Sivu 1/1
RKP:n opetusministeri haluaa ylioppilaskokeeseen "lisää kieliä", selvityttää ainereaalin purkua
Lähetetty: 19.12.2025 22:07
Kirjoittaja NRR
Opetusministeri Adlercreutz väläyttelee MTV:n Uutisextrassa myös merkittävää uudistusta ylioppilaskirjoituksiin.
Hän on huolestunut siitä, että kieliä, esimerkiksi maailmankieliä ranskaa, espanjaa ja saksaa, kirjoitetaan yhä vähemmän.
Yksi syy tähän oli Adlercreutzin mukaan vuoden 2006 uudistus, jossa vanha ainereaalikoe räjäytettiin useiksi eri aineiksi.
– Sehän käytännössä vie elintilaa näiltä kieliltä, Adlercreutz sanoo.
Opetus- ja kulttuuriministeriössä aletaan selvittää ylioppilaskirjoituksiin niin sanottua korimallia.
– Olen pohtinut, että voisiko reaaliaineita laittaa eri koreihin, jolloin käytännössä kirjoitettavien reaaliaineiden määrä vähenisi, jolloin vaikka kieliä voisi kirjoittaa vähän enemmän, Adlercreutz kertoo.
Erityisen tarkkaan ei ole vielä tiedossa, miten korimalli vaikuttaisi tai rajaisi ylioppilaan mahdollisuuksia kirjoittaa haluamansa aineet.
– Tämäkin on asia, jota ministeriössämme nyt lähdetään selvittämään, että löytyisikö tälle ratkaisua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/adl ... ta/9272708
Re: RKP:n opetusministeri haluaa ylioppilaskokeeseen "lisää kieliä", selvityttää ainereaalin purkua
Lähetetty: 19.12.2025 22:22
Kirjoittaja NRR
Suomeksi:
1. Mitä korimalli on
Korimalli tarkoittaa ylioppilaskirjoitusten rakennemuutosta, jossa:
Reaaliaineet jaettaisiin eri “koreihin”.
Yhdestä korista saisi kirjoittaa vain rajatun määrän aineita
Käytännössä tämä vähentäisi kirjoitettavien reaaliaineiden määrää.
Tarkoituksena olisi vapauttaa tilaa kielille.
Kyse ei ole vielä päätöksestä vaan ministeriössä selvitettävästä ideasta.
2. Miksi reaaleja kirjoitetaan
Reaaliaineita kirjoitetaan, koska:
- Ne vastaavat aidosti opiskelijan kiinnostusta.
- Ne ovat suoraan relevantteja jatko-opintoihin
(esim. lääketiede, oikeustiede, yhteiskuntatieteet, psykologia, tekniikka...).
Reaalien kirjoittaminen on tietoinen ja rationaalinen valinta, ei sattumaa tai “helppo tie”.
3. Kielten kirjoittaminen ei ole neutraali vaihto reaalista kieleen.
Kieli vaatii:
- vuosien systemaattista harjoittelua,
- kielellistä lahjakkuutta,
- usein kodin tai ympäristön tukea.
Eikä kielen kirjoittaminen tuo samaa pohjaa asiantuntijuudelle kuin reaali. Suurelle osalle opiskelijoista kielet eivät ole realistinen tai mielekäs valinta. Korimallilla kieliin ohjattaisiin puolipakolla estämällä reaalit.
4. Miksi Adlercreutz haluaa muutosta
Ettei nyt taas olisi kyse ruotsin kielen aseman vahvistamisesta ylioppilaskirjoituksissa.
Re: RKP:n opetusministeri haluaa ylioppilaskokeeseen "lisää kieliä", selvityttää ainereaalin purkua
Lähetetty: 19.12.2025 22:29
Kirjoittaja pjl69
Juu, näin sitä ruotsin asiaa tuetaan mainitsematta kuitenkaan sitä. Pakkoruotsi alkaa näyttää yhä isommalta kielisyöpöltä kansakunnan kielivarannon köyhdyttäjänä, niin nyt sitten yritetään ruoskia nuoret opiskelemaan lisää kieliä kun niille oletetaan olevan tarve.
Re: RKP:n opetusministeri haluaa ylioppilaskokeeseen "lisää kieliä", selvityttää ainereaalin purkua
Lähetetty: 19.12.2025 23:24
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
VMP
Todellisuudessa ruotsi vie elintilan ja
hapen muilta kieliltä alkaen jo alakoulusta, jatkuen korkeakouluihin asti.
Re: RKP:n opetusministeri haluaa ylioppilaskokeeseen "lisää kieliä", selvityttää ainereaalin purkua
Lähetetty: 19.12.2025 23:29
Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka
Korimalli tarkoittaa ylioppilaskirjoitusten rakennemuutosta, jossa:
Reaaliaineet jaettaisiin eri “koreihin”.
Yhdestä korista saisi kirjoittaa vain rajatun määrän aineita
Käytännössä tämä vähentäisi kirjoitettavien reaaliaineiden määrää.
Mutta tämähän on ristiriidassa juuri uudistetun korkeakoulujen todistusvalintojen pisteytyksen kanssa.
Esim lääkikseen pitää välttämättä osata biologiaa, fysiikkaa, kemiaa ..
Ei espanjaa tai ranskaa..eikä ruotsia.