös. Mutta pääsykoe on tehtävä suomeksi ja englanniksi!
Ja vasta kun suoritan suomenkiellinen pääsykoe, voin päästä sisään, ja vasta kun jonkun aikaa opiskelee Suomessa, voi osaa tutkintoa tehdä mualla!
Mutta koko pääsykoe ranskan kielellä ei ole mahdollista.
Suomessa on ainoa 1 Suomi-Ranska lukio, ja se on ainoastaan Helsingissä.
AMK, tai yliopistot, ammattikoulut ovat vaan suomen tai ruotsin kielellä, tai Savoniassa on mahdollista tekniikka-ala suoritaa englannin kielellä.
Minä vaan pelkää ne pääsykokeet, koska sisältää matematiikka ja suomeksi!! Olen käynyt lukio yli 20v sitten, ja vaikeuksia oli jo silloin ja äidinkielellä, ja nyt pitää tehdä ne pääsykokeet vieraalla kielellä. Mutta kiitos, Sees. Olisi hienoa päästä suoritamaan osaa tutkintoa Ranskassa.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#47 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 27.03.2011 20:17

Olen miettinyt. Miksi Suomessa on niin vähän maahanmuuttajia frankofonimaista?
Täällä Savossa , missä asun kuuluu vaan venäjää, ja jopa turistikeskustassa, Tahkovuorella, ovat ainoastaan venäjäläiset turistit.
Työskennelen asiakas palvelu alalla, ja koko päivää kuuluu vierasta kielistä vaan venäjää.Miksi Suomeen tulevat myös maahanmuuttajat vaan Afrikasta tai Venäjältä?
Miksi ei ole täällä enemmään Ranskasta, Belgiasta ja Luxemburista?
Mistä se johtuu?
Katsokaa kuinka Ranska on hieno maa; http://www.chateauxmedievaux.com/. Mitäs pitämpi aikaa asun Suomessa, Savossa, site enemmään kaipaan Ranskaa.
Savo on karu, ei historiaa, ei "Moyen Age", ei katedraalit, ei linnat, ei gotikka ei mitään!
Eikä vi edes puhua töissä omalla kielellä, kun asiakkaista ei yksikään ranskalainen.
Mistä johtuu että Suomessa niin vähän maahanmuuttajia frankofoni alueelta? Se on kuitenkin valtava alue Euroopassa? Suomi on aivan toinen maailma..

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#48 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 28.03.2011 12:09

Inger kirjoitti:Savo on karu, ei historiaa, ei "Moyen Age", ei katedraalit, ei linnat, ei gotikka ei mitään!
Eikä vi edes puhua töissä omalla kielellä, kun asiakkaista ei yksikään ranskalainen.
Inger poloinen, miten voit olla noin sokea?
Sinä et ole nyt Ranskassa, olet Suomessa. Jos haikailet kuulla ranskaa ympärilläsi, muuta ranskankieliseen maahan. Suomen ranskalaistaminen on aivan järjetön ajatus.

TK
Viestit: 2517
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#49 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 28.03.2011 12:47

Kun pakkoruotsi saadaan poistettua kouluista, niin ranskan asema yhtenä valinnaiskielenä voimistuu varmasti.

Jos haluat vauhdittaa pakkoruotsin poistamista ja kielivapauden edistymistä, niin osallistu ÄÄNESTÄ KIELIVAPAUS MIELENOSOITUKSEEN eduskuntatalon edessä to 31.3. klo 15.00 - 17.00.

http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=1057

http://www.vapaakielivalinta.fi/ajankohtaista.php

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#50 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 29.03.2011 06:56

Pariisi on jättänyt jälkensä suomalaiseen taiteeseen olemalla sen kulta-ajan taiteilijoiden rakkaus: "--- suomalaiset maalarit - Albert Edelfelt, Akseli Gallen-Kallela, Pekka Halonen, Helene Schjerfbeck, Maria Wiik, Gunnar Berndtson, Magnus Enckell - lähtivät Pariisiin opiskelemaan. He saapuivat pienestä pohjoisesta maasta metropoliin, jossa elettiin ajasta edellä. He oppivat tuntemaan yhtä hyvin Louvren aarteet ja juhlat kuin taiteilijaelämän vilun ja nälän. He ahkeroivat akatemioissa, seurustelivat kahviloitten lämmössä ja nauttivat suurkaupungin ilmapiiristä kukin omalla tavallaan. --- Pariisin katuvilinään katosivat nuoret taiteilijamme iltaisin, kahviloihin, akatemioihin ja juhlien loistoon. Pariisissa osattiin iloita. Ja vihdoin nousevat taivaalle säteilevät ilotulitussuihkut: vuoden 1900 maailmannäyttely avattiin! --- Pariisissa opiskellessaan Gallen-Kallela maalasi boheemielämää, mutta vähitellen suomalainen luonto, korpimaisemat ja erämaiden kansa alkoivat vetää häntä puoleensa. Myös Kalevalan myyttiset aiheet alkoivat kiehtoa häntä. --- Gallen-Kallela antoi vuosisadan vaihteessa vahvan panoksensa taistelemalla Suomen venäläistämistä vastaan. Hän loi kansallista taidetta, jolla hän osoitti kulttuurimme elinvoimaisuuden ja Suomen oikeutuksen olla olemassa kansakuntana. ---"

Ranskalaisuus on siis oleellisesti koskettanut monia suomalaisia taiteilijoita ja heidän luomaansa taidetta. Edelleenkin ranska olisi monien kulttuuria harrastavien nuorten ykköskielivalinta, jos siihen olisi mahdollisuus ja aikaa ja voimia. Vapaan kielivalinnan myötä, jopa 20% ikäluokasta voisi opiskella ranskaa. Voi vain kuvitella, miten sellainen vaikuttaisi Suomen suhteisiin Keski-Eurooppaan.

Mutta sitä ennen on saatava oppilaille oikeus valita opiskeltavat kielet, saatava lisää ranskan kielen opettajia ja myös matkailun alan ammattilaisia, jotka osaavat sekä suomea että ranskaa ja luovat matkailulle ja kulttuuriyhteistyölle uusia kuvioita... Onnea uudisraivaajan työhön Inger.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#51 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 29.03.2011 19:36

Se olisi hieno asia. Olin ajatelut saada enemmään meidän kulttuuria Suomeen, ja vaikka turisteja Savoon.Mutta Ranskassa on nyt aika huno tilanne, hinnat nousivat, palkat ovat pienemmät kun Suomessa, korkea työttömyys on sielläkin, varskinkin etelässä, ja ihmisille ei ole varaa matkustaa pohjoismaihiin.
Suomessa vaan mökki saattaa maksaa 100 euro per yö, hotelit kalliit, matkustaminen kallis, ruokaa, ja varsinkin ravintolat Suomessa kalliimpia kun Ranskassa.
Olin eilen puhunut kaverin kanssa, joka on Carcassonnessa ammattiltaan kokki, palkka 1400 eur, vaikka työkokemusta on 25 vuotta!
Keskipalkka etelä Ranskassa on 1000 euro, ja työttömyyskorvaus 300 euro. Monet vanhukset tekevät töitä, kun töitä on, koska eläkeellä ei pysty kukaan normi elämään. Työeläleet ovat noin 700 eur keskimäärin. Monet minun kaverit halusivat Suomeen, Norjaan ja vaikka Islaniin, mutta Skandinaavimaat ovat Euroopan kalleimat.
Monet minun kaverit kalastavat, ja halusivat kalareissuun Suomeen,mutta matkustaminen on tosi kallis ´ja elintarvikkeet Suomessa kallis. Viini, jotka maksavat Ranskassa 4 eur per pullo, maksavat Suomessa 14 eur per pullo. Itse tiedän, että joka viikkonloppu menee noin 100 euroa ruoka ja juomaostoksiin 2 ihmisille..pfffffffffff, monilla ranskalaisilla ei ole varaa.
Ranskalaiset juustot Suomessa maksavat 3 kertaa enemmään, ja ruokaa on noin 20% kalliimpi kun Ranskassa. Sekin voi olla syy, miksi ranskalaiset eivät matkustaa pohjoismaihiin.
On lama koko Euroopassa, ja se on surullista.
Mutta minua itse kiinnostaa Suomi ja Ranskan kulttuuri.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#52 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 29.03.2011 19:39

Ja eilen sain vielä tietoa että 1 Perussuomalaisten ehdokas on kotoisin Belgiasta. Onko totta?
Töissä minua kannustavat äänestää PS, koska PS haluaa kielivapautta, ja 1 ehdokas on Belgiasta. Totta voi olla että kun poistuu pakko ruotsi, niin enemmään ihmiset opiskelee vaikka ranskaa. Se olisi hienoa..

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#53 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 07.04.2011 21:25

Suomalaisille olisi oikeasti parempiopiskella ranskaa, tai vaikka espanjaa,portugal, kun ruotsi.
Ruotsi minun mielestä ei ole kaunis, eikä pehmeä kieli, vaan mahdottomasti kova, ja kuulostaa minun korville aivan kamalalta.
Kova ja ruma. Itse tykään kielestä : ranskaa, occitaniaa, gasconhaa, catalá, portugal.
Ei ruotsi tai norja..pffffffffffffffffffffff. En edes halua opetella niin kovaa kieli, joka kuulostaa koirien haukumisesta.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#54 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 02.05.2011 15:12

Ottin tänään yhteys Suomi Ranskan seuran,mutta sain vastauksen ettei Kuopiossa enää toimi,eikämissään Savossa ennää.Surullista. Olen hyvin surullinen, että kaikki vaan on etelä Suomessa.

Burger_Jarl
Viestit: 45
Liittynyt: 26.07.2010 08:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#55 Lukematon viesti Kirjoittaja Burger_Jarl » 02.05.2011 17:03

Inger kirjoitti:Ottin tänään yhteys Suomi Ranskan seuran,mutta sain vastauksen ettei Kuopiossa enää toimi,eikämissään Savossa ennää.Surullista. Olen hyvin surullinen, että kaikki vaan on etelä Suomessa.
Olet varmaan saanut väärää tietoa. Kuopion Suomi-Ranska-yhdistyksellä on toimintaa suunniteltu täksi ja ensi kuuksi. Tuskin se noin vaan on lakannut. Ota yhteyttä puheenjohtajaan:
raimo.turja(at)kuopiolainen.com

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#56 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 04.05.2011 14:43

Kiitos kovasti. Ottain yhteytta Kuopioon.
Olisi mukavaa puhua jonkun kanssa täällä, kun minulla nyt aika stressi,kun 1.6. meneen hammas ja leuka leikkaukseen KYSiin, ja vielä osottaa toinenkin leikkaus, kolmoishermo.
Täällä Siilinjärvellä ei kukaan puhuaa ranksaa, se on surullista.
Tuntuu että aina vaaditaan kielitaitoa minulta, minulla oli pakkosuomi kun tulin.
Kun tulin Suomeen,en osanut kieltä, en saanut töistä mistään, ja puolison tulojen takia ei edes työtömyyskorvaus, ei mistään mitään. Töitä ei kauan ollut.
Ranskassa olin asiakas palvelu alalla, Suomessa sellaista töitä mahdotton saada kun puhun suomea murteella. Jokaisessa paikassa vaaditaan vaan sujuva suullinen ja kirjallinen suomi, monesti en saanut töitä ainoastaan kielen takia, kun puhelimessa puhuminen tuottaa ongelmia vieläkin ja puhelimessa ymmärtäminen.
Kun haluan vaikka AMK pääsykokeeseen, minulta vaaditaan suomen kielen koe.
Kun pääsykokeet ei mene hyvin, niin mua hyllätään, vaikka syy on kieli.
Pääsykoe esim. Savoniaan on suomeksi tai englanniksi. Molemmat kielet eivät ole minin äidinkieli. Surullista.
Tuntuu että täällä maahanmuuttajilta vaaditaan liikaa, ei ole helpoa keskiiässa opetella suomea natiivi tasolla. Miksi kokeet kouluihin ei voida järjestää ranskan kielellä?ja muillakin kielellä?että jokaisella pyrkijällä olisi samat mahdollisuudet. Myös samat mahdollisuudet saada hyvää työpaikkaa!!! Minulla Savossa ei onnistu, koska jokaisessa paikassa vaaditaan sujuvaa suomea ja myös puhelimessa! Ja minä puhelimessa en ymmärrä, kun soittavat minulle työpaikan takia suomeksi. Tämä on epäoikeuden mukaista!
Minusta ranskankielisten pitäisi olla SAMAT oikeudet saada opiskelupaikkaa tai työpaikkaa kun suomenkielisillä!!! Esim. matematiikkaa, sana tehtävät suomeksi en ymmärrä lainkaan!
Enkä pääse koko kokeeseen kun minulla on 1.6. leikkaus..pffffffffff, vaikea on.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#57 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 04.05.2011 15:52

Inger kirjoitti: Tuntuu että täällä maahanmuuttajilta vaaditaan liikaa, ei ole helpoa keskiiässa opetella suomea natiivi tasolla. Miksi kokeet kouluihin ei voida järjestää ranskan kielellä?ja muillakin kielellä?että jokaisella pyrkijällä olisi samat mahdollisuudet.
Tämä on tosiaankin ongelma. En tiedä, miten se on muissa maissa ratkottu.

TK
Viestit: 2517
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#58 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 04.05.2011 16:16

Järjestetäänkö Ranskassa koulujen pääsykokeita suomen kielellä?

Tai Englannissa, voiko siellä vastailla koulujen pääsykokeisiin suomen kielellä?

Ja entäpä sitten Ruotsissa, voiko siellä vastailla koulujen pääsykokeisiin suomen kielellä?

Vai, olisko niin, että jokaisessa maassa on yritettävä pärjäillä maan pääkielellä? Ihan noin terveen järjen mukaisesti toimien.

Sees
Viestit: 2029
Liittynyt: 10.06.2009 05:43

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#59 Lukematon viesti Kirjoittaja Sees » 04.05.2011 17:29

TK kirjoitti:olisko niin, että jokaisessa maassa on yritettävä pärjäillä maan pääkielellä?
Toki, toki - mutta maahanmuuttajien erityistilanne on silti syytä ottaa huomioon nimenomaan järjestettäessä koulutusta. Siirtolaisille voi olla järjestelyjä muissakin maissa, esim. omat monikieliset, kielitaidon puutteet huomioivat opinto-ohjelmat, mahdollisuus kotitentteihin ja suullisiin tentteihin jne.

Inger
Viestit: 113
Liittynyt: 06.01.2011 17:33

Re: Suomalaisten huono ranskankielen taito

#60 Lukematon viesti Kirjoittaja Inger » 04.05.2011 18:11

Totta, ja sama on hirveesti vaikea maahanmuuttajille työetsiminen!
Olin Ranskassa asiakas palvelu alalla, ja kun halusin Savossa samaa alaa, se oli mahdottonta, joka kaupassa, joka ravintolassa haluavat sujuvaa suomea, toimistotöistä puhumatakaan.
Etsinut niin kauan, ja jokainen työantajaa vaatii vaan suomi ja suomi!
Ranskaa on pää EU kieli!, toinen on saksa.
Ainoa koulu joka on ranskankiellinen Suomessa, on ainoastaan, mutta ainoastaan Helsingissä lapsille ja sit lukio. Aikuisille ammattikouluja, AMK tai yliopistot ovat ainaostaan suomen, ruotsin tai englanninkieliset.
Kun maahanmuuttaja on jo keskiikäinen ja vielä on kieliogelmaa, on mahdottonta päästää vaikka yliopistoon tai AMK.n.
Maahanmuuttajana koen joka päivää kielisyrjinnän, työsyrjinnän ja koulutus on sama juttu.
Minä en saa hyvä töitä,koska minulla ei ole korkea koulutus. Kun päätin asialle tehdä jotain ja opiskella, taas en pääsee, kun suomen kielellä koe on minulle mahdoton vaikea.
Olen 40 v ja koulusta kauan pois, matematiikka vaikea jopa ranskaksi, ja suomeksi se on mahdoton koska sanatehtäviin en ymmärrä.
Halusin tuo restonomin tutkintoa..onko niin vaikea järjestää kokeet ja opetus ranskankielellä??
Kun olisin 15 v, on aikaa opetella kieltä, mutta kun on 40v, aikaa ei paljon ole, vaan halusin suorittaa tutkintoa nopeasti ja helposti omalla kielellä.
Kun pitää opettella vaikeat aineet, on vaikea opetella vieras kieli täysin. Osan suomea keski tasolla, kokeessa sain 4, mutta korkea tutkintoon se ei riitä.
Työsopimus minulla on että sain "keikkatyö", mutta 1.6. minulla on leikkaus edessä.
Monet sanoivat että minu on parasta palattaa Ranskaan kun halusin opiskella korkea koulu.tai saada hyvää töitä.
Toimistotyöt ilman natiivi suomea on mahdottonta saada. Kun ei suju puhuminen puhelimessa, ja murre on voimakas, ei sa mistään vaikka sihteerin työ, tai vastaava.
Venti yritykset taas haluavat korkea tutkintoa. Nyt sain sopimuksen, että voin tehdä ravintolaala työt kesällä..katsotaan sitten.

Vastaa Viestiin